Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

torsen

Guest
Igen, és bármilyen más alternatív energiával is, és a hidrogén (ha körülményesen is) tárolható, és gépjárművekben FC-ben felhasználható. 2015. tavasza óta Japánban már megvehető, ősszel indul a német és dán értékesítése a Toyota Mirai-nak. Csúnya, drága (66000 euro) de hidrogénnel megy.
https://www.youtube.com/watch?v=GUjYIaUGmqU
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Lehet megújulóval vizet bontani, csak a helyzet az, hogy a közlekedéshez majdnem annyi energia kell, mint amit villamosenergia termelésre fordítunk. Ez iszonyatosan nagy mennyiség.
És akkor még nem beszéltünk a hidrogéngyártás hatásfokáról, meg az egész hidrogénes szisztéma hatásfokáról.
(vízbontás, tárolás, szállítás, tárolás, felhasználás)
Illetve a hidrogén elég veszélyes anyag. Nagyon könnyen robban, ráadásul nem is kicsit.

Szerintem az akkumulátoros technológia hatékonyabb és biztonságosabb, mint a hidrogénes. Ezért én inkább ezt preferálnám.
 
T

torsen

Guest
A hidrogén vízbontásos és FC-s villamos energiává alakításának igen jó a hatásfoka, nagyjából 85%-90%. A tárolás igényel nagy energiát, mert vagy komprimált formában (jelenleg kvázi szabvány a 700bar) vagy kriogén módon tárolják. Ezekkel a módszerekkel a hidrogénből felszabadítható energia kb. 20%-a "vész el" fordítódik a betárolásra. A hidrogén amúgy nem olyan veszélyes, mint azt sokan gondolják, mert nagyon kicsi sűrűsége miatt a felhalmozódás, levegővel keveredés esélye igen kicsike ( a levegő sűrűségének kb. a hatoda a sűrűsége) így a gyulladó/robbanó elegy kialakulásának csak zárt térben van esélye.
Jelenleg a legjobb akkus kocsi (a Tesla Model S) kb. 400km-t tud hosszabb fejlődési folyamat után, a Toyota Mirai már 480km-t, mint első fecske. Az sem mellékes, hogy a Tesla kb. 4 óra alatt tölthető fel, a Toyota 5-8 perc alatt.
Amúgy úgyis lenyomják a torkunkon az <i>általuk</i> jobbnak tartott technológiát, nekük nem kell döntenünk... FC-n dolgozik a Toyota, a Mercedes, a GM, a BMW, a Honda, a VW, a hagyományos gyártók közül a tiszta akku felé szinte senki nem tendál, maradt szinte egyedül a Tesla.
Pedig az akkuban is jelentős tartalék van, a fejlesztés alatt álló Li-levegő akkuk energiasűrűsége 13 500 Wh/kg-t (48,6MJ/kg) is elérheti a jelenlegi Li-ion akksik 160 Wh/kg képességéhez képest. Ez pedig már a benzin/gázolaj kategória, ami kb. 42-44MJ/kg.

Ide tartozó hír:
http://www.origo.hu/gazdasag/20150810-a-lengyelek-korlatozzak-az-aramfogyasztast-a-hoseg-miatt.html
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
torsen

Illetve azt is érdemes megemlíteni, hogy az elektromos áram vezetéken érkezik, míg a hidrogén tartályautóval...

Ha, mint rendszer nézzük akkor az áram akkumulátoros tárolása , energiahatékonysági szempontból sokkal jobb, mint a hidrogénes megoldás.

Most nem számolok utána részletesen, de az áramot kezeljük 100%-nak.
Egy <b>akkus megoldás esetén</b> elveszik maximum 10% mire az erőműtől a töltőig jut, majd 6% a töltésnél és 4% a hajtásláncba. De szerintem túlbecsültem... Ez <b>80% körüli hatékonyság</b>, mint rendszer.

A <b>hidrogénnél</b> ugyan ez, feltételezve, hogy a hidrogént ott állítják elő ahol termelik az áramot, akkor ez úgy néz ki, hogy:
15% elveszik a hidrogén előállításakor, 10% a sűrítésnél, 15% a szállításnál, meg 30% az üzemanyagcellás hajtásláncban a hatékonyság miatt.
Ez olyan 70% körülüli vesztesség a tiszta elektromos áramhoz képest, vagyis <b>30%-os lehet a rendszer hatékonysága</b>. Ez elég rossz...

Persze lehetnek a számaim hibásak, de úgy érzem, hogy az akkus technológia hatékonyabb.
 
D

danielblack

Guest
Üzemanyag cellás autó? Pffff....
Bonyolítsuk azt ami már eddig is túl bonyolult volt?

Egy full elektromos autó full leegyszerűsítve áll egy akkuból, vezérlő elektronikábol, meg egy elektromotorból, amiről mindenki tudja mennyire egyszerű....
Nincs bonyolult uzemanyag ellato rendszer, nincs egy rakás mozgó alkatrészt tartalmazó vezérlés és motorblokk, nincs váltó, nincs kipufogó stb....

Az elektromos autóba kb az akkumulátor az egyetlen bibi. A többi része nem túl drága, és faék egyszerűségű...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Igen, és bármilyen más alternatív energiával is, és a hidrogén (ha körülményesen is) tárolható, és gépjárművekben FC-ben felhasználható. 2015. tavasza óta Japánban már megvehető, ősszel indul a német és dán értékesítése a Toyota Mirai-nak. Csúnya, drága (66000 euro) de hidrogénnel megy.

Tenyleg jo csunya auto. :D
66000 euro iszonyat draga. Ennyiert kapsz egy Teslat es az legalabb egy igazan szep sportauto. Raadasul egyre tobb helyen toltheted ingyen is, meg Magyarorszagon is.
A hidrogennel hajtott autoval mennyibe jon ki 100 km megtetele?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Torsen:
"Pedig az akkuban is jelentős tartalék van, a fejlesztés alatt álló Li-levegő akkuk energiasűrűsége 13 500 Wh/kg-t (48,6MJ/kg) is elérheti a jelenlegi Li-ion akksik 160 Wh/kg képességéhez képest. Ez pedig már a benzin/gázolaj kategória, ami kb. 42-44MJ/kg."

Ez aztan komoly elorelepes, majdnem 100x jobb tarolasi kepesseg. Errol van valami cikked? Mikorra varhato? Mert mar hosszu evek ota olvasom az ilyen-olyan szuperjo akkumulator fejleszteseket, de azt veszem eszre, hogy a mostani okostelefonom aksija is nagyjabol azert tarol tobb aramot, mert joval nagyobb, mint a 10 evvel ezelotti butatelefonban levo.
 
T

torsen

Guest
Gyerekcipőben jár még a dolog, de van benne potenciál:

http://sg.hu/cikkek/91003/ujabb-lepes-a-litium-levego-akkuk-fele

https://ipon.hu/hir/litium_levego_akkumulatorok/21051

http://www.mernokbazis.hu/cikkek/rekord-hat%C3%A9konys%C3%A1g%C3%BA-l%C3%ADtium-leveg%C5%91-akkumul%C3%A1torok

http://www.technologyreview.com/news/534446/advance-doubles-the-longevity-of-high-energy-electric-car-batteries/

Egyébként a Volvo kísérletezik/kísérletezett olyan karosszéria elemekkel melyek tartalmazzák az akkumulátort (ezek általában nem külső burkoló elemek lettek volna/lesznek, a karambolos áramütések megelőzése miatt. Amúgy a villamos autók áramütés elleni védelmi rendszerét nagyon gondosan kidolgozták, bár nem egy ilyen kialakítású járműre.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Huh jo, hogy emlited a karambolokat. Ha megserul a aksi, az nem tuzveszelyes? Mert lattam mar par videot, amikor szeget utnek egy aksiba ami aztan ugy eg mint egy raketamotor. Persze ez telefonaksi volt, az autos akkumulatorok viselkednek igy?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Az alumínium alapú akkumulátor technikában én több fantáziát látok, ugyanis alumíniumból sok van, ráadásul könnyen újrahasznosítható:
https://ipon.hu/hir/uj_aluminium_levego_akkumulatort_mutattak_be/30004

http://www.hirado.hu/2015/04/08/egy-perc-alatt-tolt-az-aluminium-akkumulator/
 
T

torsen

Guest
Huh jo, hogy emlited a karambolokat. Ha megserul a aksi, az nem tuzveszelyes? Mert lattam mar par videot, amikor szeget utnek egy aksiba ami aztan ugy eg mint egy raketamotor. Persze ez telefonaksi volt, az autos akkumulatorok viselkednek igy?

Ez a litium akksiknál valós veszély, az ütközési tesztre használt egyik első Tesla pár nappal a teszt után "spontán" leégett, de hamuvá. Miután szinte semmi nem maradt utána, mindenki az akkura gyanakszik. (Kivéve a Teslát). A Toyota is azért ragaszkodott egészen a legutolsó időkig az NiMH akksikhoz a hibridjeiben, mert félt az akku robbanékonyságától. (Vagy megoldotta neki a Panasonic vagy a versenytársak miatt, de ők is áttértek a Li akkura.) DE a benzin nem veszélyes? A klasszikus Ford Pintós ütközési tesztet láttad már? Ha nem, beteszem:
https://www.youtube.com/watch?v=0zKNBVVrWos
Extrém szar kocsi volt, amiért Iacoccát öt év kötélre kellett volna ítélni, de ilyen az ipar, első a profit.
fip7
Az alu tényleg jó alternatíva, de talán még hátrébb van a fejlesztés mint a Li. Közös probléma egyelőre az enregiasűrűség, a töltés, és a ciklusszám. A benzint jelenleg egyik sem közelíti még meg a benzinmotor gyatra hatásfoka mellett sem. Pedig szurkolok a villanyautónak, hogy "drága" arab barátaink végre kénytelenek lennének dolgozni is...Reggelire sivatagi homok hazai kőolajjal lekísérve, utána irány a krumpliföld kapálni...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Fejlesztik Paks I. teljesítményét:
http://atomenergiainfo.hu/tudastar/no-a-paksi-turbinak-teljesitmenye
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Fúziós hírek:
http://atomenergiainfo.hu/blog/mas-fuzios-megoldasok-leelozik-az-iter-t
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 836
113
Az oroszok TOKAMAT fúziós reaktora:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tokamak
asdex_upgrade_tokamak_fusion_reacto_260281499.jpg

és a Dynomak fúziós reaktor
extremetech.com/extreme/185649-the-new-dynomak-fusion-reactor-design-could-make-fusion-power-cheaper-than-coal
dynomak-31.jpg

Iter Tokamak Fusion Reactor
Fs7b3dC.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Forró nyár, nagy fogyasztás:
http://atomenergiainfo.hu/blog/forrosodik-az-arampiaci-helyzet
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Forró nyár, nagy fogyasztás:
http://atomenergiainfo.hu/blog/forrosodik-az-arampiaci-helyzet

<i>Az állítás nyilvánvaló képtelensége mellett két nagyon fontos gazdasági és klímavédelmi aspektusról egyáltalán nem ejtenek szót a hazai „atomellenes” zöldek. Egyrészt 2014-ben a megújuló energiaforrások már 48,96 milliárd Ft „támogatási összeget” kaptak, ami azt is jelenti, hogy a fajlagos, átlagos megújulós támogatás 20,47 Ft/kWh, az átlagos átvételi ár pedig 32,78 Ft/kWh értékre adódott (a paksi 1-4 blokk viszont csak közel 11 Ft/kWh áron termelte a villamos energiát). Másrészről miközben a klímavédelemről beszélnek, egy szóval sem tiltakoznak amiatt, hogy az „olcsó” importot bizony külföldi szénerőművek adják. A jelenleg alacsony áron és nagy mennyiségben rendelkezésre álló amortizált szénerőművekből származó import energia hosszú távon nem lesz versenyképes, miközben a két új paksi blokk nem bocsát ki szén-dioxidot és üzembiztosan, nagy mennyiségben, gazdaságosan termel villamos energiát.</i>


Azt hiszem, ehhez nem kell semmit sem hozzáfűzni. Aki az atomerőműveket ellenzi itt, Magyarországon, az vagy hülye, vagy fizetett "ügynök".
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Bezár egy szénerőmű:
http://www.origo.hu/itthon/20150907-bezar-a-vertesi-eromu-szenes-reszlege.html
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Új blokkok: megkezdődött a tervezési munka
http://paksihirnok.hu/2015/09/10/megkezdodott-a-tervezesi-munka-paks-ii-nel/