A napelem mint szennyezett üveg hulladék feldolgozására nem kell semmilyen technológiát kidolgozni.
Van.
Kb. 15-16 éve beszéltem a feltalálóval, Tatabányán volt akkor egy kis kisérleti üzem, üveghabot állítottak elő, pl. képcsövekből.
Az építőiparban is kisérleteztek ennek a felhasználásáról.
Akkor a németek a teljes termelést elvitték.
Igen, részben megválaszolták már a kollégák ezt a kérdéskört. Egyfelől az, hogy pl. suliban rázod a kémcsövet az teljesen más kategória, mint egy kőolajfinomító vagy egy "giga" vegyiüzem. Avagy maradva az elektromosságnál pl. hogy otthon szórakoztatod magad egy labortáppal meg mondjuk egy 2,4 GW -os atomerőmű az egy másik kávéház. Egy kicsit más a technológiai háttér ...
Mire is akarok utalni? Abban a "egy kis kisérleti üzem" -ben megoldható mondjuk
napi félmillió db teljesméretű (amúgy tök heterogén típusú) napelem ártalmatlanítása folyamatos üzemben?
Kicsit az itthoni mennyiségekről. Néhány pontban:
- mondjuk 50 millió (!!) új napelemtábla ezen tervezett EU projektekbe,
- ki tudja mennyi mondjuk egy-két évtizedes távlatban plusszban az ipari cégek meg lakosság oldaláról. Németeknél ugye a társasházi erkély projektek is támogatva vannak,
- a jelenleg már telepített állomány ...
- + egy érdekesség. Ugye láthatjuk már most, hogy a használt autókhoz hasonlóan ahol kb. 10 éves korukban egyszerűbb a magyar meg román trélereseknek lepasszolni a használt autókkal - így azokkal nem szükséges vesződni később ott nyugaton. Pl. a napelemeknél most is hasonló a szitu. Kellene mondjuk 40-50 db 10 éves 70 W -os teljes méretű napelempanel német vagy osztrák bontásból? Hogyne - találsz neten rogyásig aztán dobálhatod is a tetőre (rengetegen élnek vele). Még egyszer - ez most van. Mi lesz mondjuk 10 év múlva amikor az illető találni fog neten ugyanúgy bagóért mondjuk kétszer akkora kapacitású napelempaneleket bagóért? ...
Az utolsó ponthoz még egy-két gondolat. Ugye láthatjuk, hogy a használt cumók országokon keresztül fuvarozása is milyen "zöld" ... Persze olcsóbb mintha külön iparágat ráhúzva kellene ezt ártalmatlanítani - pláne német színvonalon. Azaz azzal is számolnunk kell, hogy
ezek elárasztanak majd minket. Továbbpaszolni még egy évtized múlva mi már nem tudjuk - hiszen a tőlünk keletebbre/délebbre levőknek is ott lesz németből az újabb/jobb aktuális 10 éves bagóért mindig ...
A "B terv", hogy átvesszük az igen környezetbarát jelenlegi "német technológiát":
elássuk a pics@ba ... Most a csiliárd fajta ólom-kénsavas meg vasszulfát meg sok egyéb fajta aksiról nem is beszélve (az elektromos autókat meg sem említve) ...
Azaz, ha nem akarunk veszélyes hulladék lerakóvá átalakulni, akkor sajnos nekünk kell kitalálni valamit. A német meg a nyugati tojni fog rá magasívből. Persze ez lehet üzleti lehetőség is ...
HIDROGÉN, az kell nekünk
mernokvagyok.hu
(ha környezetet akarunk védeni, akkor vegyük már lejjebb az autópályán a sebességhatárt egy húszassal, és voálá, már védjük is a gyerekeket. Persze, a betartásához indítsuk az átlagsebesség méréseket is)
A hidrogénről értekeztünk már korábban - akár nem is olyan rég. Akkor már inkább metán, de most ebbe nem mennék jobban bele most.
Viszont a zárójeles részhez. Isten ments, hogy a sztrádán egy kicsit is csökkentsünk. Nem véletlen, hogy a "sötétzöld" németek sem pedzegetik ezt a sajátjaikkal kapcsolatban. Ami viszont ennél
sokkal többet hozhatna a konyhára: inkább emeljük a városi
átlagsebességet 20 km/h -val ... Itt most az irgalmatlan dugókra akarok utalni ...