Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

W

Wilson

Guest
Meg az ablak beépítési módja! Minden rendes gépen az ablak BELÜLRŐL van beépítve, a csavarok csak a helyén tartják, de a túlnyomás egyetlen csavar nélkül is a helyén tartaná, nem tudná kilökni mert belülről támaszkodik a keretre. A csodás angol gépen meg kívülről volt felépítve, és a csavaroknak kellett (volna) a helyén tartani a belső túlnyomás ellenében. Szóval ez legalább annyira konstrukciós hiba is volt!! :(:mad:

Ez nagyon durva,az angolok ezt a kontstrukciós hibát kajakra nem vették észre,vagy úgy voltak vele,hogy majd a csavarokkal megoldják?.Azért hitetlenkedem az angolokon mert ahhoz nem kell mérnöki diploma,hogy nyilvánvaló legyen,hogy a túlnyomás miatt az ablakot csak belülről építjük be.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Meg az ablak beépítési módja! Minden rendes gépen az ablak BELÜLRŐL van beépítve
Ez nagyon durva,az angolok ezt a kontstrukciós hibát kajakra nem vették észre,vagy úgy voltak vele,hogy majd a csavarokkal megoldják?
Illene utánanézni az ilyen a veretes állításoknak...
Az összes Boeing és Airbus pilótafülke első szélvédő kívülrő, csavarokkal - az Airbus klamnikkal - van rögzítve
Beleértve a lenti képen a leg korszerűbb kompozit A350 est is..
VAA1.jpg


Vagy a 787 es első szélvédője
1-acw-F-PPG.jpg

Vagy a 747 szélvédője
Screen-Shot-2019-01-09-at-8.42.48-PM.png

PAJDPP.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Illene utánanézni az ilyen a veretes állításoknak...
Az összes Boeing és Airbus pilótafülke első szélvédő kívülrő, csavarokkal - az Airbus klamnikkal - van rögzítve
Beleértve a lenti képen a leg korszerűbb kompozit A350 est is..
VAA1.jpg


Vagy a 787 es első szélvédője
1-acw-F-PPG.jpg

Vagy a 747 szélvédője
Screen-Shot-2019-01-09-at-8.42.48-PM.png

PAJDPP.jpg
Én nem mertem szólni, mert nem vagyok akkora szakértő, de felmerült bennem, hogy a szélvédő egy nyilván gyakran cserélendő alkatrész. És belülről elég macerás lenne. Mindig le kéne bontani a pilótafülke belsejét.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
T

Törölt tag 1586

Guest
Én nem mertem szólni, mert nem vagyok akkora szakértő, de felmerült bennem, hogy a szélvédő egy nyilván gyakran cserélendő alkatrész. És belülről elég macerás lenne. Mindig le kéne bontani a pilótafülke belsejét.
Meg ezeknek a szélvédőknek ki kell bírniuk egy termetes madárral való ütközést is.
Ha nem szilárdan, hátulról megtámasztva, a gép sárkányszerkezetére lennének felcsavarozva azt kockáztatnák hogy egy bird striknál az egész cucc beesne a pilcsik ölébe....
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Meg ezeknek a szélvédőknek ki kell bírniuk egy termetes madárral való ütközést is.
Ha nem szilárdan, hátulról megtámasztva, a gép sárkányszerkezetére lennének felcsavarozva azt kockáztatnák hogy egy bird striknál az egész cucc beesne a pilcsik ölébe....
Ezt sem hiszem. A 30 csavar belülről is megfogná. Meg hát nem is két kiló egy ilyen üveg.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Illene utánanézni az ilyen a veretes állításoknak...
Az összes Boeing és Airbus pilótafülke első szélvédő kívülrő, csavarokkal - az Airbus klamnikkal - van rögzítve
Beleértve a lenti képen a leg korszerűbb kompozit A350 est is..
VAA1.jpg


Vagy a 787 es első szélvédője
1-acw-F-PPG.jpg

Vagy a 747 szélvédője
Screen-Shot-2019-01-09-at-8.42.48-PM.png

PAJDPP.jpg
Ha jól emlékszem, én nem írtam olyan varázs-szavakat mint Airbus, amerikai, korszerű, Boeing, stb., én azt írtam "minden rendes repülőgép". Na szóval, ilyen szempontból nálam rendes repülőgép pl. a MiG-21 (de van más is), ahol mind a szilikátüveg középső szélvédő, a 2 plexi oldalsó szélvédő, sőt még a fő kabintető-plexi is belülről van a keretbe beépítve. Lehet hogy Iván hülye volt (van sok dolog amiben biztosan), és a fenti varázs-szavak a 21-re nem passzolnak. Ott viszont nem fordulhatott elő hogy tévedésből/hanyagságból kisebb átmérőjű vagy kissé rövidebb csavarokat használva az üvegezés beépítéséhez a kabintúlnyomás kilökje azt a helyéről és a pilóta derékig kiszippantva a kabinból "élvezze" a panorámát. Biztos ők voltak a hülyék hogy így csinálták, vagy így azért nagyobb a biztonság? ;):)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Na szóval, ilyen szempontból nálam rendes repülőgép pl. a MiG-21 (
Ez a gond...ugyanis itt nem egy vadászgépről volt szó, hanem kereskedelmi utasszállító gépekről éa konkrétan a híres angliai esetről amikor a pilcsit majdnem kiszívta a dekompresszió.
Meg látod mi tettél... @Wilson komolyan veszi amiket mondasz és szokása szerint
lelkesen elkezd hozzaszólni olyanokhoz amiről lövete sincs..
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ez a gond...ugyanis itt nem egy vadászgépről volt szó, hanem kereskedelmi utasszállító gépekről éa konkrétan a híres angliai esetről amikor a pilcsit majdnem kiszívta a dekompresszió.
Meg látod mi tettél... @Wilson komolyan veszi amiket mondasz és szokása szerint
lelkesen elkezd hozzaszólni olyanokhoz amiről lövete sincs..
Ki is szívta.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ez a gond...ugyanis itt nem egy vadászgépről volt szó, hanem kereskedelmi utasszállító gépekről éa konkrétan a híres angliai esetről amikor a pilcsit majdnem kiszívta a dekompresszió.
Meg látod mi tettél... @Wilson komolyan veszi amiket mondasz és szokása szerint
lelkesen elkezd hozzaszólni olyanokhoz amiről lövete sincs..
Tudom miről volt szó, hivatalból is ismerem az esetet mert anno oktatás tárgya volt. Viszont attól függetlenül milyen gépről van szó, a belülről beépített szélvédőt biztonságosabbnak tartom, mert mint a példa is mutatja a fordított megoldás minden modernsége és gazdaságilag sikeres, gyors cserére lehetőséget adó Boeing/Airbus-megoldása ellenére is adott esetben problémát okozhat. És sajnos ha ritkán is de időnként van ilyen "adott eset". Sajnos volt más példa is ahol egy szovjet megoldást jobbnak gondoltam mint a nyugatiakét, és sajnos később igazam is lett (TWA-800 járat).
 
W

Wilson

Guest
Meg látod mi tettél... @Wilson komolyan veszi amiket mondasz és szokása szerint
lelkesen elkezd hozzaszólni olyanokhoz amiről lövete sincs..

Nah akkor ha már így újra megtaláltál tisztázzunk néhány dolgot én készséggel elismerem,hogy nem értek a repulőgéptervezéshez,építéshez,szervizeléshez és karbantartáshoz vannak ezen a fórumon ezzel kapcsolatban nálam sokkal nagyobb tudással rendelkező emberek akik között vannak szakmabeliek is(pl:emel),akiknek a hozzászólásaiból én személy szerint sok információt kaptam,az általad idézett hozászólásom kapcsán pedig azt érdemes tudni,hogy nekem az volt a meggyőződésem
(emel hozzászólásától fuggetlenul),hogy a túlnyomás miatt számomra evidens módon az ablakokat csakis belülről rögzíthetik.Mint a fenti példa is mutatja ez nem így van tehát ebben tévedtem és ezt én készséggel elismerem,mivel én saját magamat (ellentétben másokkal) soha nem tartottam tévedhetetlennek vagy többnek másoknál,úgy,hogy megköszönöm neked,hogy gazdagítottad ismereteimet az repülőgépek ablakainak rögzítésével kapcsolatban.Mert nekem az a meggyőződésem,hogy mindenkítől lehet valamit tanulni senki sincs a kizárólagos tudás birtokában.Úgy,hogy én arra bíztatlak téged a jövőben is oszd meg velunk ismereteidet mindannyiunk épulésére és eközben még akár talán arra is van egy halovány esély,hogy az emberekkel történő komunikációd stílusa is csiszolódik valamelyest:)
 
  • Tetszik
Reactions: Tegin

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 351
113
Ha jól emlékszem, én nem írtam olyan varázs-szavakat mint Airbus, amerikai, korszerű, Boeing, stb., én azt írtam "minden rendes repülőgép". Na szóval, ilyen szempontból nálam rendes repülőgép pl. a MiG-21 (de van más is), ahol mind a szilikátüveg középső szélvédő, a 2 plexi oldalsó szélvédő, sőt még a fő kabintető-plexi is belülről van a keretbe beépítve. Lehet hogy Iván hülye volt (van sok dolog amiben biztosan), és a fenti varázs-szavak a 21-re nem passzolnak. Ott viszont nem fordulhatott elő hogy tévedésből/hanyagságból kisebb átmérőjű vagy kissé rövidebb csavarokat használva az üvegezés beépítéséhez a kabintúlnyomás kilökje azt a helyéről és a pilóta derékig kiszippantva a kabinból "élvezze" a panorámát. Biztos ők voltak a hülyék hogy így csinálták, vagy így azért nagyobb a biztonság? ;):)
Nah akkor ha már így újra megtaláltál tisztázzunk néhány dolgot én készséggel elismerem,hogy nem értek a repulőgéptervezéshez,építéshez,szervizeléshez és karbantartáshoz vannak ezen a fórumon ezzel kapcsolatban nálam sokkal nagyobb tudással rendelkező emberek akik között vannak szakmabeliek is(pl:emel),akiknek a hozzászólásaiból én személy szerint sok információt kaptam,az általad idézett hozászólásom kapcsán pedig azt érdemes tudni,hogy nekem az volt a meggyőződésem
(emel hozzászólásától fuggetlenul),hogy a túlnyomás miatt számomra evidens módon az ablakokat csakis belülről rögzíthetik.Mint a fenti példa is mutatja ez nem így van tehát ebben tévedtem és ezt én készséggel elismerem,mivel én saját magamat (ellentétben másokkal) soha nem tartottam tévedhetetlennek vagy többnek másoknál,úgy,hogy megköszönöm neked,hogy gazdagítottad ismereteimet az repülőgépek ablakainak rögzítésével kapcsolatban.Mert nekem az a meggyőződésem,hogy mindenkítől lehet valamit tanulni senki sincs a kizárólagos tudás birtokában.Úgy,hogy én arra bíztatlak téged a jövőben is oszd meg velunk ismereteidet mindannyiunk épulésére és eközben még akár talán arra is van egy halovány esély,hogy az emberekkel történő komunikációd stílusa is csiszolódik valamelyest:)

Csak nyugalom, ez a fórum értelme - célzott infószerzés - szóval hadd tegyem hozzá a magamét :D

Emelnek tök igaza van, ez a helyes megoldás - pl. vészkijáratoknál ezt alkalmazzák, hogy ha a parasztnak 30k feet magasan eszébe jutna kisétáni a szárnyra, ne tehesse meg. A kabinnyomás bepréseli a bölcsőbe az ajtót, és a differencial pressure nem engedi kiszedni, max valam Hulknak.
Vadászgépen ugye linerális a kabinnyomás csökkentése - meg úgy nagyobbak is az erőhatások, ott ez a megoldás alap ha kialakítható. Csakhogy civilben a pénz beszél, illetve kisebb az erőhatás, így a költségmátrixban az jött ki, hogy a külső ablakillesztés a megfelelőbb. Ennek oka, hogy könyebben szerelhető - mivel az ablakot belülről körülményes lenne feltenni (a kabin egy állati sérülékeny zóna), másrészt lehet stationon is megtenni, csak a seal megkötését kell megvárni. Összességében a maintenance egyszerűbb így.

Maga az ötlet, hogy csavarok tartják helyben, nem különleges - alapvetően a biztonsági szám (n durván 1,2) ezt megengedi (sokan meglepődnének, hogy az iszonyat tolóerjű hajtóművet, ami az egész hóbelevancot húzza pár ujjvastagságú csap fogja a sárkányhoz). A baj megint csak ott volt, hogy ez a pengeéles biztonsági tényező nem hagy helyet hibára - és ha a paraszt nem megfelő csavart tesz be, onnantól borul az egész. Ezért is kötelező az AMM-et (Aircraft Maintenace Manual) vagy kinyomtatva kivinni a géphez, vagy a tableteden magad mellett tartani (hatóság kiszáll ezt imdája ellenőrizni a szerelőknél), másrészt ezzel véded a segged, hogy odaírod "IAW AMM......" mert ezzel igazolod, hogy megnézted. CMM (Component MM) meg a felhasznált consumeables listájához megintcsak hivatkozásként ott van. Aki nem használja az nem tartja be a szabályokat - aki használja, nem tud hibát véteni, mert ott van mindent.
(És meg is nézed, mert egyrészt az életeddel és másokéval játszol, másrészt mert megy vele az dő műszakban :D)
 
K

kamm

Guest
Maga az ötlet, hogy csavarok tartják helyben, nem különleges - alapvetően a biztonsági szám (n durván 1,2) ezt megengedi (sokan meglepődnének, hogy az iszonyat tolóerjű hajtóművet, ami az egész hóbelevancot húzza pár ujjvastagságú csap fogja a sárkányhoz). A baj megint csak ott volt, hogy ez a pengeéles biztonsági tényező nem hagy helyet hibára - és ha a paraszt nem megfelő csavart tesz be, onnantól borul az egész. Ezért is kötelező az AMM-et (Aircraft Maintenace Manual) vagy kinyomtatva kivinni a géphez, vagy a tableteden magad mellett tartani (hatóság kiszáll ezt imdája ellenőrizni a szerelőknél), másrészt ezzel véded a segged, hogy odaírod "IAW AMM......" mert ezzel igazolod, hogy megnézted. CMM (Component MM) meg a felhasznált consumeables listájához megintcsak hivatkozásként ott van. Aki nem használja az nem tartja be a szabályokat - aki használja, nem tud hibát véteni, mert ott van mindent.
(És meg is nézed, mert egyrészt az életeddel és másokéval játszol, másrészt mert megy vele az dő műszakban :D)

IAW = in accordance with...?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 351
113
IAW = in accordance with...?

Így van. Ezzel igazodod, hogy a munkát elvégezted a kiadott dokumentáció alapján.
Utána jön egy számcsoport, ami az ATA chapters szerint megmutatja, hogy mit honnan néztél ki. Ezek többnyire kétjegyű számok, kötőjellel egymás után, mely a sub-parts felé vezetnek le. Vagyis egy gyakorlott szerelő rápillant, és látja, hogy ha mondjuk 52-vel kezdődik, akkor tudni fogja, hogy valami ajtós dolog.
Íme a lista egy része, hogy lásd, miről is van szó:

  • 00Introduction / Aircraft General
    • 00 General
  • 01-04Operations Information
    • Reserved for Airline Use
  • 05Periodic Inspections
    • 00 General
    • 10 Time Limits
    • 20 Scheduled Maintenance Checks
    • 30 [As Required]
    • 40 [As Required]
    • 50 Unscheduled Maintenance Checks
  • 06Dimensions and Areas
    • Those charts, diagrams, and text which show the area, dimensions, stations, access doors / zoning and physical locations, of the major structural members of the aircraft. Includes an explanation of the system of zoning and measurement used.
  • 07Lifting & Shoring
    • 00 General
    • 10 Jacking
    • 20 Shoring
  • 08Leveling & Weighing
    • 00 General
    • 10 Weighing & Balancing
    • 20 Leveling
  • 09Towing & Taxiing
    • 00 General
    • 10 Towing
    • 20 Taxiing
  • 10Parking, Mooring, Storage & Return To Service
    • 00 General
    • 10 Parking / Storage
    • 20 Mooring
    • 30 Return To Service
  • 11Placards & Markings
    • 00 General
    • 10 Exterior Colour Schemes & Markings
    • 20 Exterior Placards & Markings
    • 30 Interior Placards
  • 12Servicing Routine Maintenance
    • 00 General
    • 10 Replenishing
    • 20 Scheduled Servicing
    • 30 Unscheduled Servicing
  • 13-17Unassigned
    • Empty
  • 18Vibration & Noise Analysis (Helicopter Only)
    • 00 General
    • 10 Vibration Analysis
    • 20 Noise Analysis
  • 19Unassigned
    • Empty
Airframe Systems
  • 20Standard Practices-Airframe
    • General
  • 21Air Conditioning
    • 00 General
    • 10 Compression
    • 20 Distribution
    • 30 Pressurization Control
    • 40 Heating
    • 50 Cooling
    • 60 Temperature Control
    • 70 Moisture / Air Contaminant Control
  • 22Auto Flight
    • 00 General
    • 10 Autopilot
    • 20 Speed-Attitude Correction
    • 30 Auto Throttle
    • 40 System Monitor
    • 50 Aerodynamic Load Alleviating
  • 23Communications
    • 00 General
    • 10 Speech Communications
    • 15 SATCOM
    • 20 Data Transmission & Automatic Calling
    • 30 Passenger Address, Entertainment, & Comfort
    • 40 Interphone
    • 50 Audio Integrating
    • 60 Static Discharging
    • 70 Audio & Video Monitoring
    • 80 Integrated Automatic Tuning
  • 24Electrical Power
    • 00 General
    • 10 Generator Drive
    • 20 AC Generation
    • 30 DC Generation
    • 40 External Power
    • 50 AC Electrical Load Distribution
    • 60 DC Electrical Load Distribution
    • 70 Primary & Secondary Power
  • 25Equipment / Furnishings
    • 00 General
    • 10 Flight Compartment
    • 20 Passenger Compartment
    • 30 Buffet / Galley
    • 40 Lavatories
    • 50 Cargo Compartments
    • 60 Emergency
    • 70 Accessory Compartments
    • 80 Insulation
  • 26Fire Protection
    • 00 General
    • 10 Detection
    • 20 Extinguishing
    • 30 Explosion Suppression
  • 27Flight Controls
    • 00 General
    • 10 Aileron & Tab
    • 20 Rudder & Tab
    • 30 Elevator & Tab
    • 40 Horizontal Stabilizer / Stabilator
    • 50 Flaps
    • 60 Spoiler, Drag Devices & Variable Aerodynamic Fairings
    • 70 Gust Lock & Damper
    • 80 Lift Augmenting
  • 28Fuel
    • 00 General
    • 10 Storage
    • 20 Distribution-Drain Valves
    • 30 Dump
    • 40 Indicating
  • 29Hydraulic Power
    • 00 General
    • 10 Main
    • 20 Auxiliary
    • 30 Indicating
  • 30Ice & Rain Protection
    • 00 General
    • 10 Airfoil
    • 20 Air Intakes
    • 30 Pitot & Static
    • 40 Windows, Windshields, & Doors
    • 50 Antennas & Radomes
    • 60 Propellers / Rotors
    • 70 Water Lines
    • 80 Detection
  • 31Indicating / Recording Systems
    • 00 General
    • 10 Instrument & Control Panels
    • 20 Independent Instruments
    • 30 Recorders
    • 40 Central Computers
    • 50 Central Warning Systems
    • 60 Central Display Systems
    • 70 Automatic Data Reporting Systems
  • 32Landing Gear
    • 00 General
    • 10 Main Gear & Doors
    • 20 Nose Gear / Tail Gear & Doors
    • 30 Extension & Retraction
    • 40 Wheels & Brakes
    • 50 Steering
    • 60 Position & Warning , and Ground Safety Switch
    • 70 Supplementary Gear - Skis, Floats
  • 33Lights
    • 00 General
    • 10 Flight Compartment & Annunciator Panel
    • 20 Passenger Compartment
    • 30 Cargo & Service Compartments
    • 40 Exterior Lighting
    • 50 Emergency Lighting
  • 34Navigation
    • 00 General
    • 10 Flight Environment Data
    • 20 Attitude & Direction
    • 30 Landing & Taxiing Aids
    • 40 Independent Position Determining
    • 50 Dependent Position Determining
    • 60 Flight Management Computing
  • 35Oxygen
    • 00 General
    • 10 Crew
    • 20 Passenger
    • 30 Portable
  • 36Pneumatic
    • 00 General
    • 10 Distribution
    • 20 Indicating
  • 37Vacuum
    • 00 General
    • 10 Distribution
    • 20 Indicating
  • 38Water / Waste
    • 00 General
    • 10 Potable
    • 20 Wash
    • 30 Waste Disposal
    • 40 Air Supply
  • 39Electrical Electronic Panels & Multipurpose Compts -UNASSIGNED 2006
    • 00 General
    • 10 Instrument & Control Panels
    • 20 Electrical & Electronic Equipment Racks
    • 30 Electrical & Electronic Junction Boxes
    • 40 Multipurpose Electronic Components
    • 50 Integrated Circuits
    • 60 Printed Circuit Card Assemblies
  • 41Water Ballast
    • 00 General
    • 10 Storage
    • 20 Dump
    • 30 Indication
  • 42Integrated Modular Avionics
    • 00 General
    • 20 Core System
    • 30 Network Components
  • 44Cabin Systems
    • 00 General
    • 10 Cabin Core System
    • 20 Inflight Entertainment System
    • 30 External Communication System
    • 40 Cabin Mass Memory System
    • 50 Cabin Monitoring System
    • 60 Miscellaneous Cabin System
  • 45Central Maintenance System (CMS)
    • 00 General
    • 05/19 CMS / Aircraft General
    • 20/44 CMS / Airframe Systems
    • 45 Central Maintenance System
    • 46/49 CMS / Airframe Systems
    • 50/59 CMS / Structures
    • 60/69 CMS / Propellers
    • 70/89 CMS / Power Plant
  • 46Information Systems
    • 00 General
    • 10 Airplane General Information Systems
    • 20 Flight Deck Information Systems
    • 30 Maintenance Information Systems
    • 40 Passenger Cabin Information Systems
    • 50 Miscellaneous Information Systems
  • 47Inert Gas System
    • 00 General
    • 10 Generation/Storage
    • 20 Distribution
    • 30 Control
    • 40 Indicating
  • 49Airborne Auxiliary Power
    • 00 General
    • 10 Power Plant
    • 20 Engine
    • 30 Engine Fuel & Control
    • 40 Ignition / Starting
    • 50 Air
    • 60 Engine Controls
    • 70 Indicating
    • 80 Exhaust
    • 90 Oil
 
M

molnibalage

Guest

Így van. Ezzel igazodod, hogy a munkát elvégezted a kiadott dokumentáció alapján.
Utána jön egy számcsoport, ami az ATA chapters szerint megmutatja, hogy mit honnan néztél ki. Ezek többnyire kétjegyű számok, kötőjellel egymás után, mely a sub-parts felé vezetnek le. Vagyis egy gyakorlott szerelő rápillant, és látja, hogy ha mondjuk 52-vel kezdődik, akkor tudni fogja, hogy valami ajtós dolog.
Íme a lista egy része, hogy lásd, miről is van szó:

  • 00Introduction / Aircraft General
    • 00 General
  • 01-04Operations Information
    • Reserved for Airline Use
  • 05Periodic Inspections
    • 00 General
    • 10 Time Limits
    • 20 Scheduled Maintenance Checks
    • 30 [As Required]
    • 40 [As Required]
    • 50 Unscheduled Maintenance Checks
  • 06Dimensions and Areas
    • Those charts, diagrams, and text which show the area, dimensions, stations, access doors / zoning and physical locations, of the major structural members of the aircraft. Includes an explanation of the system of zoning and measurement used.
  • 07Lifting & Shoring
    • 00 General
    • 10 Jacking
    • 20 Shoring
  • 08Leveling & Weighing
    • 00 General
    • 10 Weighing & Balancing
    • 20 Leveling
  • 09Towing & Taxiing
    • 00 General
    • 10 Towing
    • 20 Taxiing
  • 10Parking, Mooring, Storage & Return To Service
    • 00 General
    • 10 Parking / Storage
    • 20 Mooring
    • 30 Return To Service
  • 11Placards & Markings
    • 00 General
    • 10 Exterior Colour Schemes & Markings
    • 20 Exterior Placards & Markings
    • 30 Interior Placards
  • 12Servicing Routine Maintenance
    • 00 General
    • 10 Replenishing
    • 20 Scheduled Servicing
    • 30 Unscheduled Servicing
  • 13-17Unassigned
    • Empty
  • 18Vibration & Noise Analysis (Helicopter Only)
    • 00 General
    • 10 Vibration Analysis
    • 20 Noise Analysis
  • 19Unassigned
    • Empty
Airframe Systems
  • 20Standard Practices-Airframe
    • General
  • 21Air Conditioning
    • 00 General
    • 10 Compression
    • 20 Distribution
    • 30 Pressurization Control
    • 40 Heating
    • 50 Cooling
    • 60 Temperature Control
    • 70 Moisture / Air Contaminant Control
  • 22Auto Flight
    • 00 General
    • 10 Autopilot
    • 20 Speed-Attitude Correction
    • 30 Auto Throttle
    • 40 System Monitor
    • 50 Aerodynamic Load Alleviating
  • 23Communications
    • 00 General
    • 10 Speech Communications
    • 15 SATCOM
    • 20 Data Transmission & Automatic Calling
    • 30 Passenger Address, Entertainment, & Comfort
    • 40 Interphone
    • 50 Audio Integrating
    • 60 Static Discharging
    • 70 Audio & Video Monitoring
    • 80 Integrated Automatic Tuning
  • 24Electrical Power
    • 00 General
    • 10 Generator Drive
    • 20 AC Generation
    • 30 DC Generation
    • 40 External Power
    • 50 AC Electrical Load Distribution
    • 60 DC Electrical Load Distribution
    • 70 Primary & Secondary Power
  • 25Equipment / Furnishings
    • 00 General
    • 10 Flight Compartment
    • 20 Passenger Compartment
    • 30 Buffet / Galley
    • 40 Lavatories
    • 50 Cargo Compartments
    • 60 Emergency
    • 70 Accessory Compartments
    • 80 Insulation
  • 26Fire Protection
    • 00 General
    • 10 Detection
    • 20 Extinguishing
    • 30 Explosion Suppression
  • 27Flight Controls
    • 00 General
    • 10 Aileron & Tab
    • 20 Rudder & Tab
    • 30 Elevator & Tab
    • 40 Horizontal Stabilizer / Stabilator
    • 50 Flaps
    • 60 Spoiler, Drag Devices & Variable Aerodynamic Fairings
    • 70 Gust Lock & Damper
    • 80 Lift Augmenting
  • 28Fuel
    • 00 General
    • 10 Storage
    • 20 Distribution-Drain Valves
    • 30 Dump
    • 40 Indicating
  • 29Hydraulic Power
    • 00 General
    • 10 Main
    • 20 Auxiliary
    • 30 Indicating
  • 30Ice & Rain Protection
    • 00 General
    • 10 Airfoil
    • 20 Air Intakes
    • 30 Pitot & Static
    • 40 Windows, Windshields, & Doors
    • 50 Antennas & Radomes
    • 60 Propellers / Rotors
    • 70 Water Lines
    • 80 Detection
  • 31Indicating / Recording Systems
    • 00 General
    • 10 Instrument & Control Panels
    • 20 Independent Instruments
    • 30 Recorders
    • 40 Central Computers
    • 50 Central Warning Systems
    • 60 Central Display Systems
    • 70 Automatic Data Reporting Systems
  • 32Landing Gear
    • 00 General
    • 10 Main Gear & Doors
    • 20 Nose Gear / Tail Gear & Doors
    • 30 Extension & Retraction
    • 40 Wheels & Brakes
    • 50 Steering
    • 60 Position & Warning , and Ground Safety Switch
    • 70 Supplementary Gear - Skis, Floats
  • 33Lights
    • 00 General
    • 10 Flight Compartment & Annunciator Panel
    • 20 Passenger Compartment
    • 30 Cargo & Service Compartments
    • 40 Exterior Lighting
    • 50 Emergency Lighting
  • 34Navigation
    • 00 General
    • 10 Flight Environment Data
    • 20 Attitude & Direction
    • 30 Landing & Taxiing Aids
    • 40 Independent Position Determining
    • 50 Dependent Position Determining
    • 60 Flight Management Computing
  • 35Oxygen
    • 00 General
    • 10 Crew
    • 20 Passenger
    • 30 Portable
  • 36Pneumatic
    • 00 General
    • 10 Distribution
    • 20 Indicating
  • 37Vacuum
    • 00 General
    • 10 Distribution
    • 20 Indicating
  • 38Water / Waste
    • 00 General
    • 10 Potable
    • 20 Wash
    • 30 Waste Disposal
    • 40 Air Supply
  • 39Electrical Electronic Panels & Multipurpose Compts -UNASSIGNED 2006
    • 00 General
    • 10 Instrument & Control Panels
    • 20 Electrical & Electronic Equipment Racks
    • 30 Electrical & Electronic Junction Boxes
    • 40 Multipurpose Electronic Components
    • 50 Integrated Circuits
    • 60 Printed Circuit Card Assemblies
  • 41Water Ballast
    • 00 General
    • 10 Storage
    • 20 Dump
    • 30 Indication
  • 42Integrated Modular Avionics
    • 00 General
    • 20 Core System
    • 30 Network Components
  • 44Cabin Systems
    • 00 General
    • 10 Cabin Core System
    • 20 Inflight Entertainment System
    • 30 External Communication System
    • 40 Cabin Mass Memory System
    • 50 Cabin Monitoring System
    • 60 Miscellaneous Cabin System
  • 45Central Maintenance System (CMS)
    • 00 General
    • 05/19 CMS / Aircraft General
    • 20/44 CMS / Airframe Systems
    • 45 Central Maintenance System
    • 46/49 CMS / Airframe Systems
    • 50/59 CMS / Structures
    • 60/69 CMS / Propellers
    • 70/89 CMS / Power Plant
  • 46Information Systems
    • 00 General
    • 10 Airplane General Information Systems
    • 20 Flight Deck Information Systems
    • 30 Maintenance Information Systems
    • 40 Passenger Cabin Information Systems
    • 50 Miscellaneous Information Systems
  • 47Inert Gas System
    • 00 General
    • 10 Generation/Storage
    • 20 Distribution
    • 30 Control
    • 40 Indicating
  • 49Airborne Auxiliary Power
    • 00 General
    • 10 Power Plant
    • 20 Engine
    • 30 Engine Fuel & Control
    • 40 Ignition / Starting
    • 50 Air
    • 60 Engine Controls
    • 70 Indicating
    • 80 Exhaust
    • 90 Oil

Mint az erőműveknél a KKS rendszer. Ott is szám és karakterekből egyből látszik, hogy fő rendszer, alrendszer és abból hanyadik train.