Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 056
15 189
113
Tudod, ettől megyek falnak. A tekintély elvtől.
Leszarom, hogy phd mérnök. Régen is felmerült a tankolás és láthatod, hogy mennyire valósult meg.
A C-17 fajlagos repóra költsége 26 ezer dollár tárán van. Óránként. Az USAF-nak. A KC-135 és KC-10-nél 14-22 ezer dollárt adtak meg 2008-2012 között.
Nah, felemelkedni, tankolni és lejönni alsó hangon 1,5 órás meló.
És feltételezed, hogy ezek a tankerek léteznek. Meg személyzet. Meg van tankolható cég.
A civil szférában egyik sincs.
Az FAA és sehol nem engedélyeznek ilyet.

Szerintem az alázat ott kezdőik, hogy talán értelmezted azt is, amit olvasol és nem linkeket hánysz be és talán elgondolkodsz azon, hogy ami linkelhető, az nem feltétlen igaz.

Az, hogy valahi phd vagy doktor semmit nem jelent, lásd azt a sok ökobarmot, akik valamiből tudományos fokozattal bírnak és szórják a hülyeséget az érterbe. Mint az a vén kurva, akit tegnap linkeltem a villamosáram topikba.

Komolyan, ez lesz most a tempó?
Valaki abbahagyja egy marhaság mantrázását, erre jön egy másik, aki folytatja más témával...?
Ráadásul egy nem létező tankerral? Az eszem megáll, komolyan.

Szerintem az ide járó kereskedelmi pilóták (mint pl @angelsoul) a röhögéstől a padlón fetrengenek. Tanker civil szférában...
Várom a tételes cáfolatát annak, ami a pdf-ben le van írva, ki van fejtve és meg van indokolva.
Az, hogy mi van meg mi nincs, cseppet sem érdekel, az a fontos, hogy mi lehetséges és mi lesz, comprende???
 
M

molnibalage

Guest
Várom a tételes cáfolatát annak, ami a pdf-ben le van írva, ki van fejtve és meg van indokolva.
Az, hogy mi van meg mi nincs, cseppet sem érdekel, az a fontos, hogy mi lehetséges és mi lesz, comprende???
Melyik részét nem érted, hogy a kockázat miatt engedély nem kap?

De a te kedvéért elbaszhatom rá az időt csak akkor nem lesz új tartalom. Egyszerűen nem kéne minden marhaságot csont nélkül benyelni es nem csak tök hipotetikus esetet úgy venni, hogy kijön.

Mondom az USAF számára nem eri meg. Akkor az airlines?
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
807
2 053
93
Jól kikoptak ezek a gépek is. A Tristar kifejezetten szemrevaló jószág volt, sajnos sose volt hozzá szerencsém közelről.
DC10 vagy MD11et a Lufthansa cargo színeiben még pár éve itthon is lehetett néha látni.

És ha már régi vas, szinte hihetetlen, de a Nasa még mindíg repüli a DC-8-at. Pont most esett át nagyobb karbantartáson.
Az angol Tristar tankerek mennek USA-ba civil tankernek. DC-10-ből van még pár fedex, Omega tanker, 10Tanker tűzoltó, Orbis kórházgép, TAB Cargo. DC-8 a NASA-n kívül még a Samaritan's Purse színeiben is repül, valamint van egy aktív hosszú perui (OB-2059-P).
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
366
1 713
93
Akkor ott az N140SC, ha más nem lesz.
Igen, és a korábbi P4-MED-et, avagy mostani nevén az N910TE-t 2017-ben kínkeservesen sok munkával, egyszeri átrepülési engedéllyel, és csak többszöri nekifutásra sikerült Tuscon-ból Kansas Citybe átrepülni kiállítási és oktatási célokra. A mendemondák alapján kölcsön APU-val és személyzettel.
Fáj érte a szívem, mert kedvenc polgári típusom a TriStar, azonban egészen egyszerűen elfogytak hozzá az alkatrészek, a szimulátorok, és a személyzetek.
 
M

molnibalage

Guest
A videóra reflektálva:
Introducing Air to Air Refuelling (AAR) into Civil Aviation – Why & How:
https://aerospace-europe.eu/media/books/CEAS2015_257.pdf

Arról szól, hogy nagy hatótávolságú utasszállító gépek helyett közepes hatótávú, de utántölthető utasszállítókkal jelentős megtakarítás érhető el.
*Ide lenne kiváló a KS-3A Viking... ;)



NANGIA, R.K., "Operations and Aircraft Design Towards "Greener" Civil aviation Using Air-to-Air Refuelling", The RAeS Aeronautical Journal, November 2006.

Hát elkezdtem olvasni ezt az izét, de törne le a keze, aki nem egy oldalra teszi a diagramot, amiről beszél, hanem a végére. Gyakorlatilag lehet vagdosni a dolgokat, hogy a diagramot és a szöveget együtt lehessen képernyőn olvasni.

Amúgy egy 2015-ös anyagot megnyitni és olvasni meg a X évente forgalom duplázást 1 év COVID után...
Ej...
 
M

molnibalage

Guest
Na jó, ezt a szart nem olvasom végig.
  • Olvashatatlan diagramokkal van teli, ahol még át is fedik egymást és azt sem látni néha, hogy mit mutatnak. Akkor rajzolta volna újra a diagramokat, ahogy én is megtettem a saját videómban. Ami nem egy tanulmány, csak hobbi. De ez kb. úgy prezentálni, mintha painttel készült volna.

  • Olyan apróságokkal nem foglalkozik, hogy mi van, ha nem sikerült a tankolást végrehajtani csak egyszer, akkor az mekkora pénz veszteség. Mert az időjárás bezavar.

  • Eleve tervezhetetlenné teszi a repülést az, hogy akkor mikor milyen idő van. Háborúban, ha nem sikerült tankolás, akkor mission abort. A civil repülésben, akkor meg akkor azt a 200-400 utast / gép kezdjed elhelyezni és kompenzálni...

  • Akkor ezentúl kellene olyan pilóta, akinek van ilyen licensze? Mennyibe is kerülne ez? Hogy a pilóták körömhegynyi százaléka legyen erre képes? Mert az átlagos utazási hossz ma repülőgéppel bőven 3000 km alatt van. Az egyik legnagyobb piac, az USA-n belül 2000-ben ez 90% volt 3000 km alatti út. Ahol ez az egész élből marhaság.

    De erős a sejtésem, hogy a világ légi forgalma is ilyen. Mert a fapadosok nagyjából kontinensen belül olcsók és ezek robbantak be 2000 óta.
    2018-ban 8000 mrd utaskilométer és 4.2 mrd utas = 1900 km átlagos utazási táv. Ne a mediánra lenne kíváncsi ez alapján.
    table_1.png

  • Az egész 30% üzemanyag fogyasztás spórolás totálisan homályos annak fényében, hogy a 33-39 ezer lábon repülő gépnek eleve le kell másznia tankoláshoz 25 ezer láb tájára, majd újra fel.

  • A fajlagos fogyasztás változás a 50% és 100% keró között tudomásom szerint nincs 20% sem.

  • Ehhez képest a "spórolás" az lenne, hogy brutálnehéz tanker majd felmászik 25 ezer lábra? Eléget kb. annyi kerót néhány gép tankolásához, mint amit átad?

  • Az, hogy mennyire komoly ötlet az egész kb. mutatja, hogy az iparban fel sem merült ez a marhaság, csak zavaros valóságtól elrugaszkodott phd-s fejekben.
Na haragudj, de mindenféle vicces doksi helyett a sarokszámokat kellett volna ellenőrizni.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 115
9 501
113
Úgy tűnik véget ér a Learjet story:

A kanadaiak 1990-ben vásárolták fel az amerikai céget, mely az 1962-es alapítása óta kicsivel több mint 3 000 kisméretű bizjetet adott át. Az aktuális Learjet 70/75 családból 145 példány készült a 2013-2021 közti időszakban.
 
M

molnibalage

Guest

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 115
9 501
113
Japp, máshol azt olvastam, hogy az év végéig áll le ezen gépek gyártása, onnantól csak a meglévő flotta támogatása lesz.

Bombardier said it will continue to fully support the Learjet fleet and launched Thursday a remanufacturing program for Learjet 40 and Learjet 45 aircraft.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Mikor 95 nyarán Ferihegyen voltam gyakornok, mindig csodáltam a Learjet-ek vadászgépes hangját, meg az emelkedőképességüket.
Akkor még nem tudtam, hogy a korai Learjet 24-esekben és 25-ösökben ugyanaz a General Electric J85-ös egyáramú sugárhajtómű dolgozott, mint az F-5-ösökben és T-38-asokaban, csak utánégető nélkül.
Nem is véletlen, hogy ezekkel a kis szekszi vasakkal gond nélkül fel lehetett menni 15-16 ezer méterre és ott hosszabb távot is le tudtak repülni.
Ha belegondolunk egy ilyen gép elfogása egy Gripen-nel már nem is olyan egyszerű, hiszen az e célra sokkal alkalmasabb MiG-21-es se bírta sokáig ezt a magasságot.