F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
erdifefe3 said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Újabb lépés a modernebb Strike Eagle felé
Molni az F-15E -rol varhato valami reszletesebb osszefoglalo Toled??
A masik kerdesem hogy a Gripen FAQ az miben valtozott meg a regihez kepest?
Erre meg elfelejtettem válaszolni. A Gripen FAQ-t érdemes elolvasni, nem hosszú és komplikált. Sok apró és néhány nagyobb javítás van benne.

F-15E? 2009 táján volt egy Aranysasban egy többrészes cikksorozat magáról a gépről és az éles bevetésről is. Ezen felül a lenti link elég részletes és részben magyar nyelvű.

http://www.f-15e.info/joomla/

Nem érzem azt, hogy ezeknél sokkal többet és részletsebbet tudnék írni. Forrásom jelenleg nincs ehhez, időm meg végképp. Amúgy előbb is a FoFA-t akartam volna rendesen kielemzni, de még elkezdeni sem tudtam. Jelenleg a F-35 "FAQ" végén járok, dolgozok egy repszimhez egy gigamega MOD-on, de ezekre is alig van időm. A cégnél már folyamatosan "puhán jelzik", hogy jó lenne, ha lenne jogism, emelett még orosz tanfolyamra is "önkéntesen felszólítva" járok. Mindemellett annyi meló van a cégnél, mint még soha.

Optimistán nézve F-15E-ről évek múlva lehete valami, ha akkor egyáltalán lesz kedvem és időm írni.
 
M

molnibalage

Guest
Allesmor kollegat találta.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=hu&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.hu&sl=auto&tl=en&u=http://www.afwing.com/intro/f15/legend/legend-1.htm&usg=ALkJrhgsjI4_8atRDDzEmW69yKEU7XqqrA
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
Jaja, IRST meg bombák a japán 15-ösön, HARM egy F-15C 1-9-es (külső) fegyvertartóin 1995-ben, stb, csupa nyalánkság, tudtam, hogy te értékelni fogod :)
 
M

molnibalage

Guest
Ezek egy részét ismertem, csak annyia marginális, hogy ezeket nem tettem bele az írásba.

Elég sok olyan kép van, amiket könyvekben látni, de netre nemigen rakta fel senki, gondolom szerzői jogok mizériái miatt. Még én is igyekeztem az ilyen képek használatát visszafogni.

Számomra azok a képek az érdekesek, ahol az F-15-b-ők akartak olyan svájcibicskát csinálni, mint amit az F-16-tal tettek később. Bizonyos szempontból nem is értem, hogy ezek miért nem valósultak meg, de azért egy ok mégiscsak van. Igazából a hidegháború alatt soha nem volt elég F-15. Lett volna más dolguk, mint SEAD gépkét vagy precíziós bombázóként működni...

Egyébként hogyan találtad meg ezt az oldalt. Pár japán (?) oldalba belefutottam, de hogy ez kínain legyen... :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
F401PW400-assal repülő F-14B-ről kerestem képet, amit máshol meg is találtam, ebben az anyagban meg a földön állva szerepel.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 017
113
http://www.janes.com/article/30978/saudi-advanced-eagles-to-be-fitted-with-automatic-recovery-system
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 514
113
Érdekesség, az automatic recovery system nevű rendszerek valmiért Nyugaton csak a közelmúltban kezdtek elterjedni annak ellenére, hogy jópár FbW kormányvezérlő rendszerrel szerelt típus repül ott. Az F-15-ösökben nincs FbW rendszer, csak egy sajátos Flight Control System, ami egy amolyan félszerzet. Az F-15-ösök közül két kisérleti példány kapott FbW-t illetve a fenti cikkben szereplő F-15SA-k. Miért érdekes ez?

Az úgynevezett bonyolult helyzetből kivezető rendszer már a MiG-21MF-eken megjelent a hetvenes évek elején. És ott még távolról se beszélhetünk semmiféle kormányvezérlő rendszerről, csak hidraulikáról, meg non-lineáris kormánykitérés állításról.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az úgynevezett bonyolult helyzetből kivezető rendszer már a MiG-21MF-eken megjelent a hetvenes évek elején. És ott még távolról se beszélhetünk semmiféle kormányvezérlő rendszerről, csak hidraulikáról, meg non-lineáris kormánykitérés állításról.

Szia Allesmor
Hogyne beszélhetnénk kormányvezérlő rendszerről a MiG-21MF-ben, a kormányfelületeket mozgató rendszert akkor is így nevezik, ha zongorahúr, drótkötél, tolórúd vagy elektromos vezeték továbbítja a mozgást a kormányszervtől a végrehajtó egységig/kormánylapig! Itt azért ennél kicsit bonyolultabb volt a rendszer: volt sebesség és magasság alapján áttételt változtató berendezés (ARU-3V), a max kitérésen belül differenciált kitérést létrehozó berendezés (nonlineáris mehcanizmus), trimmelő-rendszer és rugós műterhelő, plusz az AP-155 robotpilóta-rendszer túlterhelés és átesés-védelemmel és szögsebesség-korlátozással,kétféle üzemmóddal, és ebből csak az egyik volt a bonyolult helyzetből (térbeli tájékozódás elveszítésekor) kivezető üzemmód. A kormányvezérlő rendszernek pedig majdnem a végpontján a hidraulikus szervó-munkahanger, ami az összes bemenő vezérlőmozgást átteszi hidralikus végrehajtásba, hogy meglegyen a megfelelő kormányerő is (nagy sebességű és nagy tömegű gépeken a pilóta fizikai ereje kevés a kormányok kitérítéséhez).
Üdv ML
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 443
84 373
113
molni

Az F-15E csak egy változat(még ha jelentős is az eltérés)
nem pedig egy teljesen új gép!

az F-15C flotta mennyire modern egy Gripen,Rafale,EF-2000 vagy SH-val összehasonlítva?

Itt csak az avionikára gondolok!
 
M

molnibalage

Guest
Az F-15E csak egy változat(még ha jelentős is az eltérés) nem pedig egy teljesen új gép!

A gép aerodinamikai kocepciója ugyanaz, de a gép sárkányának alig van köze a vadász változatokhoz. Teljesen áttervezték, a hasonlóság nem éri el az 50%-ot sem.

Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy a Szu-35BM csak a '80-as évek beli Su-27 egy változata. Azért ez elég erős lenne.

F-15C flotta mennyire modern egy Gripen,Rafale,EF-2000 vagy SH-val összehasonlítva?

Itt csak az avionikára gondolok!

Az F-15 flotta nem homogén. Az avionaika része a kabin és az információk megjelenítésének a színvonala. Ezen az F-15C/D gépek simán elhasalnak, ezen nincs mit szépíteni. Az F-15E elég szép számú és méretű kijelzővel bír, de alapvetően azért ez is egy lépéssel korábbi kabinnal bír, mint a európai gépek.

Az F-15 írásban láthatod, hogy egyes F-15 gépeken már van AESA radar is. Van első és újabb generációs is. Ilyen téren nemhogy gyengébbek, de le is nyomják a felsorolt gépek mindegyikét, kivéve az Super Horneteket.

Az RWR és ECM minőségét megmondani lehetetlen, de még az utóbbi időkben is változtak az ECM antennák, tehát sejthető, hogy "up to date" szinten van ezen a téren, azonos kategória vagy csak kicsit van lentebb, mint a többi.

A Rafale RWR rendszere állítólag messze többet tud, mint egy átlagos vadászé, valahol félúton van a SEAD specializált gépek és vadászok között, de erről nem tudok sokat, kérdezd Zordot.

HOBS képessége van minden F-15 vadásznak és lassan az F-15E-n is lesz/van már ehhez sisakdisplay.

Röviden, egy USAF F-15C/D méltó ellenfele bármelyik európai vadásznak és bőven van még benne fejlesztési potenciál, amit pénz és igény hináyában soha nem használtak ki. (Nem csak avionika. Nagyon megnézném, hogy egy F-15C mit préselne ki magából egy GE F110 hajtóművel. Brutális lenne, annyi szent.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 443
84 373
113
molni

Köszönöm!

Csak azért érdekelt mert nem hallani korszerűsítési programról viszont már annyira nem fiatal gépek,hogy az eredeti C/D modifikáció versenyképes legyen(bár úgy látszik,hogy vannak fejlesztések).
 
M

molnibalage

Guest
A Golden Eagle-t elvileg nem kaszálták el. A flota strukturális felmérése elvileg folyik. A pilóták reklamáltak, hogy a gép avionikai fejlesztései új és több display nélkül nem kihasználhatóak, de a dolog tudtommal ennyiben maradt és nem léptek semmit.


OFF

A F-16C/D gépek számára is kínáltak egyébként markáns kabin upgrade lehetőséget, de erre sem harapott rá az USAF még a cirka 300 továbbszolgáló F-16 számára. A jelek szerint a jenkiknél a kabin korszerűsítés nem prioritás.

ON