F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ha valakinek nem jelenik meg a twitter link sem...

Crash USMC F-35B - On 15 December 2022, during a test flight of a USMC F-35B Lightning II at the Lockheed Martin facility at Fort Worth (TX)...

US_USMC_F-35B_crash.JPG

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Szittya
Így a földről szoktak katapultálni?
Szoktak? Mint valami hobby? Ez nem szokás kérdése, hanem a lehetőségé.
A modern katapultülések úgynevezett dupla nullásak, azaz földön, álló helyzetben is elvileg biztosítják azt a kivetési sebességet és magasságot, ami már elégséges az ernyő belobbanásához, de ez már a működési tartományuk legvégső határa.

Ha arra gondolsz, hogy földön, álló helyzetben nem biztosabb-e inkább kimászni és elfutni, mint a katapultálást választani, nos ma már a katapult a jobb megoldás. De ez nem volt mindig így.
 
Gerincoszlop ezt most nem lájkolja
Hát valóban nem, de ahogy a belinkelt videó is mutatja, más megoldás nem játszott.
Apropó, gerincoszlop. A világrekorder az Avro Vulcan ötfős legénységének vészmentő rendszere. Ott a három, nem katapultülésben helyet foglaló delikvens a padlónyilás felé volt lelökve, kötelező bordatöréssel zuhanva ki a gépből, míg a két pilóta az automatika révén szigorúan csak utánuk indult el felfele, de olyan brutális erővel, hogy a csigolyáik garantáltan kompressziósan törtek.
Leányálom.
 
Ez egy hatásvadász faszság. A németek minimális mennyisége veszenk atombomba hordozáshoz. A Tonka kikopik. A Eurovadászra az amcsik pofátlan összegért aplikálták volna a bombát. Erre lett volna E/F-18 SH. Az amcsik tettek egy lépést és kitalálták, hogy az új atombomba hordozára nem alkalmas a boeing gépe sem. Ezért lesz F-35.. De a fő csapásirányuk az FCAS:
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Szoktak? Mint valami hobby? Ez nem szokás kérdése, hanem a lehetőségé.
A modern katapultülések úgynevezett dupla nullásak, azaz földön, álló helyzetben is elvileg biztosítják azt a kivetési sebességet és magasságot, ami már elégséges az ernyő belobbanásához, de ez már a működési tartományuk legvégső határa.

Ha arra gondolsz, hogy földön, álló helyzetben nem biztosabb-e inkább kimászni és elfutni, mint a katapultálást választani, nos ma már a katapult a jobb megoldás. De ez nem volt mindig így.
Őket sem lőtte valami magasra a katapultülés. Persze itt nem volt más megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Cikk es film az eseményről.

Par hete nem vontatas kozben csuklott be az orrfutomuve az egyik F-35-nek?
De, itt csak valamit elbaltázott a pilóta vagy pont a leszállás végén valami hirtelen rosszul működött. De végülis a gép nem tört atomjaira. Persze a pilóta nem sejthette, hogy mi lessz az eset kimenetele így inkább gyorsan katapultált.

Ami elromolhat az el is romlik. De amúgy már elég sok F35-öt legyártottak, nem tudom, hogy ezzel hogy néz ki a repült óra / baleset statisztikája a gépnek.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
 
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
Ha megnézed még egyszer, akkor figyelj az időzítésre!
Az orrfutó csak azután tört le, miután a farokfúvók orra borították. Az pedig már csak az első földet érés után történt meg.
De ez csak úgy lehetséges, ha eltolódott a tolóerő balance hátra. Továbbá, hogy nem csak nem csökkent a tolóerő, hanem nőt.
Mert ugye ereszkedéshez negatív erővegtorral dolgoznak. A földetérés ezen pont nem kellene, hogy változtasson. A leszálláskori hajtóműteljesítmény sosem emelné el a gépet.
Még az lehet a megfejtés, hogy a kemény landolásban eltört az emelőhajtóműhöz menő tengelyt.
Ez megmagyarázná a hirtelen balance eltolódást is.

Érdekes, hogy a függőleges landolás esetén kimondottan tilos - ugyebár - rátolni a gázkart, ami meg az anyahajós landolásnál alap.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
Ha megnézed még egyszer, akkor figyelj az időzítésre!
Az orrfutó csak azután tört le, miután a farokfúvók orra borították. Az pedig már csak az első földet érés után történt meg.
De ez csak úgy lehetséges, ha eltolódott a tolóerő balance hátra. Továbbá, hogy nem csak nem csökkent a tolóerő, hanem nőt.
Mert ugye ereszkedéshez negatív erővegtorral dolgoznak. A földetérés ezen pont nem kellene, hogy változtasson. A leszálláskori hajtóműteljesítmény sosem emelné el a gépet.
Még az lehet a megfejtés, hogy a kemény landolásban eltört az emelőhajtóműhöz menő tengelyt.
Ez megmagyarázná a hirtelen balance eltolódást is.

Érdekes, hogy a függőleges landolás esetén kimondottan tilos - ugyebár - rátolni a gázkart, ami meg az anyahajós landolásnál alap.
Olvasmányos emlékeimből úgy rémlik, hogy a Jak-38 automata katapultrendszere (ami, mint valami kiszámíthatatlan bomba pszichésen nem lehetett valami megnyugtató képesség...) fejlesztésekor agyaltak, hogy milyen paramétereket figyeljen a rendszer az aktiválódáshoz.
Végül csak egy paramétert figyelt; a bólintást. Nyilván beállították egy kiszámított értékre, aminek átlépése már azt jelentette, hogy aktív emelőhajtóművek mellett bizonyos szöggyorsulás már bajos...
Itt azért sokkal hamarabb mentett volna, mint ami döntés meghozatalára emberünk jutott (Itt ez 11-12 másodperc volt!)
Szerencsére nem volt robbanás, borulás stb.
 
Olvasmányos emlékeimből úgy rémlik, hogy a Jak-38 automata katapultrendszere (ami, mint valami kiszámíthatatlan bomba pszichésen nem lehetett valami megnyugtató képesség...) fejlesztésekor agyaltak, hogy milyen paramétereket figyeljen a rendszer az aktiválódáshoz.
Végül csak egy paramétert figyelt; a bólintást. Nyilván beállították egy kiszámított értékre, aminek átlépése már azt jelentette, hogy aktív emelőhajtóművek mellett bizonyos szöggyorsulás már bajos...
Itt azért sokkal hamarabb mentett volna, mint ami döntés meghozatalára emberünk jutott (Itt ez 11-12 másodperc volt!)
Szerencsére nem volt robbanás, borulás stb.
Azért ez a "government pilot" elég profi módon még próbált a földön gépészkedni a hajtóművel, de az láthatóan-hallhatóan nem nagyon akart már szót fogadni neki.