F-X2 / F-X BR program - a brazil vadészgép tender (Brazília)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Saab szempontból azért fontos a megrendelés mert megvan a külföldi megrendelő (Svájcban még sanszos a népszavazás) azaz lesz NG.

Másik ahogy molni írta, nem lehet addig olcsónak, drágának mondani akármit amíg nem tudjuk mi van a csomagban. vszeg nem csak a csupasz gép mert ugye akkor az "olcsó" gripen 130m$/dbra jön ki. Mennyi support.... van e a csomagban bármi fegyverzet mauseren kívül...
 

hunter

Member
2013. május 7.
126
0
16
T. Terminátor!
Te még hiszel a mesékben? Ugye nálunk is a többi cég ejtette ki magát...?!?
Na ne röhögtess...!!!

Kevésbé ismert,hogy a Snowden féle kiszivárogtatások miatt a brazil vezetők megorroltak az USA-ra és felfüggesztették a tenderrel kapcsolatos tárgyalásokat !
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
158
37
28
S még egy dolgot ne felejtsünk el: az USA kormányzata még megfúrhatja az egészet, hisz a Gripen is tartalmaz amerikai katonai eszközöket.
De elég csak az AIM120 exportját megtiltani és máris probléma van a Meteor érkezéséig.
Amúgy pedig meglátásom szerint, Dél-Amerikába overkill mind a Rafale, mint az F18E a következő 20 évben.
S ha sikerül, akkor majdnem biztos, hogy a svédek más polgári és haditechnikai vonalon is beléptek a brazilokhoz. (polgári légiközlekedés, A&EW, hadihajók és kommunikációs rendszerek, katonai teherszállító gépek)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
hunter: kb 5en írták, nem mindha nem lett volna kb minden 2. gyözött gripen hírben benne.

ruha: Mire kész lesz az NG, integrálva lesz hozzá meteor. kb hajtomű az egy amit ha tiltanak akkor tényleg kuka az egész.
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
158
37
28
Olyan nagyon sokat nem tökölhetnek a svédek sem. A brazil légierő lassan kifogy a szuszból. Könnyen lehet, hogy a braziloknak előbb lesz Gripenjük (és elsőre C/D), mint a svájciaknak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 672
65 740
113
A Gripen A/B/C/D hajtóműve a Volvo Rm-12-es, ami egy GE F404-es alapjaira tervezett szerkezet, 60% GE 40% Volvo aránnyal. A GE gyártja a hajtómű nagynyomású szekcióját és a kisnyomású turbinát, aztán az egészet szétszerelve beládázzák és hajón elviszik a svédekhez. A Volvo pedig összeszereli a saját kisnyomású kompresszorával, forszázskamrájával és vezérlésével, melyek amúgy sokban hasonlítanak az erdetire. A végszerelés, beszabályozás, fékpadi tesztek végül az instalállás szintén a svéd fél dolga.

Az NG-ben egy GE hajtómű van, ehhez a Volvonak annyi köze van, hogy a turbinához gyárt részelemeket, de ugye az F414-es idáig még csak egyetlen példányban repült svéd szinekben, azaz idáig a svéd állam csak profitált a US Navy és az ausztrál légierő számára eladott Super Hornetek hajtóműveiből. Viszont az NG programban már messze nincs 40%-os részesedése.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 137
23 989
113
T. Panzerfaust!
Nem a többi drága, hanem a Gripen 1 más /kisebb/ kategória. - Mint az F-16-os, bár annál drágább...!!!

Kedves sondor961!
A rögeszméidtől ismét nem szabadulunk...legutóbb is a román beszerzésnél ékesen bizonyitatott, hogy nem is olyan olcsó a Falcon, ha úgy jobban számolgat az ember. Ezt az F-16-ossal való hasonlitgatást elfelejthetnénk már meg az ilyen-olyan árakat is.
A svédek jól csinálják -vagy jobban mint mások - alkottak a saját igényeikre egy gépet ami csakhamar világpolitikai és gazdasági helyzet végett egyre jobban egyre több országnak az igényeinek is megfelelni látszik.
-Van marketing (ép úgy a hétköznapi embert is megpróbálják meggyőzni néha hülyeségeket állitó anyagokkal-médiával),
-van lobbi (ne mond, hogy amcsiknál vagy franciáknál nem próbálkoztak - egyszerüen lehet jobban tudták kit hol érdemes megvesztegetni),
-van egy csomag ( a termék nem csak a gépből áll, gyakorlatilag mindenhol beleteszik a support jelentős részét hogy a flotta ténylegesen használható legyen - azaz nem utólag költögetünk milliókat alkatrészekre),
-és van ellentételezés, amit érdekesmód a többi pályázó sosem tud -vagy egyáltalán, vagy részben- vállalni!!!
A Gripen egy érdekes kategória a maga nemében, egy kisméretű és egyébként joggal gyenge motorteljesitményű ugyanakkor ésszerűen összerakott, kiválóan repülhető és viszonylag ólcsón üzemben tartható(!) megbizható tipus, ami "mindent tud amit a nagyok" (néha még lehet többet is) csak nem olyan látványos volumenben (azaz nem lóghat rajta egy tucat bomba meg rakéta,stb.)
Az, hogy az NG még mindig szinte csak papiron van (értem ez alatt hogy nincs sorozatgyártásban) nem jelenti hogy a fenti tulajdonságok kivesznek belőle, igazából a svédek szerintem csak most próbálnak megint egy picit a megváltozott "igényekhez" igazodni, újra...
Én örülök a sikerüknek...értik a dolgukat, azaz amit gyártanak az nem lehet olyan rosz, ha el tudják adni...,ha már az utóbbi időben egyre többször billen a mérleg nyelve a gripen felé az már nem lehet véletlen...,és nem lehet mindenhol a korrupcióra fogni se...ezt azért lássuk be!
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
Itt szerintem főleg a Technologia helyi gyártása ami döntő lehetet , azért persze tudnia is kellett a masinának , és hát igazából tud, szerintem nem rossz gép. Főleg Gripen E-F az új kütyükkel AESA radar meg minden , azért abban a térségben ez OVERKILL.
A környékbeli országonak gyárthatják majd a brazilok ? ?Ha ott eltudják adni ? Mert ugye a környező országok szoros kapcsolatot ápolnak Braziliával.
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Tisztelt arcas!
Rögeszme?!? - A Falcon és a Gripen alapárának utánanézve a vak is látja, hogy az utóbbi drágább! /És az, hogy a románok kivel és milyen üzletet kötnek, az az ő dolguk/

A svédek önállóan /bár kissé drágán/ fejlesztettek ki 1 saját vadászgépet, melyet BÁRMI ÁRON EL KELL ADNIUK! - Ellenkező esetben EUROMILLIÁRDOKAT BUKNAK...!!!

Az eladásra pedig a megvesztegetés a legjobb megoldás. Hisz néhány milla néhány borítékban semmiség a milliárdos bukáshoz képest...!!!

És egyetértünk, mert a svédek a megvesztegetést nagyon ÜGYESEN csinálják /lásd pl. a brazil szenátorok meghívását/! Hisz mindenki tudja, ám senki sem tudja bizonyítani...!!!

És hogy "az utóbbi időben egyre többször billen a mérleg nyelve a gripen felé az már nem lehet véletlen". - Ez tény. Egy drága terméket véletlenül nem lehet eladni! Korrupcióval annál inkább...!!! És mivel ehhez a svédek kiválóan értenek, így hát ezen nem tudnak /de nem is fognak/ változtatni...!!!

És persze ha valakik ennyire ügyesek, akkor már szurkolni is lehet nekik....
Bár ezt ki-ki döntse el saját vérmérséklte szerint...!

Ui: Valaki elárulhatná már, hogy mit is akartak venni a brazilok.... Két nagygép /köztük 1 "hajófedélzeti"/ egy kisgép ellen...???
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. desertfox!
"Egyetértünk"! A Gripen E-F 1 kiváló gép! Hisz már számtalanszor bizonyított és 1 csomó ország használja a világraszóló "kütyükkel" együtt...
Az F-22 /vagy az F-35/ homlok-hanyatt menekülne előle, ha látná. De mivel nem látják, tehát lopakodni is képes.... (-: DDD:
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
És hogy "az utóbbi időben egyre többször billen a mérleg nyelve a gripen felé az már nem lehet véletlen". - Ez tény. Egy drága terméket véletlenül nem lehet eladni! Korrupcióval annál inkább...!!! És mivel ehhez a svédek kiválóan értenek, így hát ezen nem tudnak /de nem is fognak/ változtatni...!!!

A logikádat követve kijelenthetjük, hogy jelenleg a Boeingé a legkorruptabb vezetés az egész világon, lévén közel kétezer darabot adtak el a nem éppen olcsó F-18-asból világszerte. Ha alapul veszem a gondolatmenetedet, akkor a Boeing vezetőinek több kisebb állam többéves költségvetésének megfelelő összeget kellett az évek során elvesztegetniük, hogy ez a darabszám összejöjjön. Emellett a Lockheed Martin sem kispályázhat, ha a borítékok vastagságáról van szó, elvégre ők is elpasszoltak jó pár száz darabot egy olyan gépből, ahol még vége sincs az árlistának.

Egyébként ti is látjátok, ahogy a lobbit kvázi feltaláló amerikaiakat lekörözte valami töpszli kis ország Skandináviából? :) Ha csak a borítékokon múlt volna a dolog, akkor Brazília F-35-ösöket rendelt volna.

Ui: Valaki elárulhatná már, hogy mit is akartak venni a brazilok.... Két nagygép /köztük 1 "hajófedélzeti"/ egy kisgép ellen...???

Ez egy érdekes kérdés, mivel egyrészt a gyártó dönti el, hogy mit indít egy tenderen, másrészt elképzelhető, hogy az "óidőkben" eredetileg nagy gépre pályáztak a brazilok, de ahogy bedőlt a gazdaság, úgy jutottak el odáig, hogy egy kisebb gép jobb döntés lehet, főleg, hogy üzemeltetés terén egy kisebb gép általában mindig gazdaságosabb.

T. desertfox!
"Egyetértünk"! A Gripen E-F 1 kiváló gép! Hisz már számtalanszor bizonyított és 1 csomó ország használja a világraszóló "kütyükkel" együtt...
Az F-22 /vagy az F-35/ homlok-hanyatt menekülne előle, ha látná. De mivel nem látják, tehát lopakodni is képes.... (-: DDD:

<b>Igazítsál egy kicsit a stíluson és némiképp több tiszteletet a társalgás többi résztvevőjével szemben.</b>
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. emel!
A Boeing-et nem fenyegeti a megszűnés veszélye, de a Lódarázs gyártósora nincs biztonságban. Nem véletlenül lobbizik a Boeing a Navy-nél:
http://htka.hu/2013/12/15/boeing-tovabbi-lodarazs-megrendelesben-bizik-navy-reszerol/
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
ELNÉZÉST KÉREK MINDENKITŐL, AKIT ESETLEG MEGBÁNTOTTAM VOLNA...!!!
Talán hiba volt tovább áradoznom 1 szolgálatban még nem lévő típusról...???

T. GrGLy!
A Hornetet én nem látom drágának a hasonló méretű "versenytársaihoz" képest. /A Gripen jóval kisebb nála./ Ráadásul hajófedélzeti gépnek tervezték, így talán strapabíró is. /Molni majd kijavít, ha butaságokat írok.../.

Az F-35 az első megvásárolható lopakodó gép, melyhez nem kell boríték! Aki ilyet akar és van rá pénze /és ha az USA is rábólint/ az megveszi.
De akinek nincs rá pénze /pl. Brazília/, annak hiába is adnál borítékot....

Az érdekes kérdés kapcsán viszont már érthető, hogy miért nem a Falcon-nal indultak az amik....
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
T. emel!
A Boeing-et nem fenyegeti a megszűnés veszélye, de a Lódarázs gyártósora nincs biztonságban. Nem véletlenül lobbizik a Boeing a Navy-nél:
http://htka.hu/2013/12/15/boeing-tovabbi-lodarazs-megrendelesben-bizik-navy-reszerol/

Tökéletesen így van, csakhogy a Boeing-nek bőségesen vannak más gyártmányai, amik biztosítják a bevételt, így nincs szükségük rá, hogy saját maguk csökkentsék az áraikat (pedig mindenképpen kellene, ha egy egyhajtóműves típussal szemben akarnak versenyben maradni).
Tudsz ilyen gyártmányokat mondani a SAAB esetében is, amik hosszú távon megrendeléseket biztosítanak a svédeknek?
Másmilyen kalap van a fejükön, tehát másképp kell köszönniük :)
Üdv ML
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 489
84 620
113
http://www.defensenews.com/article/20131218/DEFREG02/312180036/Brazil-Picks-Sweden-s-Gripen-Its-Air-Force
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Az F-35 az első megvásárolható lopakodó gép, melyhez nem kell boríték! Aki ilyet akar és van rá pénze /és ha az USA is rábólint/ az megveszi.

Rendben, akkor úgy veszem, hogy <b>megcáfoltad magadat</b>, ki is fejtem miért:

Azt állítod, hogy van egy közel 20 éve aktív szolgálatban levő, tulajdonképpen problémamentes üzemeltetésnek örvendő típus, amely elvileg drága, emellé van egy, képességeit eddig csak papíron bizonyított, egy generációval fejlettebb típus is, amit viszont mindenféle háttéralku nélkül megengedhetnek maguknak közép és ex-nagyhatalmak a gazdasági világválság kellős közepén. Ez ugye a Gripen-F-35 páros.

Vetítsük ezt át a helikopterekre, kiváltképp arra a két típusra, amit előszeretettel emlegetsz: S-70 és NH90. Generációs különbség pipa, jelentős árkülönbözet pipa, "papíron lévő" képességek pipa. Tehát hogy ha az F-35-tel leírt elvedet veszem alapul és illesztem át erre a kontextusra, akkor szerinted az NH90 a generációs különbségből adódóan egy jó helikopter és aki megengedheti magának (és az EU is rábólint), az megveszi.

Viszont kommentek egész sora bizonyítja, hogy ezt nem így gondolod, tehát akkor most típustól függetlenül melyik a nyerő elmélet?

Illetve egy megjegyzés a végére:
A Hornetet én nem látom drágának
Én meg <i>nem látom</i>, hogy igazad lenne. Cáfolj meg, és ne "<i>én úgy látom</i>", "<i>kénytelen voltam általánosságokban írni</i>", "<i>már megszokhattuk</i>", "<i>nem tapasztalok</i>"-féle homályos célozgatásokkal, hanem <b>tényekkel</b>.
 
M

molnibalage

Guest
A logikádat követve kijelenthetjük, hogy jelenleg a Boeingé a legkorruptabb vezetés az egész világon, lévén közel kétezer darabot adtak el a nem éppen olcsó F-18-asból világszerte.

Ebben a Super Hornet is benne van. A bibi az, hogy a teljes Hornet + Super Hornet flotta kb. 90+ százaléka saját használatra készült. A Gripennél milyen ez az arány?

Ha alapul veszem a gondolatmenetedet, akkor a Boeing vezetőinek több kisebb állam többéves költségvetésének megfelelő összeget kellett az évek során elvesztegetniük, hogy ez a darabszám összejöjjön.

de ahogy bedőlt a gazdaság, úgy jutottak el odáig, hogy egy kisebb gép jobb döntés lehet, főleg, hogy üzemeltetés terén egy kisebb gép általában mindig gazdaságosabb.

Ez nagyon erősen függ attól, hogy milyen harcászati avionikát kap. Pakiknak is anno kináltak fostaliga radarral F-16-ot. Ellenben elvi szinten egy korszerűsített F-5-be is kerülhet AESA radar és lehet rajta AMRAAM, stb.

A méret főleg a hajtóműre van hatással, de a többi költségre már nem feltétlenül. A Gripen meg semmivel sem tűnik olcsóbbnak a Block 60 és Sufa-t leszámítva, vagy még azokkal szemben is elvrézik. A magyar lízing díja a leghurráoptimistábban is számolva a kib*****ottul drága katgóra, drágább, mint egy "all inclusive" F-15E. Az F-15E-re az USAF 40 ezer USD körül repórát adott meg, de ebben minden benne van, ez a mozgó átlag, tehát a depot level és az updradek is sanszosan benne vannak. Ehhez képest nálunk még a jó Forint árfolyammal számolt Griff is kb. 50 zöldhasúért repked úgy, hogy nem is vettük meg, csak béreljük.

Hoppá....
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 780
72 272
113
XDDDDDDDDD!

Tetszik az eredmény.:D Rafale? Drága az biztos, nem is kicsit.
F-18? Lehet nem rossz gép, de úgy őszintén egy lehallgatás botrány után naná hogy betartanak nekik. Azt kapták amit érdemeltek.
Gripen? Nem rossz választás, a másik kettőnél tuti hogy jóval olcsóbban fenntartható. A gripen ígyis úgyis bőven elég a környező országok ellen akkor is ha 1 hajtóműve van és nincs benn sok kraft.
Szerintem mindenki tologatja a nokiás dobozokat minden gyártó, anélkül nem megy. Tényleg nem járt itt pár hete egy brazil tábornok vagy mi? :) Mi képeztük ki nokiából. :D
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
<blockquote>A logikádat követve kijelenthetjük, hogy jelenleg a Boeingé a legkorruptabb vezetés az egész világon, lévén közel kétezer darabot adtak el a nem éppen olcsó F-18-asból világszerte.

Ebben a Super Hornet is benne van. A bibi az, hogy a teljes Hornet + Super Hornet flotta kb. 90+ százaléka saját használatra készült.</blockquote>

No és? Az amerikai kormányt talán nem lehet megvesztegetni? (ha már a lobbi őshazájáról beszélünk) :)

Az F-15E-re az USAF 40 ezer USD körül repórát adott meg, de ebben minden benne van, ez a mozgó átlag, tehát a depot level és az updradek is sanszosan benne vannak. Ehhez képest nálunk még a jó Forint árfolyammal számolt Griff is kb. 50 zöldhasúért repked úgy, hogy nem is vettük meg, csak béreljük.

Hoppá....

Hoppá, hoppá bizony. Ne USAF-os repórát adjál meg, "házon belül", valamint az amerikai repülőgyárak eltartójaként némiképp jobb alkupozícióban van az amerikai légierő ilyen téren. Mennyiért repteti az RSAF, vagy a ROKAF? Vagy a svédek mennyiért repülik a Gripent? :)

Egyébiránt egy kis csámcsogni való:
http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 738
80 142
113
Most már biztos részeg lesz mindenki a SAAB-nál Vízkeresztig...

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2013---12/Saab-Receives-Steady-State-Support-Order-For-South-African-Gripen/