Érdekes, hogy Baján volt, hogy 48 hajómalom volt a Dunán.
De a Dunánál lényegesen lassabb folyású folyókon (meg mára eltűnt folyók pl.: HMVhely Kenyere-ere) is működtek hajómalmok. Engem is mindig érdekelt -elméletben- hogy ha akkor sokkal rosszabb hatásfokkal, tudtak működni, akkor ma, modern technológiával mire lennének képesek. A felsődobszai erőműnél látható, hogy -a fából épült szerkezeteknél sokkal korszerűbb- kb.: 100 éves technológiához képest meg lehetett duplázni a teljesítményt (ha jól sejtem csak a gépészetet cserélték ki).
Gondolom naivan, hogy itt sem a megvalósíthatósággal lehet a probléma, még csak nem is a régi malmokkal viszonyított hatásfokkal javíthatósággal.
Hanem azzal a jelenséggel, ami a mezőgazdaságban is van, s ott úgy hívják, hogy agrárolló.
De az élet számos területén megvan manapság ez a jelenség: Bezáró falusi nemhogy kisboltok, hanem kocsmák(!), úgyhogy a lakosságszám még a régi.
Az egyre széles körűbb (pl.kémiai kockázatelemzés) bonyolultabb, szigorúbb (és drágább) hatósági - engedélyeztetési procedúrák.
Az adók, a munkavállalók bére, közterhe, könyvelés díja, stb.
Ugyanez - teszem azt - a hajómalomgyártó cégekre is igaz. Magasak az állandó működési költségek, magasak a szállítási díjak (a fuvarozók is ki akarják termelni az Euro++++-os kamionok árát, útdíjakat, stb. stb.)
Egyszerűen nem termeli ki a megtérülést, ha mindent szabályosan csinálsz. Meglehet tenni, hogy a folyóparti telked partjára leteszel két régi - még a gyárból hazahozott - műanyaghordóra heftölt, szintén a gyárból hazahozott vasanyagból és alulemezekből tákolt lapátkereket, rá generátort (amit még a kertész áruházban dolgozó haver selejtezett okosba' leltár előtt), fog is működni, még az árát is kitermelné (megiszunk majd valamit rá!) csak tuti előbb utóbb jelentkezni fog valamelyik hatóság, esti híradó stb. oszt' jobban megbüntetnek, mint Lagzi Lajcsit...
A világ az egyre élhetetlenebb tőkekoncentráció felé halad; amikor egy autógyártó cég azért fuzionál, mert túl kicsinek számít a várható fejlesztési költségekhez évi másfél millió eladott autóval...