Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 655
1 539
113
Mi gátolja meg a rendszer leürítését, amikor folyékony halmazállapotban van? Az alapvető biztonsági mechanizmusa is ezen alapulhatna az eddigi elképzelések szerint, hogy vésztartályt egy jégdugó tartaná zárva, ha elmegy az áram és nem tarható fent a hűtőtt állapot , akkor oda gravitációsan ürül az anyag.

Jogos, csak azt irom, amit olvastam valahol.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
Az is remlik - ha jol emlekszem - , hogy akkor, ha leallaskor a so halmazallapotot valt, akkor kuka a cuccok egy resze.
Részben. A másik gond, hogy a fluor elektronnegativítása a legnagyobb. A klór se piskóta, de a fluor... Arról nem beszélve, hogy a hōmérséklet magas, plusz akad némi nyomás is, úgyhogy a diffúzió minden oldalról meg van támogatva. Itt nincs ellenálló anyag, csak olyan, ami bírja a következō leállásig...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
Részben. A másik gond, hogy a fluor elektronnegativítása a legnagyobb. A klór se piskóta, de a fluor... Arról nem beszélve, hogy a hōmérséklet magas, plusz akad némi nyomás is, úgyhogy a diffúzió minden oldalról meg van támogatva. Itt nincs ellenálló anyag, csak olyan, ami bírja a következō leállásig...
Bár ahol urán-hexafluorid-dal játszanak, ott van rá pénz. A gázcentrifuga belsejére viszont kíváncsi lennék
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
  • Tetszik
Reactions: 2ndt

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
Nekem még nem teljesen tiszta, hogy hogy működik, szóval ha valaki összefoglalá a tóriumos reaktort 10 bővitett mondatban azt megköszönném. A sók ha jól értem a hűtéshez kellenek, de mintha az üzemanyag is folyékony lenne, de lehet ha csak olvadt. Azonkívül nagymennyiségű sónál nagyon nem mindegy, hogy mit használnak. Ha kloridokkal beérik, pl NaCl azt közel ingyen be tudják szerezni még ha egy komoly tisztítási folyamaton is esik át előtte. de egy lítiu vagy berillium fluorid minimum ezerszer drágább lesz.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Megvan, a videóban és a cég honlapján lithium és beryllium fluoride szerepel, ami már kémiailag is stabil (incredibly chemically stable) és a radioaktivitást is bírja.


ORNL doksik:

http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionStore/_Public/26/060/26060336.pdf

http://large.stanford.edu/courses/2017/ph241/sunde1/docs/ornl-tm-5783.pdf

A problémát a a fluoridsóolvadékban jelen levő egyéb fluorvegyületek (pl hidrogén-fluorid) korrozív hatása okozza. Illetve a hasadás során keletkező tellúrvegyületek által okozott korrózió-ridegedés. Meg a neutronsugárzás miatti neutron-hélium ridegedés.

Nekem még nem teljesen tiszta, hogy hogy működik, szóval ha valaki összefoglalá a tóriumos reaktort 10 bővitett mondatban azt megköszönném. A sók ha jól értem a hűtéshez kellenek, de mintha az üzemanyag is folyékony lenne, de lehet ha csak olvadt. Azonkívül nagymennyiségű sónál nagyon nem mindegy, hogy mit használnak. Ha kloridokkal beérik, pl NaCl azt közel ingyen be tudják szerezni még ha egy komoly tisztítási folyamaton is esik át előtte. de egy lítiu vagy berillium fluorid minimum ezerszer drágább lesz.

A primer körben maga az üzemanyag (a tórium) a sóolvadékban van feloldva. Ott megy végbe a hasadás. Ha el akarnál merülni a témában, egy magyar nyelvű doksi:

http://dept.phy.bme.hu/phd/dissertations/kophazi_disszertacio.pdf
 
M

molnibalage

Guest
Nekem még nem teljesen tiszta, hogy hogy működik, szóval ha valaki összefoglalá a tóriumos reaktort 10 bővitett mondatban azt megköszönném. A sók ha jól értem a hűtéshez kellenek, de mintha az üzemanyag is folyékony lenne, de lehet ha csak olvadt. Azonkívül nagymennyiségű sónál nagyon nem mindegy, hogy mit használnak. Ha kloridokkal beérik, pl NaCl azt közel ingyen be tudják szerezni még ha egy komoly tisztítási folyamaton is esik át előtte. de egy lítiu vagy berillium fluorid minimum ezerszer drágább lesz.
A hagyományos atomreaktor munkaközege víz. A probléma akár BWR és akár PWR esetén a nyomás, ami miatt burtális falvastagságok, tömeg, ár, stb. jön ki és, ha elmegy a nyomás, akkor gőz ezerszeresére tágul a vízhez képest és nem jó, ha a radioaktív gőz csak úgy terjed, emiatt kell a brutális reaktorépület.

Ehhez képest a LFTR kisnyomású cucc, tehát katasztrofális meghibásodás esetén nincs ilyen problémáa már azért sem, mert a só nem tud elgőzölögni, eleve olvadt állapotba kell hozni. Ha az egyik elképzelhető legnagyobb meghibásodás lenne, akkor kifolyna a radioaktív só és megszilárdulva ott maradna, ahol van. Nem kell brutál reaktorcsarnok, de még a reaktornak sem kell annak lennie.

A másik előnye, hogy kis nyomás ellenére messze 300 fok feletti gőzparaméter érhető el vele. Paks esetén a szekunder kör hőmérséklete mindössze 260 C fok. Ez olyan nevetségesen alacsony, hogy az ember elsírja magát. A biomassza erőműveknél az 500 C fokos gőz is szutyoknak számít.... Mégis, Paks ezzel a szar gőzzel is nevetségesen olcsón termel, mert annyira olcsó az üzemeltetése és olyan olcsó az üzemanyag, hogy ez jön ki belőle. 11 Ft/kWh. A grid messze legolcsóbb termelője...

Na LFTR-ben akár 700-800 fok is lehet, persze a bibi az, hogy ehhez nehéz szerkezeti anyagot találni. Viszont semmi sem írja elő, hogy kőtelezően ekkora legyen az üzemi hőmérséklete a LFTR-nek. Igazából azért felesleges ez szerintem, mert a Th még az U-nál is olcsóbb, kvázi mindenhol van. Kicsit rosszabb a gőzciklus hatásfoka? Kit érdekel, ha olyan szinten durva teljesíménysűrűsége van és olcsó...

A LFTR kis túlzással közelebb van egy kémiai üzemhez, mint erőműhöz, mert a trükk az, hogy az olvadékból kémiai úton kiszedik hasadványtermékek egy részét és állandó Th koncentrációt tartanak fent. A reaktor másik előnye, hogy ha be van állítva már egy munkapontra, akkor alapvetően stabilit és önszabályzó akörül.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
http://m.portfolio.hu/vallalatok/fo...parban_egy_uj_orosz_technologia.3.259921.html

Majd kiderül, viszont ha tovább ütnék ezzel le az olaj árát (idō kell neki, még ebbōl lesz valami, ha lesz..), akkor az néhány arab monarchiának kiadós pofánverés lenne, mivel a jólét további finaszírozása a valutatartalék elégetésébōl működik.. Továbbá eddig valami oknál fogva a "spekulánsok" békén hagyták ezeket az országokat, holott fundamentálisan koránt sem olyan erōsek, mint sokan gondolják..

Más. A folyamtos innováció, racinalizáció miatt nem szorult ki a palaolaj, hanem egyre alacsonyabb egyensúlyi árak irányába ment el, bár ezek a cégek még mindig vastagon high-yield kategória, noha már pénzt termelnek...

Érdekes
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fishbed
M

molnibalage

Guest
http://m.origo.hu/gazdasag/20170822-elektromos-tehergepkocsikat-gyartana-egy-magyar-ceg.html

Nem igazán értek hozzá, de nekem ez bűzlik. Eleve, hogy jött az 1200ft (4€) 100km-re? Magyar atomáramból, vagy német "zöldenergiából" kell annyi?
1200km hatótáv 2,5-3 óra töltéssel... Szakadékban hátszéllel esetleg.
Modern kamionok 25-30 liter gázolajat égetnek el 100km-en és nem azért, hogy füstöt termeljenek.
1200 Ft az a jelenlegi kisfogyasztói áron, a rezsicsökkentett valóságtól elszakadt 38 Ft/kWh árral 32 kWh. Ezzel 100 km-ert hegymenetben egy szutyok személygépkocsi nem megy el, de lássunk konkrét példát.

Évekkel ezelőtt 103-as buszont láttam - van kijelző (!) -, hogy 1 km alatt a 90%-ban megpakolt busz (ez nincs még 10 tonna hasznos teher sem talán) mire falhajtott és eljutott a Lágymányosi híd közepére megevett 1 liter gázolajat. Pislogtam, hogy atyaisten, ez kemény.

  • 1 liter gázolajban kb. 10,5-11 kWh energia van.
  • Ebből lejön még a motor hatásfoka, ami kb. 30%, tehát kb. 3,5-3,8 kWh enerigát használt el a busz, a többi ment pocsékba.
  • 1200 Ft-ból kb. 32 kWh energiát tudsz venni.
  • 1200 Ft-ból tehát kb. 100 méter szintdifi és 10 km küzdhető le 8 tonna hasznos teherrel úgy közelítőleg.
  • A világ nagy részén egy hosszabb kamion úton 100 méternél több szintdifi van, de sík terepen se jutsz messzire...
Ki az a hülye, aki elhiszi a fentieket...? Ha Paksról termelői áron vennék az áramot ez akkor is népmese...

Ide vezet az, amikor természettudományés és műszaki analfabéta mindent elhisz, aki meg képes 20 sec-et keresésre szánni és középiskolás fizikából megérti a teljesímény és hatásfok fogalmát a képébe röhög ennek a hülyeségnek...
 
T

torsen

Guest
Persze, nyilvánvaló képtelenség az egész. Személyautó méretben (szállított tömeg/össztömeg cca. 20%) is csak 600km körül jár a technika olyan mérnöki és gyártói háttérrel mint az LG Chem, SB Limotive és legnagyobb autógyárak. A világot megveri egy magyar sufnicég, persze. A hír amúgy megjelent a portfolion is 2ndt linkelte, ott jó kis hitetlenkedést is fűznek hozzá.

http://www.portfolio.hu/vallalatok/csoda_vagy_ordas_atveres_az_uj_magyar_sikersztori.1.260021.html

Molni a példád azért biceg, de csak icipicit, mert a villanyhajtás egyik előnye épp az, hogy rengeteg kalóriával felmégy az emelkedőre, de a lejtőn vissza tudod nyerni egy részét ( a 103-as busz meg nem termel vissza gázolajat!)
 
M

molnibalage

Guest
Persze, nyilvánvaló képtelenség az egész. Személyautó méretben (szállított tömeg/össztömeg cca. 20%) is csak 600km körül jár a technika olyan mérnöki és gyártói háttérrel mint az LG Chem, SB Limotive és legnagyobb autógyárak. A világot megveri egy magyar sufnicég, persze. A hír amúgy megjelent a portfolion is 2ndt linkelte, ott jó kis hitetlenkedést is fűznek hozzá.

http://www.portfolio.hu/vallalatok/csoda_vagy_ordas_atveres_az_uj_magyar_sikersztori.1.260021.html

Molni a példád azért biceg, de csak icipicit, mert a villanyhajtás egyik előnye épp az, hogy rengeteg kalóriával felmégy az emelkedőre, de a lejtőn vissza tudod nyerni egy részét ( a 103-as busz meg nem termel vissza gázolajat!)
Igen, szándékosan hagytam ki a visszatöltés lehetőségét. Viszont annak sem 100% a hatásfoka és persze a visszatöltés akkor megy, ha fel is jutsz. Ha az 1500 méteres hegyre nem mész fel, akkor nincs mit visszatölteni, illetve, ha magasról indulsz és max. kapacitással, akkor sem...

A villamos és metró mindig vissza tud táplálni a grid felé...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Persze, nyilvánvaló képtelenség az egész. Személyautó méretben (szállított tömeg/össztömeg cca. 20%) is csak 600km körül jár a technika olyan mérnöki és gyártói háttérrel mint az LG Chem, SB Limotive és legnagyobb autógyárak. A világot megveri egy magyar sufnicég, persze. A hír amúgy megjelent a portfolion is 2ndt linkelte, ott jó kis hitetlenkedést is fűznek hozzá.

http://www.portfolio.hu/vallalatok/csoda_vagy_ordas_atveres_az_uj_magyar_sikersztori.1.260021.html

Molni a példád azért biceg, de csak icipicit, mert a villanyhajtás egyik előnye épp az, hogy rengeteg kalóriával felmégy az emelkedőre, de a lejtőn vissza tudod nyerni egy részét ( a 103-as busz meg nem termel vissza gázolajat!)
Egy nyerges vontató azért már az a kategória, amin elférne egy hidrogén cella is. A Coradia iLint motorvonatnak is elfér a tetején a tartály, amiből töltődik folyamatosan az akkupack és megy a hajtás.
Más kérdés, hogy kamionnal többször durrantanak mint motorvonattal (akkor is elő szoktak kerülni a kamionok...), úgyhogy szerencsés lenne akkor már valami önvezető elektronikával is ellátni a nagy dög gépet (pl. megáll a lezárt sorompó előtt, megadja az elsőbbséget, nem indul el, ha túl van rakodva és hasonló bohóságok).
Gázos városi buszoknál mondjuk a tetején utazik a tartály, ahogyan a motorvonatnál is, hogy felfelé robbanjon. Szegeden eddig egyszer volt baleset, akkor az azért, mert beállt a parasztja a buszok által használt gázkútra a házibarkács verdájával és hogy hogy nem felrobbant.
Persze ennek az egésznek is csak úgy van értelme, hogy van egy nagy thórium erőművünk ami gyártja a kannás hidrogént és nagyon nem akarunk kőolajat importálni a végekről.
Technológiai szempontból demonstrátorként mondjuk sokkal egyszerűbb lenne városi buszokon tesztelni (jó, nem a BKV-nál...). De még az amúgy jól működő szegedi önjáró aksis troliknál (3 km a hatótáv elemes módban) sem szerkesztették át úgy a menetrendet, hogy a tanyára (külső körúton kívülre) kimenős vonalakat is felfűzzék, majd a belvárosban meg visszatöltődjön a tyúkbélről. Pedig ez egy roppant konzervatív alkalmazása lenne a technológiának. Így csak áramszünet vagy terelés esetén megy elemről.
 
T

torsen

Guest
Igen, szándékosan hagytam ki a visszatöltés lehetőségét. Viszont annak sem 100% a hatásfoka és persze a visszatöltés akkor megy, ha fel is jutsz. Ha az 1500 méteres hegyre nem mész fel, akkor nincs mit visszatölteni, illetve, ha magasról indulsz és max. kapacitással, akkor sem...

A villamos és metró mindig vissza tud táplálni a grid felé...

Az elejével teljesen egyetértek. Az utolsó mondattal nem feltétlenül. Ha jól tudom az orosz metrokocsik még a felújítás után sem tudnak rekuperálni. Ha nem így van, valaki javítson ki, de egy metro ügyben nyilatkozó csávó mintha a mozgási energia elfűtéséről beszélt volna...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
Sólyom erlánsz kettō.

Az a legnagyobb baj jelenleg odahaza, hogy megjnt egy hitelbuborékot fújunk. 10-15% önrésszel bármilyen vállalati faszságot behiteleznek. Legyen a számolás kedvért 1 egység saját tōke, 9 egység bevont. Ha jól spekulálunk, akkor lesz a termék ára 15 egység, vagyis visszafizetek a kamattal 10-et, nyerek 5-öt. Kurva jó. A bank is örül, mert hitelt tudott kihelyezni. A kormány örül, mert a holdudvar pályázatírói is gyarapodnak.

A gond akkor van, ha beüt a szar, és átmegy a játél bukóba.... Nem 15 egység, hanem 6, vagyis lógok a kamattal együtt 5 egységgel. Én leszarom, nem jött össze, a bank leszarja, mert ha tényleg nagy a gebasz, akkor megmentik, az adófizetō meg állja a többit.

A mesterségesen alacsonyan tartott kamat hátránya ez, plusz jönnek az ilyen sületlenségek, mivel mindenki pénzt akar csinálni ebben a kamatszegény környezetben és nem akar ingatlanozni.

A világ érdeke lenne, hogy ez a lufi minél elōbb durranjon ki, mert a direkt létfenntatási költségek kegyetlenül elszálltak, ez pedig a csökkenō fogyasztáson fogja lenyírni a maradékot - a többi okossággal együtt.
 
T

torsen

Guest
Egy nyerges vontató azért már az a kategória, amin elférne egy hidrogén cella is. A Coradia iLint motorvonatnak is elfér a tetején a tartály, amiből töltődik folyamatosan az akkupack és megy a hajtás.
Más kérdés, hogy kamionnal többször durrantanak mint motorvonattal (akkor is elő szoktak kerülni a kamionok...), úgyhogy szerencsés lenne akkor már valami önvezető elektronikával is ellátni a nagy dög gépet (pl. megáll a lezárt sorompó előtt, megadja az elsőbbséget, nem indul el, ha túl van rakodva és hasonló bohóságok).
Gázos városi buszoknál mondjuk a tetején utazik a tartály, ahogyan a motorvonatnál is, hogy felfelé robbanjon. Szegeden eddig egyszer volt baleset, akkor az azért, mert beállt a parasztja a buszok által használt gázkútra a házibarkács verdájával és hogy hogy nem felrobbant.
Persze ennek az egésznek is csak úgy van értelme, hogy van egy nagy thórium erőművünk ami gyártja a kannás hidrogént és nagyon nem akarunk kőolajat importálni a végekről.
Technológiai szempontból demonstrátorként mondjuk sokkal egyszerűbb lenne városi buszokon tesztelni (jó, nem a BKV-nál...). De még az amúgy jól működő szegedi önjáró aksis troliknál (3 km a hatótáv elemes módban) sem szerkesztették át úgy a menetrendet, hogy a tanyára (külső körúton kívülre) kimenős vonalakat is felfűzzék, majd a belvárosban meg visszatöltődjön a tyúkbélről. Pedig ez egy roppant konzervatív alkalmazása lenne a technológiának. Így csak áramszünet vagy terelés esetén megy elemről.

Az FC elfér a szgk-ban is. Már meg is veheted (Toyota Mirai) Japánban. Kísérleti üzemben mennek FC buszok is (MB, Toyota, Hyundai stb., de ők a legjobbak).Akku alig kell beléjük, az akku energiatároló képessége az beindulást gyorsítja és a tranziens üzemekben (gyors terhelés illetve elvétel) puffreli a villamos energiát, mert az FC "gyorsulása/lassulása" a közúti üzemhez lomha.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Az elejével teljesen egyetértek. Az utolsó mondattal nem feltétlenül. Ha jól tudom az orosz metrokocsik még a felújítás után sem tudnak rekuperálni. Ha nem így van, valaki javítson ki, de egy metro ügyben nyilatkozó csávó mintha a mozgási energia elfűtéséről beszélt volna...
Úgy értem a mindig visszatáplálást, ha techniakailag képes rá a metró.

A gridbe mindig visszanyomható az áram, mert nem egy akku, a termelők lekövetik ezeket a kis ingadozásokat, elvész a nagy masszában. Egy akkuban meg van vagy kapacitásnak hely, vagy nincs.
 
T

torsen

Guest
Egy nyerges vontató azért már az a kategória, amin elférne egy hidrogén cella is. A Coradia iLint motorvonatnak is elfér a tetején a tartály, amiből töltődik folyamatosan az akkupack és megy a hajtás.
Más kérdés, hogy kamionnal többször durrantanak mint motorvonattal (akkor is elő szoktak kerülni a kamionok...), úgyhogy szerencsés lenne akkor már valami önvezető elektronikával is ellátni a nagy dög gépet (pl. megáll a lezárt sorompó előtt, megadja az elsőbbséget, nem indul el, ha túl van rakodva és hasonló bohóságok).
Gázos városi buszoknál mondjuk a tetején utazik a tartály, ahogyan a motorvonatnál is, hogy felfelé robbanjon. Szegeden eddig egyszer volt baleset, akkor az azért, mert beállt a parasztja a buszok által használt gázkútra a házibarkács verdájával és hogy hogy nem felrobbant.
Persze ennek az egésznek is csak úgy van értelme, hogy van egy nagy thórium erőművünk ami gyártja a kannás hidrogént és nagyon nem akarunk kőolajat importálni a végekről.
Technológiai szempontból demonstrátorként mondjuk sokkal egyszerűbb lenne városi buszokon tesztelni (jó, nem a BKV-nál...). De még az amúgy jól működő szegedi önjáró aksis troliknál (3 km a hatótáv elemes módban) sem szerkesztették át úgy a menetrendet, hogy a tanyára (külső körúton kívülre) kimenős vonalakat is felfűzzék, majd a belvárosban meg visszatöltődjön a tyúkbélről. Pedig ez egy roppant konzervatív alkalmazása lenne a technológiának. Így csak áramszünet vagy terelés esetén megy elemről.
https://arstechnica.com/cars/2016/12/nikola-hydrogen-fuel-cell-truck/
https://www.wired.com/2017/04/toyotas-still-serious-hydrogen-built-semi-prove/
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd