Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Azzal mindenki tisztában van, hogy egy gép vagy egyéb műszaki alkotás tetszetős volta nem feltétlenül függ össze a műszakilag kiválóan működő és hatékony voltával, sőt, többnyire nem. Tény, hogy ami általában tetszetős, arányos, jól összerakott, az általában jó is szokott lenni, ez alól nem kivétel a technika világa sem, gondoljunk akár egy autóra, egy házra vagy ne adj isten egy repülő masinára. Általában-t írtam, azaz ez nem örök érvényű igazságot minden esetben!...
...Mivel laikus vagyok, ezért megengedhetem magamnak azt, hogy esztétikai szempontból is nézzek egy repülőgépet és a PAK-FA az összes kortárs gép mellett egy kecses, már-már nőies masina...
Montezuma
Akár még a kompresszor is lehet a képen viszont kb semeddig nem tart eltüntetni az SH-n is látható radarabszorbens álló lapátsorral.
Szóval jó duma ez(ahogyan te is mondod)annak aki bele akar kötni a gépbe.
Az YF-23 hajróművére ugyan úgy rá lehet látni szemből mibt a PAK-FA esetében.Az más kérdés,hogy ez az SH óta nem túl nagy probléma.
Szerintem meg politikiai döntés volt, hogy mind a három nagy megmaradjon:
- vadászrepülők - Lockheed
- szállítók - Boeing
- bombázók - Northrop
Mindenki elindult persze. Mindenki tanul/innovál, amit majd hasznosítani fog.
2. A burkolat ugyan úgy műanyag mind a kettő gépen, a hajtómű burkolat minden gépen ugyan úgy titán, csak a PAK-FA esetén még nincs lefestve. (<i>Lehet még nincs kész egy ennyire hőálló RCS csökkentő festék.)</i> De szinte 100%, hogy nem hagyják majd a széria gépeken festetlenül.
3. A fúvócső vagy 3D-s vektorállható vagy RCS és IR csökkentett.
Vagy van a 2D-s kicsit RCS és IR csökkentett köztes megoldás, mint az F-22-nél. Ebből a háromból lehet választani, az oroszok úgy ítéltél meg, hogy a manőverezés fontosabb, mint az RCS vagy az IR.
Nem tudom, hogy ez mitől primitívebb megoldás, mint az YF-23 megoldásai.
Nagyon nem akarnék beleszólni a PAK-FA látható hajtómű lapátjaiba (de fogok), ez sehogy sem akar összejönni, egészen egyszerűen azért, mert a geometria az geometria, görbült tér ide vagy oda.
Amit hajtómű lapátoknak „látszott”, azok nem hajtómű lapátok, ezt az UL-t valaki anno elég rendesen benézte és azóta is töretlenül terjeszti, milyen kár, hogy a hajtómű nem is ott van, ahol a rácsozat látszik.
http://1.bp.blogspot.com/_aYAUsn-hXgc/TLn44e_2BiI/AAAAAAAAAcw/JAQceSwOGvA/s1600/PAK-FA_Sukhoy_S_Duct_p.jpg
Ez nem a hajtómű:
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/i6wn1koksjosajbh4fmq.jpg
Megnézve a következő képet, a hajtómű és a levegőbeömlő utáni légvezető kamra/csatorna (faxomtudja a rendes nevét) szögeltérése ordít, a PAK-FA hajtóművei kvázi X-lábúak, szögben nyílnak hátrafelé – ergo teljességgel kizárt, hogy szemből ráláss a hajtómű kompresszorlapátjaira:
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18055&mode=view
http://i023.radikal.ru/1401/bd/7cb45db91cd6.jpg
Az YF-23 tényleg szebb volt és uram bocsá az X-32 is előremutatóbb volt és szebb is mint a hányinger(csúnyább mint a SZU-34 pedig ez nem kis szó!!!)kinézetű F-35.
Most biztos meg fogtok kövezni de szerintem a Raptor sokkal jobban néz ki. Vagyis, hogy pontosítsak, az YF-22 tényleg elég ronda volt, de a széria gép nagyon szép lett.
wolfram
Igen!Nekem jobban tetszett az X-32.Oké,hogy úgy néz ki mint egy megrémített gömbhal de legalább nem volt büdös bogár formája és nem is volt rajta mindenhol egy pukli.
Wolfram
Másik topikba tett be Alessmor Obrana képeket a festetlen Raptorról, a hajtómű burkolata ott is titán, nem műanyag.
A PAK-FA ha megkapja a végleges hajtóművet gondolom nem úgy fog kinézni , mint a mostani. Amivel most repül az egy kényszer megoldás, ezt a hajtóművet a Szu-35-nek szánták. Úgy is néz ki, és nem is hiszem, hogy változna a dizájnja később.
Az új hajtómű valószínűleg már az 5. gen követelményei szerint lesz beépítve.
Az SH szívócsatornája meg azért számít, mert egy nagyon jó megoldás. Gyakorlatilag alig jön onnan vissza radarhullám.
Szemre nekem úgy tűnik, hogy az egész úgy van kitalálva, hogy az álló lapátsor a szívócsatorna fala felé veri vissza a radar hullámok azon részét amit nem tud elnyelni. Viszont a szívó csatorna is RAM, vagyis az is elnyeli a radar hullámokat. Így minden visszaverődéssel jelentősen csökken az RCS kép. Vagyis végül alig jut ki visszaverődött jel, és az se a radarra merőlegesen.
wolfram
Az RCS szempontjából kritikus terület a gép eleje és ha megnézzük a PAK-FA-t a azt vehetjük észre,hogy a gép orra felől a farok felé haladva eltűnnek a farkasfogazások aminek pontosan ez az oka.
RCS-t mindig szemből adnak meg sosem oldalról és pláne nem hátulról*vagy alulról esetleg felülről.Ezt nyilván okkal csinálják épp csak mi nem ismerjük ezt az okot.
*Hátulról nincs értelme RCS csökkentésről beszélni mert világít a hajtómű olyanról meg még nem hallottam,hogy S alakú fúvócső.
Azt gondolom, hogy az amerikaiak tudják, hogy mit és miért csináltak, nyilvánvaló, hogy sem az F-117 sem az F-22 nem a véletlen egybeesések kedvező sorozatainak a végeredményei.
Ugyanezt gondolom az oroszokról is, akik láthatták az F-117-es gépet, ismerhetik nálunk sokkal jobban a Raptor dolgait is, valamilyen oknál fogva nem ezt az irányt másolták le szolgaian. Az is gyanítható, hogy az oroszok képesek egyenes vonalakkal kidolgozott szögletes gépeket is építeni, legalábbis van erre mutató példa:
Ezek a gépek nyilvánvalóan nem a stealth képességek érdekében lettek alapvetően szögletes darabok, csak jelezni akartam, hogy a szögletes stílus már 30-40 éve is ment az oroszoknak, így nem gondolnám azt sem, hogy a PAK-FA sárkányának kubatúrája véletlenül lenne olyan, amilyen.
Feltételezhetően direkt tervezték ilyenre (Naná!), ennek az oka nem ismert, de valószínűsíthető, hogy az 5. gen-es alapvető követelményrendszerben a különböző elvárások (alacsony RCS érték, szupercirkáló képesség, nagyfokú automatizáltság, belső fegyvertér, stb.) eltérő súlyozással estek latba, mint egy F-22 vagy akár a J-20 esetében.
Az eltérő súlyozás szintén nem a véletlen műve, a technológiai adottságok/lehetőségek mellett bizony azt is végiggondolták, hogy <b>hogyan és mire</b> akarják a PAK-FA-t használni, ergo a fő prioritások és a rangsorolt kompetencia-területek eleve determinálták a tervezés/fejlesztés/kialakítás/megjelenés fő irányát.
Kína másolja az amerikai vonalat, amikor pedig <i>almát hasonlítunk össze az almával, körtét pedig a körtével</i>, akkor eléggé egzakt módon megállapítható, hogy melyik a jobb, hatékonyabb.
Az orosz vonal más utat választott, ami se nem jobb, se nem rosszabb, hanem ezektől eltérő igényt és ebből eredően eltérő "fő képesség sorrendet" állított fel – hogy kinek van/lesz igaza, majd a jövő eldönti, de nagyon nehéz lesz a Raptor vs PAK-FA vagy J-20 vs PAK-FA egy az egyben történő összevetése, mert láthatóan eltérő „szakterület” lesz az erősségük az 5 generációs elvárásokon/képességeken belül.
Azóta is nézegettem a PAK-FA fotóját szemből, végül is nem kizárt, hogy tényleg az első kompresszor lapátsort látjuk. De nem szemből!