Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez előtt 5 évvel is nagyon nagyon aktuális lett volna. Csak akkor is csak azért kapott emelést, mert munkahelyet váltott. Most, hogy túlkínálat lesz melósból, esélytelen ilyenekre. Örül, ha nem csökkentik a fizetését.
A fizetésemelés eddig is szitokszó volt KKV körökben. Ezután meg pláne az lesz. Ugyan úgy menni fog a fluktuáció, mint eddig. De ha belegondolsz ez ugyan úgy bérköltség növekedést okoz. Mert ha X összegért nem akar majd a meglévő melós munkát végezni, akkor az az X összeg az új belépőnek még annyira sem lesz elég. Mindez addig igaz, amíg munkarőhiány van. Azaz keresleti piac érvényes a munkaerőpiacon.
Miért ne lehetne? A 480 Ftra növekedés se változtatott a tvnyileg szabályozott bejárási támogatáson.
A cafeteria nem törvényileg szabályozott rendszer (vagy legalább is nem ezen a szinten). Ez mindig is a munkaadó és a munkavállaló közös megállapodásán alapult.
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 818
24 179
113
A cafeteria nem törvényileg szabályozott rendszer (vagy legalább is nem ezen a szinten). Ez mindig is a munkaadó és a munkavállaló közös megállapodásán alapult.
Ez nem cafeteria, hanem a kötelező munkába járási támogatás. 39/2010 ;)
Mert ha X összegért nem akar majd a meglévő melós munkát végezni, akkor az az X összeg az új belépőnek még annyira sem lesz elég.
Akkor x-2 embet fogja ellátni y (y=min x×2) munkáját. Nagy kaland.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor most gondold végi! A belföldi turizmust padlóra fogja küldeni. Leesett az első hó. Aki eddig fogta magát és elindult a Kékesre, vagy Bánkútra, az 2x is meggondolja, hogy elinduljon-e (nem fog!), mert az oda vissza út lesz vagy 25-30ezer. És akkor még nem fogyasztott a család.
És az a paraszt, aki eddig autóhoz volt hozzászokva, az inkább nem indul, el minthogy felüljön a vasútra, Volánra.
Persze lesz aki, de ezzel pont azon vendéglátóhelyek rentábilitása fog bedőlni, akik szezonális melóra vannak berendezkedve.
De még egyszer a "fogyasztói kosár" egyik legnagyobb tétele az üzemanyag ár. Amin egyik pillanatról a másikra emeltél 60-65%-ot. Emiatt fog az inflációs szám 3-5 százalékot ugrani. Persze most sokkal kevésbé gázos, mintha 3%-ról ugrana 8-ra, de akkor is brutális követekezményei lesznek.
Ezzel együtt is több oka is van, amiért jókor történt a kivezetés. Annyiban lehetett volna segíteni a dolgon, ha lépcsőzetesen engedik rá a full üzemanyag árakat a fogyasztókra, de a pánikvásárlást az nem törte volna le. Ettől függetlenül még el tudom képzelni, hogy valamilyen formában vissza kerülhet az civil szféra üa. támogatása.
Te most tényleg azt gondolod, hogy a hobbiautózásra szánd kb. 10 ezer Ft difi az, amitől függ egy kirándulás?
Ha oda vissza 150 km-et autózól az legyen 21 liter benya. A 480-hoz képest 680-as benzin 4200 Ft eltérést jelent.
Ebből egy felnőtt egy éttermi kajája jön ki igen spórolósan...

Nem igazán értem, hogy miért kell sarokba ültetni az általános iskolai matektudást és azt, hogy tudni mi az ára és minek.
A szállás egy családnak 2 napra is lazán lehet 80-100k. A Kaja ugyanennyi.
Ezek után ki az, aki azt hiszi, hogy azért nem indul el majd valaki, mert 10k helyett a benzin 15k.

Nehéz szavakat találni erre a "logilkára".
Akinek egy nyaralás kapcsán már a utazási költség a szűk KM, akkor bocs, de eleve el se induljon.
Még egy két fős nyaralás esetén messzire utazva is nekem SOHA nem az utazás volt a szűk KM.

Egyedül utazva UK-ba, mivel ismerősnél ingyen laktam akkor volt az, hogy az utazás volt a költség kb. 60%-a, de mert az angol vasút kurva drága, többet költöttem rá 1 hét alatt, mint a BA-vaél repülve oda-vissza. A reptérre ki és vissza volt a busz 40 font. A repjegyem 25%-a....

Az, hogy MAJD esetleg beépül még ez a szolgáltatások árába?
De kérdem én, hova? A taxisokat leszámítva a teljes szolgáltatóipar piaci áron tankol mióta is?
Ha valaki majd erre hivatkozva emel árat az szarjon sünt, de nagyot.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
39/2010, 3. § (3)
b) 2011-től minden évben az előző évben irányadó összegnek a Központi Statisztikai Hivatal által a megelőző évre megállapított és közzétett éves átlagos fogyasztói árnövekedés mértékével növelt összege.

Ezen kívül béren kívül 15Ft/km téritést adhat a munkaadó adómentesen. Csakhogy ez csak az adómentes része a dolognak. Ennél jóval többet is szoktak a cégek ilyen célra a munkavállalónak fizetni. ;)
 
  • Vicces
Reactions: Negan

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Te most tényleg azt gondolod, hogy a hobbiautózásra szánd kb. 10 ezer Ft difi az, amitől függ egy kirándulás?
Ha oda vissza 150 km-et autózól az legyen 21 liter benya. A 480-hoz képest 680-as benzin 4200 Ft eltérést jelent.
Ebből egy felnőtt egy éttermi kajája jön ki igen spórolósan...

Nem igazán értem, hogy miért kell sarokba ültetni az általános iskolai matektudást és azt, hogy tudni mi az ára és minek.
A szállás egy családnak 2 napra is lazán lehet 80-100k. A Kaja ugyanennyi.
Ezek után ki az, aki azt hiszi, hogy azért nem indul el majd valaki, mert 10k helyett a benzin 15k.

Nehéz szavakat találni erre a "logilkára".
Akinek egy nyaralás kapcsán már a utazási költség a szűk KM, akkor bocs, de eleve el se induljon.
Még egy két fős nyaralás esetén messzire utazva is nekem SOHA nem az utazás volt a szűk KM.

Egyedül utazva UK-ba, mivel ismerősnél ingyen laktam akkor volt az, hogy az utazás volt a költség kb. 60%-a, de mert az angol vasút kurva drága, többet költöttem rá 1 hét alatt, mint a BA-vaél repülve oda-vissza. A reptérre ki és vissza volt a busz 40 font. A repjegyem 25%-a....

Az, hogy MAJD esetleg beépül még ez a szolgáltatások árába?
De kérdem én, hova? A taxisokat leszámítva a teljes szolgáltatóipar piaci áron tankol mióta is?
Ha valaki majd erre hivatkozva emel árat az szarjon sünt, de nagyot.
Nos akkor nézzük, hogy "Mr. Életszerű" mennyire ért ehhez is!
150km? Ember! Egy Budapest-Mátraháza 120km "csak ODA!"
Jelzem 700Ft felett van jelenleg a dízel literára. (Momentán 715Ft/l)

Ha valaki el akar menni a családdal szánkózni akkor ahhoz nem kell feltétlen szállást foglalnia! Reggel elindulsz délután hazajössz.
Mi a családdal idén voltunk vagy 8-10x az országban szerteszét. Költöttük a lóvét. Ebből 1x volt ottalvás, a nyaralás alkalmával.

De csak vegyünk egy átlagos Budapest-Pannonhalma, vagy egy Budapest-Miskolc távolságot. Ennél lényeges nagyobb költségnövekedésről van szó.
De nem ez a legfontosabb.
Mert elsősorban a kirándulás megléte/nemléte azon múlik, hogy ÖSSZESEN mennyit költesz üzemanyagra. Ennek - legalábbis nálam - biztosan van egy lélektani határa.
Ha elmennék mondjuk Pannonhalmára, akkor nekem most uszkve olyan 17.000Ft lenne az utiköltségem. Meg otthagyok mondjuk ugyan ennyit egy ebédre 5 főre. Meg 5900Ft a családi jegy az apátságba. Meg mondjuk 5000 mindenféle baromságra lazán elmegy.
És igen emiatt, én - aki különben lazán megtehetném - inkább elhalasztom a kedvtelésbőli utazást. Mert 17.000Ft túl sok ahhoz, hogy csak úgy elfüstöljem. 12-13 még rendben lenne. És emiatt a 4-5000Ft miatt a térség, a vendéglátó helyek, a benzinkutak, és seggenfújó-madár árusok is kurvár@ elesnek további 27900Ft-tól. Plusz, lehet, hogy még ott is tankolnék. Ugye nem akarod, hogy kiszámoljam neked ennek az ÁFA és jövedéki adó, és egyéb bért terhelő költségeinek a vonzatát?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
hallod ha 150km-en elégetsz 21 litert akkor inkább vegyél új autót... mivel mész Te? ötvenöcsivel? :D
nekem 150km durván 9-10 liter :D
Nekem a Verso 5 emberrel, téli gumival, 130 felett "leheletnyivel" lazán 8,5 dízelből. Ha meg szánkózni mennék, akkor parton felfelé ennyiből meg sem úsznám. Úgyhogy ezen nem is akadtam fel nagyon... :cool:
 
  • Hűha
Reactions: fedett_mókus

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
ez most komoly?
leírja hogy "oda vissza 150 km-et" az nekem azt jelenti hogy összesen az út 150km, ha nem így van akkor írja azt hogy összesen mennyit megy el 21 literrel...
nagyarc 5-ös mostmár leülhetsz
Ezen most össze ne vesszetek! Nem ez a lényeg. Nekem 80km nagyjából oda-vissza a Skanzen (Budapest táblán belülről), ahova évi vagy 4-5 alkalommal kimegyünk, mert mindig van érdekesség. Hát jövőre majd csak vagy 2x megyünk és az idei Luca napi sem biztos, hogy meglesz. o_O
 
  • Hűha
Reactions: fedett_mókus
M

molnibalage

Guest
Nos akkor nézzük, hogy "Mr. Életszerű" mennyire ért ehhez is!
150km? Ember! Egy Budapest-Mátraháza 120km "csak ODA!"
Jelzem 700Ft felett van jelenleg a dízel literára. (Momentán 715Ft/l)
Attól tartok nem értetted mit mondok, mert nem tűnt fel, hogy oda és vissza 150 km-et írtam úgy jön ki a 21 liter benya.
7 L / 100 km ---> 21 liter = 300 km.
Hogyan matekoztad ki, hogy akkor 150 km 21 liter benzin...? Milyen kocsi eszik 14 litert százon...?
Ha nem egyértelmű a szöveg, akkor legalább a számokat értsük már meg...
Ha valaki el akar menni a családdal szánkózni akkor ahhoz nem kell feltétlen szállást foglalnia! Reggel elindulsz délután hazajössz.
Mi a családdal idén voltunk vagy 8-10x az országban szerteszét. Költöttük a lóvét. Ebből 1x volt ottalvás, a nyaralás alkalmával.
Akkor is, te most tényleg ott húzod meg a határt, hogy 10k HUF vagy 15k HUF?
A napi kaja áremelkedése ennél sokkal magasabb. Mert, ha elmész otthonról, akkor enni fogsz.
Egy nagyon meghúzott 4 fős étkezés 20k huf. Akkor szerint a 10k+20k vagy a 15k+20k közötti eltérés érdekel BÁRKIT?
Akinek van 30k-ja elkölteni, annak van 35k-ja is. Ha nem, akkor fillérbaszó vagy lásd fent, így el se induljon.

De csak vegyünk egy átlagos Budapest-Pannonhalma, vagy egy Budapest-Miskolc távolságot. Ennél lényeges nagyobb költségnövekedésről van szó.
Nem. Lásd fent.
De nem ez a legfontosabb.
Mert elsősorban a kirándulás megléte/nemléte azon múlik, hogy ÖSSZESEN mennyit költesz üzemanyagra. Ennek - legalábbis nálam - biztosan van egy lélektani határa.
Ha elmennék mondjuk Pannonhalmára, akkor nekem most uszkve olyan 17.000Ft lenne az utiköltségem. Meg otthagyok mondjuk ugyan ennyit egy ebédre 5 főre. Meg 5900Ft a családi jegy az apátságba. Meg mondjuk 5000 mindenféle baromságra lazán elmegy.
És igen emiatt, én - aki különben lazán megtehetném - inkább elhalasztom a kedvtelésbőli utazást. Mert 17.000Ft túl sok ahhoz, hogy csak úgy elfüstöljem. 12-13 még rendben lenne. És emiatt a 4-5000Ft miatt a térség, a vendéglátó helyek, a benzinkutak, és seggenfújó-madár árusok is kurvár@ elesnek további 27900Ft-tól. Plusz, lehet, hogy még ott is tankolnék. Ugye nem akarod, hogy kiszámoljam neked ennek az ÁFA és jövedéki adó, és egyéb bért terhelő költségeinek a vonzatát?
A 680-as benzin is annyira olcsó minden költséghez képest, hogy az utazás fing a szélben.
Tudod, mivel én is nyaralok, eszek és költök látom a költségeket.
Szerintem elég életszerű az, hogy látom az árakat és alkalmazom a négy alapműveletet.

Régen a legdrágább árszínvonalú SPAR-ban is erőlködés nélkül 2500 táján maradt a napi átlag költés kajára egy hónapon belül.
Most amikor lehet hanyagoljuk a SPAR-t, kivezettünk egy rakás dolgot így napi 3200-as átlag felett vagyok.
Ha úgy költenék és élnék, mint 2021 kora őszén, akkor ez simán 4000+ táján lenne. Ha mindig megvenném a kedvenc mustáromat, joghurtot ,stb.

(Hétvégén asszony fizet, hétköznapokat lefedő vásárlásokat én.)

Ilyen költségek mellett, aki szerint az a faktor, hogy 680 vagy 480 a benzin, az szerintem erők kihívásokkal küzd a négy alapművelet használata terén.
Ha havi 1000 km-et autóznék, akkor is a 480 és 680 közötti árdifi 14 ezer Ft lenne havonta. 1000 km autózás az napi 40 km ingázás (20x40 = 800 km) és még 200 km idea-oda lenne. Ezt nem nevezném kevés autózásnak.

A kaja differencia most visszavéve 25k plusz havonta, de családi kasszát nézve 40k felett van.
Ha úgy élnék, mint korábban, akkor a kaja kiadásom havonta lenne vagy 60k-val majdnem duplája lenne a tavalyi év közepének.
Szerinted, ha használnám a kocsimat, akkor érdekelne, hogy 480 vagy 680 a benzin? Kibaszottul leszarom. Kerekítési hiba a költségvetésben.

Ne fárasszuk már egymást ezzel az inflációs kosárral, semmire sem jó.
Én látom mire megy el a pénz. Kurvára nem 20% az infláció, főleg nem a szegényebbeknek.
Az alapvető megélhetési költségek néhány év alatt (lakhatás + kaja) bőven 100% felett vannak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Attól tartok nem értetted mit mondok, mert nem tűnt fel, hogy oda és vissza 150 km-et írtam úgy jön ki a 21 liter benya.
7 L / 100 km ---> 21 liter = 300 km.
Hogyan matekoztad ki, hogy akkor 150 km 21 liter benzin...? Milyen kocsi eszik 14 litert százon...?
Ha nem egyértelmű a szöveg, akkor legalább a számokat értsük már meg...
hallod ha 150km-en elégetsz 21 litert akkor inkább vegyél új autót... mivel mész Te? ötvenöcsivel? :D
nekem 150km durván 9-10 liter :D

Oda vissza az szummát jelent, tehát összesen 150km.
A legtöbb általánosiskolás fizika könyvben legalábbis mindig így értelmeztük.
:D

:D :D
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
Akkor most gondold végi! A belföldi turizmust padlóra fogja küldeni. Leesett az első hó. Aki eddig fogta magát és elindult a Kékesre, vagy Bánkútra, az 2x is meggondolja, hogy elinduljon-e (nem fog!), mert az oda vissza út lesz vagy 25-30ezer. És akkor még nem fogyasztott a család.
És az a paraszt, aki eddig autóhoz volt hozzászokva, az inkább nem indul, el minthogy felüljön a vasútra, Volánra.
Persze lesz aki, de ezzel pont azon vendéglátóhelyek rentábilitása fog bedőlni, akik szezonális melóra vannak berendezkedve.
De még egyszer a "fogyasztói kosár" egyik legnagyobb tétele az üzemanyag ár. Amin egyik pillanatról a másikra emeltél 60-65%-ot. Emiatt fog az inflációs szám 3-5 százalékot ugrani. Persze most sokkal kevésbé gázos, mintha 3%-ról ugrana 8-ra, de akkor is brutális követekezményei lesznek.
Ezzel együtt is több oka is van, amiért jókor történt a kivezetés. Annyiban lehetett volna segíteni a dolgon, ha lépcsőzetesen engedik rá a full üzemanyag árakat a fogyasztókra, de a pánikvásárlást az nem törte volna le. Ettől függetlenül még el tudom képzelni, hogy valamilyen formában vissza kerülhet az civil szféra üa. támogatása.
Akik síelnek, azok majd a emiatt maradnak otthon, és nézik inkább a falat szerinted? Lehet, hogy igazad van, de szerintem az szánalmas képet fest az elmúlt években minden módon kitömött zsebű (felső) középosztályról.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
150km? Ember! Egy Budapest-Mátraháza 120km "csak ODA!"
Jelzem 700Ft felett van jelenleg a dízel literára. (Momentán 715Ft/l)
250 km, dieseles vagy, tehát kicsi a fogyasztásod, legyen 6,5 liter, mert van hegymenet is, de mivel családdal mégy, ezért nem száguldasz idióta mód, jó neked a 130 is a pályán.

-> 16,25l -> 11618 Ft. Anyu és apu két forralt borának az ára a pesti adventi vásárban.

Ennyi talán kijön a családi adókedvezményből, de ha nem, akkor mondogasd a családnak, hogy O1G miatt, vagy Soros miatt, mindegy is. Hol van az a kurvanagy életszínvonal növekedés, amire itt verte a faszát mindenki, nehogy már ne jöjjön ki ennyi egy hétvégi családi kirándulásra?

Nem lehet, hogy csak kifogást keresel, hogy ne kelljen menni?

Szerk: amúgy nem az az érdekes, hogy 11618, hanem mennyivel drágább, mintha 480-ért mennél: 3818 ft-al. Egy kiló disznósajt. Nem mondom, hogy semmi, de nem a világ vége.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 414
20 587
113
Hogyan matekoztad ki, hogy akkor 150 km 21 liter benzin...? Milyen kocsi eszik 14 litert százon...?
Enyém (vagy bárkié) simán, ha nyomom neki, 170 körül nagyon kezd fogyasztani, ot 12-13 közt van sík terepen, de hegymenetben 2-3-assal simán.

(amúgy látom, hogy más szálba írtam bele, mint gondoltam :p, itt fullban megy a free-for-all, mindenki mindenkit oszt :D)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Akkor is, te most tényleg ott húzod meg a határt, hogy 10k HUF vagy 15k HUF?
A napi kaja áremelkedése ennél sokkal magasabb. Mert, ha elmész otthonról, akkor enni fogsz.
Egy nagyon meghúzott 4 fős étkezés 20k huf. Akkor szerint a 10k+20k vagy a 15k+20k közötti eltérés érdekel BÁRKIT?
Akinek van 30k-ja elkölteni, annak van 35k-ja is. Ha nem, akkor fillérbaszó vagy lásd fent, így el se induljon.
Meg fogod látni mennyi embert!
Egy fél év múlva térjünk vissza erre, amikor a földbe állt belföldi turizmust fogjuk elemezgetni...
Most hétvégén pont ugyan erről beszélgettünk egy ismerős 1 gyerekes middle class családdal.
Mondom, hogy fingod sincs az autók valós fogyasztásáról! Még mindig nem használsz és birtokolsz életszerűen autót.
A 680-as benzin is annyira olcsó minden költséghez képest, hogy az utazás fing a szélben.
Tudod, mivel én is nyaralok, eszek és költök látom a költségeket.
Szerintem elég életszerű az, hogy látom az árakat és alkalmazom a négy alapműveletet.
Nem vetted még észre, hogy mindenki röhög azon a saját életedből vett példákon, amelyek minden életszerűséget nélkülöznek? :cool:

Ilyen költségek mellett, aki szerint az a faktor, hogy 680 vagy 480 a benzin, az szerintem erők kihívásokkal küzd a négy alapművelet használata terén.
Ha havi 1000 km-et autóznék, akkor is a 480 és 680 közötti árdifi 14 ezer Ft lenne havonta. 1000 km autózás az napi 40 km ingázás (20x40 = 800 km) és még 200 km idea-oda lenne. Ezt nem nevezném kevés autózásnak.
Ha van 40.000Ft a családi költségvetésben üzemanyagra, akkor nem azt fogod nézni, hogy mennyibe kerül a többlet, hanem hogyha elmegyek kirándulni, akkor mondjuk 46.000Ft-ra ugrik az üzemanyag költség, és az mondod, hogy ezt most inkább kihagyom.
Majd inkább elcseszem a pénzem a lakóhelyem közvetlen környezetében.
 
  • Vicces
Reactions: gafzhu