Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Na, ez lemaradt...

Megtartották a szokásos bevetés utáni kiértékelést, amikor közölték velük, hogy a kapitány is hallani akarja, majd mikor ennek is vége volt, akkor az admirális számára is tartottak egyet, a saját kabinjában. A kabinból kilépve az órájára nézett, ekkor John Locke megszólalt, Nyugi Dave, a bárt nyitva tartottuk számodra. Három korsó várta őket a pultos felsorakoztatva.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 620
23 908
113
Ez a beszámoló azert jól mutatja azt,hogy mennyivel másabb(nem jobb vagy rosszabb hanem más!) volt a III.VH-ra felkeszült pilóták kikepzettsége mint a 2003-ban Irak vagy 2001-ben Afganisztán felett repülő társaiknak.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
A Falkland alatt a RAF és RN pilóták együttműködése többnyire gördülékeny volt, többen személyesen ismerték egymást, nem volt rivalizálás és torzsalkodás. A probléma az volt, hogy a NATO során megszokott szervezeti munkarend a bevetéstervezés és azok végrehajtása (taskig, ATO = air tasking order) teljesen hiányzott kezdetben. A RN ezzel szemben kicsit a múltban élt. A lényeg az volt egyesek számára, hogy gépeket küldjenek fel, azok majd találnak célt vagy keressenek maguknak. Az egyik RAF-os pilóta magára vállalta az összekötő szerepét és csapásmérő bevetések tervezése azután vált hatékonyabbá.

A Hermes kapitánya amúgy a Sea Harrierek jelenlétét preferálta, a GR.3-as csapásmérő változatokkal szemben, ez okozott néha némi súrlódást. A GR.3-at nem repülőgépfedélzeti üzemre tervezték. A hajóról üzemelve a tehetetlenségi navigációs rendszer ritkán tudta rendesen kalibrálni magát. (Gondolom a hajó billegése miatt.) Mondhatni szükség törvényt bont alapon kalapálták rá őket a hordozókra. A kapitány ágyútöltelékként tekintett a GR.3-as gépekre. Ha azok elvesznek, nem nagy gond, úgysem a hordozóra való gépek. Számára a Sea Harrierek jelentették az erőt.


A háború érzelmileg is megterhelő volt. Egyik pillanatról a másikra változtak az érzések. Egyik pillanatban még dühöt érzett azok iránt, akik éppen bombázták társait, majd szánalmat amikor pl. a katapultált pilóta sorsára gondolt. Leszállva a hajóra meg hatalmas megkönnyebbülést, hogy túlélte, hogy elvégezte, azt, amit rábíztak feladatot. Az, hogy Hectorral 10 évvel később találkozott sokat segített a poszttraumás stressz feldolgozásában. amitől szenvedett. Rémálmok és az események újra átélése, mint egyfajta videófilm gyakran megesett vele. A Sivatagi Vihar előtt ez súlyosbodott, amikor kiderült, hogy az HMS Illustrious hordozón az ő százada is menne harcolni. Ekkor az őrnagy felettesének jelentette a problémát, aki közölte, hogy két dolgot tud tenni. Vagy letiltja a repülésről vagy áthelyezteti kiképző alakulathoz. Így repülhetsz, de nem tartasz akkor a többiekkel. Menj haza, beszélj a feleségeddel, gondold át és holnap közöld döntésed. Élete egyik legnehezebb dolga volt, hogy másnak kiállt a század elé és közölte az egybegyűltek előtt, hogy nem tart velük. Ehhez képest az alakulat végül mégsem vett részt a harcokban, végig Ciprus körül maradtak. A poszttraumás stressz 12-14 éves ciklusokban tért vissza, ezzel együtt kell élnie már, amin csak terápiával tudott segíteni. A II. világháborús veteránokkal ellentétben apjával is beszélgetett a dolgokról és nem temette magába, mint ahogy régen szokás volt.

Mást már hamarabb elért a háború mentális terhe. Bertie Penfold, aki még az első nap aratott légigyőzelmet. Majd megfázott, ezért letiltották és kabinjában lábadozott egy ideig, ahol egyik napról a másikra klausztrofóbia tüneteit mutatta. Kapott néhány „vidám tablettát”, amitől látszólag jobban lett. A tabletták elhagyása után viszont összeroppant és közölte, hogy ezt nem tudja tovább csinálni. A Haditengerészet ezért egy észak felé tartó hajóra rakta. A Légierő hadbíróság elé akarta állítani, de ezt a Royal Navy nem hagyta. Ők közölték, hogy azt szeretnék, ha a következő pilóta eresztést ő képezné ki. Végül egészségügyi okokra hivatkozva elbocsátották.


Morgant 1984-ben helyezték át a Légierőtől a Flottához. Akkor el akarta hagyni a RAF-ot, de a Royal Navy azzal csábította maradásra, hogy a szakértelmének köszönhetően előléptetik és egy századot vezethet. Maradt, előképtették, de századparancsnokot végül soha nem csináltak belőle. Főleg a 801-es századnál repült.[1] 1992-ig maradt a Haditengerészetnél. A Sivatagi Vihart követi légiipari recesszió miatt 2 évig nem talált civil pilóta állást, de végül a Virgin légitársaságnál lett B747 pilóta és 19 évig ott is maradt.


THE END

ui 1: Az írás majd egyben szépen letisztázva pdf formában is elérhető lesz a cikkek között.

ui 2: Az A-10-es walkaround fordításával megpróbálkozom. Maga a fordítás whatever nehézségű, a feliratban történő darabolása az, amit soha nem csináltam.

ui 3: Ak létta a hardveres topikot láthatta, hogy mikit veszek. Ebből sejthető mi várható a közeljövőben. ;)
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/801_Naval_Air_Squadron
 

Janaj

Member
2010. július 22.
55
2
8
Az angol hajót miért a 40 tengerész holttestével süllyesztették el? Olyan állapotban lehettek a testek, hogy nem lehetett volna őket haza vinni?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Az angol hajót miért a 40 tengerész holttestével süllyesztették el? Olyan állapotban lehettek a testek, hogy nem lehetett volna őket haza vinni?
A II. vh alatt is a US Navy sokszor tengerbe temette halottakat, pedig biztos volt a hajókon hűtési lehetőség. A kérdés az, hogy hány embernek.
A másik ok lehet a tengerész hagyomány. A másik az, hogy a hajóra lépés is veszélyes lehetett és ezért nem akartak kockáztatni. Így ápolták a hagyományt. Tengerészt a tengerbe temetik.



 

Janaj

Member
2010. július 22.
55
2
8
A II. vh alatt is a US Navy sokszor tengerbe temette halottakat, pedig biztos volt a hajókon hűtési lehetőség. A kérdés az, hogy hány embernek.
A másik ok lehet a tengerész hagyomány. A másik az, hogy a hajóra lépés is veszélyes lehetett és ezért nem akartak kockáztatni. Így ápolták a hagyományt. Tengerészt a tengerbe temetik.

A lehetőség szerintem adott lett volna haza szállítani, vagy akár tárolni a testeket. Azért nem 45-öt írtak és nem a trópusokon voltak. Tippre vagy nem lehetett megközelíteni őket vagy nem voltak olyan állapotban amit lehetett volna "rendesen" temetni.
Tudom talán náluk a legerősebb a hagyomány, de ez egy szükséges "rossz" volt amire akkor már nem volt szükség.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 375
7 190
113
HMS Sheffield.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Hova??? Hol fognak leszállni, ha szét lesz lőve a reptér???? OMG!!! :eek:
Mivel? Az éles nyelvükkel sértik majd meg a pályát?


Ott kezdődik, hogy két futópályás a reptér. A jenkiknek is több 2000 lb PEN GBU-31 kéne ahhoz , hogy ez sikerüljön. Ez az argik szintjén kb. a Birodalmi Csillagromból szintje, semmi ilyesmijük nincs és nem is lesz egy jó darabig.
Mivel?
Egész eddig az angolok mindenfajta fegyvereladást blokkolni tudtak, mert szinte mindenben volt némi kis hozzáadott értékük, és emiatt még a lefosott technikát sem vehették meg senkitől.
Igen ám, de most meg színre lépett Kína!
Drónokkal kezdték a bevásárlást....
Remek. És azok mire jók az EF és telepített légvédelemmel szemben?
Annyira nem támadja meg Argentína, hogy az alkotmányukban is benne van az igény rá!
Beszarok, ezek szerint akkor a katonai képességek egy papírfecnin alapulnak és nem hardveren és a személyzeten?
És még egyszer kérdem, hogyan fog ott egy szétbombázott reptéren leszállni a C-17??? Vagy bármi???
Én mégegyszer megkérdezem, mivel mér csapás Argentína?
És mi az, ami hidegen hagyja egy F-35B -ből álló kicsi de hatékony légi flottát?
Na igen! A szétbombázott repülőtér.
Lásd fent.
És ha nekem nem hiszel, akkor itt van neked egy 2012-es interjú az akkor már csak "ex" Royal Navy főparancsnokkal (first lord).
Idézek a BBC videója alól:
Beszarok, az idézet tartalmazza, hogy képesek megvédeni. Persze gondolom, hogy a kedves admirális nem úgy értette.
Nem, nem a hordozók védik meg, csak a RN próbálja saját fontosságát hangsúlyozni.
Semmit nem kell visszafoglalni, mert elfoglalni sem tudja Argentína.

Ha te azt hiszed, hogy a XXI. században a mai felderítő és komm. eszközök mellett egy partaszállást el tudnak indítani úgy, hogy senkinek nem tűnik fel, akkor be vagy rúgva. Na, az előkészület első jele után lerepül oda fél tucat EF és egy AWACS és kb. ennyi a próbálkozás.

Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.

A háttér: 2010-ben kivonták a Harriereket. Onnantól már csak helikopter hordozók voltak a megmaradt Invincible hajók. De 2012-ben már csak az Invincible maradt egyedül szolgálatban.

Egy kis olvasnivaló a 2 hordozós angol elképzelésről (12. oldal).
És volt argi támadás? Ja, nem. Miért? Mert a támaszpont betöltötte funkcióját. Mert nem kell "visszafoglalni" valamit, ami egy olyan erőd az argik képességeihez képest, mintha úszva lándzsákkal próbálnák elfoglalni a szigetet.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 141
456
83
Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.
Romba nem döntené, mert az argentin gazdaság már jelenleg is romokban hever - így használt 4. generációs gépeket sem tudnak venni. Akkor meg mi a túróval támadnának...?!?
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 458
10 959
113
Mivel? Az éles nyelvükkel sértik majd meg a pályát?


Ott kezdődik, hogy két futópályás a reptér. A jenkiknek is több 2000 lb PEN GBU-31 kéne ahhoz , hogy ez sikerüljön. Ez az argik szintjén kb. a Birodalmi Csillagromból szintje, semmi ilyesmijük nincs és nem is lesz egy jó darabig.

Remek. És azok mire jók az EF és telepített légvédelemmel szemben?

Beszarok, ezek szerint akkor a katonai képességek egy papírfecnin alapulnak és nem hardveren és a személyzeten?

Én mégegyszer megkérdezem, mivel mér csapás Argentína?

Lásd fent.

Beszarok, az idézet tartalmazza, hogy képesek megvédeni. Persze gondolom, hogy a kedves admirális nem úgy értette.
Nem, nem a hordozók védik meg, csak a RN próbálja saját fontosságát hangsúlyozni.
Semmit nem kell visszafoglalni, mert elfoglalni sem tudja Argentína.

Ha te azt hiszed, hogy a XXI. században a mai felderítő és komm. eszközök mellett egy partaszállást el tudnak indítani úgy, hogy senkinek nem tűnik fel, akkor be vagy rúgva. Na, az előkészület első jele után lerepül oda fél tucat EF és egy AWACS és kb. ennyi a próbálkozás.

Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.


És volt argi támadás? Ja, nem. Miért? Mert a támaszpont betöltötte funkcióját. Mert nem kell "visszafoglalni" valamit, ami egy olyan erőd az argik képességeihez képest, mintha úszva lándzsákkal próbálnák elfoglalni a szigetet.
Te továbbra is a fejedet a homokba dugva tartod.
Az argentin elnök azonnal Kínához fordult, amint London megfúrta a tervét, hogy vegyen 14db Gripent.
Ha akkor nem is lett belőle gyors beszerzés, majd most lesz!
Boris Johnson meg most jelentette be, hogy a QE távol-keleti túrára indul, hogy terjessze az igét, és a nem létező Brit erőt demonstrálja, meg hogy jól megmutassák a gaz Kínának...
Ne nagyon legyél meglepve, ha Argentina fél éven belül kap egy hitelkeretet 5-10Mrd USD összeg erejéig amit kínai fegyverekre válthat be.
Úgy gondolod, hogy annyiból sem tudnak összerakni olyan fegyvereket a kínai kínálatból, ami gondot okozna az igen "komoly" 2 futós reptérnek?
Ebből az összegből kapásból semlegesíteni tudja mindkét QE osztályú hajót. Mert onnantól kezdve azok az Atlantiról ki sem fognak mozdulni.
És még csak a saját hajóépítő kapacitásait sem kell csúcsra járatni.
Aztán meg majd jól elmegy a kedve az angoloknak az ázsiai kiruccanásoktól.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Te továbbra is a fejedet a homokba dugva tartod.
Az argentin elnök azonnal Kínához fordult, amint London megfúrta a tervét, hogy vegyen 14db Gripent.
Ha akkor nem is lett belőle gyors beszerzés, majd most lesz!
Boris Johnson meg most jelentette be, hogy a QE távol-keleti túrára indul, hogy terjessze az igét, és a nem létező Brit erőt demonstrálja, meg hogy jól megmutassák a gaz Kínának...
Ne nagyon legyél meglepve, ha Argentina fél éven belül kap egy hitelkeretet 5-10Mrd USD összeg erejéig amit kínai fegyverekre válthat be.
Úgy gondolod, hogy annyiból sem tudnak összerakni olyan fegyvereket a kínai kínálatból, ami gondot okozna az igen "komoly" 2 futós reptérnek?
Ebből az összegből kapásból semlegesíteni tudja mindkét QE osztályú hajót. Mert onnantól kezdve azok az Atlantiról ki sem fognak mozdulni.
És még csak a saját hajóépítő kapacitásait sem kell csúcsra járatni.
Aztán meg majd jól elmegy a kedve az angoloknak az ázsiai kiruccanásoktól.
Szerinted az a 14 db Gripen számítana bármit is?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Mivel az már úgy sem aktuális, az nem igazán

És 5-10Mrd USD-nyi kínai fegyver?
És üzemeltetni ki és miből fogja azokat? Meg milyen fegyver? A JF-17 hatótávja és terhelése édeskevés a feladathoz, J-10B kategória kellene kb. Sok. Meg hozzá fegyver, sok. És akkor még csak nagyon elvi szinten beszélünk...

Az USA támogatását meg 1982-ben is bírta UK és ma is.
Na, szerinted így egy futottak még kategóriájú országnak van bármi esélye?

A britek meg szerinted zsebre dugják a kezüket és sóhajtoznak, hogy "áh hagyjuk"?
Neked ez jött le az 1982-es eseményekből?
Vagy majd visznek le oda akkor állandó jelleggel légvédelmi rakétákat is, meg ami kell.

Halál vicces, ahogy nem létező, igen esetleges, de nem létező kínai fegyverekkel jössz.
A RAF meg jelenleg 100+ Typhoon-nal bír és már van F-35B is. Nem, elmélet, létezik. Van hozzá Brimstone és más, amit akarsz.

Jelenleg inkább a kérdés az, hogy ha ma indítana egy CM salvo-t UK Argentína ellen, akkor az ökölrázáson túl mit tudna felmutatni?
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 458
10 959
113
És üzemeltetni ki és miből fogja azokat? Meg milyen fegyver? A JF-17 hatótávja és terhelése édeskevés a feladathoz, J-10B kategória kellene kb. Sok. Meg hozzá fegyver, sok. És akkor még csak nagyon elvi szinten beszélünk...

Az USA támogatását meg 1982-ben is bírta UK és ma is.
Na, szerinted így egy futottak még kategóriájú országnak van bármi esélye?

A britek meg szerinted zsebre dugják a kezüket és sóhajtoznak, hogy "áh hagyjuk"?
Neked ez jött le az 1982-es eseményekből?
Vagy majd visznek le oda akkor állandó jelleggel légvédelmi rakétákat is, meg ami kell.

Halál vicces, ahogy nem létező, igen esetleges, de nem létező kínai fegyverekkel jössz.
A RAF meg jelenleg 100+ Typhoon-nal bír és már van F-35B is. Nem, elmélet, létezik. Van hozzá Brimstone és más, amit akarsz.

Jelenleg inkább a kérdés az, hogy ha ma indítana egy CM salvo-t UK Argentína ellen, akkor az ökölrázáson túl mit tudna felmutatni?
Ahhoz, hogy tönkretegyék a repteret miért kellene konvencionális légierő?
:eek:

Jelenleg 75-100M fontba kerül évente az a maroknyi erő állomásoztatása odalent. Minél többet kényszerülnek odavinni annál nagyobb bukta. És pont emiatt csak igen korlátozottan fognak oda további erőt vinni. Egy teljesen haszontalan szikladarabra.
Ezért írtam, hogy amíg lesznek hordozóik, Falkland biztonságban van.
Ha tovább mennek lefelé a lejtőn, és vagy kivonják a hordozókat vagy mondjuk nem tudják/akarják pótolni őket, akkor bedarálják őket.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 982
39 280
113
Ahhoz, hogy tönkretegyék a repteret miért kellene konvencionális légierő?
:eek:

Jelenleg 75-100M fontba kerül évente az a maroknyi erő állomásoztatása odalent. Minél többet kényszerülnek odavinni annál nagyobb bukta. És pont emiatt csak igen korlátozottan fognak oda további erőt vinni. Egy teljesen haszontalan szikladarabra.
Ezért írtam, hogy amíg lesznek hordozóik, Falkland biztonságban van.
Ha tovább mennek lefelé a lejtőn, és vagy kivonják a hordozókat vagy mondjuk nem tudják/akarják pótolni őket, akkor bedarálják őket.
Olyan cuki linkelsz és dumálsz mindenféléről, de azt, hogy pl. mit linkeltél és eléri -e a HMZ-je a 700 km-et, azt nem tudtam meg.
De ezt szemre. egy M270 MLRS szerű izé, ami biztosan alkalmatlan a feladatra. Ekkora távra nem ez, hanem legalább egy Iszkander-K szerű cucc kell, bár annál is csak 500 km-es HMZ-t adnak meg. És annak leszedése egy 30 éves Patrionak is gyerekjáték.

Meg arról meg most derült ki, hogy ekkora pontcélt nem képes stabilan eltalálni? Nemhogy egy futópályát...

Igazából kb. egy Iszkander kéne, hogy britek kezdjenek picit aggódni, hogy nincs ott PAC-3.
A fenti és a lent kép közötti "apró" eltérések felismerésre házi feladat...



Ez kell egy reptér alapszintű bénításához, de még ez is relatíve gyorsan javítható.
ASF konfigban meg egy EF kb. 700 méteres pályáról is felszáll és fékernyővel meg megáll.

Ember, te most létpél elő a HTKA főbohócává...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
9 458
10 959
113
Nézd csak, mutatok neked egy MLRS, aminek többezer km a HMZ-je:

de szerintem ez csak az amerikaiaknak jutott az eszébe.
Hja várjál nem is:


De az már tökéletesen biztos, hogy ezt a kínaiak nem tudják megcsinálni. Még szabványos konténert sem láttak még. :rolleyes:

Falkland egy tökéletesen értelmetlen dolog az Brit Birodalom romjaiból. És erre pár éven belül önmaguk is rá fognak jönni.
Legkésőbb akkor, amikor a QE hajók váltótípusát kell majd kifizetni...

Ember, te most létpél elő a HTKA főbohócává...
Óóóó dehogy az már régen foglalt! :D
 
  • Vicces
Reactions: formosa1