Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 835
113
https://www.intelligent-aerospace.c...pliers-impacted-by-boeing-max-production-halt

Boeing MAX gyártás teljes leállítása ismeretlen ideig,

https://www.moonofalabama.org/2019/...tion-line-what-will-trump-do-to-avoid-it.html

eddig ez taglalta részemre legjobban emészthető formában a probléma mélységét.

És még páran hitetlenkedtek a korábban említett 100 milliárd dolláros bukáson, amibe ez a Boeingnek kerül...
Most vagy észhez tér a Boeing és példás mutatókat hoz műszaki vonalon ebben az évtizedben - vagy beáll az Airbus mögé fix másodiknak.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 453
13 879
113
És még páran hitetlenkedtek a korábban említett 100 milliárd dolláros bukáson, amibe ez a Boeingnek kerül...
Most vagy észhez tér a Boeing és példás mutatókat hoz műszaki vonalon ebben az évtizedben - vagy beáll az Airbus mögé fix másodiknak.

A kommentekben olvasva érdekességek vannak:
- ezután te ülnél/repülnél MAX-ban?
- ki fogja engedélyezni a repülését?
- mikor lesz nemzetközi büntető per?
- ki kit pénzelt le?
- minden hol a 2-3x túlbiztosítás van itt miért nincs?

ez a projekt: Kuka
minden szolgáltató más megrendelés után néz/ nézet
újra kell tervezni engedélyeztetni a vezérlést
uj tipusként vagy átalakítva katonai gépként esetleg van esély megmenteni a gyártást/ boeing-et.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Boeing bemutatta nagyban azt ami minden nyugati céget mérgez manapság, az Indiába kiszervezett IT minőségi problémáit.

Szerk.: mi Szentpétervár és Talinn között vaciláltunk szilveszterre, repülőknél direkt néztem nehogy Boeing legyen.
Végül a terhesség keresztülhúzta a tervet, de sztem nem én vagyok az egyetlen aki így reagált.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 453
13 879
113
legyártott 400 db -ról beszélünk és rengeteg munkahelyről 600 beszállító és családról
 
M

molnibalage

Guest
És még páran hitetlenkedtek a korábban említett 100 milliárd dolláros bukáson, amibe ez a Boeingnek kerül...
Most vagy észhez tér a Boeing és példás mutatókat hoz műszaki vonalon ebben az évtizedben - vagy beáll az Airbus mögé fix másodiknak.
Fix másodiknak? Ha nem tompítja a politika valahogy ezt az anyagi buktát, akkor az én kérdésem az, hogy a Boeing mekkora része marad meg ezután?
A vásárlói bizalom miatt ki fog valaha Boeing gépet rendelni ezután? Meddig lesz az, hogy akkor vagy nagyon óccért kell adni, vagy senki nem vesz?
Mert a Boeing nevet sikerült teljesen (?) lejáratni azzal, hogy létrehoztak egy Frankeinstein típust egy valóban új típus helyett...

A kommentekben olvasva érdekességek vannak:
- ezután te ülnél/repülnél MAX-ban?
- ki fogja engedélyezni a repülését?
- mikor lesz nemzetközi büntető per?
- ki kit pénzelt le?
- minden hol a 2-3x túlbiztosítás van itt miért nincs?

ez a projekt: Kuka
minden szolgáltató más megrendelés után néz/ nézet
újra kell tervezni engedélyeztetni a vezérlést
uj tipusként vagy átalakítva katonai gépként esetleg van esély megmenteni a gyártást/ boeing-et.
  • Szerintem egy ideig senki.
  • Attól függ hol. Az USA belföldön tudtommal az FAA. Az eset pont arra világított rá, hogy az FAA-ben túl sok ex. Boeing csóka ül.
  • Ezt bővebben fogalmazd meg, mert ez jogilag elve nehezen értelmezhető, hogy nemzetközi. Két ország között? Vagy valami országokon kívüli bíróság?
  • Inkább csak lazaság és szemet húnyás esete játszik, nem direkt lepénzelés.
  • Ez az, amit képtelen vagyok megérteni. A normál repülésvezérlő rendszerek minden fő érzékelője tudtommal duplikált. Ez biztonsági rendszer esetén milyen mérnök döntötte el azt, hogy elég lesz egy szenzor? Amikor már VOLT olyan baleset, ahol szenzorhiba miatt perecelt le gép. Hol egy ízeltlábú kolónua betelepedése miatt és eltömődés és fals infó, hol fagyás miatt. (Ugye Airbus?) És ehhez nem kell szakembernek lenni. Csak műkedvelőnek. Majd erre megszülik, hogy elég egy szenzor...?
    Értem én, hogy lehet problémás + 1 db beépítése, hogy akkor hol fér el, de akkor valahol itt jött be az, hogy akkor csönget a mérnök és közli, hogy ezt így nem írom alá. Ez így nem biztonságos. Vagy az FAA, hogy "ez meg mi"?
Az eredmény ismert. +2 gép és sok halott. Mert a szent profit oltárán nem fért bele az új gép 0-ról, jön a MAXmiális mismásolás.
Az ember nem ezt várná a világ (elvileg) no.1. iparától és attól az FAA-ről, ami annyira fogalom volt, hogy a világ tudtommal gyakorlatilag őket másolta. Ha az FAA szerint valami jó, akkor azt a világ több helyén szó nélkül követték és átvették.
(Mint iparban anno az API szabvány).
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 835
113
Fix másodiknak? Ha nem tompítja a politika valahogy ezt az anyagi buktát, akkor az én kérdésem az, hogy a Boeing mekkora része marad meg ezután?
A vásárlói bizalom miatt ki fog valaha Boeing gépet rendelni ezután? Meddig lesz az, hogy akkor vagy nagyon óccért kell adni, vagy senki nem vesz?
Mert a Boeing nevet sikerült teljesen (?) lejáratni azzal, hogy létrehoztak egy Frankeinstein típust egy valóban új típus helyett...


  • Szerintem egy ideig senki.
  • Attól függ hol. Az USA belföldön tudtommal az FAA. Az eset pont arra világított rá, hogy az FAA-ben túl sok ex. Boeing csóka ül.
  • Ezt bővebben fogalmazd meg, mert ez jogilag elve nehezen értelmezhető, hogy nemzetközi. Két ország között? Vagy valami országokon kívüli bíróság?
  • Inkább csak lazaság és szemet húnyás esete játszik, nem direkt lepénzelés.
  • Ez az, amit képtelen vagyok megérteni. A normál repülésvezérlő rendszerek minden fő érzékelője tudtommal duplikált. Ez biztonsági rendszer esetén milyen mérnök döntötte el azt, hogy elég lesz egy szenzor? Amikor már VOLT olyan baleset, ahol szenzorhiba miatt perecelt le gép. Hol egy ízeltlábú kolónua betelepedése miatt és eltömődés és fals infó, hol fagyás miatt. (Ugye Airbus?) És ehhez nem kell szakembernek lenni. Csak műkedvelőnek. Majd erre megszülik, hogy elég egy szenzor...?
    Értem én, hogy lehet problémás + 1 db beépítése, hogy akkor hol fér el, de akkor valahol itt jött be az, hogy akkor csönget a mérnök és közli, hogy ezt így nem írom alá. Ez így nem biztonságos. Vagy az FAA, hogy "ez meg mi"?
Az eredmény ismert. +2 gép és sok halott. Mert a szent profit oltárán nem fért bele az új gép 0-ról, jön a MAXmiális mismásolás.
Az ember nem ezt várná a világ (elvileg) no.1. iparától és attól az FAA-ről, ami annyira fogalom volt, hogy a világ tudtommal gyakorlatilag őket másolta. Ha az FAA szerint valami jó, akkor azt a világ több helyén szó nélkül követték és átvették.
(Mint iparban anno az API szabvány).

  • Mivel az Airbus teljesen lefedi a palettát a 320-assal igazából nincs is rászükség, ha várni is kell. Ez olyan Comet szitű dolog mostanra. A Boeing régebbi gépeivel semmi probléma (777 család), az újak, az új elvek alapján készültek a bajosak - lejjebb kifejtem.
  • Mindíg a lajstromozó ország dönt a CoA (certificate of airworthiness) ki adásáról. Európában as EASA alá tartozó nemzeti hatóságok.
  • Büntetőper megint ott problemás, hogy ki tartsa? USA (gyártó), az ország, ahol lezuhant, aki lajstromozta, vagy akinek a polgárai meghaltak? Már az is kérdés milyen váddal? Hanyagság (mert nem szándékos emberölés) vagy hiba? Ingoványos terület ezt jogi útra vinni, pedig kéne
  • Ma már nincs lepénzelés. Az egész ipar egyetlen nagy katyvasz, autóipartól élsporton át az építőiparig. Mindenki benne van mindenben - nem kennek le senkit, simán a lobbik letárgyalják a dolgokat mint a politikában.
  • A túlbiztosítással az a baj, hogy pénzbe kerül. Pl. hogy te kimenj NATba (észak atlanti vizek fölé), kell két RNS (lézergiro). Na ez előírás - de egy millió dolog nem. Hogy aztán ki hány ADCt, AHRSt vagy bármit tesz be, az már rajta áll, amint a szabályokat kielégíti (multi pilot CATra vannak előírások, MELben benne vannak). Namármost harmint éve az adott el egy gépet, hogy milyen biztonságos, fejlett és megbízható - amikor mérnökök vezették a céget és húsz évre terveztek. Ma pedig managerek vezetnek - lényeg mennyi hasznot termel és csak a következő negyedév számít.
És utóbbi az, ami megöli az egész nyugati civilizációt. Nem csak a repülőipart, de mindent.
Vegyük mondjuk a játékipart (de lehetne akármi más): harminc éve csinálta a sok megszállott programozó, művész, miegymás. És mivel szívüket-lelküket beletették, mert ez érdekelte őket. az évtizedek alatt kiépült egy egyre bővülő játékosbázis - vagyis pénz. És itt szaródott el, mert jöttek a befektetők, akiknek csak az a lényeg, pénzt termeljen a dolog. Leszarták ők a játékokot magát, a művészetet - csak a következő negyedév számít. És elindult a szartermelés, FIFA sorozatugyanaz, DLC eladunkegyjátékothússzor és így tovább. És a játékipar döglődik (a tünetek látszanak már), igazából a lendülete viszi előre, de az is be fog szakadni hamarosan. Lásd Blizzard tündöklése majd hanyatlása.

És ez igaz az egész nyugati iparra. Eladták a fél évszázadig épített rendszereiket Kínának egy jó évvégi kimutatásért - és csodálkoznak, ha most elindultak a szakadékba, mert azok meg lenyomják őket. Managerek kezébe adtak mindent - akik nem adnak hozzá semmit, csak pénzt termeltetnek vele. Legyen az Star Wars vagy 737 MAX.

Az egész MAX ügy ennek a kicsúcsosodása. Az amerikai repülőipar hajdanán évtizedekre tervezett - ma negyedévekre. A mérnöki tudomány oltárán dolgoztak - ma a részvényesek igényeiért. Kína és Oroszország pedig ezért fogja nem beérni, hanem több területen lassan lehagyni Amerikát, mert bár van azokkal is elég baj, ők hosszú távra terveznek, nem a pillatanyi haszonért.

A Boeing egy ideje elindult ezen az úton, a MAX pedig egy nagyszerű állatorvosi lova ennek a mentalitásnak. Még látok esélyt a mentésnek, de mivel a probléma túlságosan sokrétű, egy összeomlás segít csak, mert a rendszerben annyi az anomália mostanra (politika, részvényesek, lobby, stb...).
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 635
113
Kiváló meglátások, főleg hiteles, hogy a területen dolgozol.
Engedj meg két laikus kiegészítést.
A játék ill. pl. az autóipar - már úgy összességében - "megengedheti" magának, hogy rövidlátó módon gondolkodjon:
A vevők, megrendelők az évtizedek alatt új érdeklődési köröket, hobbikat helyeznek előtérbe, más - újabb generációk lesznek a célcsoportok.
Attól, hogy az én szemem könnyezik pl. a Lancia ill. ha így halad, akkor az Alfa Romeo márka elmúlás miatt, attól a mai húszasok, harmincasok generációjának ez nem okoz törést, majd más márka után néznek, s fő szempont lesz, hogy gyorsan tükrözzön a telefonnal, az autómegosztó appja meg legyen a legjobb.
Mert van választék a márkákban, ráadásul olyanokban is, amik ugrásra készen állnak pótolni a kiesőket. ( Csak az elmúlt húsz évben még: Pontiac, Oldsmobile, Hummer, Saab, Rover úgy hirtelen)
A repülőiparban - abban a méretosztályokban, ahol a két nagy utazik - a két nagyon kívül ilyen nincs. Sehol a világon. Nevek vannak, amik műszaki visszalépést jelentve fel tudnak mutatni valamit - (Úgy hirtelen csak az exszovjetek; Tupoljev, Iljusin, Antonov, jakovlev), de ezek mögött meg egyszerűen nincsenek olyan gyártókapacitások, amik úgy öt éven belül tudnák pótolni az elméletileg akár csődbe is kerülő Boeing 737-es szériájának piaci hiányát.
Azért elméletileg, mert az USA - teljesen érthető módon - nem engedheti meg magának a Boeing csődbemenetelét.
Csak az oroszokat említettem, de Nyugaton sem tudná senki felpörgetni a gyártást kellő gyorsulással. Még ha lenne is mivel...S ez az igazán nagy szó!

Ráadásul a repülés abszolút bizalmi dolog, itt nincs olyan, mint az autózásban, hogy valamelyik típus kevésbé balesetbizos, mégse ezen múlnak az eladási számai.


Lett utalás arra, hogy a mérnökök kezéből a menedzserek kezébe került a vezetés.
Volt sajnos elég menedzser a munka világában töltött eddigi éveimben...eddig 5 igazgatót és 11 gazdasági igazgatót "éltem túl", úgy hogy - igaz jogutódlásokkal - 27 éve ugyanott dolgozom. (Lehet, hogy engem kellett volna leváltani?:rolleyes:)
Ezalatt a 27 év alatt az áldásos tevékenységüknek köszönhetően (Tisztelet három kivételnek) a kapacitások és a színvonal, meg csak süllyed, csak süllyed. (Egészségügy)
Szóval, ha valaki nem szereti a menedzsereket, akkor az én vagyok.

Viszont azt is meg merem kockáztatni, hogy a menedzserektől hamarabb csak a mérnökök tudnak földbe állítani cégeket...
Az egyik ok, hogy cégvezérnek nem műszaki érzékűnek (meg jó orvosnak) kell lennie (persze nem árt), hanem kiváló üzleti érzékűnek.
A mérnöki vénának és megvalósítási vágynak, gyönyörnek köszönhetjük a transaxle hajtásláncot még az akkori középkategóriában is.
Alfa 75:
Alfa-75-chassis.jpg

Alfa-Romeo-75Chassis.jpg

...meg a szintén kedvencem, drágábban gyártható boxermotort a kis kategóriában, ahol már akkor is alig volt profit: Alfasud, Alfa 33, illetve a Subarunak az Impreza.
Hol tart az Alfa Romeo az eladási számokban?
Meg a Fiat termékfilozófiáját, hogy a két literes űrtartalmú különböző konfigurációit (8V, 16V, turbo, mi több sornégy kontra V6 különböző installációkban) nem teljes kínálatként kapták a modellek, csak gyakorlatilag egyesével a különböző modellek.
De még most is ugyanezt űzik az 1.4-es alapblokk különböző kivitelű és teljesítményű verzióival: Agyrém!
Hol tart a Fiat az eladási számokban?
Hiába tetszik a Subaru Levorg (nem röhög!), ha nincs szimpla két kerékhajtással - ami nekem doszt elég lenne -, s csak egyféle motorverzióval kapható,
Hol tart a Subaru az eladási számokban?

Azért mert valami műszaki megoldás kedvence a főmérnöknek (Tupoljev gondola), még ha igényes, még ha sok előnyös tulajdonsága van is, az egyre élesebb versenyben egyszerűen nem fér bele
A repülőipar sajnos el is vesztette a sokszínűségét.:(:(:(
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
- ezután te ülnél/repülnél MAX-ban?
- ki fogja engedélyezni a repülését?
- mikor lesz nemzetközi büntető per?
- ki kit pénzelt le?
- minden hol a 2-3x túlbiztosítás van itt miért nincs?
Én igen. - Amúgy az utasok 95%-át nem érdekli, hogy mivel repül...!!!

Az USA-ban az FAA, Európában az EASA és minden ország hatósága...

Hol és ki ellen? - Az indonéz balesetben a Boeing és a légitársaság /a pilóták és a karbantartók/ is hibáztak. Az etióp jelentésre még várni kell. - És érdekes lesz az FAA felelőssége, mely jogtalanul engedte át az ellenőrzést a gyártónak...!

Ezt kb. sose fogjuk megtudni...

Van 1 automatikus és 1 manuális rendszer /az összesen 2/. - A lezuhant indonéz gép előző személyzete tudott a hibáról, jelentette, ám a karbantartók nem cserélték ki a hibás érzékelőt!

ez a projekt: Kuka
minden szolgáltató más megrendelés után néz/ nézet
újra kell tervezni engedélyeztetni a vezérlést
uj tipusként vagy átalakítva katonai gépként esetleg van esély megmenteni a gyártást/ boeing-et.
Ne viccelj! - Egy szoftverhiba miatt nem fognak kukázni.

Nem néz, mert 1 Boeing üzemeltető nem fog Airbust venni, mert az sokmilliós + kiadás lenne /alkatrészek, átképzés, szimulátor etc/. - Ja, és 1 új Airbusra kb. 4-5 évet kell várni...!!!

Valószínűleg már rég kijavították a vezérlés azon részét, az engedélyezés a hatóságok feladata.

Névváltoztatás lesz - néhány hónapja már írtak róla...
 
  • Tetszik
Reactions: zolkas

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A vásárlói bizalom miatt ki fog valaha Boeing gépet rendelni ezután? Meddig lesz az, hogy akkor vagy nagyon óccért kell adni, vagy senki nem vesz?
Mint írtam: Minden Boeing üzemeltető. - Mellesleg a balesetek óta 2 társaság mondta le a MAX-ot, az egyik Dreamlinert rendelt, a másik ezidáig semmit...

És még páran hitetlenkedtek a korábban említett 100 milliárd dolláros bukáson, amibe ez a Boeingnek kerül...
Én is hitetlenkedem, mert a csillagászati árú /kompozitos/ Dreamliner program 32 milliárdba került.
Ebből kiindulva a hírhedt MAX kb 5-10 milliárdot fog elvinni. - Szerintem.
És hogy melyikünknek lesz igaza? - No ez az, amit soha nem fogunk megtudni...!
 
  • Tetszik
Reactions: zolkas

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 635
113

Most mit csodálkozol?
Környezetemben meglett (55-63 éves) emberek (konkrét példák) úgy indulnak el a Mazda 2-esekkel, Suzuki Vitarájukkal a legnagyobb hidegben is haza a munkahelyről egyesben tartott váltóval, hogy eskü' (de tényleg szó szerint) nem forog ötöt a főtengely, már engedik fel a kuplungot, nyomják a gázt!
Mintha nem lett volna szivatóval (sem) induló farmotoros Skodájuk, Nagypolszkijuk, amiknek a motorját legalább egy percig járatni kellett, hogy a mellékutcában ki merjél fordulni a hídról...
Egy másik, már nyugdíjas ismerős meg úgy vontat a sajópálfalai főzde felé a benzines Feliciájával cefrével megroggyantott utánfutót, hogy 1200 fölé nem forgat, így elkapcsol ötödikbe, s abban utazik az arnóti parton is...
Amikor felhívtam a becses figyelmét, hogy a fordulatszámmérőn van zöld - ajánlott - zóna, akkor olyan értetlen arccal nézett r(e)ám, hogy ilyet szó szerint már régen láttam.
Mentségére legyen mondva, hogy régen mozdonyvezető volt dízelen.
Gondolom, azon már a 800 is túl van az üvegelésen...

Ezek után szerinted egy kínai - harminc évvel a tényleges nyitás után - mennyit tudhat a gázturbina résveszteségéről?:eek::D
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 635
113
Mentségére legyen mondva, hogy én se tudok semmit :oops:
Hát eddig hiába volt itten minden gépelt mondat!?o_O
"...Istenem és én még azt hittem, hogy maga egy értelmes ember...":eek:
(Lehet, nem szó szerinti idézet az Angol aki a dombra ment fel, de hegyről jött le című filmből, amit a wales-i pap mond az angol tanítónak)
;)
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 835
113
Mint írtam: Minden Boeing üzemeltető. - Mellesleg a balesetek óta 2 társaság mondta le a MAX-ot, az egyik Dreamlinert rendelt, a másik ezidáig semmit...


Én is hitetlenkedem, mert a csillagászati árú /kompozitos/ Dreamliner program 32 milliárdba került.
Ebből kiindulva a hírhedt MAX kb 5-10 milliárdot fog elvinni. - Szerintem.
És hogy melyikünknek lesz igaza? - No ez az, amit soha nem fogunk megtudni...!

Naja, de a dolog nem csak ennyiből áll. Egy dolog a fejlesztési költség, az a látható. A baj nem direkt számítható, viszont jól becsülhető összveszteség, vagyis ami lehetett volna, ha normálisan csinálják.
- Az el nem adott gépekből be nem folyt összeg
- Az elmaradt supportból be nem folyt összeg (na ez a félelmetes, egy gép életes során hány hajtóművet eszik meg, hányszorosát veszed meg újra alkatrészenként? nézz szét itt, ez a hivatalos alkatrészbázis: https://www.boeingdistribution.com/)
- Az erre ellőtt kapacitás másra felhasználva mennyi pénzt termelt volna
- A kifizetésre került kötbérek
- A biztosítás/kártalanítás
- Az összes erre kiadott szakszó lejárt (szerelő, pilóta, estc...), ezeket megújítani, saját kontóra
- A kieső piaci szegmens miatt (és az összes egyéb veszteségből eredő) részvénypiaci veszteség
- A teljes piacon való részvételi arány vesztése - márpedig ez megint visszahat az előzőekre: kevesebb supportot adsz el, kevesebb alkatrészt gyárthatsz üzemre, az kevesebb dolgozónak fizetés (ez már az államkincstárnak fáj)
-Nylván még egy tucat dolog eszembe jutna, ha időt szánnék rá - de ez egy akkora ipar, hogy teljesen átlátni lehetetlen

Summa: A program állapota miatt a kiesett (lehetett volna) lehetőségeket figyelembe véve simán kijön a pénz. Mikor pedig a gép (átnevezve, tökmindegy) visszakerül forgalomba, onnantól ez nagyjából számítható lesz - ha meg soha, akkor nyugodt szívvel kijelenthető lesz, simán túllőttünk ezen...
 
M

molnibalage

Guest
Naja, de a dolog nem csak ennyiből áll. Egy dolog a fejlesztési költség, az a látható. A baj nem direkt számítható, viszont jól becsülhető összveszteség, vagyis ami lehetett volna, ha normálisan csinálják.
- Az el nem adott gépekből be nem folyt összeg
- Az elmaradt supportból be nem folyt összeg (na ez a félelmetes, egy gép életes során hány hajtóművet eszik meg, hányszorosát veszed meg újra alkatrészenként? nézz szét itt, ez a hivatalos alkatrészbázis: https://www.boeingdistribution.com/)
- Az erre ellőtt kapacitás másra felhasználva mennyi pénzt termelt volna
- A kifizetésre került kötbérek
- A biztosítás/kártalanítás
- Az összes erre kiadott szakszó lejárt (szerelő, pilóta, estc...), ezeket megújítani, saját kontóra
- A kieső piaci szegmens miatt (és az összes egyéb veszteségből eredő) részvénypiaci veszteség
- A teljes piacon való részvételi arány vesztése - márpedig ez megint visszahat az előzőekre: kevesebb supportot adsz el, kevesebb alkatrészt gyárthatsz üzemre, az kevesebb dolgozónak fizetés (ez már az államkincstárnak fáj)
-Nylván még egy tucat dolog eszembe jutna, ha időt szánnék rá - de ez egy akkora ipar, hogy teljesen átlátni lehetetlen

Summa: A program állapota miatt a kiesett (lehetett volna) lehetőségeket figyelembe véve simán kijön a pénz. Mikor pedig a gép (átnevezve, tökmindegy) visszakerül forgalomba, onnantól ez nagyjából számítható lesz - ha meg soha, akkor nyugodt szívvel kijelenthető lesz, simán túllőttünk ezen...
Kb. 15 éve olvastam olyat, hogy már akkor volt olyan hajtómű, amit 50 ezer ciklus után sem szereltek le még a gépről.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 835
113
Kb. 15 éve olvastam olyat, hogy már akkor volt olyan hajtómű, amit 50 ezer ciklus után sem szereltek le még a gépről.

Ciklus csak egy dolog (egy indítás), de van üzemideje is, az megintcsak ketyeg.
A gond onnan indul, hogy állapot szerint üzemeltetünk. Vagyis borescope-ppal belenézel, és ha valamit találsz, akkor shop - ami néha annyiba kerül, mint venni egy újat. Ha teszel bele egypár Go Aroundot, az megint eszi.
Ráadásul a hajtóműbe beleszámít a segédberendezések összesége, amik megintcsak csereberélődnek elég gyakran - az 50 ezer ciklusnál tehát vegyük figyelembe, hogy valszeg minden lecserélődött amit ráépítettek.

Amúgy ez függ a hajtómű típusától, ismerek olyan PW hajtóművet, ami ad 10%-al több vonóerőt (turboprop SHP), de háromszor akkora tömege, mint legtöbb konkuernsének - így viszont az élettartama évtizedekben mérhető.

Airlinereknél van egy jó kis képletgyűjtemény a gazdasági agytrösztöknek, miben kisúlyozzák a megbízhatóságot, fogyasztást, javításközi időt, meghibásodási hajlamot - még a szűrők árát is, mindent. Aztán döntenek, melyik hozza a legtöbb pénzt az adott üzem mellett (más egy Wizznél, más egy DHLnél) - ez pedig nem szükségszerűen a legnagyobb üzemidejű hajtómű (fapadosok rendszerint adják is el a 10 év körüli gépeiket, mert egyszerűen már annyit kéne rá költeni, hogy nem éri meg nekik a profiljuk alapján - hogy menjenek éjjel nappal, ne hangárban dekkoljanak). Vagyis nekik a cél nem az, hogy a legnagyobb élettartama legyen - hanem hogy az első 10 évben ne kelljen hozzányúlni és menjen szó nélkül.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 568
26 470
113
Kábel téma.

"Az esetleges rövidzárlat a gép lezuhanását is okozhatja, ha a pilóták nem reagálnak megfelelően. A Boeing szóvivője megerősítette az értesülést. Emellett elmondta, hogy elsődleges szempontjuk, hogy a 737 Max mindenben megfeleljen a biztonsági követelményeknek, mielőtt visszaáll a szolgálatba. Arról nem nyilatkozott, hogy a probléma további áttervezést, illetve átépítést tesz-e majd szükségessé, ezzel tovább odázva a típus újbóli repülését."

https://index.hu/techtud/2020/01/06/ujabb_bajra_derult_feny_a_boeing_737_maxoknal/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed