"Új 0-5éves" autóknál DI dominál. DCT általános. DPF... És ezek töredékét tudják tartosságra. mint rég. Vagy régen nem is volt. 15év 250.000kmt ezeknek az új konstukcióknak nagyon sok legtöbbje meg se éli. Nem az lesz mint volt, hogy 15évesen lehet "jót" venni. Nem lesz mit megvenni mert a 90% elhullik vagy egy aknamező 15+évesen. A 10% meg elképesztően tartja fogja az árát. A piac már most masszívan változik. És még fog.
pl Toyota Yaris. 2008ban gyárották utoljára 2szfe motorral. Azok a motorok ha megvolt olajcsere... elmennek 1millió+ kmet. 500.000kmnél még rendszeres hogy gyári a lánc, gyári a vizpumpa és ~0 az olajfogyasztás. Jött az utóda az 1.33as. 150kkmnél már többnyire zabálják az olajat, 200kkmnél lehet gyűjteni generálra. 15évesen jellemzően kuka. Ehez képest a mai napig lehet látni 1es yarist ~2003ból 20+évesen 500.000km+al napi 3km ovoda járatokon. És bírják. És végtelen pldt tudnék mondani.
Ez így van, az autógyáraknak nem érdeke hogy szervíz mentesen, legalább 20 évig használható konstrukciókkal jöjjenek ki.
Egy örök életű konstrukció pld a Merci C200 diesel, a családban is van egy 30 + éves, egymillió km feletti futásteljesítménnyel. Ebben 3 soros, vastag a vezérműlánc, amit a teljes élettartamra méreteznek (nem úgy mint a ma divatos műanyag, vagy biciklilánc vezérlést.
A komplett motorhoz nem kellett hozzányúlni ennyi idő idő alatt. (tehát
önindító, generátor, vízpumpához sem..). Egyszer volt egy ékszíj szakadásom menet közben mert jóval 100 000 fölé mentem szij csere nélkül, saját hülyeség..
Karosszéria szempontjából most lesz esedékes a 2 küszöb javítása vagy cserére (30 évesen...) Kipufogó hátsó dobot cseréltem 18 éves korában.. Ha megkapja az olajcseréket minőségi olajjal időben, valamint szűrőcserét - elnyűhetetlen konstrukció.. Pedig ez még taxi is volt..
Egy hátránya van, hogy olyan a kasztni mint egy német tank, itt lényegében nincsenek gyűrődési zónák - gyűrődjön az ellenfél járgánya.. Emiatt karambolkor a kívülről látszólag szinte sértetlen járgányban is hatalmas gyorsulások léphetnek fel, és az öv v légzsák ellenére az okoz végzetes sérüléseket.
A mai belsőégésű motoros autókat szándékosan úgy gyártják, hogy
az eredeti tulajnak kb 6 éves korában meg kell szabadulnia tőle, mert eszméletlen költségekkel fog járni a motorgenerál, csere, vagy karosszéria rohadás foltozgatása..
A profit maximalizálása a cél, nem az észerűség, és a hulladékok mennyiségének minimalizálása. Pld műanyag vezérműlánc a fém helyett, az állandó vízpumpa csere stb.. Ez csak jó drágán termeli a környezet szennyező hulladékokat...
Erre a kis Gréta szabad idejében ráfeküdhetne, mint az emberi ostobaság, kabzsiság mintapéldájára.. Ez legalább értelmes, hálás téma lenne.
Az elektromos autóknál is rengeteg, fogyasztói pénztárcát könnyítő megoldásokat látok.
Manapság
egy használható modern LiFePO4 akku legalább 6000 - 9000 ciklusig használható.
Vegyünk pld csak 3000 ciklust, és 500 km megtételét . Ez 1,5 millió km futásteljesítményt jelentene... Miért nem tudnak az autógyárak ilyen akksikat alkalmazni, valamint
megfelelő védelmi elektronikákat hozzá beépíteni? Mert nekik nem éri meg..
Más: Nézzük az elektromos autók szerkezeti megoldásait: Néhány típusnál egyre több vásárló fut bele abba a problémába hogy 100 e km felett szétesik az autója hajtáslánca, legfőképp a hajtómotor csapágyai mennek ki rövid idő alatt. Ha a tulaj peches, és kifutott a gariban, a komplett hajtás (mert hivatalosan gyárilag csak ez megy) cseréje jó pár millió Ft ba kerül. Ez megint az autógyárak szándékosságát mutatja ki mert az lehetetlen hogy nem lehet berakni egy terhelhető hengergörgős csapágyat ami több milliós futásteljesítményt is elvinne - csak akarni kellene (lásd 20 éves mosógépek..)
Nézzük meg hogy miért kell ott is "kötelező" garis szervízre vinni a járgányt :
mert mivel ügyfél fizeti, az eteti a szervízhálózatot így a gyárat is. Nézzétek meg a Teslát annál nincs ilyen kötelező szervíz (kanossa járás). Miért csak a szervíz tudja az akksi állapotot (BMS-t is) kiolvasni , miért titok ez az ügyfél előtt? Mert manipulálhatják az adatokat és beállításokat..
Szóval nehogy azt gondoljuk hogy majd jobban járunk az elektromos autóval - a gyárak és az áramkereskedők, állami adóztatás majd fokozatosan fognak erről is gondoskodni.
Most a beetetés időszakában vagyunk, mint az olajkályha, a gázkazán esetében (lehetne sorolni)..