Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
365
1 711
93
Emlékeim szerint csak a borzalmas zaj miatt tették hátra azokat. Ma már nincs erre szükség.
Érdekes, hogy engedik rohangálni Európában, bár a Rada honlapja szerint teljesíti a Stage 3 követelményeket. A D-30-as hajtóművel felszerelt polgári Il-76-osok elvileg ki vannak tiltva az EU-ból, de speciális engedélyekkel azokból is járkál néhány erre-arra.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha ez csak a borítás sérülése, akkor javítható?
Törzskeret valszeg nem Ha sérült fő borda, akkor a gépnek game over?
Ez javítható sérülés, két törzskeret között gyűrődött a borítás. De valszeg nem csak a borítás, hanem néhány hosszmerevítő is meggyűrődhetett a borítás alatt (mivel azok se gumiból vannak nem képesek rövidülni csak görbülni, kihajolni, vagy megnyúlni - de az se jobb). Az ilyen problémákra előre kidolgozott eljárásai vannak a Boeingnek, legfeljebb a sérülési pozícióhoz kell azokat igazítani. Be kell mérni a törzskeretekhez, gyári szintezési pontokhoz képest a sérülés határait (ebben benne vannak a gyűrődés miatt kilazult legtávolabbi szegecsek is!), és készen jön a javítási technológia a B.-tól a kivágások helyzetétől a foltok méretezésén, rétegezésén át a szegecsméretig és szegecs-kiosztásig minden! Persze ez nem pár napos munka lesz, gépet felemelni, szintbe állítva rögzíteni, utána lehet vágni a sérült részt stb., és nincs mászkálás a gépen, semmiféle más munka nem végezhető a szerkezetjavítás közben!! Kérdés persze mennyi idős a gép, gazdaságilag megéri-e még a javítás.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 855
113
Ha ez csak a borítás sérülése, akkor javítható?
Ha sérült fő borda, akkor a gépnek game over?

Ez javítható sérülés, két törzskeret között gyűrődött a borítás. De valszeg nem csak a borítás, hanem néhány hosszmerevítő is meggyűrődhetett a borítás alatt (mivel azok se gumiból vannak nem képesek rövidülni csak görbülni, kihajolni, vagy megnyúlni - de az se jobb). Az ilyen problémákra előre kidolgozott eljárásai vannak a Boeingnek, legfeljebb a sérülési pozícióhoz kell azokat igazítani. Be kell mérni a törzskeretekhez, gyári szintezési pontokhoz képest a sérülés határait (ebben benne vannak a gyűrődés miatt kilazult legtávolabbi szegecsek is!), és készen jön a javítási technológia a B.-tól a kivágások helyzetétől a foltok méretezésén, rétegezésén át a szegecsméretig és szegecs-kiosztásig minden! Persze ez nem pár napos munka lesz, gépet felemelni, szintbe állítva rögzíteni, utána lehet vágni a sérült részt stb., és nincs mászkálás a gépen, semmiféle más munka nem végezhető a szerkezetjavítás közben!! Kérdés persze mennyi idős a gép, gazdaságilag megéri-e még a javítás.

Ez mind igaz, én nem kis költség - a baj ott van, hogy ami megreccsenti a törzset, az máshol még brutálisabb károkat csinál. Mivel pedig alapból úgy van kialakítva a gép, hogy a structure ezen része ne nagyon sérüljön, hanem a törőrészek, sejthető, hogy a teljes javításnak csak egy része a frame/stringer/SMW munka...

Alapból kuka a két fő meg orrfutó jó eséllyel, ráadásul a gép nagy részét NDT-vel kell végigszaglászni repedésekért, egy csomó cucc a gyorsulás miatt mehet a shopba.... ez anyagilag egy jó nagy bukta, főleg egy kifutó típus esetén. Nem láttam belül, de szerintem kukázzák.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha a törzskeret megsérül, akkor automatikusan kuka, nem?
Nem, törzskeret is cserélhető. Ami nagyobb probléma, hogy amint angelsoul írta ilyen komoly sérülésnél lehetnek máshol is nagy problémák, pl. futóművek - ami még a kisebbik baj, mert ezek cserélhetőek. De ha a szárnyfőtartóban a főfutók bekötési csomópontjai verődtek ki, esetleg repedtek, na akkor van nagy baj! Szárnyfőtartót cserélni akkora munka hogy annyi erővel új gépet is rendelhetsz, mert
- mikor fognak neked soron kívül főtartót gyártani, ráadásul mennyiért
- a cserénél meg nemcsak a beszerelése számít mint a gyártásnál, hanem a szét/kiszerelése is, rengeteg bekötés, csavar, szegecs fogja - vastagon bekenve kétkomponensű önvulkanizáló gumival a korrózióvédelem miatt, szóval még szétszerelni is iszonyú munkaóra-igényes!! Ugyanígy kiverődhetnek-repedhetnek a hajtómű-bekötések, pilonok bekötései a szárnyon. Szóval nagyon drága "játék" ez ...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hülye egy világ hogy a légiforgalomban mindenre van előírt protokoll, de erre nincs kényszerhelyzeti eljárás, csökkentett forgalmi lehetőségekkel. Ki a kórságnak adnák el a kihasználatlan slot-ok (rés-idők) tömegét, ha más cégek is minimális utaslétszámmal, kényszerből repülnek csak?!! Lehet esetleg néhány tőkeerős légitársaság amik felvásárolnának NÉHÁNY nagyforgalmú slot-ot, de tömegével nem tudnának útvonalakat átvenni a forgalom újra indulásakor, hiszen se a gép se a személyzeti állományuk nem növelhető pár hét/hónap alatt drasztikus mértékben. Ráadásul erre az újra beinduló tömeges légiforgalomra nemigen lehet felkészülni se, hiszen ki tudja hogy 3 hónap vagy 3 év múlva fog beindulni?! Emlékeim szerint a 91-es Öböl-háború után 4-5 évig tartott a légiforgalom mélyrepülése (akkor vettem észre a Flight Internationalban, hogy a hirdetésekből eltűntek a "Q tipusvizsgás/Z repórás pilóta munkát keres ..." szövegek, és megjelentek az "X légtársaság Y típusokra pilótákat keres .." hirdetések).
 
M

molnibalage

Guest
Hülye egy világ hogy a légiforgalomban mindenre van előírt protokoll, de erre nincs kényszerhelyzeti eljárás, csökkentett forgalmi lehetőségekkel. Ki a kórságnak adnák el a kihasználatlan slot-ok (rés-idők) tömegét, ha más cégek is minimális utaslétszámmal, kényszerből repülnek csak?!! Lehet esetleg néhány tőkeerős légitársaság amik felvásárolnának NÉHÁNY nagyforgalmú slot-ot, de tömegével nem tudnának útvonalakat átvenni a forgalom újra indulásakor, hiszen se a gép se a személyzeti állományuk nem növelhető pár hét/hónap alatt drasztikus mértékben. Ráadásul erre az újra beinduló tömeges légiforgalomra nemigen lehet felkészülni se, hiszen ki tudja hogy 3 hónap vagy 3 év múlva fog beindulni?! Emlékeim szerint a 91-es Öböl-háború után 4-5 évig tartott a légiforgalom mélyrepülése (akkor vettem észre a Flight Internationalban, hogy a hirdetésekből eltűntek a "Q tipusvizsgás/Z repórás pilóta munkát keres ..." szövegek, és megjelentek az "X légtársaság Y típusokra pilótákat keres .." hirdetések).
https://data.worldbank.org/indicator/IS.AIR.PSGR?start=1980
Hát, olyan nagy megtorpanás nem volt...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ja, csak évekre megállt az addigi fejlődés a grafikon szerint is, ezt láttam én a pilóta-hirdetésekben. 2000-től megint volt egy több éves csökkenés (ez részben világgazdasági, aztán a WTC-akció miatt), ami csak 2010-táján ment át intenzív fejlődésbe. Ez már főleg a fapadosoknak volt köszönhető, azóta akkora személyzet-hiány van, amit a világ minden légiereje megérez ... a civil piac elszívó hatásával nem tudják a lépést tartani a pilótaképzésben és azok megtartásában.
 
M

molnibalage

Guest
Ja, csak évekre megállt az addigi fejlődés a grafikon szerint is, ezt láttam én a pilóta-hirdetésekben. 2000-től megint volt egy több éves csökkenés (ez részben világgazdasági, aztán a WTC-akció miatt), ami csak 2010-táján ment át intenzív fejlődésbe. Ez már főleg a fapadosoknak volt köszönhető, azóta akkora személyzet-hiány van, amit a világ minden légiereje megérez ... a civil piac elszívó hatásával nem tudják a lépést tartani a pilótaképzésben és azok megtartásában.
A grafikon szerint pont nem.
Max két evig stagnálás 1991 után, aztán 2001 ig kilőtt az égbe a növekedés. 2001 után is minimális csökkenés volt. 2005-ben a 2001-es forgalom 125%-a volt már...
A 2008-as válságnak kb semmi negatív hatása nem volt a gradiensre. Konkrétan az egyik legnagyobb növekedést akkor hozta az utasszam...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
"A légi közlekedés utóbbi évtizedekben látott, robbanásszerű fejlődése óriási üzletet jelentett a világ két legnagyobb repülőgép gyártójának, az Airbusnak és a Boeingnek, kiélezve a vetélkedést abban, hogy melyik cég gépeivel repülik inkább a nagy társaságok a transzatlanti illetve az interkontinentális utakat. A 2008-as válságot követően az iparági adatok szerint a repülőgép gyártás teljesítménye mostanáig elérte az 1,15 ezer milliárd dollárt, a Boeing és az Airbus számára pedig nagy kihívássá vált a gyártókapacitások növelése az igényegek kiszolgálására. Ennek a sikertörténetnek vethet véget a mostani koronavírus-járvány.

A Bloomberg által megszólaltatott elemzők szerint a két nagy gyártónak most már nem az a gondja, hogy elég gyorsan legyártsa a gépeket, hanem az, hogy lesznek-e elegen, akik megveszik azokat. A cégek egy része ugyanis visszamondja vagy átütemezi rendeléseit, hiszen az utasok számának drasztikus zuhanása miatt nem az eredeti tervek szerint állítanák forgalomba az új gépeket. Az Avolon Holdings, a világ egyik legnagyobb, repülőgépeket lízingelő cégének vezérigazgatója szerint, a dolgok most csak még rosszabbra fognak fordulni, mielőtt javulás jön. A piaci zűrzavar miatt, a számítások szerint az USA légi közlekedési iparágának értéke egy hónap alatt 175 milliárd dollárral csökkent."

A Boeingnek még lehet hogy jókor is jött a vírus, legalább az Airbus nem ad el annyi gépt, amíg a saját típusaival problémák vannak...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 017
113
SU2033 Budapest-Moszkva járat SSJ 100 gépe fél órával a felszállás után vészjelzést adott le(General emergency) és leereszkedett 4500 m magasságra. A gépet 14.53h -kor (magyar idő 12.53h)várják Moszkvába.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 407
36 405
113
SU2033 Budapest-Moszkva járat SSJ 100 gépe fél órával a felszállás után vészjelzést adott le(General emergency) és leereszkedett 4500 m magasságra. A gépet 14.53h -kor (magyar idő 12.53h)várják Moszkvába.

És így megy el Moszkváig? Semmi kényszerleszállás? Flightradar szerint 15 ezer lábon repül épp Minszktől délre.
 
  • Tetszik
Reactions: emel

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
SU2033 Budapest-Moszkva járat SSJ 100 gépe fél órával a felszállás után vészjelzést adott le(General emergency) és leereszkedett 4500 m magasságra. A gépet 14.53h -kor (magyar idő 12.53h)várják Moszkvába.
Igen, most járnak Minszktől délre, de nem úgy néz ki hogy arra igyekeznének leszállni. Nagy baj nem lehet a fedélzeten ha nem sietnek minél előbb leszállni, de ha ilyen alacsonyra lejöttek akkor lehet hogy elment a kabin-túlnyomásuk.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 017
113
Igen, most járnak Minszktől délre, de nem úgy néz ki hogy arra igyekeznének leszállni. Nagy baj nem lehet a fedélzeten ha nem sietnek minél előbb leszállni, de ha ilyen alacsonyra lejöttek akkor lehet hogy elment a kabin-túlnyomásuk.
Mint kiderült a légkondicionálási rendszer kijelzője hibásodott meg. Ez egyébként gyakori eset a Superjetnél.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 561
113
ETEgqbHUUAIstnA