Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Most így egy kicsit utánaolvasva az ügynek, nekem egyre nagyobb a gyanúm, hogy a németek még fognak EF2000-et rendelni. Ugyebár a Tornadokat 2025-ig akarják rendszerben tartani. De szerintem ez egy elég meredek vállalás.
  • 2030+ tájáig, mivel nem terveznek új EF-eket venni jelen állás szerint és az F-35-nek csak az emlegetésére is kirúgnak mindenkit, amíg a mostani szatyor a főnök.
  • Megeszem a kalapom, ha elkészül az új európai gép 2030-ra, nemhogy értelmezhető.
Ez így érdekes lesz...

Jelenleg is 2022-23-ig van még EF megrendelés. Egyes gyárak leállítása ideiglenes csak. Sőt én még arra is tippelnék, hogy a Tranche 1-es gépek közül sem mindegyik lesz nyugdíjba küldve, sőt az upgrade programok is menni fognak.
  • Én úgy tudom, hogy a RAF a kétüléses Tranche 1 gépeket már pótalkatrésznek sorolta be (18 db), azoknak game over.
  • Az együlésesekről ment még a vita. Annak mi lett a vége? Ezt nem találtam meg fél perc alatt.
  • A 2022-es katari megrendelésen túl kik vannak még?
Szerintem ez a mostani német halasztás taktikázás elsősorban annak szól, hogy próbálják lejjebb nyomni a gépek beszerzési árait.
Szerintem meg simán töketlenkedés, ami ma divat. Simán benne van az, hogy kihullanak a Tornadok és nem lesz helyettük semmi.

Azt gondolom a némteknek nem jelent problémát, ha vissza kell adniuk az atomot az amerikaiaknak.
Tudtommal érvényben levő NATO vállalás van arra egyes tagállamok esetén, hogy a jenki nuki fegyvereket képesnek kell lenni használniuk. Ez persze elavult dolog szerintem, de hát a szerződés az szerződés. Vagy akkor mondják fel és csá.

Én azt elképzelhetetlennek tartom, hogy egy Németország méretű, potenciálú ország valami 130 db (kb.: Tornado-k és Tranche1 es EF-ek nélkül) harci géppel rendelkezzen egy évtizede keresztül. Nekik bőven 200-250 felett lenne az optimális szám!
Ez miből vezetődik le? Milyen összefüggés alapján jön ki a mennyiség, hogy 130 db kell?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 992
45 116
113
Kuvaitnak még le kell gyártani 28db gépet. De még a németek is 2020-ig kapnak 20db-ot. Tehát 2024-ig biztosan menni fog a gyártó sor. Évi 12db a jelenlegi gyártási tempó.
eurofighter.jpg

Ha németek végre döntenek, akkor is szerintem - csak új gépből - biztosan le tudnak nekik még vagy 20-25 gépet szállítani 2025-ig.
Nem tudom, hogy a költségvetés emelésével mennyire tudják a Luftwaffe gépeinek hadrafoghatóságát növelni, mert lehet hogy a létszámhiány nagyobb gond a gépek szervizelésénél, mint az alkatrészhiány. Mostanában olvastam, hogy a Luftwaffe gépeinek "hadrafoghatatlansága" az esetek jelentős részénél elsősorban pilótahiányt takar.
Elvileg eredetileg az embargo a Hasogdzsi ügy miatt lett bevezetve (mondjuk úgy, hogy ez volt az utolsó csepp :rolleyes:). Jelenleg az embargó feloldása a korona herceg felelősség vállalása ellenére sem egyszerű ügy, mert a jemeni intervenciót nem nagyon lehet szalonképessé tenni a német közvélemény előtt. Ha esetleg meg is oldódik az ügy (jemeni), akkor sem hiszem, hogy a szaudiak automatikusan átvennék a gépeket. Pedig állítólag AKK nem nagyon támogatta annak idején szaudiak elleni embargót. Az embargó nem csak az EF üzletnek tett be, de a szaudiak a EF csomaggal együtt vettek volna 15db A400M-et is. És AKK kimondottan nagy támogatója a hazai iparnak... ;)
Mindenesetre ha csak az EF marad fegyverként a németeknél, akkor biztosan lesz lehetőség a géppark bővítésére. Annál is inkább, mert a projektben szereplő országok azért ebből profitálnak.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
A fenti projektek nem új vevőknek szólnak. Az a hajó már elment. Katar volt az utolsó, vett és még vesz egy halom Rafale-t, horribilis mennyiségű F-15QA-t, mellé szerény 24 darab Typhoon-t.

Közben meg a fejlesztők dolgoznak az upgrade csomagokon, mint a kisangyal, mintha lenne rá valós igény.

Már most össze lehetne rakni egy olyan Typhoon-t a jelenlegi flotta módosításával, ami a Holdra is el tudna jutni.

A Typhoon-nak pont két dologgal nincs semmi gondja. A manőverezőképességgel (legyen szó akár a földközeli nagy állásszögű, kis sebességű kontrollálhatóságról, vagy a 10 ezer méteren Mach 1 feletti fordulékonyságról - mind a két kategóriában a bajnokok közt van a konstrukció) és a tolóerőfeleslegel.

A fenti upgrade kitek pont ezt a két dolgot igyekeznek tovább javítani. Teljesen érthető, hiszen a napnál is világosabb, hogy amúgy pont ezt a két területet fejlesztő csapatoknak nincs immáron vagy negyedszázada semmi dolga a géppel, ezért hát elfoglalják magukat.
Ez ám az igazi mérnöki maszturbáció!

A felreszelt hajtómű jó lehet még akármire is. Esetleg alap az új európai géphez.

Nem vagyok biztos benne, hogy nem fogják megmakacsolni magukat a németek, és csak a EF-ekre fogják az atomfegyvereket rátenni. Ha más nem, akkor lemondanak az atomról. Nekem van egy olyan érzésem, hogy a németek az eddigi baszkódás után villámsebességgel elkezdik növelni a védelmi kiadásokat. Ezzel ellensúlyozni tudnák a gazdasági lassulást. Szerintem, ez legkésőbb 2021-ig meg fog oldódni. Ha ez megvalósul, akkor a Tornado-k azonnal mennek nyugdíjba. És a FCAS érkeztéig a EF-ek veszik át a szerepét. Ne felejtsük, hogy a Luftwaffe még mindig 100 körüli Tornadot tart az állományába.
Ezek nyugdíjjazásával mindenképpen túl kevés gépük lenne. Szerintem minimum 50 gépet be kellene szerezniük. Erre pedig egyedül az EF szerintem az esélyes. Különösen, ha lemondanak az atomról. Erre mondjuk még politikai akarat is lehet.
A fentebb részletezett fejlesztések további szerkezeti erősítésekkel, nem lehet, hogy pont azt célozzák, hogy a Tornado helyettesítője legyen? Csak kérdezem! Szerintem a német gazdaság mindenképpen jobban járna, ha nem F-18-asokat vennének.

Vegyenek Gripent. :D
 

fenntartható fejlövés

Well-Known Member
2019. május 31.
305
648
93

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 026
113
T

Törölt tag 1586

Guest
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
A Tornadot "minden feladatkörben" kiváltani. Az robotpilótás terepkövetést hogyan kívánják megoldani? Ez nem derült ki. Mert a gépben nincs terepkövető radar tudtommal.
Biztos nagyon kellemes lesz egy ilyen alacsony felületi terhelésű vadászgéppel hasítani a termikes és turbulens völgyekben. A Mach Loop-os tapasztalatokra kíváncsi lennék.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 992
45 116
113
Most így egy kicsit utánaolvasva az ügynek, nekem egyre nagyobb a gyanúm, hogy a németek még fognak EF2000-et rendelni. Ugyebár a Tornadokat 2025-ig akarják rendszerben tartani. De szerintem ez egy elég meredek vállalás.
Jelenleg is 2022-23-ig van még EF megrendelés. Egyes gyárak leállítása ideiglenes csak. Sőt én még arra is tippelnék, hogy a Tranche 1-es gépek közül sem mindegyik lesz nyugdíjba küldve, sőt az upgrade programok is menni fognak. Ha pedig a Tornadokat is pótolni kell, akkor lehet, hogy nem is lesz elég egy 50 darabos utánrendelés.
Szerintem ez a mostani német halasztás taktikázás elsősorban annak szól, hogy próbálják lejjebb nyomni a gépek beszerzési árait.
Azt gondolom a némteknek nem jelent problémát, ha vissza kell adniuk az atomot az amerikaiaknak. Az F-18-os érdeklődés szerintem csak taktikai húzás, a EF konzorcium felé.
Én azt elképzelhetetlennek tartom, hogy egy Németország méretű, potenciálú ország valami 130 db (kb.: Tornado-k és Tranche1 es EF-ek nélkül) harci géppel rendelkezzen egy évtizede keresztül. Nekik bőven 200-250 felett lenne az optimális szám!
Ha pedig vesznek valamit (és van a szükséges típusból saját), akkor 1000%, hogy a sajátot fogják megrendelni!
Na így legyen ötösöm a lottón! :)
Germany to replace early Eurofighters under Project Quadriga
Ez még csak az első része a jóslatomnak...
Érdekes fejlemény: A Tranche 1-es gépeknek még nincs, de fognak keríteni vevőt! :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 026
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 992
45 116
113
Csak nehogy mi legyünk azok a vevők, nagyon jók mostanában a germán kapcsolataink!! :eek::mad: Őszintén remélem, hogy ehhez a Taifun-üzlethez azért nem elég jók!!
Hát az biztos, hogy sok üzemóra nincs bennük! :rolleyes: Ráadásul ha 2003-től szállították őket, akkor ezek még igencsak fiatal "csirkék".
A németeknél - ráadásul - nem is igazán voltak túlhasználva! o_O
Múltkor olvastam, hogy annyira nem tettek bele pénzt az üzemeltetésbe, hogy volt, hogy a teljes német flottához annyi rakéta volt, hogy 8 gépet tudtak volna felszerelni. De ez is elég meredek.
Mondjuk az angolok sem jobbak. Náluk meg pilóta, meg földi személyzet nem volt rájuk. Itt egy igen érdekes meghallgatás EF2000 ügyben (imádom az angolokat, hogy az ilyen ügyeiket mennyire nyilvánosan kezelik :)).
Ha elgondolkozunk azon, hogy elvileg a Tranche 1-es gépek is megkaphatják azokat az elektronikai fejlesztéseket, amiket a Tranche 2,3 megkapott, és elvileg a Captor E-t tervezik visszafelé is elérhetővé tenni, akkor lehet, hogy valaki olyan üzletet csinál ezekkel, mint a Finnek a holland Leopard 2-esekkel. Csak a csomag pénzügyi része lehet érdekes.
Pl. a spanyolok kivállóan ellesznek a gépeikkel a terveik szerint egészen 2045-ig.
Jól értem, hogy 2023-ig gépenként 13M EUR-ért megkapják a Captor E-t, + egyéb finomságokat? Mert nagyon egybe esik az Airbus 2023-as Captor E-s dátuma a Spanyolok további fejlesztési határidejével!
Lehet hogy ők veszik meg a saját F-18-asaik leváltására? :rolleyes:
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 361
43 711
113
Ki a fenének kéne egy max . 80-as évek szintjén multurole gép mechanikus legyezésű radarral...?
Csak nehogy mi legyünk azok a vevők, nagyon jók mostanában a germán kapcsolataink!! :eek::mad: Őszintén remélem, hogy ehhez a Taifun-üzlethez azért nem elég jók!!
Nem akartam károgni, de nekem is pont ez jutott eszembe azonnal, hogy megírom az ifjú Molnár úrnak hogy még lehetünk mi is ha úgy alakul :S.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 090
53 465
113
Az EF Trache 1 gépeknek nincs egy rejtett szerkezeti hibája?
Mert úgy emlékszem, hogy kiderült valami hasonló ami miatt sokkal kevesebb üzemórára képesek, mint az előre tervezet.
E mellet úgy tudom, hogy a Trache 1 gazdaságosan nem fejleszthető tovább. A Trache 2-től már teljesen más volt az informatikai rendszere a gépnek, azok könnyen fejleszthetők 3-as szintre, de a sima 1-es az nem.
 
M

molnibalage

Guest
Az EF Trache 1 gépeknek nincs egy rejtett szerkezeti hibája?
Mert úgy emlékszem, hogy kiderült valami hasonló ami miatt sokkal kevesebb üzemórára képesek, mint az előre tervezet.
E mellet úgy tudom, hogy a Trache 1 gazdaságosan nem fejleszthető tovább. A Trache 2-től már teljesen más volt az informatikai rendszere a gépnek, azok könnyen fejleszthetők 3-as szintre, de a sima 1-es az nem.
De volt ilyen gép, akár későbbi szériában is talán.
https://htka.hu/2014/10/02/felfuggesztettek-az-eurofighter-szallitasokat/
Air policyra overkill, valódi ESA radaros multirole gép meg nem lehet belőle olcsón. Amúgy meg az egyik legdrágábban üzemelő típus az alapján, amit lehet tudni róla.
Használt TR1 EF-et venni kb. semmi értelme.
2020-as években nem ESA radaros gépet venni a hülyeség csúcsa.