F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
Ha valakinek nem jelenik meg a twitter link sem...

Crash USMC F-35B - On 15 December 2022, during a test flight of a USMC F-35B Lightning II at the Lockheed Martin facility at Fort Worth (TX)...

US_USMC_F-35B_crash.JPG

 
  • Tetszik
Reactions: endre and Szittya

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 530
113
Így a földről szoktak katapultálni?
Szoktak? Mint valami hobby? Ez nem szokás kérdése, hanem a lehetőségé.
A modern katapultülések úgynevezett dupla nullásak, azaz földön, álló helyzetben is elvileg biztosítják azt a kivetési sebességet és magasságot, ami már elégséges az ernyő belobbanásához, de ez már a működési tartományuk legvégső határa.

Ha arra gondolsz, hogy földön, álló helyzetben nem biztosabb-e inkább kimászni és elfutni, mint a katapultálást választani, nos ma már a katapult a jobb megoldás. De ez nem volt mindig így.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 530
113
Gerincoszlop ezt most nem lájkolja
Hát valóban nem, de ahogy a belinkelt videó is mutatja, más megoldás nem játszott.
Apropó, gerincoszlop. A világrekorder az Avro Vulcan ötfős legénységének vészmentő rendszere. Ott a három, nem katapultülésben helyet foglaló delikvens a padlónyilás felé volt lelökve, kötelező bordatöréssel zuhanva ki a gépből, míg a két pilóta az automatika révén szigorúan csak utánuk indult el felfele, de olyan brutális erővel, hogy a csigolyáik garantáltan kompressziósan törtek.
Leányálom.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
Ez egy hatásvadász faszság. A németek minimális mennyisége veszenk atombomba hordozáshoz. A Tonka kikopik. A Eurovadászra az amcsik pofátlan összegért aplikálták volna a bombát. Erre lett volna E/F-18 SH. Az amcsik tettek egy lépést és kitalálták, hogy az új atombomba hordozára nem alkalmas a boeing gépe sem. Ezért lesz F-35.. De a fő csapásirányuk az FCAS:
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 904
35 025
113
Szoktak? Mint valami hobby? Ez nem szokás kérdése, hanem a lehetőségé.
A modern katapultülések úgynevezett dupla nullásak, azaz földön, álló helyzetben is elvileg biztosítják azt a kivetési sebességet és magasságot, ami már elégséges az ernyő belobbanásához, de ez már a működési tartományuk legvégső határa.

Ha arra gondolsz, hogy földön, álló helyzetben nem biztosabb-e inkább kimászni és elfutni, mint a katapultálást választani, nos ma már a katapult a jobb megoldás. De ez nem volt mindig így.
Őket sem lőtte valami magasra a katapultülés. Persze itt nem volt más megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 911
113
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Cikk es film az eseményről.

Par hete nem vontatas kozben csuklott be az orrfutomuve az egyik F-35-nek?
De, itt csak valamit elbaltázott a pilóta vagy pont a leszállás végén valami hirtelen rosszul működött. De végülis a gép nem tört atomjaira. Persze a pilóta nem sejthette, hogy mi lessz az eset kimenetele így inkább gyorsan katapultált.

Ami elromolhat az el is romlik. De amúgy már elég sok F35-öt legyártottak, nem tudom, hogy ezzel hogy néz ki a repült óra / baleset statisztikája a gépnek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 530
113
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
Ha megnézed még egyszer, akkor figyelj az időzítésre!
Az orrfutó csak azután tört le, miután a farokfúvók orra borították. Az pedig már csak az első földet érés után történt meg.
De ez csak úgy lehetséges, ha eltolódott a tolóerő balance hátra. Továbbá, hogy nem csak nem csökkent a tolóerő, hanem nőt.
Mert ugye ereszkedéshez negatív erővegtorral dolgoznak. A földetérés ezen pont nem kellene, hogy változtasson. A leszálláskori hajtóműteljesítmény sosem emelné el a gépet.
Még az lehet a megfejtés, hogy a kemény landolásban eltört az emelőhajtóműhöz menő tengelyt.
Ez megmagyarázná a hirtelen balance eltolódást is.

Érdekes, hogy a függőleges landolás esetén kimondottan tilos - ugyebár - rátolni a gázkart, ami meg az anyahajós landolásnál alap.
 
  • Tetszik
Reactions: bolneroll

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 678
113
Újra megnézve a felvételt, látszik, ahogy a Lifting Fan a maga 8 tonnára is képes tolóerejével elfújja a letört orrfutó kereket, de talán még a futószárat is, majd utána - szerintem - a Forth Worth-i (a cikk szerint kormányzati, vagy állami) tesztpilóta még mintha próbálkozna a hajtómű vészleállításával, mert nem egyből katapultál.

Hogy itt mi történt, az jó kérdés, de szerintem az F-35B futóművén lehet valmi mikrokapcsoló, ami összedolgozik az FbW-vel, ami meg a komplett Lift Systemmel és a talajfogást követő berugózottsággal egy időben veszi le alapra a gázt, hogy a gép maradjon veszteg.
De itt letört az orrfutó, gondolom, meghibásodott a kapcsoló, mert a hajtómű az visít tovább.
Ha megnézed még egyszer, akkor figyelj az időzítésre!
Az orrfutó csak azután tört le, miután a farokfúvók orra borították. Az pedig már csak az első földet érés után történt meg.
De ez csak úgy lehetséges, ha eltolódott a tolóerő balance hátra. Továbbá, hogy nem csak nem csökkent a tolóerő, hanem nőt.
Mert ugye ereszkedéshez negatív erővegtorral dolgoznak. A földetérés ezen pont nem kellene, hogy változtasson. A leszálláskori hajtóműteljesítmény sosem emelné el a gépet.
Még az lehet a megfejtés, hogy a kemény landolásban eltört az emelőhajtóműhöz menő tengelyt.
Ez megmagyarázná a hirtelen balance eltolódást is.

Érdekes, hogy a függőleges landolás esetén kimondottan tilos - ugyebár - rátolni a gázkart, ami meg az anyahajós landolásnál alap.
Olvasmányos emlékeimből úgy rémlik, hogy a Jak-38 automata katapultrendszere (ami, mint valami kiszámíthatatlan bomba pszichésen nem lehetett valami megnyugtató képesség...) fejlesztésekor agyaltak, hogy milyen paramétereket figyeljen a rendszer az aktiválódáshoz.
Végül csak egy paramétert figyelt; a bólintást. Nyilván beállították egy kiszámított értékre, aminek átlépése már azt jelentette, hogy aktív emelőhajtóművek mellett bizonyos szöggyorsulás már bajos...
Itt azért sokkal hamarabb mentett volna, mint ami döntés meghozatalára emberünk jutott (Itt ez 11-12 másodperc volt!)
Szerencsére nem volt robbanás, borulás stb.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 530
113
Olvasmányos emlékeimből úgy rémlik, hogy a Jak-38 automata katapultrendszere (ami, mint valami kiszámíthatatlan bomba pszichésen nem lehetett valami megnyugtató képesség...) fejlesztésekor agyaltak, hogy milyen paramétereket figyeljen a rendszer az aktiválódáshoz.
Végül csak egy paramétert figyelt; a bólintást. Nyilván beállították egy kiszámított értékre, aminek átlépése már azt jelentette, hogy aktív emelőhajtóművek mellett bizonyos szöggyorsulás már bajos...
Itt azért sokkal hamarabb mentett volna, mint ami döntés meghozatalára emberünk jutott (Itt ez 11-12 másodperc volt!)
Szerencsére nem volt robbanás, borulás stb.
Azért ez a "government pilot" elég profi módon még próbált a földön gépészkedni a hajtóművel, de az láthatóan-hallhatóan nem nagyon akart már szót fogadni neki.