F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
2012 Sioux Falls Air Show, itt a videó:
http://www.youtube.com/watch?v=jYiz3taktmI
1:40-nél leveszi a napszemüveget és felteszi a látó szemüvegét és ráhúzza a sisakot. A tesztpilóták nem méginkább a krémek krémje, akik a hadsereg hivatásos pilótáinál is jobbak meg tökösebb gyerekek kell legyenek?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 237
113
Szerintem ő Henry "Schadow" Schantz és ő légierős pilóta.

http://newpreview.afnews.af.mil/acc/library/biographies/bio.asp?id=14264
 
M

molnibalage

Guest
A tesztpilóták nem méginkább a krémek krémje, akik a hadsereg hivatásos pilótáinál is jobbak meg tökösebb gyerekek kell legyenek?

A "tökösség" nem azon múlik, hogy valaki szemüveges vagy sem...

Itt egy link. Sajnos nem vagyok szemész, ezért nem tudom, hogy a számokat hogyan kell értelmezni és mit jelentenek.

http://www.afrotc.com/how-to-join/high-school/requirements-standards/medical-requirements/
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Érdekes, hogy hagyják szemüvegesen repülni. Vagy rájöttek, hogy nem akadályozza semmiben.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
molni inkább koncentrálj a krémek krémje részre meg a szemüvegességre. A tökösség meg konkrétan a tesztpilóta mivoltukra vonatkozott.
Magyarországon lehet szemüveges Gripen pilóta? Nem akadályozza a tökéletes perifériás látásban a pilótákat?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 465
84 510
113
joker

Nem nem lehet,még olyan sem akinek lézeres szemműtétje volt...
Pl ejének is csak az alkalmas aki kb. űrhajós is lehetne(kis túlzással)...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 086
113
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://gizmodo.com/the-only-thing-keeping-the-f-35-lightning-relevant-is-t-1515758033
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Nem olvastam sehol, hogy a földön lennének a gépek és akkoriban elég nagy volt a hisztia pilóták részéről miatta (gondolom nem akartak meghalni a világ legdrágább koporsójában) szóval ki kellett javítsák. Az ilyenekre amúgyis érzékenyek a katonai repülésben, multkor egy repedt hajtóműlapát miatt földön volt az összes F-35, na meg az ilyen megszorításos időszakban egy méregdrágán kiképzett pilótát csak nem akarnak elveszteni egy mégdrágább (és már nem nagyon gyártható) géppel együtt.
 

ruckoj

Member
2013. február 11.
74
0
6
érdekes ez a szemüveges történet. Amikor a két magyar pilóta (Rácz Zsolt és Varga Ferenc) kint volt a Lockheed Martin-nal tesztelni a 90-es években az F-16-os különböző változatait, akkor is feltűnt, hogy a lockheed tesztpilótája(Steve Barter) szemüveget viselt, még az aranysas újságírója is kiemeli, hogy náluk ez bizonyos szintig nem kizáró ok. amit pedig molni rakott be weblapot ott azt írja, hogy a látásélességnek a 20/200-as szinttől kell jobbnak lennie, az kb 10% nyers látásélességnek felel meg, tehát dioptriára lefordítva -3,25 -3,50-es szemüvegnél ha kisebb dioptriájú szemüveget visel a pilóta akkor megfelel. Kicsit furcsa, hogy nálunk Mo.-n akkor miért veszik ennyire komolyan, ha a világ legkomolyabb légierőjénél ez nem gond a fentebb említett szintig.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Lehet ha nincs elég pilótájuk és engedményeket kell tegyenek. Volt itt cikk arról, hogy elég komoly összeget igérnek nekik a fizetésen felül, ha hosszú távra aláírnak egy szerződést. Azt is kiveséztük, talán a Gripen topikban, hogy jellemzően 3-4 turnust végigcsinálnak aztán felemelik a középső újjukat és lelépnek, mert elég volt. De +/- 3,25 dioptria azért elég soknak tűnik, és az a szemüveg nem árt ha 5G-nél is a helyén marad, metr hanem lesz egy "vak" pilóta egy 100+ millió dolláros géppel.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 237
113
Nálunk valamivel ki kell rostálni a jelölteket hogy csak az a kis létszám maradjon, amire szükség van.

A gripen létszámot nem sikerült megfejteni, de ha 7 év alatt 24 pilótánk volt és 2013-ban csak ~17 pilótánk van, akkor 7 pilótával valami történt. Vagy egészségügyi okokból vagy más miatt, de már nem repülnek. (Nekem ez jött ki az adatokból.)
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
158
37
28
A USAF pilóthiányára pedig itt egy novemberi cikk:
http://www.military.com/daily-news/2013/11/14/af-pilots-rejecting-bonuses-to-leave-service.html

Amúgy tényleg más szinten van. Mondjuk amíg 3 képzési helyre 340-en jelentkeznek itthon, addig tényleg megengedhetik maguknak, hogy a legjobbat vegyék fel.
Az USAF nem ennyire szerencsés. Ráadásul a drone pilóták helyzete még rosszabb.

Egy közepesen bulvár interjú:
http://www.democracynow.org/2013/10/25/a_drone_warriors_torment_ex_air
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Mivel jómagam is vadászpilóta szerettem volna lenni, de már koromnál fogva így is 11 évvel vagyok idősebb a jelenlegi felső jelentkezési korhatárnál (26 év), 14 évvel az akkori felső jelentkezési korhatárnál (23 év), elmondthatom, hogy nem most kezdtem érdekődni az alkalmassági követelmények felől és van egy valamekkora ismeretem erről a témáról. De ha tévedek, majd kijavítotok.

Nálunk a repülőorvostan egyfelől együtt fejlődött a VSz repülőorvosi követelményekkel az 50-es évek óta, iránymutató a szovjet elvárás volt, ami két dologra adott lehetőséget.

Az egyik az volt, hogy a jelölt egészségügyi állapota olyan szintű legyen, hogy már akkor megfeleljen az elvárásoknak, másfelől olyan legyen, hogy legalább 20-30 évig ne merülhessen fel komolyabb prognosztizálható kizáró ok. Pl egy ferdülésre csak hajlamos gerinc a terhelések hatására a nagysebességű hajózókarrier során oly mértékben deformálódhat, hogy az a repülőpályafutás idő előtti végét eredményezheti. Ugyanez igaz a vérnyomásra, de akár a látásra is. Vagy az akkori vadászpilóták "népbetegségére" a szívnagyobbodási hajlamra is.

A másik ok pedig az volt, hogy ugye létrehoztak egy még ennél is szigorúbb követelményrendszert az űrhajósok számára, tehát a vadászpilóták lehetőleg olyan emberek legyenek, akikből már eleve lehet válogatni az űrhajós kontingensbe is. Ez persze másodrangú szempont volt.

A látás minősége egy érdekes kérdés. A 60-as, 70-es években bekövetkezett ugrásszerű sebességnövekedés megkövetelte a reakcióidők csökkenését a repülőgépvezetők részéről, így eleve adott volt, hogy az érzékszervekkel, kölönösen a látószervvel szemben szigorúbb megkötések legyenek. Úgy vélték, hogy a hajózó még a radartechnika korában is csak a kifogástalan látására bízhatja az életét, melynél, a már fentebb is említett romlási hajlamot is ki szerették volna zárni.

A helyzet az, hogy bár a rendszeresített harci gépek ergonómiája folyamatosan fejlődött, a szigorúság nem csökkent, hanem nőtt, aminek pozitív hozadéka volt, hogy például a MiG-29-esek érkezésekor eléggé jó emberanyag állt rendelkezésre.

Papíron.

A baj ugyanis az, hogy aki látott már magyar vadászpilótát a 80-as 90-es években, annak valahogy sosem fért a fejébe, hogy ezek a "délceg" vitézurak hogy a fenébe képesek megülni a 8-9g-vel operáló vadászgépeket?
A válasz összetett.
Az a fajta életvitel, ahogy ezek az emberek dolgoztak, a felvételkor kizáró ok lett volna, de az évenkénti reporvosi vizsgálatoknál eleve kalkulálnak a bizonyos rutinfaktorral is. (Figyelem, itt jön majd valahol a jenki szemüvegviselés is a képbe)

Másfelől a zömökebb, klasszikus magyar emberdizájn még sokszor jobban is tűri a nagy túlterheléseket, mint napjaink átlag testalkata.

Azért azt sajnos látni kellett, hogy a MiG-29-es nem bánt kesztyűs kézzel a 90-es évek elején ismert állomány egy részével, volt olyan, aki bár kiváló 21-es pilóta volt, de sajnos szembesülnie kellett azzal, hogy a 29-esen gond nélkül hosszabb ideig is fenntartható 9g már elviselhetetlen számára, így hajózó pályafutása véget is ért.

Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet Nyugaton? Az F-15-ös már a 70-es ével első felében produkálta azt a megterhelést, amit nálunk a 29-es. Ergonómiai szempontból is vegyes a kép, hiszen a nagyfokú automatizáltság a MiG-21bisz gépekével azonos mennyiségű kezelőszervvel párosul, ugyanakkor olyan igen kedvező adottságok is a gyors reflexeket szolgálják ki, mint például az igen jó holtidők az ember-hajtómű-kormányrendszer viszonylatban, vagy épp a jó kilátást biztosító kabintető.

A másik ok pedig a szigorú karriermodell. Az USAF-nál a közelmúltig biztosítva volt a 45 éves kor után a civil elhelyezkedés segítése, azaz 45 éves kor felett beköszönő összes káros elváltozás eleve kikerül az aktív hajózópályafutás éveiből.
Tisztelet a kivételnek, ők ugyanis mehetnek vállalati berepülőpilótának, akár szemüvegesen is. Mert bizonyos dioptria mellett a rutin is segítheti a hajózót. Ez utóbbi pedig már csak felsőbb szintű döntés kérdése, amire nálunk, vagy tőlünk keletebbre nem igen volt példa.
 

ruckoj

Member
2013. február 11.
74
0
6
Persze ez oké, hogy bizonyos kor felett a rutin is segíti a hajózót, de itt az volt igazából az érdekes, hogy a molni álltal bevágott linken az USAF által előírt feltételeknél a 0 kmes jelentkezőknél sem feltétlen kizáró ok a szemüveg viselése.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Az az érzésem, hogy ilyen esetben személyre szabott döntés születik. Nem rég pont az járt a fejemben, hogy lehetne olyan szemüveget csinálni, ami a perifériás irányban is lefedi, amolyan kontaktlencse szerűen, csak annak hátrányai nélkül. Onnantól kezdve meg akár már csak azzal az indokkal is lehetne használni, hogy a sasszemű egyének látását mégjobbá tegyék.

Mondjuk azért ahhoz, hogy hiány van azon felül, hogy keveset is repülnek az is erősen hozzájárul, hogy nem kevés feltételnek kell eleget tenni. Színtévesztés az kapásból kizáró ok, ahogy AO mondta általában a gerinchez kapcsolódó bármilyen betegség, légúti betegségek (allergia is), meg még egy halom egyéb marhaság. Nem véletlen van az a mondás, hogy az orvos a pilóta legfőbb ellensége. :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
blaze az amik a gyalogság részre fejlesztettek ilyen preifériás látást nagyban elősegítő kontaktlncsét, kis probléma vele, hogy sokan összehányják magukat a használatától.

A színtévesztés miért kizáró ok? 12 férfiból 1 színtévesztő, pl én is (a nőknél 1000-ből 1). Az égvilágon semmilyen hátrányát nem érzem a hétköznapi életben, egyedül a szemorvos a hülye szines-pöttyös rajzaival tud megszívatni. Viszont az a pöttyös szines szar az életben sehol nem jelenik meg, valószínűleg még a vadászpilóták munkájával kapcsolatban sem.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nemtudom, unokatesóm repül és ő mondta. Elméletileg nekem is van valami minimális színtévesztésem (vagy csak rámfogták), de ez abszolút marhaság, mindenki elé tudsz olyan képet rakni amin nem fogja látni azt amit te akarsz.

Barna/szürke/fekete mintás szőnyegen porszívózás közben baromi nehéz meglátni a hasonló színű macskaszőrt illetve egyéb koszt ami komolyabban bele van taposva, egyébként soha semmilyen egyebet nem tapasztaltam. De az a gyanúm, hogy egy tökéletes szinlátású ember se venné észre a koszt ezen a szőnyegen amíg nem hajolna le :D