Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
3. rész

A partaszállás utáni bevetések egyikén a köteléktársával 3 db Puma helikoptert lőttek le. A társa első próbálkozásra vagy 100 méterrel mellé lőtt a célnak. Nem is értették, hogy mi van. Aztán kiderült, hogy a Harrierről Se Harrierre átkerült pilóta véletlenül a GR.3 változaton megszokott gépágyús beállításokkal tüzelt és ez okozta a hibát. A három gép közül az egyik a közel elrepülő Harrier által keltett légörvény miatt zuhant le. Erre mondta azt Dave, hogy „cheapest kill of the war”. Érdekes módon mindenki túlélte ezt a helin. A háború után derült ki, hogy aknavetőket és föld-levegő rakétákat szállított az egyik. A 3 db heli nagy veszteség volt, mert Falklandon kevés út volt és a leggyorsabb szállító eszközök így ezek voltak.

A hajóra visszatérve a pilótákkal azt közölték, hogy a május 21-én lelőtt Jeffrey Glover Harrier pilóta is lehet, hogy a lelőtt heliken volt. Néhány nappal később egy gumitalpú magához hívta Dave-t, hogy elfogtak egy rádióadást, ami azt tartalmazta, hogy Glovert egy C-130 szállította partra. Így ezzel ő volt az egyetlen angol hadifogoly az egész háború alatt.[1] Port Howard közelében lőtték le, ahol felderítő bevetést repült. Első áthúzása alatt nem látott senkit, 5 perccel később visszatért másik irányból. Addigra persze az argik fel voltak zavarva. Elvileg egy Blowpipe rakétával lőtték le. A pilóta a kismagasságú, nagy sebességnél történt katapultálást túlélte, de pont egy tóba pottyant. A közelben levő argi erők időben odaértek és kimentették evezős csónakkal.

Május 23-án amúgy történt egy veszteség, ami mai napig sem tudni, hogy mi történt. Felszállást követően a töksötét éjszakában az egyik Harrier felrobbant vagy a víznek ütközött.

Az alacsonyan repülés kapcsán megjegyezte, hogy egyes helyzetekben a túlságosan alacsonyan repülés nem mindig hasznos. Nyugodt tenger esetén egy 20 lábon haladó gépet 10 ezer láb magasból észre lehet venni, mert a gép által keltett légörvény felkavarja a vizet.

Az argentin gépek képességeit hogyan értékelte és tudta, hogy mivel kell szembenézniük majd? Nagyjából sejtette, de némileg meglepte az, ahogy végül az argik repültek. Egyenesen a hajók felé, gyorsan és alacsonyan, emiatt a leoldott bombák eleinte nem robbantak fel. Az még meglepőbb volt számára, hogy vadászkíséret nélkül. Szerinte, ha csak néhány vadász repült volna a csapásmérők mögött, akkor bizony vesztettek volna légi harcban Harriert. A célok szortírozására nem nagyon volt ideje a Harriereknek. Ha láttak egy célt alacsonyan, azonnal rácsaptak és megpróbálták lelőni. (A SHAR gépen levő radarok a kismagasságú célokkal nem tudtak mit kezdeni.) Többször is előfordult, hogy miközben pl. egy Skyhawkot próbáltak lelőni, az A-4 mögé beülő Harrier mögött egy másik Skyhawk volt. Ha lett volna rajtuk légiharc-rakéta, akkor bajban lettek volna. Ő nem nagyon foglalkozott ezzel, utólag is csak keveset. Dave úgy tudja, hogy az argi felső vezetés bombákkal megrakott gépeket akart a hajókhoz küldeni, nem látták értelmét a rakétáknak. Egyébként Falklandig a Harrier GR.3-asok sem kaptak AIM-9-et.

Volt-e egyáltalán ilyen lehetősége az arginak? A hatótáv problémát érdekes módon Dave meg sem említette. Az a rész is furcsa számomra, hogy a GR.3 gépeken nem volt AIM-9, akkor Dave korábban a gyakorló légiharcoknál csak gépágyús harcot gyakorolta? Mert Németországban biztosan nem Sea Harrieren repült...

Néhány szó a teljes légifölény (air supremacy) és légifölény (air superiority) közötti finom (?) eltérésről. Az első esetben minden pillanatban a harctér feletti teljes kontroll állt fent, addig a másodikban térben és időben lokális fölényről van csak szó arra az időre, amire szükség van. A kérdező szerint a meglevő légiutántölő képességgel és a számbeli fölénnyel hogyhogy nem törekedtek az utóbbira? Dave nem tudja, hogy miért nem. Kifejti, hogy nem jutottak túl az argik a 3. generációs amerikai taktikán, a „sok bombával a célig alacsonyan” megközelítésen.

A válasz meg szerintem marha egyszerű. Olyan képességet képzel el a kérdező, ami nem volt. Az Super Etendard gépeket meg tudta tankolni a C-130 és ennyi. Szó nem volt arról, hogy elég C-130 tanker lett volna argi oldalon, hogy 20-30 gépet tankoljanak meg és küldjenek sok üzemanyaggal a Falkland szigetekre. Összesen két darab C-130 tankerük volt.

A válasz másodig fele kicsit muris, mert pont ilyen bevetést repültek ők is Stanley ellen. A nagy difi az volt, hogy nem vadászott rájuk argi vadász és a reptér légvédelme röhejesen gyenge volt a teljes flottához képet. Ha hasonló ellenállás lett volna a reptérnél erős a sejtésem, hogy Dave nem nagyon adna interjút, mert nem élte volna túl a háborút. Hasonló felállásban egy angolhoz hasonló flotta esetén a felmagasztalt Harriereket is halomra mészárolták volna AIM-9L-lel repülő A-4 Skyhawk gépek is.

19:20-nál járunk.

[1] https://falklands35blog.wordpress.com/2018/03/28/falklands-35-jeff/
 
M

molnibalage

Guest
Némi kihagyás után a 3. rész folytatása.

A saját kettős légigyőzelméről. Ez a háború legvégén, június 8-án történt, aznap lett volna az éjszakai kvalifikációs repülése. (Háború közepén...!) Normál esetben ezt a brit partoktól délre melegebb időben hajtották volna végre sok kitérő reptérrel. Ez Falkland esetén nem állt fent, kitérő reptér nem volt és a dél-atlanti tél nem simogató melegéről ismert. Őszintén szólva nem rajongott azért, hogy ezt ott és akkor kell megcsinálnia. A kvalifikációt Dave Smith-tel együtt hajtotta volna végre közvetlenül naplemente előtt szálltak volna fel és 30 perccel később már a fedélzeten kellett volna lenniük. Már a gépekben ültek, 15 perccel a napaszállta előtt, amikor riasztást kaptak, ezért izibe felszálltak és nyugat felé vették az irányt a Lively-sziget felé, ami kb. 40 mérföldre délre volt Stanleytől.

Az odaúton repülve az éppen őrjáratozó gépektől tájékoztatást, hogy mi a helyzet és a feladat, mert nekik semmit nem mondtak? Mire ők azt mondták, hogy ha odaértek látni fogjátok. Ez elég baljóslatúan hangzott. Közelebb érve vastag, fekete füstoszlopokat láttak. Az HSM Tristram és a HMS Galahad éppen támadás alatt álltak Port Pleasant közelében. A két hajó már égett. (A források többsége valamiért Bluff Cove-ról beszél.) 10 ezer lábon (kb. 3 km ) magasan köröztek. Nem akartam lentebb menni, mert úgy tudták, hogy az argentinok a Repear légvédelmi rakéta egységet állítottak fel éppen.

Az első néhány kör után a CAP állomás körül egy kis partaszálló hajót vettek észre odalent, az HMS Feraless egyik bárkája volt. A gépeket a San Carlosnál levő radar irányította, aki közölte, hogy az odalent micsoda. Viszont a távolság miatt a radar nagyon korlátozott adatokat szolgáltatott csak. 40 perc repülés után az üzemanyaguk végéhez közeledtek, már csak néhány körre maradtelég. Bár a Nap már lenyugodott, de egy nagyon kevés fény még azért volt. Lenézett még hajóra egyszer és akkor vette csak észre, hogy négy A-4 Skyhawk zúgott el alattuk, amik éppen a hajót készültek megtámadni. Előre megbeszélték Dave-vel, hogy aki elsőnek vesz észre valamit, az megy utána, a másik addig a hátát fedezi. Mivel ő látta meg elsőnek a gépet, ezért ő csapott le rájuk. Zuhanva maximál gázon amennyire tudja 700 csomó fetti sebességgel haladt, úgy 740-750 csomó táján, gyorsabban, mint bármelyik Harrier valaha.

Hangsebesség felett...? Hogyan...?

Az előtte levő A-4 gépágyúval tüzelt a célra, majd a bombája elvétette a célt. A második gép bombája a hajó hátulját találta el a felépítménynél. Erre a második gépre tervezett rakétát indítani, majd akkor meglátta a maradék gépek közül az egyiket tőle délre. Élesen felé fordult, ekkor úgy 650 csomóval haladt. A rakéta befogása sikeres volt, de a nagy sebesség miatt a minimális indítási távolságnál, kb. 300 méteres távolságból ment el rakéta a bal szárny alól és találta el az A-4-et a hajtómű fúvócsőnél. Tisztán emlékszik, hogy látta a rakéta eltűnt a gépbe majd lerobbantotta annak teljes hátsó részét.

A rakétaindítás után a nagy sebesség és aszimmetrikus terhelés miatt a gépe igen gyorsan hátára fordult egy félorsóval, alig 50 lábbal (20 méter se...) a tenger felett. Gyorsan vízszintesbe rántotta vissza a gépet és meglepetésére a másik gép pont előtte volt. A második rakéta is befogta a célt, ekkor a cél éles balfordulóba kezdett, lehet, hogy látta mi történik mögötte. Dave Morgan ekkor indította el a második AIM-9L-t. A rakétaindítást megláthatta a pilóta, mert ezután ellenkező irányba kezdett fordulni kimanőverezni a rakétát. Azonban az indítás olyan kis távolságban történt, hogy erre semmi esélye nem volt.

A rakéta bőven elegendő mozgási energiával rendelkezett. A sűrű légkör és égésvégi sebeség közelében 30G körüli túlterhelésre is képes rövid ideig az AIM-9L rakéta.

A rakéta a kabin mögött találta el a gépet. Attól hátrafelé minden eltűnt a gépből. A kabin szekció 90 fokkal elfordult majd a tengerbe csapódott. Ekkor egy ejtőernyőt vett észre. Elképesztő módon a pilóta katapultálni tudott, Dave igen közel zúgott el mellette. A harmadik gépet is megtámadta gépágyúval, de a HUD ekkor meghibásodott, Dave úgy tudja, hogy szoftverhiba miatt. Normál esetben a HUD ki- majd bekapcsolása segített és úgy 15-20 másodperc után újra volt kép.

Ha jól értem, akkor a HUD újdonság volt akkor, úgy küldték le a flotta után azokat.

De erre akkor nem volt idő. A HUD kijelző aljára húzta a célpontot, tüzelt, majd szépen emelni kezdte a gép orrát, majd újra lenyomta hátha sikerül eltalálni azt. Lényegében „locsolt” a gépágyúval amíg el nem fogyott a lőszer. Találatot nem látott. A cél akkor alig 20-30 láb magasságban repült, ezért a siker esélye csekély volt.

Közben társa azt hitte, hogy Morgan áll támadás alatt, mert ő csak a két rakétaindítást látta. A vízbe csapódó lövedékek és a fényhatás miatt azt hitte, hogy a társát támadja valaki. Emiatt bekiabált a rádióba, hogy húzza fel a gépét. Ezt Morgan meg is tette és tisztán látta az ég felé kitörni a gépét a másik Dave. Az lehetőséget adott neki rakéta indításra. Az AIM-9-et annak maximális hatótávolságának indította el, a célig tartó út felét sem tette meg, amikor a hajtóműve kiégett, de még pont el tudta kapni a célt. A rakéta a kb. 20 lábon repülő gép hajtóműve helyett a vízfelszínről visszavert (?) sugárzást vette célba és robban fel a rakéta, de így megsemmisítette a célt.

Az összecsapást követően Morgan az üzemanyag mennyiség mérőre nézett és rájött, hogy a meglevő üzemanyagával bajosan éri el a hordozót. Ölölszabályként kb. azt használták, hogy úgy 2000 font üzemanyag kellett Stanley tájáról vissza hajóra. Neki volt 1400 font összesen akkor. Morgan ekkor közölte a Smith-tel, hogy akkor egyedül térjen vissza. Ő 42000 láb magasságba emelkedett (~ 13 km) és 8 fokos állásszöggel a leggazdaságosabb üzemben a hordozó felé tartott. A radart bekapcsolva a hordozót megtalálta, majd megint az üzemanyag mennyiségre pillantott. Némi számolás után arra jutott, hogy nem jön ki a matek, nem fogja elérni a hajót. Ekkora hívta a hajót, beszámolt a harcérintkezésről és közölte, hogy vészesen kevés az üzemanyag. Mindez úgy, hogy életében először kellett volna leszállnia a hordozóra sötétben...

A hajó erre teljes sebességre kapcsolt, 32 csomóval Morgan felé vette az irányt. Morgan 4-5 mérföldre járt és csak akkor fordult a hajó széllel szembe. Morgan hazafelé minimális tolóerővel siklásban közelítette meg a hajót. Több viharfelhőn is keresztül repülve a hajó mögött kb. 1 mérföldre bukkant ki a felhőkből. A hajtóművek még ekkor is alapjáraton működtek. Azonnal kibocsátotta a futót, a fúvócsöveket leszálló helyzetbe állította és a fékszárnyat teljesen kiengedte és gázt adott. Amikor a felhőt áttörte akkor kezdett villogni az üzemanyag vészjelző, ami azt jelentette, hogy már csak 500 fontnyi üzemanyaga maradt. Nem finomkodott, nem lebegtette ki a gépet, hanem szinte csak odacsapta a fedélzethez és gurult előre, mert Smith alig 30 másodperccel mögötte jött. Kb. 90 másodperce elég üzemanyag maradt gépben, 300 fontnyi. Smith ennél kicsit kevesebbel landolt.

Az hiszem nem sokan mondhatják el magukról, hogy az éjszakai leszállás kvalifikációja alatt háborúban kettős légigyőzelmet aratott...

Másnap reggel a gép üzemeltetési utasítását nézve ellenőrizve látta azt, hogy 300 font alatt a gép helyzetététől függően az nem kifogyasztható mennyiség az 300 font is lehet. Mivel Morgan nagy állásszögön hirtelen fékezett szerencséje volt, hogy a hajtómű nem hagyott ki. Máskülönben vagy a fedélzetre, vagy a tengerbe zuhant volna.


Alferez Vazquez nem élte túl a gépelhagyást, ahogy a másik két pilóta Danilo Bolzan és Juan Arraras sem. Az első, akit Morgan lelőtt a gépben halt meg, a másikat nem sikerült megtalálni. A harmadik pilóta gépe a szárazföldre zuhant, ahol a katapultülésbe szíjazva találták meg a pilótát. A negyedik pilóta Hector Sanchez volt, vele később Morgan találkozott Londonban. Akkor derült ki, hogy Dave az első fordulója közben majdnem összeütközött vele, emiatt az argentin pilóta kifordult célról. Mire visszafordult Morgan gépe felé, addigra ő már az első gépet lelőtte és készült a másodikat lelőni. Bár a gépágyú maximális lőtávolságánál volt megpróbált tüzelni, de a légvédelmi tűz által okozott károk miatt a gépágyúk üzemképtelenné váltak. Dave szerint elkaphatta volna őt szerencsével.

Később a harmadik lelőtt gép pilótájának a fiával is találkozott Morgan. El is látogattak a légiharc helyszínére, ahol elmondták mi történt. Ő addig úgy tudta, hogy az apja földbe repült és nem lelőtték. A katapultülésen látszódtak a repesznyomok amik valószínleg azonnal megölték a pilótát. Egy kis megemlékezést is tartottak a helyszínen.

35:20-nál vagyunk.
 
M

molnibalage

Guest
Na, ez lemaradt...

Megtartották a szokásos bevetés utáni kiértékelést, amikor közölték velük, hogy a kapitány is hallani akarja, majd mikor ennek is vége volt, akkor az admirális számára is tartottak egyet, a saját kabinjában. A kabinból kilépve az órájára nézett, ekkor John Locke megszólalt, Nyugi Dave, a bárt nyitva tartottuk számodra. Három korsó várta őket a pultos felsorakoztatva.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
Ez a beszámoló azert jól mutatja azt,hogy mennyivel másabb(nem jobb vagy rosszabb hanem más!) volt a III.VH-ra felkeszült pilóták kikepzettsége mint a 2003-ban Irak vagy 2001-ben Afganisztán felett repülő társaiknak.
 
M

molnibalage

Guest
A Falkland alatt a RAF és RN pilóták együttműködése többnyire gördülékeny volt, többen személyesen ismerték egymást, nem volt rivalizálás és torzsalkodás. A probléma az volt, hogy a NATO során megszokott szervezeti munkarend a bevetéstervezés és azok végrehajtása (taskig, ATO = air tasking order) teljesen hiányzott kezdetben. A RN ezzel szemben kicsit a múltban élt. A lényeg az volt egyesek számára, hogy gépeket küldjenek fel, azok majd találnak célt vagy keressenek maguknak. Az egyik RAF-os pilóta magára vállalta az összekötő szerepét és csapásmérő bevetések tervezése azután vált hatékonyabbá.

A Hermes kapitánya amúgy a Sea Harrierek jelenlétét preferálta, a GR.3-as csapásmérő változatokkal szemben, ez okozott néha némi súrlódást. A GR.3-at nem repülőgépfedélzeti üzemre tervezték. A hajóról üzemelve a tehetetlenségi navigációs rendszer ritkán tudta rendesen kalibrálni magát. (Gondolom a hajó billegése miatt.) Mondhatni szükség törvényt bont alapon kalapálták rá őket a hordozókra. A kapitány ágyútöltelékként tekintett a GR.3-as gépekre. Ha azok elvesznek, nem nagy gond, úgysem a hordozóra való gépek. Számára a Sea Harrierek jelentették az erőt.


A háború érzelmileg is megterhelő volt. Egyik pillanatról a másikra változtak az érzések. Egyik pillanatban még dühöt érzett azok iránt, akik éppen bombázták társait, majd szánalmat amikor pl. a katapultált pilóta sorsára gondolt. Leszállva a hajóra meg hatalmas megkönnyebbülést, hogy túlélte, hogy elvégezte, azt, amit rábíztak feladatot. Az, hogy Hectorral 10 évvel később találkozott sokat segített a poszttraumás stressz feldolgozásában. amitől szenvedett. Rémálmok és az események újra átélése, mint egyfajta videófilm gyakran megesett vele. A Sivatagi Vihar előtt ez súlyosbodott, amikor kiderült, hogy az HMS Illustrious hordozón az ő százada is menne harcolni. Ekkor az őrnagy felettesének jelentette a problémát, aki közölte, hogy két dolgot tud tenni. Vagy letiltja a repülésről vagy áthelyezteti kiképző alakulathoz. Így repülhetsz, de nem tartasz akkor a többiekkel. Menj haza, beszélj a feleségeddel, gondold át és holnap közöld döntésed. Élete egyik legnehezebb dolga volt, hogy másnak kiállt a század elé és közölte az egybegyűltek előtt, hogy nem tart velük. Ehhez képest az alakulat végül mégsem vett részt a harcokban, végig Ciprus körül maradtak. A poszttraumás stressz 12-14 éves ciklusokban tért vissza, ezzel együtt kell élnie már, amin csak terápiával tudott segíteni. A II. világháborús veteránokkal ellentétben apjával is beszélgetett a dolgokról és nem temette magába, mint ahogy régen szokás volt.

Mást már hamarabb elért a háború mentális terhe. Bertie Penfold, aki még az első nap aratott légigyőzelmet. Majd megfázott, ezért letiltották és kabinjában lábadozott egy ideig, ahol egyik napról a másikra klausztrofóbia tüneteit mutatta. Kapott néhány „vidám tablettát”, amitől látszólag jobban lett. A tabletták elhagyása után viszont összeroppant és közölte, hogy ezt nem tudja tovább csinálni. A Haditengerészet ezért egy észak felé tartó hajóra rakta. A Légierő hadbíróság elé akarta állítani, de ezt a Royal Navy nem hagyta. Ők közölték, hogy azt szeretnék, ha a következő pilóta eresztést ő képezné ki. Végül egészségügyi okokra hivatkozva elbocsátották.


Morgant 1984-ben helyezték át a Légierőtől a Flottához. Akkor el akarta hagyni a RAF-ot, de a Royal Navy azzal csábította maradásra, hogy a szakértelmének köszönhetően előléptetik és egy századot vezethet. Maradt, előképtették, de századparancsnokot végül soha nem csináltak belőle. Főleg a 801-es századnál repült.[1] 1992-ig maradt a Haditengerészetnél. A Sivatagi Vihart követi légiipari recesszió miatt 2 évig nem talált civil pilóta állást, de végül a Virgin légitársaságnál lett B747 pilóta és 19 évig ott is maradt.


THE END

ui 1: Az írás majd egyben szépen letisztázva pdf formában is elérhető lesz a cikkek között.

ui 2: Az A-10-es walkaround fordításával megpróbálkozom. Maga a fordítás whatever nehézségű, a feliratban történő darabolása az, amit soha nem csináltam.

ui 3: Ak létta a hardveres topikot láthatta, hogy mikit veszek. Ebből sejthető mi várható a közeljövőben. ;)
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/801_Naval_Air_Squadron
 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
Az angol hajót miért a 40 tengerész holttestével süllyesztették el? Olyan állapotban lehettek a testek, hogy nem lehetett volna őket haza vinni?
 
M

molnibalage

Guest
Az angol hajót miért a 40 tengerész holttestével süllyesztették el? Olyan állapotban lehettek a testek, hogy nem lehetett volna őket haza vinni?
A II. vh alatt is a US Navy sokszor tengerbe temette halottakat, pedig biztos volt a hajókon hűtési lehetőség. A kérdés az, hogy hány embernek.
A másik ok lehet a tengerész hagyomány. A másik az, hogy a hajóra lépés is veszélyes lehetett és ezért nem akartak kockáztatni. Így ápolták a hagyományt. Tengerészt a tengerbe temetik.



 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
A II. vh alatt is a US Navy sokszor tengerbe temette halottakat, pedig biztos volt a hajókon hűtési lehetőség. A kérdés az, hogy hány embernek.
A másik ok lehet a tengerész hagyomány. A másik az, hogy a hajóra lépés is veszélyes lehetett és ezért nem akartak kockáztatni. Így ápolták a hagyományt. Tengerészt a tengerbe temetik.

A lehetőség szerintem adott lett volna haza szállítani, vagy akár tárolni a testeket. Azért nem 45-öt írtak és nem a trópusokon voltak. Tippre vagy nem lehetett megközelíteni őket vagy nem voltak olyan állapotban amit lehetett volna "rendesen" temetni.
Tudom talán náluk a legerősebb a hagyomány, de ez egy szükséges "rossz" volt amire akkor már nem volt szükség.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 229
17 085
113
HMS Sheffield.

EsLZx8SW4AELSC9
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
M

molnibalage

Guest
Hova??? Hol fognak leszállni, ha szét lesz lőve a reptér???? OMG!!! :eek:
Mivel? Az éles nyelvükkel sértik majd meg a pályát?


Ott kezdődik, hogy két futópályás a reptér. A jenkiknek is több 2000 lb PEN GBU-31 kéne ahhoz , hogy ez sikerüljön. Ez az argik szintjén kb. a Birodalmi Csillagromból szintje, semmi ilyesmijük nincs és nem is lesz egy jó darabig.
Mivel?
Egész eddig az angolok mindenfajta fegyvereladást blokkolni tudtak, mert szinte mindenben volt némi kis hozzáadott értékük, és emiatt még a lefosott technikát sem vehették meg senkitől.
Igen ám, de most meg színre lépett Kína!
Drónokkal kezdték a bevásárlást....
Remek. És azok mire jók az EF és telepített légvédelemmel szemben?
Annyira nem támadja meg Argentína, hogy az alkotmányukban is benne van az igény rá!
Beszarok, ezek szerint akkor a katonai képességek egy papírfecnin alapulnak és nem hardveren és a személyzeten?
És még egyszer kérdem, hogyan fog ott egy szétbombázott reptéren leszállni a C-17??? Vagy bármi???
Én mégegyszer megkérdezem, mivel mér csapás Argentína?
És mi az, ami hidegen hagyja egy F-35B -ből álló kicsi de hatékony légi flottát?
Na igen! A szétbombázott repülőtér.
Lásd fent.
És ha nekem nem hiszel, akkor itt van neked egy 2012-es interjú az akkor már csak "ex" Royal Navy főparancsnokkal (first lord).
Idézek a BBC videója alól:
Beszarok, az idézet tartalmazza, hogy képesek megvédeni. Persze gondolom, hogy a kedves admirális nem úgy értette.
Nem, nem a hordozók védik meg, csak a RN próbálja saját fontosságát hangsúlyozni.
Semmit nem kell visszafoglalni, mert elfoglalni sem tudja Argentína.

Ha te azt hiszed, hogy a XXI. században a mai felderítő és komm. eszközök mellett egy partaszállást el tudnak indítani úgy, hogy senkinek nem tűnik fel, akkor be vagy rúgva. Na, az előkészület első jele után lerepül oda fél tucat EF és egy AWACS és kb. ennyi a próbálkozás.

Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.

A háttér: 2010-ben kivonták a Harriereket. Onnantól már csak helikopter hordozók voltak a megmaradt Invincible hajók. De 2012-ben már csak az Invincible maradt egyedül szolgálatban.

Egy kis olvasnivaló a 2 hordozós angol elképzelésről (12. oldal).
És volt argi támadás? Ja, nem. Miért? Mert a támaszpont betöltötte funkcióját. Mert nem kell "visszafoglalni" valamit, ami egy olyan erőd az argik képességeihez képest, mintha úszva lándzsákkal próbálnák elfoglalni a szigetet.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.
Romba nem döntené, mert az argentin gazdaság már jelenleg is romokban hever - így használt 4. generációs gépeket sem tudnak venni. Akkor meg mi a túróval támadnának...?!?
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 420
113
Mivel? Az éles nyelvükkel sértik majd meg a pályát?


Ott kezdődik, hogy két futópályás a reptér. A jenkiknek is több 2000 lb PEN GBU-31 kéne ahhoz , hogy ez sikerüljön. Ez az argik szintjén kb. a Birodalmi Csillagromból szintje, semmi ilyesmijük nincs és nem is lesz egy jó darabig.

Remek. És azok mire jók az EF és telepített légvédelemmel szemben?

Beszarok, ezek szerint akkor a katonai képességek egy papírfecnin alapulnak és nem hardveren és a személyzeten?

Én mégegyszer megkérdezem, mivel mér csapás Argentína?

Lásd fent.

Beszarok, az idézet tartalmazza, hogy képesek megvédeni. Persze gondolom, hogy a kedves admirális nem úgy értette.
Nem, nem a hordozók védik meg, csak a RN próbálja saját fontosságát hangsúlyozni.
Semmit nem kell visszafoglalni, mert elfoglalni sem tudja Argentína.

Ha te azt hiszed, hogy a XXI. században a mai felderítő és komm. eszközök mellett egy partaszállást el tudnak indítani úgy, hogy senkinek nem tűnik fel, akkor be vagy rúgva. Na, az előkészület első jele után lerepül oda fél tucat EF és egy AWACS és kb. ennyi a próbálkozás.

Egy argi invázióhoz kb. 3-4 tucat EF szinű gépre, egy rakás fegyverre és egy vadi új flottára lenne szükség, de még akkor is a RN tengói igencsak zavaró tényezők lennének. Te magad előtt látod ezt? Az argi gazdaságot kb. romba döntené ez.


És volt argi támadás? Ja, nem. Miért? Mert a támaszpont betöltötte funkcióját. Mert nem kell "visszafoglalni" valamit, ami egy olyan erőd az argik képességeihez képest, mintha úszva lándzsákkal próbálnák elfoglalni a szigetet.
Te továbbra is a fejedet a homokba dugva tartod.
Az argentin elnök azonnal Kínához fordult, amint London megfúrta a tervét, hogy vegyen 14db Gripent.
Ha akkor nem is lett belőle gyors beszerzés, majd most lesz!
Boris Johnson meg most jelentette be, hogy a QE távol-keleti túrára indul, hogy terjessze az igét, és a nem létező Brit erőt demonstrálja, meg hogy jól megmutassák a gaz Kínának...
Ne nagyon legyél meglepve, ha Argentina fél éven belül kap egy hitelkeretet 5-10Mrd USD összeg erejéig amit kínai fegyverekre válthat be.
Úgy gondolod, hogy annyiból sem tudnak összerakni olyan fegyvereket a kínai kínálatból, ami gondot okozna az igen "komoly" 2 futós reptérnek?
Ebből az összegből kapásból semlegesíteni tudja mindkét QE osztályú hajót. Mert onnantól kezdve azok az Atlantiról ki sem fognak mozdulni.
És még csak a saját hajóépítő kapacitásait sem kell csúcsra járatni.
Aztán meg majd jól elmegy a kedve az angoloknak az ázsiai kiruccanásoktól.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1
M

molnibalage

Guest
Te továbbra is a fejedet a homokba dugva tartod.
Az argentin elnök azonnal Kínához fordult, amint London megfúrta a tervét, hogy vegyen 14db Gripent.
Ha akkor nem is lett belőle gyors beszerzés, majd most lesz!
Boris Johnson meg most jelentette be, hogy a QE távol-keleti túrára indul, hogy terjessze az igét, és a nem létező Brit erőt demonstrálja, meg hogy jól megmutassák a gaz Kínának...
Ne nagyon legyél meglepve, ha Argentina fél éven belül kap egy hitelkeretet 5-10Mrd USD összeg erejéig amit kínai fegyverekre válthat be.
Úgy gondolod, hogy annyiból sem tudnak összerakni olyan fegyvereket a kínai kínálatból, ami gondot okozna az igen "komoly" 2 futós reptérnek?
Ebből az összegből kapásból semlegesíteni tudja mindkét QE osztályú hajót. Mert onnantól kezdve azok az Atlantiról ki sem fognak mozdulni.
És még csak a saját hajóépítő kapacitásait sem kell csúcsra járatni.
Aztán meg majd jól elmegy a kedve az angoloknak az ázsiai kiruccanásoktól.
Szerinted az a 14 db Gripen számítana bármit is?