Azzal mindenki tisztában van, hogy egy gép vagy egyéb műszaki alkotás tetszetős volta nem feltétlenül függ össze a műszakilag kiválóan működő és hatékony voltával, sőt, többnyire nem. Tény, hogy ami általában tetszetős, arányos, jól összerakott, az általában jó is szokott lenni, ez alól nem kivétel a technika világa sem, gondoljunk akár egy autóra, egy házra vagy ne adj isten egy repülő masinára. Általában-t írtam, azaz ez nem örök érvényű igazságot minden esetben!
Az F-35 minden bizonnyal egy kimagasló műszaki-technikai fejlettséggel és paraméterekkel rendelkező gép, ettől függetlenül a szépség nem az erőssége:
http://www.freewebs.com/jeffhead/f35/f-35b-03.jpg
http://breakingdefense.com/wp-content/uploads/sites/3/2014/05/Flanking-F-35s.jpg
http://www.jqpublicblog.com/wp-content/uploads/2015/11/Eglin.jpg
A képek természetesen nagyon szépek és „mérnöki szívvel” megértem, ha egy szakembernek ez szép – nekem is szép tud lenni pl. egy jól összerakott épszerk csomópont, de nem feltétlenül esztétikai, hanem műszaki szempontból.
Jak-141 – az „ötletgazda” gép. Ezt sem nevezném szépnek, de az F-35-höz képest sokkal inkább repülőgép formája van:
http://aviationintel.com/wp-content/uploads/2011/11/Yakovlev-Yak-141-pic.jpg
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/KleinBernhard/4916.jpg
Nyilán a két gép között azért ott figyel 20-25 év, ami minimum egy generációt jelent, ha inkább nem kettőt.
PAK-FA
Ma sokkal jobban tetszik a gép, mint az elején, amikor először láttam, de ez nem azért van, mert menet közben jöttem rá, hogy orosz a masina és a felismeréstől egyből megszépült.
Mivel laikus vagyok, ezért megengedhetem magamnak azt, hogy esztétikai szempontból is nézzek egy repülőgépet és a PAK-FA az összes kortárs gép mellett egy kecses, már-már nőies masina:
http://img.gawkerassets.com/img/17onmfo37gkvejpg/original.jpg
Nézzetek rá a képen a gépekre (a Szu-27 most nem operál) és a PAK-FA jelenti a szögletes formák és élek lágy átmeneti ívekkel történő összedolgozását.
Ha ránézek felülről, a gép formája hozza a sokszög formát, szemből dettó. Az amerikai és kínai masina sokkal élesebb kontúrokkal dolgozik, de szemből és oldalról messze a PAK-FA a leginkább karcsú masina. Márpedig mind a vizuális érzékelés, mind a radarhullám visszaverődés szempontjából távolról sem mellékes adott vetületi felülete a gépeknek!
http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2011/01/fighter-comparison3.jpg
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaFk_fROiLMLlavMBZqKwyB7p_H9RHeaqBWNJhXJudJLw7mYC4
Mi van akkor, ha igaz az a korábbi meglátás, hogy két 5. gen gép között visszatérhet a BVR helyett a közelebbi távolságú légiharc? Akkor nagyon nem lesz mindegy, hogy oldalról mit látsz és oldalról hogyan látszol!
Ebben a PAK-FA azért elég jónak tűnik elsőre is (pláne a kiegészítő AESA radarjait is figyelembe véve), hiszen ki mondta azt, hogy a legfontosabb szemből és alulról „alacsony észlelhetőségűnek lenni”?
Ez csak akkor fontos, ha a gép meglepetésszerű frontális támadást akar végrehajtani, azaz egy adott célra kihegyezett a masina egy „kompetenciája”.
Minden műszaki ember tudja, hogy az optimális megoldás az eltérő igények közötti kompromisszumról szól, azaz valamit mindig adok valamiért cserébe.
Összességében én komolyan óvakodnék attól, hogy leminősítsem a T-50-es gépet, főleg, ha minimálisan hozzáértőnek vagy szakinak akarnék látszani. Attól meg végképp megóvnám magam, hogy nekiálljak úgy osztani az észt az 5. gen-es követelményekről és a stealth kialakítás fortélyairól, hogy életemben – jó esetben – csak fotón láttam ilyen gépet, de azt is jó messziről.
Lássuk be, még a szakbarbár kategóriát sem érjük el itt a legtöbben a témában, nem hogy PhD fokozatot!
<b>Blaze:</b>
Nem kövez meg senki, a Raptor nem csúnya gép, a stílusa minden szögből a rombuszformához tart, egy kicsit tokás a masina, de összessgéében nagyon egyben lévőnek tűnik, nem aránytalan. A Raptoron látszik, hogy egy nagyon modern gép és a kínai J-20-ashoz képest még mindig barátságosabb kinézetű:
https://tiananmenstremendousachievements.files.wordpress.com/2014/04/photo-taken-by-a-netizen-of-j-20-with-new-coating-2.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4066/4616359689_d85c48586c_b.jpg
A J-20 kinézete nyers és überbrutál – figyelem, nem a lemezek és élek kidolgozottságáról beszélek még mindig!!!