Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 777
18 023
113
Hidrogénkorrózió.
Már a vízbefecskendezéses GE gázturbinákat is ez ette meg, pedig ott csak 1350 fokos szénhidrogén gáz - levegő atmoszféra van sok-sok inert nitrogén mellett.
Igen, ezen hasal el az összes ilyen ábránd a gyakorlat során.
pontosan, de ezt mindig előszedik az öltönyösöknek a póverpojintolás közben..
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 685
113
Szerintem a hidrogént nem turbinákban vagy motorokban akarják használni. A Honda vagy 10-15 éve gyártott pár darab autót hidrogén üzemű tüzelőanyag cellával. A kocsit elektromotorok hajtották, a tüzelőanyag cella pedig áramot termelt.
De, a toyota pl úgy (is) akarja, az üzemanyagcellás használat mellett:


Gondolom mivel a motor gyártásban nagy a tapasztalat, kiforrott technológia, olcsó gyártani (max alu kell hozzá, nem platina), és van (lesz) egyfajta "retro" hatása.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 048
113
A Franciaország által kezdeményezett dokumentumot kilenc másik uniós ország aláírásával küldték meg az Európai Bizottságnak, amelyek többsége már tartalmazza az atomenergiát a nemzeti energiaszerkezetben: Bulgária, Finnország, Horvátország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Csehország és Magyarország.

Azért hihetetlen, hogy egész Nyugat-Európában már csak a franciák józanok... Meg a finnek, ha őket még oda vesszük.
Ez így kb. egy kelet-európai törekvés lett a "nyugat" meg "Brüsszel" ellen.
Azért remélem így is sikeres lesz! :hadonaszos:
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 376
113
A hidrogén azoknak a délibábja, akik már felfogták, hogy nincs áram az elektromos autózáshoz. Egyfajta utolsó mentsvár, hogy ne kelljen nyilvánosan beismerni: semmilyen reális szénhidrogén-alternatíva nincs.

Egy mobilitásról szóló panelbeszélgetésről jövök és ez az egyik benyomás ami lejött.
 
K

kamm

Guest
A hidrogén azoknak a délibábja, akik már felfogták, hogy nincs áram az elektromos autózáshoz. Egyfajta utolsó mentsvár, hogy ne kelljen nyilvánosan beismerni: semmilyen reális szénhidrogén-alternatíva nincs.

Egy mobilitásról szóló panelbeszélgetésről jövök és ez az egyik benyomás ami lejött.
De hát erről csak te tehetsz, lássuk be. :p
 
K

kamm

Guest
De, a toyota pl úgy (is) akarja, az üzemanyagcellás használat mellett:


Gondolom mivel a motor gyártásban nagy a tapasztalat, kiforrott technológia, olcsó gyártani (max alu kell hozzá, nem platina), és van (lesz) egyfajta "retro" hatása.
Toyotanak elsok között volt ilyesmije, nem?

Mondjuk a tisztán hidrogénes motornak az egyszerűsége lehet mindössze az előnye a fuel cell hajtással szemben, mert hidrogént égető motor tovabbra is ugyanolyan buflak lesz, mint a benzines-diesel, ugyanugy mechanikus hajtasra épül stb.
 
K

kamm

Guest
Jo cikk arról, hogyan került elő a nukleáris energia most, hogy kiderült, nem lesz elég sosem a megújuló a világ ellátására:
The Wall Street Journal: Go Nukes.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 685
113
Toyotanak elsok között volt ilyesmije, nem?

Mondjuk a tisztán hidrogénes motornak az egyszerűsége lehet mindössze az előnye a fuel cell hajtással szemben, mert hidrogént égető motor tovabbra is ugyanolyan buflak lesz, mint a benzines-diesel, ugyanugy mechanikus hajtasra épül stb.
Nem kormol, nem kell katalizátor, részecske szűrő, EGR szelep, egyszerűbb lesz. Viszont szerintem közvetlen befecskendezés kell, úgy tippelem.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
Amúgy autóknál is meg lehet csinálni az utólagos vízbefecskendezést benzinmotorban, úgy, hogy 4 helyet 6 ciklusos legyen a motor.
Ebből 4 ottó, plusz a vízbefecskendezéses szakasz, ahol a víz a forró hengerben gőzzé válik, és ott munkát végez, majd kipufogja a motor.
Sajnos nem jut eszembe ennek a műszaki megoldásnak az angol neve :(
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Amúgy autóknál is meg lehet csinálni az utólagos vízbefecskendezést benzinmotorban, úgy, hogy 4 helyet 6 ciklusos legyen a motor.
Ebből 4 ottó, plusz a vízbefecskendezéses szakasz, ahol a víz a forró hengerben gőzzé válik, és ott munkát végez, majd kipufogja a motor.
Sajnos nem jut eszembe ennek a műszaki megoldásnak az angol neve :(
Hat ütemű motorra gondolsz?
 
  • Imádom
Reactions: fip7

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 685
113
Amúgy autóknál is meg lehet csinálni az utólagos vízbefecskendezést benzinmotorban, úgy, hogy 4 helyet 6 ciklusos legyen a motor.
Ebből 4 ottó, plusz a vízbefecskendezéses szakasz, ahol a víz a forró hengerben gőzzé válik, és ott munkát végez, majd kipufogja a motor.
Sajnos nem jut eszembe ennek a műszaki megoldásnak az angol neve :(
BMW meg Audi is csinált is ilyet. Simán water injection


Az Audi megoldása a kipufogógáz víztartalmát nyerte vissza, így nem kellett semmi extrát töltögetni se bele.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 064
31 608
113
Nna ez érdekes lesz

Le Pen azt nyilatkozta, hogy ha megválasztják elnöknek eltörli a megújulók támogatását, sőt moratóriumot vezet be a szélerőművekre illetve támogatni fogja azok felszámolását. Helyette új atomerőművek építését és a nukleáris ipar támogatását helyezné előtérbe. Úgy véli évi 6-7 milliárd euróba kerül a megújulók támogatása ami részben jelentős terhet ró a lakossági fogyasztókra. A francia jobboldal részéről egy erős szélerőmű ellenes vonal figyelhető meg, amely mögé a konzervatív jelölt is beállt.
 
M

molnibalage

Guest
Nna ez érdekes lesz

Le Pen azt nyilatkozta, hogy ha megválasztják elnöknek eltörli a megújulók támogatását, sőt moratóriumot vezet be a szélerőművekre illetve támogatni fogja azok felszámolását. Helyette új atomerőművek építését és a nukleáris ipar támogatását helyezné előtérbe. Úgy véli évi 6-7 milliárd euróba kerül a megújulók támogatása ami részben jelentős terhet ró a lakossági fogyasztókra. A francia jobboldal részéről egy erős szélerőmű ellenes vonal figyelhető meg, amely mögé a konzervatív jelölt is beállt.
Tetszik érteni? Évente egy fél atomerőműve kerül a támogatás.
 
M

molnibalage

Guest
Tetszik érteni? Évente egy fél atomerőműve kerül a támogatás.
Csak, hogy érzékeljük az arányokat...

61,4 GW nuki
17,2 GW szél
10,2 GW napenergia.

Tehát csak a beépített kapacitást nézve is a névleges kapacitás (ezt soha nem érik el...) 30%-a kapja ezt a brutális támogatást.
Amiből 2 évente kijönne +2,5 GW atomenergia.

Na, ebben a szent pillanatban éppen 71%-ot termelik meg az atomerőművek, a szél + nap együtt 13%.
Tavaly egész évben a kettő volt 9%.

És ez támogatják ennyire.
Erre dobnak ki annyi pénzt, hogy ebből felhúznak kb. két atomerőművet és a termelt áram ugyanaz vagy több és 100%-ban szabályozható.

Ki szerint van ennek bármi értelme?

Én akárhogy keresem nem találom benne a rációt, ha a klímavédelem szent zászlaját nézem.
Az, hogy ez sokaknak jó üzlet, azt készséggel elhiszem. Csak akkor ne tolják a pofátlan púdert és propagandát erről.
Mert itt az van, hogy aranyáron nem csokitorta, hanem szar gyártása folyik.
Szerintem.

Szóval el kéne dönteni odafent, hogy mennyire és mennyi ideig akarnak még segget csinálni a szájukból.
Mert ki lehet mondni, hogy az ipar támogatás és semmi köze nincs a klímavédelemhez, egyesek lehet, hogy ettől még nem dőlnek a kardjukba.
De az a fajta energiapolitikai rombolás, amit a folyamatos ferdítéssel elértek, annak hatása igenis kezd érezhető lenni az átlagembernek is...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 777
18 023
113
Tetszik érteni? Évente egy fél atomerőműve kerül a támogatás.
A német rendszerben az EEG (Erneubareenergiegesetz - megújuló energia törvény) ez úgy működik, hogy az energetikai átalakulásra szánt pénzt beleteszik az áramár képzési képletébe - vagyis ebből a hányadból töltik fel a megújulók támogatási bázisát.

Ez 2020-ig úgy nézett ki, 1kWh-ra áramból 6,756 cent ment ebbe a támogatási alapba - ez volt egyébként azt is ellensúlyozni, amikor az áram átmegy negatívba, akkor ne a termelőt terhelje ez a pénz, hanem ebből kompenzálják. A koronavírus miatt a 2021-es adótervben már ennek a csökkentését tették be - mondván, ha ezt "csak" 5cent/kWh-ra lehozzák, akkor az átlag német háztartásban (évi 3500kWh-s fogyasztást alapul véve) ez évi 175€ csökkentést okozHATNA. Hogy azért ez ne legyen ennyire szép és jó, ezt adójóváírás formájában kapod meg - miután leadtad az adóbevallást. Ha a kereseted egy bizonyos összeg felett van, akkor nem kapsz semmilyen csökkentést.

Tavaly egyébként az EEG-Umlage (a bázisösszeg) 17,7 milliárd € volt. A 2010 óta csúcsra járatott Energiewende így csak ebből az aspektusból lazán számolható 180 milliárd €-val.

Ha Paks2-t 10 milliárd€-vel számolom, akkor ez 18 Paks2, amit ha 0,89-es üzemtényezővel számolok, akkor az úgy kb. 335TWh lenne. A meglévő nukleáris kapacitás 64TWh, így lehetne nekik 400TWh nukleáris hányad az összesen termelt 502TWh-ból.

Ehelyett most is megy szén, a nap elég gyengén muzsikál egész hónapban és beröffentették a biomasszát is. Éjjel rendszeresen 450gr CO2/kWh-val termelnek - szóval nagyon ződ a konnektorról töltött vellanycsoda.

Ezeknek tényleg az kell, hogy letérdeljen az egész gazdaság és ne legyen áram a sztárbákszos kávézás élőzéséhez. Akkor talán észbe kapnak - bár már az is késő lesz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ki szerint van ennek bármi értelme?

Én akárhogy keresem nem találom benne a rációt, ha a klímavédelem szent zászlaját nézem.
Az, hogy ez sokaknak jó üzlet, azt készséggel elhiszem.
Annyi nyilvánvaló, hogy a zöld köntösbe bújtatott felforgató mozgalmárok (értsd: a modern szélsőbal zöldnek álcázott fele) a támogatásukat zömében ezekből a kifizetésekből nyerik.
Mert ami a megújuló iparág mezei kapitalistáinak bevétel, abból jut bőven a mindezt lehetővé tevő ökölnek is. Ez az utat törő és helyet biztosító ököl pedig a sötétzöld politika.
A bolevista, anarchisztikus felforgató, neo-marxista ellenkultúra, aminek farvizén a jelenlegi mainstream zöldideológia is honol, nem más, mint a kapitalista realizmusnak a világ tőkéjét időről időre újra felkavaró eszköze:


Amit ma megújuló energia iparágnak és a hozzá kapcsolódó zöld identitásnak nevezünk, az csak a felvert hab, az a zavaros, amiben egyesek igen szépen tudnak halászni.
A világ bajának nevezett károsanyag kibocsátás korrekciójára (tévesen) ma kizárólag az úgynevezett e-mobilitást teszik meg egyedüli megoldásként, amely kiszolgálásához az árnyok végett, józanul csak a nukleáris energia jöhetne érdemben szóba, de ez túl keveseknek jelentene bevételt.

A zöldenergia, minden érdemi hátránya ellenére is sokkal "piacbarátabb". Sokkal-sokkal több kell belőle, lényegében tele kell szemetelni a világot szélerőművekkel és napelemekkel, hogy tudják valahogy tartani a lépést. Ez sokkal jobb pénz azoknak, akiknek itt van az érdekeltségük. Ezért jobb a marketingje.

Ez az értelme.