Drónok, pilóta nélküli légi járművek (UAV/UCAV) elleni védekezés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ebben semmi poén nem volt. Nem volt szó pontosságról, hanem alapelvről.
A háromszögelés neve okkal az, ami, nem azért mert három mérőpont kell hozzá.
Szóval bocsánat, de pontosan ült a komment.
Az a baj, hogy de.
Mivel az eredeti komment drónok, és azok kiháromszögeléséről szólt. Ez pedig rádiós iránymérésen alapul.
@alali77 viszont ha jól tippelem földmérésben gondolkodik - ez a szakmája.
Namost a kettő között az a különbség, hogy a földmérők optikai mérőműszereket alkalmaznak, amelyek pontszerű eredményeket adnak, míg a "rádiós" távolságmérés nem.
Ugyebár az optikai mérésnél kibocsátás és visszaverésből mérnek. A rádiósnál meg csak kibocsátásból és annak jelszintérzékeléséből.
A GPS rendszerek is rádiós elven működnek. Katonai szintű helymeghatározásra minimum 3 műholdat kell látni. Nem véletlenül.
A modernebb, érzékenyebb rendszerek - amiről @rudi is beszélt - azért tudnak pontosabbak lenni, mert több érzékelőből állnak (AESA like) és azok egyes érzékelői fizikailag is - ha csak minimálisan is, de - eltérő értékeket mérnek elkülönülten. Így viszont algoritmussal kiszámolható a több, minimálisan, eltérő jelszintből a bemérendő eszköz sokkal pontosabb helye. Igazság szerint a jelforrás helyének meghatározása csak egy bizonyos szintig igényel pontosságot.
Egy modern tüzérségi tűzszakasz (2-4 löveg) kap egy 100m-es sugarú folt szerű célpontot, akkor azt nagyjából 1 perc alatt szarrálövik.

Az a gond, hogy szerintem a drónok távirányítását viszonylag egyszerű maszkírozni. Elég a rendszerbe betenni egy (vagy több) reléként működő ismétlőt, és a rádiós bemérőnek mindjárt nehezebb dolga van. Nem egy lesz a jel forrása, hanem kettő vagy több.
Továbbá jó megoldás lehet a wired drón megoldás is szakasz szintű alegységeknél - a francia megoldásról pont tegnap tettem be hírt az egyéb UAV topicba.
Ezzel elkerülhető a jelkisugárzás, és a zavarás is.

Az biztos, hogy a korábbinál sokkal nagyobb szerepe van/lesz a signal/hiradó alegységeknek. Ezek mérete, eszköz- és járműigénye is drasztikusan nőni fog.
A hálózatos hadviselés és az ellenséges EW csapatok fejlődése ezt megköveteli.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Lassan túl kéne lépni ezen a "védtelenek a drónok" mantrán...

Csak tovább víve a fenti gondolatot, mai hír:
MQ-9 Reaper drónról dobálják a BriteCloud miniatűr aktív decoy-kat...
https://www.edrmagazine.eu/leonardos-drink-can-sized-decoy-launched-from-ga-asi-mq-9

A BriteCloud zavarók a Reaper-hez rendszeresített önvédelmi konténerben kaptak helyet
fg_3875197-idr-10158.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 039
14 038
113
america_s_army_screenshot_20210228180826_1_original_760x760.webp


Csak nekem tunik nagyon kicsinek a parabola-antenna szoge?

Szerintem az lenne a jo, ha az antanna legalabb 3/4 reszben (270fok) korbevebbe a sugarzot, azert, hogy ami (es aki!) az eszkoz mellett van, az ne seruljon.

Szerintem egy tölcsér-sugárzó van a tányér közepén és egy elsődleges felületről szóródik a tányérra vissza, majd a cél irányába.
A képen mintha egy szállító/védő-huzat lenne a tányér közepén lévő elemeken, ezért nem látszik.


(...vagy nem.)
 
  • Tetszik
Reactions: Masztiff and bel

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
america_s_army_screenshot_20210228180826_1_original_760x760.webp


Csak nekem tunik nagyon kicsinek a parabola-antenna szoge?

Szerintem az lenne a jo, ha az antanna legalabb 3/4 reszben (270fok) korbevebbe a sugarzot, azert, hogy ami (es aki!) az eszkoz mellett van, az ne seruljon.
Nincs valami élő nemzetközi tiltás a mikrohullámok fegyverként való felhasznására? Van valami ilyen távoli emlékem. Persze lehet a legjobb rendszer a földön ezt is leszarja, de asszem van.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
T

Törölt tag 1586

Guest
Legyen meg itt is:
 
W

Wilson

Guest
Lézer alapú UAV elfogórendszer sikeres tesztelése

A mai napon, 06/21/21-én a védelmi minisztérium és az IDF honlapjai, majd az összes híroldal közzétette, hogy sikeresen befejeződött az UAV lézeres elfogó légi rendszer tesztje. A teszteket a Védelmi Minisztérium Kutatási és Fejlesztési Igazgatósága (MAFAT) végezte az Elbit Maarahot és a légierővel együttműködve.

ezgifcom-gif-maker.gif


A tesztet a MAFAT-on belül a fejlesztési egység (DOD) vezette. A lézeres elfogórendszer technológiai demonstrátora ("Laser Mutas") egy könnyű repülőgépre került felszerelésre. A kísérleti helyszín egy lőtér volt az ország közepén, a légierővel és a légierő rakétakísérleti egységével (YANAT-151) együttműködve.

Izraelben még soha nem végeztek ilyen vizsgálatokat. Az UAV elfogásokat különböző forgatókönyvek szerint, különböző távolságokban és magasságokban végezték. A Légi Elhárító Rendszert a Védelmi Minisztérium olyan ígéretes rendszernek tekinti, amely drámaian növeli Izrael légvédelmi képességeit.

Izrael egyike azon kevés országnak a világon, amely működő technológiai demonstrátorral rendelkezik ezen a területen. A mostani teszt csak az első fázisa a MAFAT és az Elbit hosszú távú programjának, amelynek célja egy lézer alapú légvédelmi és rakétavédelmi rendszer kifejlesztése egy többrétegű rendszer részeként, amely magában foglalja az Iron Dome-ot, a David's Slinget és a Hez-t is.

A légi nagy teljesítményű lézer alapú elfogás számos előnnyel jár, beleértve az elfogásonkénti alacsony költséget és a nagy magasságban nagy területek védelmének képességét. Ráadásul a földi lézerrel ellentétben a légi lézert nem befolyásolják a környezeti feltételek (eső, köd, por).

A közzétett videón az Elbit 4X-CZE lajstromjelű könnyű repülőgépét láthatjuk. Ez egy Cessna 208B Grand Caravan. A repülőgépen kamerák is voltak, amelyek rögzítették a befogási folyamatot és az automatikus célpont-elfogadást. Célpontként egy Elbit SkyStrikert (robbanófej és EO nélkül) használtak. Az elfogásokat 300-900 m (1000-3000 láb) magasságban és több mint 1 km-es távolságban végezték.

A tervek szerint az év végére egy 100 KW-os, 8-10 km-es hatótávolságú lézert tesztelnek. Siker esetén 2022-ben megkezdődik egy teljes értékű harci rendszer kifejlesztése a légierő számára, amelynek tervezett érkezési időpontja 2024 vége.

Beni Ganz védelmi miniszter: "Gratulálok a Védelmi Minisztérium MAFAT-jának, az Elbit Ma'areahotnak és a légierőnek a technológiai áttöréshez. Ma önök közelebb visznek minket egy újabb fontos célhoz, Izrael Állam többrétegű védelmi rendszerének kiépítéséhez. Ez a cél a biztonság és a pénzügyi megtakarítások összekapcsolása. A lézer növeli a védelmi képességeket nagy távolságokra és a különböző fenyegetésekkel szemben, miközben jelentősen csökkenti az elfogás és a védelem költségeit Izrael Állam számára. Biztos vagyok benne, hogy az izraeli védelmi ipar sikerrel jár ebben a fontos fejlesztésben, és személyesen fogok együttműködni a teljes védelmi rendszerrel, hogy ezt a folyamatot előmozdítsam."

A MAFAT-on belüli MOS vezetője, Yaniv Rotem dandártábornok elmondta: "Az IAFA és az "Elbit" a légierővel együttműködve ma befejezett egy sor tesztet a légi lézer kifejlesztésének részeként. A levegőből több UAV-t több mint 1 km-es távolságból sikerült elfognunk. Ez egy áttörő technológiai siker, és fontos mérföldkő a folyamatos fejlődésben."

Oren Savag, az Elbit (Elbit Maarahot Modiin) hírszerző rendszerek üzletágának vezérigazgatója: "Büszkék vagyunk arra, hogy a MAFAT-tal és a légierővel együtt vezethetjük ennek a stratégiai képességnek a fejlesztését. A technológiai áttörés, amelyet egy sor teszt során bizonyítottak, az Elbit különleges technológiai képességein és az elektro-optika, valamint a földi és légi lézerrendszerek, mint például a 'Magen Rakia' és számos más rendszer terén elfoglalt kimagasló pozícióján alapul."


 
W

Wilson

Guest
Lézerhordozó - az Izraeli Légierő Yanat egységének Cessna 208 Caravan repülőgépe © Elbit Systems

1708679_original.jpg



1709013_original.jpg


1709260_original.jpg


1710033_original.jpg
 
T

Törölt tag 467

Guest

Az elkövető:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
W

Wilson

Guest
Az amerikai tengerészgyalogság Kongsberg UAV elleni harci modulokat szerez be....

Amint arról Janes beszámolt, a Kongsberg Defense & Aerospace ajánlata a MADIS Inc 1 program első fázisában 2020. június 26-án két másik versenytársat, az EOS Defense Systems és a Moog céget győzte le. 2020 szeptemberében az USMC és a Kongsberg szerződést írt alá a prototípusok gyártására és a tervellenőrzési tesztelés (DVT) támogatására. <Az első ilyen DVT-t várhatóan ez év végére szállítják le a csapatoknak.

A Kongsberg mérnökei betartották a határidőt, és a vállalat október 1-jén a tőzsdén kiadott közleményében bejelentette, hogy a Marine Air Defense Integrated System (MADIS) program keretében az amerikai tengerészgyalogság 94 millió dolláros szerződést kötött velük az előszériás és sorozatgyártású harci modulok szállítására, hogy növeljék a hadtest C-UAS (Counter-Unmanned Aircraft System) képességeit.

03

A MADIS program keretében a C-UAS Kongsberg harci modul hordozó lesz a fő platformja az USMC fejlett megjelenésének, az Oshkosh 4×4 JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) © Oshkosh Defense



A szerződés egy határozatlan szállítási/határozatlan mennyiségi (IDIQ) keretmegállapodás, amely a határozatlan szállítási időszak végén vagy a kiosztott pénzeszközök végén szűnik meg, a jövőbeli vevői igények függvényében.

A megállapodást a Kongsberg Protech Systems USA-val kötötték meg, a pennsylvaniai Pittsburghben, Johnstownban található leányvállalatával, amely 2007 óta több mint 17 000 Protector harci modult gyártott.

Németország volt az első ország, amely tavaly megrendelte a Kongsbergtől a Protector UAV elleni Protectort. A Bundeswehr azonban a közepes RS4 modult választotta, amely 40 mm-es automata gránátvetővel és a repülés közben rádión keresztül programozható távoli detonációs lőszerrel rendelkezik.


01
XM914/M230 ágyú egy RS6 harci modulban egy JLTV páncélozott járművön © Oshkosh Defense

A németekkel ellentétben a USMC sokkal erősebb rendszert akart - a nagy RS6 harci modult az XM914/M230 EF ágyúval a "rövid" 30×113mm-es lőszerhez, amit már átvettek, de az FGM-148 Javelin APC-vel.

009 01
Az Oshkosh JLTV tengerészgyalogság járművei M153 Kongsberg Protector RWS Crows-J APC-kel felfegyverkezve. RS6 30 mm-es HM914/M230 ágyúval és Javelin APC-vel elöl és RS4 12,7 mm-es géppuskával hátul © Oshkosh Defense

A C-UAS változat programozható repülés közbeni gyújtószerkezettel is rendelkezik majd, a Javelin APC-t két FIM-92 Stinger APC sínre cserélték, továbbá egy iker 7,62 mm-es önvédelmi géppuskával és új, az UAV-k ellen hatékonyabb szenzorokkal szerelték fel.

.

02
© Kongsberg

Nos, a norvég hadsereg számára a MANPADS-re kiírt tender egyik fő esélyese ezzel még kiszámíthatóbbá válik.

Colonelcassad
 
T

Törölt tag 1586

Guest
nem rossz ötlet...APKWS közelségi gyújtóval.

BAE Systems recently introduced a proximity fuze to standard warheads and motors with APKWS guidance kits to enable them to engage and destroy airborne drones at a fraction of the cost of traditional counter-UAS (C-UAS) strike capabilities.

The company says it successfully tested APKWS laser-guided rockets in precision strike tests against Class 2 UAS at Yuma Proving Grounds.
The 2.75” test rockets combined standard M151 warheads and Mk66 motors with APKWS precision guidance kits and a newly developed proximity fuze – enabling them to engage and destroy airborne drones “at a fraction of the cost of traditional counter-UAS (C-UAS) strike capabilities.”

BAE-Systems-introduces-counter-UAS-capability-for-APKWS-rockets.jpg