Magyarországról vett utasszállítókat Irán?
Három A319-es növeli az Iran Air flottáját, amelyeket egy éve szerzett be Irán, de hogy közelebbről milyen forrásból, az a híradásokból egyelőre nem derül ki.
Nehéz pontosan értelmezni a hír első mondatát, mindenesetre
a Mehr News Agency információja szerint három Airbus A319-es szállt le Mashdad repülőterén, amelyeket hamarosan besorolnak a nemzeti légitársaság, az Iran Air flottájába, és amelyeket 2002-ben gyártottak és amelyeket „
egy évvel ezelőtt vásároltak Magyarországról” . Hogy ez pontosan mit jelent, ki vagy mi volt az eladó, Magyarország vagy magyarországi cég értékesítette volna el a gépeket, ez nem derül ki, egyébként hazai bejegyzésű légitársaság kereskedelmi forgalomban ilyen Airbus-altípust portálunk ismeretei szerint nem használ. (A Wizz Air magyar lajstromjelű Airbusai kizárólag A320-as és A321-es változatok.)
Annyit lehet tudni, hogy az AirBerlin csődje következtében meglehetpsen sok A319-es került a másodlagos piacra, ezek közül vásárolt egyébként kettőt a magyar légierő is.
A hírt átvéve
az Airways Magazin arra emlékeztet, hogy az Iránnal szemben érvényes szankciók miatt az ország a használt gépek piacán keresi a megoldást a komoly géphiányra. Amikor úgy tűnt, a megszorításokat huzamosabb időre sikerül feloldani, Teherán kb. nyolcvan illetve száz gépet kötött le a Boeing illetve az Airbus kínálatából, ezek az üzletek azonban a szankciók tavaly májusi újbóli bevezetése miatt
kútba estek. Pontosabban: a Boeing listáján nem szerepel az aktív rendelések között, az Airbus azonban továbbra is létező üzletként tartja nyilván a lekötést.
Mint erről akkor beszámoltunk, Iránnak sikerült a szankciók visszaállításáig az olasz-francia gyártótól
13 légcsavaros-gázturbinás ATR-t beszereznie, az eredeti szerződés azonban húsz - a még korábbi megállapodás negyven - gépre szólt, és nem tudni, hogy a hiányzó példányoknak mi lesz a sorsuk.
Iránnak hatalmas a repülőgép-igénye: a polgári légiközlekedés a teheráni szaktársa szerint a különféle iráni légitársaságok összesen nem kevesebb, mint 500 utasszállítót kellene, hogy forgalomba állítsanak a következő években. Az egyik legnagyobb üzemeltető az Iran Air, amely egyben a legtöbb új példányt igényelné, hiszen a mst beérkező A319-esek is csak 32-re növelik a társaság flottáját.
http://iho.hu/hir/magyarorszagrol-vett-utasszallitokat-iran-190227