Az 1000 db akkunak felel meg a Tesla Model S legnagyobb kapacitású akkujaiból, 100 nap alatt az napi 10 akku, valószínűleg képesek rá. Na de hogy mennyi pénzért az más kérdés.
Semmi mást nem csinál Musk barátunk, csak megpróbál nagyobb keresletet generálni az egyébként rendkívül drága terméke iránt. Mert az ő fő terméke az akku. Az hogy ez autóban működik vagy sem, már részletkérdés. Ha el tudja adni egyszerre ezer autó akkupakkját és nem kell azzal bajlódni, hogy ezt valami guruló izébe gyógyítsák bele, az neki nagyon jó.
Az a bolond, aki ilyen áron megveszi tőle, miközben ennek töredékéért tudna hagyományos gyors indítású kapacitást építeni és működtetni. A 80 MWh-s akkutelep csúcsteljesítménye 20 MW 100 millió dolcsiért. Ennek az ötödéből - nyolcadából lehetne helyettesíteni ugyanilyen elektromos teljesítményű gázmotorral, ami ha kell, nem csak 4 órán keresztül tud üzemelni csúcsteljesítményen. Az üzemanyag költség pedig az akkunál is megvan, mert abba is be kell valahogy tenni az áramot, amit később kivesznek belőle. Sőt az akku költségéhez hozzáadódik a rá termelő erőmű költségéből annyi rész, ami az akku teljesítményének megfelelő, hiszen 20 MW-os összteljesítményű gázmotorokkal ennyivel kisebb teljesítményű alaperőművet lehet társítani és a gázmotor pluszban megtermeli a csúcsigényt. Miközben az akkus megoldásnál az alaperőmű teljesítményét nem a minimális, hanem az átlagos igényhez kell méretezni. Bónuszként a gázmotor még egy kis kapcsolt hőt is termel neked az áramon kívül. Ha meg egy picivel nagyobb lépték szükséges, akkor a jobb hatásfokú, kapcsolt termelésű, gyors indítású gázturbinás erőmű még jobb költséghatékonyságot produkál. Nem is beszélve arról, hogy a gázmotor/gázturbina élettartama mennyivel több, mint az aksié.
Mellesleg a 100 millió USD is kicsit alacsonynak tűnik 80 MWh-ért. A Tesla manapság (2016-ban) kicsit kevesebb mint 200 USD/KWh áron tudja kihozni az aksijait autó méretben, a jelenlegi gyártási ütem mellett. 2014-ben az összes telepített (nem autós) akku egysége 62 MWh kapacitású volt 128 millió USD áron, ami több, mint 200 USD/KWh. Nem vagyok benne biztos, hogy ezt hirtelen sikerült leszorítani 125 USD/KWh-ra és nem pedig valami kreatív árképzés van a dolog mögött, amibe néhány járulékos költséget nem számoltak bele.
A Tesla féle 80 MWh-os telep valószínűleg akkor sem érné meg, ha konkrétan ingyen lenne a betárolt áram, de azt valami kibogozhatatlan csoda folytán kizárólag mélyvölgy fogyasztási időszakban lehetne termelni, úgy hogy az akkor megtermelt áram totál felesleges legyen.
Na persze nem is józan gazdasági megfontolás áll a megrendelés mögött:
"In September 2016, Tesla announced it had been chosen "through a competitive process" to supply utility company Southern California Edison with 20 MW power (and 80 MWh energy) of battery storage. In May, regulators ordered Southern California Edison to invest in utility-scale battery networks after natural gas provider SoCal Gas leaked 1.6 million pounds of methane into the atmosphere when a well ruptured at its Aliso Canyon Natural Gas Storage Facility."
Azaz nem a megrendelő józan paraszti esze ment el otthonról, hanem a hatóság végtelen bölcsességében kötelezte erre. Ugyan nekem magas, hogy egy gázkút - bizonyára nagyon környezetszennyező - szivárgását miért pont ipari méretű akkumulátor beruházásra való kötelezéssel kell büntetni, de ezek szerint a józan eszű megrendelők számára amúgy eladhatatlan termék értékesítésének legjobb módja, ha a környezetvédelmi ügyekben ítélkező bírókkal és hatóságokkal jóban van az egyszeri akkugyártó.