Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Nem értek egyet. Javíts ki, ha tévedek (mert az tény, hogy nem nagyon vagyok képben ezzel kapcsolatban), de a pilóták BVR képzése is úgy működik főbb vonalakban, hogy különböző helyzetekre való reagálásokat tanítanak nekik és gyakoroltatnak be velük. Na most, ezt egy gépnek is "meg lehet tanítani", vagyis gyakorlatilag az oktatóanyagokban lévő helyzeteket le lehet programozni. Akár sok változóval is (persze nyilván nem az elképzelhető és el nem képzelt összessel és igen, ha minden helyzetben 99.99999...%-os hatékonyságra akarnának menni, akkor valóban kéne egy nagyon combos és ma még nem létező MI, de kérdem, minden emberi pilóta is mindig csakis helyes döntéseket hoz, bármilyen helyzetben?), annak függvényében, hogy a "UCAV-nknek" milyen és hány BVR fegyvere van, vannak-e társai, azoknak milyen fegyvereik vannak, az ellenség száma mekkora, milyen típusú gépek és azoknak milyen fegyverzete lehet, stb.
A gép pedig sokkal gyorsabban fel tudja dolgozni a pillanatnyi helyzetet, mint egy ember, ugyanis csak a beérkező adatok frissülési ideje a korlátozó tényező, de minden cél (és "barát") radar (és datalink által) kapott adataival (térbeli pozíció, sebesség, irány, stb.) gyakorlatilag real time tisztában lesz. Az összesével, egyszerre. Erre pedig egy ember egyszerűen nem képes.
Az információhiányt meg hogy érted? BVR-ben ugyanúgy csak a radaradatokból "gazdálkodhat" akár a pilóta, akár az UCAV. Tehát, ha van adat, akkor a program is tud reagálni, ha meg nincs, akkor a pilóta sem.
Az információhiányt meg hogy érted?
Megj: egy jó pilóta legfontosabb ismérve a kontrollált agresszió. Azt kell elérni, hogy az ellenfél harcoljon a te szabályaid szerint, és nem fordítva. Ha mindig a másik diktálja a tempót, akkor ez nem megy. Szerintem ezt egy rakás kódból nehéz megszülni..
Hogy ebből mit és mennyire lehet beleprogramozni, azt nemtudom, de az biztos, hogy mindegyik rettentő nehéz. Főleg az, hogy egymással is hatékonyan együttműködjenek.
Elvileg ezt ki lehet arra használni, hogy külső irányítás hiányában az "MI vezérgép" döntse el, hogy ki mit csinál, és hogyan. De szerintem az, hogy egy MI tömeges támadást szervez egy erősen dinamikus környezetben az nagyon elméleti. Arról, hogy az ember mennyi információt tud feldolgozni, lehetne vitatkozni elég sokat. Egy jó pilóta második legfontosabb ismérve az, hogy sok információt képes feldolgozni, gyorsan. A datalink nagyon megkönnyíti a dolgát, gyors és pontos helyzetképet kap viszonylag nagy területről ami alapján el tudja dönteni, hogy mit csináljon.
Elvileg meg lehetne csinálni azt, hogy az információ hiányt áthidalja az MI azzal, hogy mindenféle számolást végez a ténylegesen ismert információ töredékek alapján, de a fentiekkel együtt lassan már ott tartunk, hogy mire ilyen számolási kapacitást megbízhatóan ilyen méretben tudnak biztosítani, lehet, hogy az űrben fogunk háborúzni.
Úgy értem, hogy BVR harcban gyakran előfordul, hogy A és B időpillanat között nincs információ arról, hogy az ellenfél hol és mit csinál. Ilyenkor a pilóta helyzetképe alapján fogja eldönteni, hogy mi a várható. Ebben szinte bármi segíthet, amiről tud.
Ez komoly.
Valahogy muszáj beszélgetniük az AWACSel rádiócsendban.
Hát, egy repülőgépen akár 30-40 kilowattból is simán lehet gazdálkodni. Ennyiből már tisztességes számítási kapacitást ki lehet hozni a ma létező hardverekkel is.
Na igen, egy jó pilóta fejében nyilván folyamatosan "él" a változó taktikai helyzetkép, de azért a beérkező infókra mindig a fontossági sorrendjük szerint koncentrálni, a figyelmet ezek között megfelelően megosztani, szelektálni nem egyszerű feladat, könnyű hibázni. (A legújabb kutatások szerint a az agyunk "tudatos része" nem párhuzamos, hanem soros elven működik, szóval nem "multithread", hanem csak "multitask" rendszerű.) Itt a gép előnyben lehet.
Szerintem ezt is le lehet programozni, hisz a korábbi ismert adatokból a gép is "tippelhet".
De ez azért nagyon elméleti fejtegetés, hiszen a csak BVR-re képes UCAV-nek nem sok értelme lenne, hiszen a légiharc egy dinamikus dolog, amiben bármikor kialakulhat dogfight, ott meg egy mai MI-nek esélye sem lenne...
Mindenesetre én úgy vélem, hogy ha akarnának BVR képes UCAV-t csinálni, ami simán felveszi a versenyt az ember vezette gépekkel, akkor 5-10 éven belül megvalósítható lenne.
Szerintem ezt a szerepet még rendkívül sokáig ember fogja betölteni. Már csak pusztán azért, mert a vezetők nem fogják ezt a fontos feladatot az MI-re hagyni.
Nemtudom, szerintem nagyon erős hardver/energia szükséglete lesz egy ilyen szintű gép működtetésének.
Tényleg nem. De szerintem ha megoldják azt, hogy BVR harcot képes összehangoltan vívni, akkor a közelharc már nem lesz olyan nagy kihívás. Ott az információ sokkal inkább rendelkezésre áll, mint egy BVR harc során.
Szerintem nem, az utóbbi évtizedek fejlesztéseit elnézve 10 év alatt fasorba sem lennének. A legegyszerűbb probléma az, hogy senkinek nincs erre pénze. A következő probléma meg az, hogy jelenleg erre kb nincs igény. Valószínűleg akkor lesz ebből nagy buli, ha ténylegesen létezik már egy komolyabb MI amit fel lehet használni/tovább lehet fejleszteni, és akkor csak egy gépet kell tervezniük hozzá.
Nem az energia a szűk keresztmetszet. Egyszerűen a modern kereskedelmi CPU-k szart sem viselnek el. Szerinted miért 386 alapú CPU volt kivonásukkor is a űrsiklókon...? Az üzembiztonsági követelmények felülírják azt, hogy mennyi számítási teljesítményed van. Mikor esik már le az n+1-dik említés után, hogy a katonai alkalmazások nagy részében kereskedelmi szemmel röhejesen elvult CPU-k és informatikai rendszerek működnek? Okkal.Hát, egy repülőgépen akár 30-40 kilowattból is simán lehet gazdálkodni. Ennyiből már tisztességes számítási kapacitást ki lehet hozni a ma létező hardverekkel is.
<blockquote rel="gacsat"> Ez komoly.
Valahogy muszáj beszélgetniük az AWACSel rádiócsendban.
Az F-15 cikkemben szó van arról, hogy a kötelék összehozásakor volt ez a mázlifaktor, de senki nem akart akkor tüzelni senkire.A 91-es Öböl-háború egyik éjszakai bevetésén pl. Rick Tollini százados F-15 pilóta csak azért nem lőtte le köteléktársa, Williams szds. gépét, mert a légiharc zűrzavarában az alatta ferdén keresztbe elhúzó Williams gépét annak belső kabin-világításáról azonosítani tudta!!
A bibi az, hogy ilyen rendszer nem létezik.Ezt egy betonbiztos IFF rendszerrel azért meg lehet oldani.
A mai radarok töredék teljesítménnyel mentek a régiekhez képest. Ha nagyobb hűtőtlejesítmény kell, akkor nagyobb hűtőt tesznek be valami kárára. Ennyi. Rohadtul nem ez a szűk keresztmetszet.Amúgy igenis a teljesítmény a szűk kersztmetszet, a hűtés miatt. A gép mérete (üzemanyagmennyisége) a legfőbb akadály pl a radarkisugárzás telejesítményének növelésében, mert a radar által fejlesztett igen jelentős hőmennyiéget olajhűtéssel vonják ki és az üzemanyagtartályokban adják le hőcserélőkkel. Persze nem lehet teljes töltöttséggel kalakulálni és jelenleg ez a radarosok legnagyobb fejfájása amellett hogy a radar hűtőrendszerének képességeit a szűk hely behatárolja. Tehát 1) mit csinálnak a hővel ha az üzemanyag már túl fölmelgedett 2) hogyan vonjanak ki több hőt a radar "dobozából", anélkül, hogy növelnék annak méreteit.
Hali
Soha nem lehet előre tudni, hogy egy BVR-nek induló légiharcból mikor lesz közeli, manőverező légiharc, tehát a gépet is, a pilótát is mindkettőre alkalmassá kell tenni, fel kell készíteni a lehetőségre.
A 91-es Öböl-háború egyik éjszakai bevetésén pl. Rick Tollini százados F-15 pilóta csak azért nem lőtte le köteléktársa, Williams szds. gépét, mert a légiharc zűrzavarában az alatta ferdén keresztbe elhúzó Williams gépét annak belső kabin-világításáról azonosítani tudta!! Mikor lesz erre képes bármilyen elektronikus/számítógépes rendszer??!! Szóval levegő-levegő harcászatra semmiféle automatizált rendszer párszáz éves távlaton belül - sőt, szerintem soha - nem lesz képes.
Ezt egy betonbiztos IFF rendszerrel azért meg lehet oldani.
De az az alapvető probléma mindig ott lesz, hogy a kapcsolatot elvághatják a külvilágtól, és ha valami gáz van akkor a gép magára lesz hagyva. Ugyanez előfordulhat a pilótával is, de akkor legalább valaki "uralja" a helyzetet.
Fentebb akartam írni csak elfelejtettem. Egy ilyen szoftvertől valszeg elvárnák, hogy kvázi hibátlan legyen, mert ha valami elszáll, akkor lőttek a gépnek. Egy ennyire komplex rendszer hibáit viszont baromira nem egyszerű felderíteni.
Nem az energia a szűk keresztmetszet. Egyszerűen a modern kereskedelmi CPU-k szart sem viselnek el. Szerinted miért 386 alapú CPU volt kivonásukkor is a űrsiklókon...? Az üzembiztonsági követelmények felülírják azt, hogy mennyi számítási teljesítményed van. Mikor esik már le az n+1-dik említés után, hogy a katonai alkalmazások nagy részében kereskedelmi szemmel röhejesen elvult CPU-k és informatikai rendszerek működnek? Okkal.