Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93
A reggeli kávé helyett :D

sz.png


Szélenergia a 21. században - és Magyarországon

YT videón

Még Balázst is próbálják lekenyerezni
sz-2.png
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
A napelem mint szennyezett üveg hulladék feldolgozására nem kell semmilyen technológiát kidolgozni.
Van.
Kb. 15-16 éve beszéltem a feltalálóval, Tatabányán volt akkor egy kis kisérleti üzem, üveghabot állítottak elő, pl. képcsövekből.
Az építőiparban is kisérleteztek ennek a felhasználásáról.
Akkor a németek a teljes termelést elvitték.

Igen, részben megválaszolták már a kollégák ezt a kérdéskört. Egyfelől az, hogy pl. suliban rázod a kémcsövet az teljesen más kategória, mint egy kőolajfinomító vagy egy "giga" vegyiüzem. Avagy maradva az elektromosságnál pl. hogy otthon szórakoztatod magad egy labortáppal meg mondjuk egy 2,4 GW -os atomerőmű az egy másik kávéház. Egy kicsit más a technológiai háttér ... :)

Mire is akarok utalni? Abban a "egy kis kisérleti üzem" -ben megoldható mondjuk napi félmillió db teljesméretű (amúgy tök heterogén típusú) napelem ártalmatlanítása folyamatos üzemben?

Kicsit az itthoni mennyiségekről. Néhány pontban:

  • mondjuk 50 millió (!!) új napelemtábla ezen tervezett EU projektekbe,
  • ki tudja mennyi mondjuk egy-két évtizedes távlatban plusszban az ipari cégek meg lakosság oldaláról. Németeknél ugye a társasházi erkély projektek is támogatva vannak,
  • a jelenleg már telepített állomány ...
  • + egy érdekesség. Ugye láthatjuk már most, hogy a használt autókhoz hasonlóan ahol kb. 10 éves korukban egyszerűbb a magyar meg román trélereseknek lepasszolni a használt autókkal - így azokkal nem szükséges vesződni később ott nyugaton. Pl. a napelemeknél most is hasonló a szitu. Kellene mondjuk 40-50 db 10 éves 70 W -os teljes méretű napelempanel német vagy osztrák bontásból? Hogyne - találsz neten rogyásig aztán dobálhatod is a tetőre (rengetegen élnek vele). Még egyszer - ez most van. Mi lesz mondjuk 10 év múlva amikor az illető találni fog neten ugyanúgy bagóért mondjuk kétszer akkora kapacitású napelempaneleket bagóért? ...

Az utolsó ponthoz még egy-két gondolat. Ugye láthatjuk, hogy a használt cumók országokon keresztül fuvarozása is milyen "zöld" ... Persze olcsóbb mintha külön iparágat ráhúzva kellene ezt ártalmatlanítani - pláne német színvonalon. Azaz azzal is számolnunk kell, hogy ezek elárasztanak majd minket. Továbbpaszolni még egy évtized múlva mi már nem tudjuk - hiszen a tőlünk keletebbre/délebbre levőknek is ott lesz németből az újabb/jobb aktuális 10 éves bagóért mindig ...

A "B terv", hogy átvesszük az igen környezetbarát jelenlegi "német technológiát": elássuk a pics@ba ... Most a csiliárd fajta ólom-kénsavas meg vasszulfát meg sok egyéb fajta aksiról nem is beszélve (az elektromos autókat meg sem említve) ...

Azaz, ha nem akarunk veszélyes hulladék lerakóvá átalakulni, akkor sajnos nekünk kell kitalálni valamit. A német meg a nyugati tojni fog rá magasívből. Persze ez lehet üzleti lehetőség is ...


HIDROGÉN, az kell nekünk
(ha környezetet akarunk védeni, akkor vegyük már lejjebb az autópályán a sebességhatárt egy húszassal, és voálá, már védjük is a gyerekeket. Persze, a betartásához indítsuk az átlagsebesség méréseket is)

A hidrogénről értekeztünk már korábban - akár nem is olyan rég. Akkor már inkább metán, de most ebbe nem mennék jobban bele most.

Viszont a zárójeles részhez. Isten ments, hogy a sztrádán egy kicsit is csökkentsünk. Nem véletlen, hogy a "sötétzöld" németek sem pedzegetik ezt a sajátjaikkal kapcsolatban. Ami viszont ennél sokkal többet hozhatna a konyhára: inkább emeljük a városi átlagsebességet 20 km/h -val ... Itt most az irgalmatlan dugókra akarok utalni ...
 
  • Tetszik
Reactions: bel

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 649
113
Viszont a zárójeles részhez. Isten ments, hogy a sztrádán egy kicsit is csökkentsünk. Nem véletlen, hogy a "sötétzöld" németek sem pedzegetik ezt a sajátjaikkal kapcsolatban. Ami viszont ennél sokkal többet hozhatna a konyhára: inkább emeljük a városi átlagsebességet 20 km/h -val ... Itt most az irgalmatlan dugókra akarok utalni ...
Vagy rá kéne venni az átlagsöfőrt hogy ne korlátozza magát meg az utánajövőket 65 km/h-ra (meg 40-45-re lakott területen) csak azért mert csak. Autópályán is csinálják, de ott legalább meg lehet ellőzni őket.
 
M

molnibalage

Guest
A reggeli kávé helyett :D

sz.png


Szélenergia a 21. században - és Magyarországon

YT videón

Még Balázst is próbálják lekenyerezni
sz-2.png
Ezeket agyon kéne vágni.
Sürgősen.
Mit valami rákos daganat, olyan ez az ek.
Szigorúan csak kisbetűvel.

Az külön szégyen, hogy ma BÁRMILYEN oktatási intézményben taníthatnak azok a "tanárok" akik ehhez a szennyhez a nevüket adták.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Nyugodj meg senki nem akarja szabályozni a mosógépedet vagy a tűzhelyedet. Ami szóba jöhet ilyen téren:

  • ipar terén a nagy elektromos áramot fogyasztók. Klasszikus mindenki ismert példa (volt annakidején) az elektrolízissel járó folyamatok pl. timföld --> alu.

Úgy érted, az alumínium kohót vezérelhető áramra szeretnéd átállítani? Aztán amikor nincs áram legfeljebb beledermed a cucc?

A fogyasztók vezérlését, lánykori nevén éjszakai áramot az éjszakai völgyidőszak kiegyenlítésére találták ki és alkalmazzák mind a mai napig.
Miért ne alkalmazhatnánk a nappali csúcs, az az a napelemek túltermelésének a kiegyenlítésére?
Mert nem nagyon van olyan fogyasztó, aki csak azért akarna épp akkor fogyasztani, mert a naperőművek sokat termelnek, de amúgy általában marhára nincs szüksége áramra.
Elméleti álmodozásnak jó az ilyesmi, de a gyakorlatban üres halmaz. Valami olyannak kellene lennie, ami sok áramot fogyaszt, de nem megy folyamatosan és tök mindegy mikor van bekapcsolva. Azzal is elvan, ha napokig nem működik, mert front van és felhős az idő. Télen a 6-szor kevesebb napáram mellett akár hónapokig sem kell működnie. De nyáron, naperőművi csúcstermelésben eszméletlen mennyiségű áramot felszív. Ja és mindezek mellet gazdaságosan termel valamit, amire tényleg szükség is van.
Nem olyan elméleti süket sódert kell előadni, hogy majd okos hálózat lesz és a mesterséges intelligencia vezérli a nem tudjuk mit, de az majd kitalálja, amit mi idáig nem tudtunk, hanem egészen konkrét dolgokat megnevezni, konkrét teljesítményfelvétellel, amit száz megawattokban mérnek.

Így van.
A javaslat arra vonatkozik, hogy erre a meglévő hangfrekvenciás vezérlésre még többféle fogyasztót, háztartásit/iparit, amivel jobban, olcsóbban, jobb hatásfokkal ki lehetne ballanszolni a napelemek termelési csúcsait, mint bármilyen hálózat szintű tárolással.

Értem én az elméleti vágyat, hogy legyen több vezérelt fogyasztás, de ez nem úgy működik, hogy hangosan kimondjuk, hozzáteszünk egy varázsigét, toppantunk a lábunkkal és a varázspálca suhintására lesz is.
Konkrétan milyen fogyasztók lennének ezek?

Az a helyzet, hogy vezérelt áram, illetve napszakhoz kötött tarifa most is van. Aki megteheti, azt használja. De az ilyen típusú fogyasztás nem túl jelentős.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 356
11 347
113
Úgy tudom aszfaltba is keverik jobb helyeken, épp kellenének akkora autópálya-projektek meg útépítések, amik fel tudnak emészteni ebből egy számottevő mennyiséget, és kellene alkalmazzák is ezt a módszert.
Egyéb módszernél a drótról hogy hogy szeded le gazdaságosan égetés nélkül azt nem tudom. Valami kémiai megoldás kellene, ami oldja vagy lebontja a gumit, és ami csak katalizátorként működik, hogy ne kelljen belőle horribilis mennyiség, hanem újra felhasználható legyen. Amit még el tudnék képzelni az az üzemanyaggá alakításuk, kőolajszármazékok, megfelelően tgervezett finomítókban nem hiszem, hogy ne tudnák ezt is felhasználni kőolaj helyett.

Addig is, nem-e lehetne-e a gumiabrancsok élettartamát a többszörösére növelni???
 
T

Törölt tag 008

Guest
Nem, mert vagy tapadnak vagy nem kopnak.
Mondjuk ha az a levegő mentes elterjedne, akkor legalább a szálszakadást, defektet, lassú defektet megúszhatnánk. Ráadásul ha az egyik tönkremegy párban cerélik. Saját példából ez mondjuk a gumik 50%-a.
michelin-airless-tyre-design_dezeen_2364_hero-1.jpg
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 649
113
Mondjuk ha az a levegő mentes elterjedne, akkor legalább a szálszakadást, defektet, lassú defektet megúszhatnánk. Ráadásul ha az egyik tönkremegy párban cerélik. Saját példából ez mondjuk a gumik 50%-a.
michelin-airless-tyre-design_dezeen_2364_hero-1.jpg
Ebbe mennyivel több a gumi mint a levegősben? Kopóréteg itt is van meg hajlítással fárasztott réteg is.
 
  • Tetszik
Reactions: laiki

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
M

molnibalage

Guest
Köszi, hogy nálam igényesebben válaszoltál, most látom csak, hogy már posztoltam!
Okkal 2014-es a videó és okkal nincs sok ilyen.
Tervezett itthon is egy cég nagyban ebbe beruházni, aztán semmi nem lett belőle.
Mert a kimeneti termék magas kéntartalmú gázolaj szerű valami lett volna emlékeim szerint.
Csak azóta ugyebár a hajók bunkerolaj használatát elkezdték visszafogni.

Nem nagyon botlottam sehol azóta sem ilyen üzembe.
Ettől még lehet.

Amúgy a napokban volt valami videó, amit láttam, hogy magyar fejlesztésű technológia pusztán víz használatával gumi granulátumot gyárt, ami kb. 20%-ban bekeverhető az új gumikba. A többi meg úgy végzi, ahogy eddig is. Megy mondjuk aszfaltba.
 
M

molnibalage

Guest
Nem mintha egy lángoló dieselt vagy benzines kocsit csak úgy el lehetne oltani. Addig ég amíg van nafta ami égjen.

“In each of the six full-scale burn tests, firefighters at the test site found that they needed to flow large amounts of water on the batteries, because fire kept flaring up even after it appeared to be extinguished. In one test, a battery fire reignited 22 hours after it was thought to be extinguished.

Ilyet mikor csinál és melyik benzines / gázolajos kocsi? Az eloltás után akár le is lehet üríteni.
A kocsikat meg most 48 órára bevágják valami spéci és drága konténerbe.
Már, ha van...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113

“In each of the six full-scale burn tests, firefighters at the test site found that they needed to flow large amounts of water on the batteries, because fire kept flaring up even after it appeared to be extinguished. In one test, a battery fire reignited 22 hours after it was thought to be extinguished.

Ilyet mikor csinál és melyik benzines / gázolajos kocsi? Az eloltás után akár le is lehet üríteni.
A kocsikat meg most 48 órára bevágják valami spéci és drága konténerbe.
Már, ha van...

Valszeg nem csinál ilyen mértékben, de ez olyan vita hogy a búbópestis vagy az ebola a rosszabb. Igazából teljesen mindegy. Átlagember, ha nincs közelben specialista meg kifejezetten ehhez való oltó felszerelés egyikkel sem tud csinálni kb. semmit.

A ruszki videón ez jól látható, kigyullad a motortér, az arra járó civilek a kis poroltóikkal gyakorlatilag semmit nem tud vele csinálni, szerencsére a tűzoltók hamar ott vannak mielőtt a tank is elkezdene égni.


Egyébként tudtommal parázs, forróság, elektromos zàrlat miatti öngyulladás miatt gyakorlatilag bármilyen tűz után lehet öngyulladás, úgyhogy sehol sem igazàn opció hogy eloltod aztán mindenki megy dolgára, ezért oltanak-hűtenek utána még a tűzoltók. Ennél az elektromos autó max. annyiban rosszabb, hogy tovább kell figyelni, izolálni.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
T

Törölt tag 1711

Guest
Valszeg nem csinál ilyen mértékben, de ez olyan vita hogy a búbópestis vagy az ebola a rosszabb. Igazából teljesen mindegy. Átlagember, ha nincs közelben specialista meg kifejezetten ehhez való oltó felszerelés egyikkel sem tud csinálni kb. semmit.

A ruszki videón ez jól látható, kigyullad a motortér, az arra járó civilek a kis poroltóikkal gyakorlatilag semmit nem tud vele csinálni, szerencsére a tűzoltók hamar ott vannak mielőtt a tank is elkezdene égni.


Egyébként tudtommal parázs, forróság, elektromos zàrlat miatti öngyulladás miatt gyakorlatilag bármilyen tűz után lehet öngyulladás, úgyhogy sehol sem igazàn opció hogy eloltod aztán mindenki megy dolgára, ezért oltanak-hűtenek utána még a tűzoltók. Ennél az elektromos autó max. annyiban rosszabb, hogy tovább kell figyelni, izolálni.

Sima autóból kikapják az ólomakkut oszt kész...
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Nagyon nem ugyanaz a kettő.
Kémián dobtatok alkálifémeket vízbe?

Kémiából az utolsó emlékem hogy gimi harmadikban arra a kérdésre, hogy Ki akar még javítani mielőtt végleg lezárjuk a középiskolai kémiai tanulmányainkat? a haverral összeröhögtünk és kimentünk.

Nem tudom, ez megválaszolja-e a kérdésedet. :D