Egyéb 5. generációs vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Wolfram

Fontos amit írtál! Az YF-23 nehezebben észlelhető volt, mint az YF-22 és ugyan olyan hajtóművekkel gyorsabb volt szuper cirkálásban, mint az YF-22. Az YF-23 hátránya nagyrészt abból állt, hogy nem volt tolóerő vektoros a repülőgép, míg az YF-22 igen.
Viszont a PAK-FA a mellet, hogy egy finomított YF-23-nak látszik, (vagyis meglepne ha rosszul "lopakodna") kijavította az YF-23 egy nagy hibáját, ugyanis a PAK-FA tolóerő vektoros, ráadásul 3D-s vektorállású!
Az YF-22 szerintem elsősorban a kisebb fejlesztési kockázat és a locked által biztosított csúcskategóriás elektronikai háttér miatt nyert.
(Nem nagyon emlékszek olyan Locked gyártmányra ami IT terén ne haladta volna meg a maga korát)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
""A PAKFA szerintem nem eri el az atlag 5 GEN szinvonalt. Egyszeruen a kialakitasabol adodoan. "

Érdekes módon az ugyan ilyen kialakítású YF-23 meg elérte"

+"vagyis meglepne ha rosszul "lopakodna""

pedig elég egyértelműnek tűnik, hogy míg yf-23nál nagyon odafigyeltek az alacsony észlelhetőségre, pakfanal akármiért is de közel sem. Amit eddig látunk az alapján ebből a szempontból a legrosszabb 5gen gép lesz, márha egyszer elkészül.

Mellesleg tényleg érdemes pár yf-23as képet megnézni... Már ezen az yf gépen sincs olyan radarvisszaverődés szempontjáboli otromba részlet amitől a pakfan bőven van.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Viszont a PAK-FA a mellet, hogy egy finomított YF-23-nak látszik, (vagyis meglepne ha rosszul "lopakodna") kijavította az YF-23 egy nagy hibáját, ugyanis a PAK-FA tolóerő vektoros, ráadásul 3D-s vektorállású!

Hát azért a hajtóműárnyékolás (beömlők, burkolat és fúvócső) szempontjából a PAK-FA jóval primitívebbnek látszik, mint az YF-23.

Az YF-22 szerintem elsősorban a kisebb fejlesztési kockázat és a locked által biztosított csúcskategóriás elektronikai háttér miatt nyert.

Személyes véleményem, amit sajna megbízható adatokkal nem tudok alátámasztani (több verzió is kering, a 4 rövid hatótávolságú légiközelharc-rakéta és 4 közepes hatótávolságú, illetve a valószínűbb 2 rövid- és 4 közepes hatótávolságú rakéta a belső térbe, ezzel szemben a Raptor ugye 2 rövid- és 6 közepes hatótávolságút képes hordozni), de erős a gyanúm, hogy a több/potensebb fegyver hordozásának képessége miatt is az F-22 nyert végül.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Az YF-23 hajróművére ugyan úgy rá lehet látni szemből mibt a PAK-FA esetében.Az más kérdés,hogy ez az SH óta nem túl nagy probléma.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Szerintem meg politikiai döntés volt, hogy mind a három nagy megmaradjon:

- vadászrepülők - Lockheed
- szállítók - Boeing
- bombázók - Northrop

Mindenki elindult persze. Mindenki tanul/innovál, amit majd hasznosítani fog.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Fade

Néztem a kirohanásaidat 3 topikban is (Szu-27, MIG-31, meg ez) és úgy látom tegnap megint nem vetted be a gyógyszered :)
De itt válaszok, mert itt nem annyira off mint a többiben.
Megkérhetnélek rá, hogy részletezd a véleményedet, például, hogy mik az otromba részletek a PAKFA-n stb... de eddigi tapasztalataim szerint ez totál fölösleges. Te eldöntötted, hogy szar, mert orosz és kész, persze közben másokat vádolsz az ellenkezőjével minden említett topikban.
Pedig az általad "orosz fanoknak" titulált emberek legalább használják az eszüket, és megpróbálnak utána számolni, olvasni, keresni dolgoknak.
Te meg csak osztod az észt alapok nélkül, mint például ez:

<i>"Mellesleg tényleg érdemes pár yf-23as képet megnézni... Már ezen az yf gépen sincs olyan radarvisszaverődés szempontjáboli otromba részlet amitől a pakfan bőven van."</i>

1. Mit látsz te egy ilyen távolságból készült képen, milyen részleteket? Sasszem...
2. Az YF-23 szélvédője például az F-15-ösé. Gondolom ez is egy olyan finom részlet amit kiszúrtál a sas szemeddel, mint a lopakodást elősegítő szuper technológia.
3. Ez meg a hiper lopakodó hátsó kiömlő:
yf-23_13_of_51.jpg


És ez a gép jobban lopakodó volt, mint az YF-22.
De persze a 20 évvel később tervezet PAK-FA biztosan szar, mert otromba, mert orosz és ami orosz az szar...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
Mackensen

Lehet. Vidáman feljöttem az oldalra, elolvastam Fade 3 hozzászólását és kicsit felment a pumpa...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Mackensen

Tényleg kisebb volt az RCS-je pedig látszott a hajtómű szemből.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
wolfram

<i>"Hát azért a hajtóműárnyékolás (beömlők, burkolat és fúvócső) szempontjából a PAK-FA jóval primitívebbnek látszik, mint az YF-23."</i>

1. A hajtóműre szemből mindegyiknél rá lehet látni részlegesen.

2. A burkolat ugyan úgy műanyag mind a kettő gépen, a hajtómű burkolat minden gépen ugyan úgy titán, csak a PAK-FA esetén még nincs lefestve. (<i>Lehet még nincs kész egy ennyire hőálló RCS csökkentő festék.)</i> De szinte 100%, hogy nem hagyják majd a széria gépeken festetlenül.

3. A fúvócső vagy 3D-s vektorállható vagy RCS és IR csökkentett.
Vagy van a 2D-s kicsit RCS és IR csökkentett köztes megoldás, mint az F-22-nél. Ebből a háromból lehet választani, az oroszok úgy ítéltél meg, hogy a manőverezés fontosabb, mint az RCS vagy az IR.

Nem tudom, hogy ez mitől primitívebb megoldás, mint az YF-23 megoldásai.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Nagyon nem akarnék beleszólni a PAK-FA látható hajtómű lapátjaiba (de fogok), ez sehogy sem akar összejönni, egészen egyszerűen azért, mert a geometria az geometria, görbült tér ide vagy oda.
Amit hajtómű lapátoknak „látszott”, azok nem hajtómű lapátok, ezt az UL-t valaki anno elég rendesen benézte és azóta is töretlenül terjeszti, milyen kár, hogy a hajtómű nem is ott van, ahol a rácsozat látszik.
http://1.bp.blogspot.com/_aYAUsn-hXgc/TLn44e_2BiI/AAAAAAAAAcw/JAQceSwOGvA/s1600/PAK-FA_Sukhoy_S_Duct_p.jpg
Ez nem a hajtómű:
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/i6wn1koksjosajbh4fmq.jpg

Megnézve a következő képet, a hajtómű és a levegőbeömlő utáni légvezető kamra/csatorna (faxomtudja a rendes nevét) szögeltérése ordít, a PAK-FA hajtóművei kvázi X-lábúak, szögben nyílnak hátrafelé – ergo teljességgel kizárt, hogy szemből ráláss a hajtómű kompresszorlapátjaira:
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18055&mode=view
http://i023.radikal.ru/1401/bd/7cb45db91cd6.jpg

Íme, egy durva és vacak repülőgép, amely minden kifinomult részletet mellőz, látszik rajta az átgondolatlan és elnagyolt selejtmunka, de ezen nem is kell csodálkozni, hiszen orosznak született az istenadta, az oroszok pedig köztudottan nem értenek a repüléshez sem:
http://iliketowastemytime.com/sites/default/files/best-military-photos-pt6-t-50-pakfa.jpg
http://img-fotki.yandex.ru/get/9314/128938724.44/0_c4fc7_22214c78_orig.jpg
https://i.ytimg.com/vi/CYAw-FhTxHw/maxresdefault.jpg
http://img-fotki.yandex.ru/get/9261/14061914.27/0_c83bb_33dd7f9a_XXXL.jpg

<i>A minden szakmaiságot nélkülöző, túlhevült érzelmi kitörésekkel fűszerezett ócsárolás nem több, mint frusztrációból eredő verbális önkielégítés, ezért erre érdemben nem kell reagálni. Jön a karácsony, legyetek már jókedvűek és derűsek egy kicsit, az élet szép.</i>

Az YF-23-as ezerszer jobban nézett ki mint a Raptor, kár, hogy nem az a gép nyert – a formavilága sokkal előremutatóbb volt mint a szögletes élekkel telerakott nyugati lopakodóknak az F-117-től kezdve a Raptorig bezáróan.
http://www.jeffhead.com/f22/yf23.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Montezuma

Akár még a kompresszor is lehet a képen viszont kb semeddig nem tart eltüntetni az SH-n is látható radarabszorbens álló lapátsorral.
Szóval jó duma ez(ahogyan te is mondod)annak aki bele akar kötni a gépbe.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Az YF-23 tényleg szebb volt és uram bocsá az X-32 is előremutatóbb volt és szebb is mint a hányinger(csúnyább mint a SZU-34 pedig ez nem kis szó!!!)kinézetű F-35.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Dudi
Am meg külső fegyver felfüggesztés nélkül is jobban manőverez az f-35 mint egy f-16 megpakolva szóval és mérteteiben sem különbözik annyira egy f-16-tól ja és még lopakodó is .
Su-34? PhhhhPFFF !!! Ha meglesz a célmegjelölő egy csődtömeg lesz a su-34! Remélem nem gyártják 2020-ig .
 

erdeklodo

New Member
2014. szeptember 26.
5
0
1
Üdv

Én úgy tudom, hogy nem kis politikai hátszele volt az YF-22 nek (ettől még persze biztos csodagép) hogy végül az lett a befutó az YF-23 helyett. Az is a Raptor felé billentette a mérleget hogy a várható költségek (ami persze megcáfolódott) alacsonyabbaknak ígérkeztek mint a Fekete Özvegy esetében.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Most biztos meg fogtok kövezni de szerintem a Raptor sokkal jobban néz ki. Vagyis, hogy pontosítsak, az YF-22 tényleg elég ronda volt, de a széria gép nagyon szép lett.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Azzal mindenki tisztában van, hogy egy gép vagy egyéb műszaki alkotás tetszetős volta nem feltétlenül függ össze a műszakilag kiválóan működő és hatékony voltával, sőt, többnyire nem. Tény, hogy ami általában tetszetős, arányos, jól összerakott, az általában jó is szokott lenni, ez alól nem kivétel a technika világa sem, gondoljunk akár egy autóra, egy házra vagy ne adj isten egy repülő masinára. Általában-t írtam, azaz ez nem örök érvényű igazságot minden esetben!

Az F-35 minden bizonnyal egy kimagasló műszaki-technikai fejlettséggel és paraméterekkel rendelkező gép, ettől függetlenül a szépség nem az erőssége:
http://www.freewebs.com/jeffhead/f35/f-35b-03.jpg
http://breakingdefense.com/wp-content/uploads/sites/3/2014/05/Flanking-F-35s.jpg
http://www.jqpublicblog.com/wp-content/uploads/2015/11/Eglin.jpg
A képek természetesen nagyon szépek és „mérnöki szívvel” megértem, ha egy szakembernek ez szép – nekem is szép tud lenni pl. egy jól összerakott épszerk csomópont, de nem feltétlenül esztétikai, hanem műszaki szempontból.
Jak-141 – az „ötletgazda” gép. Ezt sem nevezném szépnek, de az F-35-höz képest sokkal inkább repülőgép formája van:
http://aviationintel.com/wp-content/uploads/2011/11/Yakovlev-Yak-141-pic.jpg
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/KleinBernhard/4916.jpg
Nyilán a két gép között azért ott figyel 20-25 év, ami minimum egy generációt jelent, ha inkább nem kettőt.

PAK-FA
Ma sokkal jobban tetszik a gép, mint az elején, amikor először láttam, de ez nem azért van, mert menet közben jöttem rá, hogy orosz a masina és a felismeréstől egyből megszépült.
Mivel laikus vagyok, ezért megengedhetem magamnak azt, hogy esztétikai szempontból is nézzek egy repülőgépet és a PAK-FA az összes kortárs gép mellett egy kecses, már-már nőies masina:
http://img.gawkerassets.com/img/17onmfo37gkvejpg/original.jpg
Nézzetek rá a képen a gépekre (a Szu-27 most nem operál) és a PAK-FA jelenti a szögletes formák és élek lágy átmeneti ívekkel történő összedolgozását.
Ha ránézek felülről, a gép formája hozza a sokszög formát, szemből dettó. Az amerikai és kínai masina sokkal élesebb kontúrokkal dolgozik, de szemből és oldalról messze a PAK-FA a leginkább karcsú masina. Márpedig mind a vizuális érzékelés, mind a radarhullám visszaverődés szempontjából távolról sem mellékes adott vetületi felülete a gépeknek!
http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2011/01/fighter-comparison3.jpg
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaFk_fROiLMLlavMBZqKwyB7p_H9RHeaqBWNJhXJudJLw7mYC4

Mi van akkor, ha igaz az a korábbi meglátás, hogy két 5. gen gép között visszatérhet a BVR helyett a közelebbi távolságú légiharc? Akkor nagyon nem lesz mindegy, hogy oldalról mit látsz és oldalról hogyan látszol!
Ebben a PAK-FA azért elég jónak tűnik elsőre is (pláne a kiegészítő AESA radarjait is figyelembe véve), hiszen ki mondta azt, hogy a legfontosabb szemből és alulról „alacsony észlelhetőségűnek lenni”?
Ez csak akkor fontos, ha a gép meglepetésszerű frontális támadást akar végrehajtani, azaz egy adott célra kihegyezett a masina egy „kompetenciája”.
Minden műszaki ember tudja, hogy az optimális megoldás az eltérő igények közötti kompromisszumról szól, azaz valamit mindig adok valamiért cserébe.

Összességében én komolyan óvakodnék attól, hogy leminősítsem a T-50-es gépet, főleg, ha minimálisan hozzáértőnek vagy szakinak akarnék látszani. Attól meg végképp megóvnám magam, hogy nekiálljak úgy osztani az észt az 5. gen-es követelményekről és a stealth kialakítás fortélyairól, hogy életemben – jó esetben – csak fotón láttam ilyen gépet, de azt is jó messziről.
Lássuk be, még a szakbarbár kategóriát sem érjük el itt a legtöbben a témában, nem hogy PhD fokozatot!

<b>Blaze:</b>
Nem kövez meg senki, a Raptor nem csúnya gép, a stílusa minden szögből a rombuszformához tart, egy kicsit tokás a masina, de összessgéében nagyon egyben lévőnek tűnik, nem aránytalan. A Raptoron látszik, hogy egy nagyon modern gép és a kínai J-20-ashoz képest még mindig barátságosabb kinézetű:
https://tiananmenstremendousachievements.files.wordpress.com/2014/04/photo-taken-by-a-netizen-of-j-20-with-new-coating-2.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4066/4616359689_d85c48586c_b.jpg
A J-20 kinézete nyers és überbrutál – figyelem, nem a lemezek és élek kidolgozottságáról beszélek még mindig!!!