Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Olvastam, semmiben nem cáfol A canardon levő felajtóerő a súlyponthoz képes a gépet forgatja, mert nagy nyomatéka van arra. A szárnyon és a géptörzsőn ébredő erő meg a gép súlyponját és a gép egészét viszi bele a fordulóba...

A canardnak semmi köze nincs alapvetően a gép abszolút repteljesítményéhez. A canard nélkül is jól elvan a Szu-27...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
@wolfram
MADL (6 darab antennája van)

Itt valami félreértés van...
Nem arról volt szó hogy van-e az F-35-nek fejlett adatátviteli rendszere, hanem Molni azt mondta hogy ez az adatkapcsolat szerinte irányított.

Én úgy tudom - de ha valaki jobban tudja javítson ki - hogy az irányított vezeték nélküli adatátvitelhez irányított antenna kell.

Mint pl. ezen a Predatoron a SATCOM antenna:

Satcom.jpg


Ha ez nincs akkor feltételezem körsugárzó antennák vannak amit kvázi mindenki vehet és passzív rendszerekkel bemérheti a forrását - az F-35-öt.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 149
113
@wolfram
<blockquote>MADL (6 darab antennája van)

Itt valami félreértés van...
Nem arról volt szó hogy van-e az F-35-nek fejlett adatátviteli rendszere, hanem Molni azt mondta hogy ez az adatkapcsolat szerinte irányított.

Én úgy tudom - de ha valaki jobban tudja javítson ki - hogy az irányított vezeték nélküli adatátvitelhez irányított antenna kell.

Mint pl. ezen a Predatoron a SATCOM antenna:

Satcom.jpg


Ha ez nincs akkor feltételezem körsugárzó antennák vannak amit kvázi mindenki vehet és passzív rendszerekkel bemérheti a forrását - az F-35-öt.

</blockquote>

"Array" antennákat (hasonló az AESA-hoz) használ, hullám-nyalábformálási képességgel. Vagyis irányított.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 149
113
Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 149
113
<blockquote rel="wolfram">Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)

</blockquote>

Az csak egy egyszerűsített ábra. Elvileg hat ilyen antennatömbje van, a gép különböző pontjain.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
<blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram">Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)

</blockquote>

Az csak egy egyszerűsített ábra. Elvileg hat ilyen antennatömbje van, a gép különböző pontjain.</blockquote>

Lehet... Az üzemanyag utántöltő nyílás mögötti hatszögletű világos terület gyanúsan úgy néz ki mint az antenna képe.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 149
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram">Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)

</blockquote>

Az csak egy egyszerűsített ábra. Elvileg hat ilyen antennatömbje van, a gép különböző pontjain.</blockquote>

Lehet... Az üzemanyag utántöltő nyílás mögötti hatszögletű világos terület gyanúsan úgy néz ki mint az antenna képe.

</blockquote>

Hát, hasonlít rá... Amúgy:
https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-selects-datalink-to-bridge-communications-gap-b-325156/
 
T

Törölt tag 1586

Guest
<blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram">Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)

</blockquote>

Az csak egy egyszerűsített ábra. Elvileg hat ilyen antennatömbje van, a gép különböző pontjain.</blockquote>

Lehet... Az üzemanyag utántöltő nyílás mögötti hatszögletű világos terület gyanúsan úgy néz ki mint az antenna képe.

</blockquote>

Hát, hasonlít rá... Amúgy:
https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-selects-datalink-to-bridge-communications-gap-b-325156/
</blockquote>

Akkor lehet hogy ez a projekt is késik, mert ez egy 2009-cikk és azt írták hogy 2015-re akarják befejezni a telepítést.
Vagy hallottál valamit hogy most már az F-22 is tud adatot cserélni?

(Ja, amúgy az előbb butaságot írtam. A képen egy F-35C van, amelyiknek tömlős utántöltési technikája van, úgyhogy az a szürke folt a gép hátán ami mögött sanszosan az antenna van, tutira nem utántöltő nyílás)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 149
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="rudi"><blockquote rel="wolfram">Itt láthatod, hogy néz ki:
https://www.harris.com/sites/default/files/downloads/solutions/f-35-lightning-avionics.pdf

Aha... ezt a képet még nem láttam.

Tehát hátul a függőleges vezérsík tövében van neki egy fázis vezérelt kommunikációs antennája.

Coool... :)

</blockquote>

Az csak egy egyszerűsített ábra. Elvileg hat ilyen antennatömbje van, a gép különböző pontjain.</blockquote>

Lehet... Az üzemanyag utántöltő nyílás mögötti hatszögletű világos terület gyanúsan úgy néz ki mint az antenna képe.

</blockquote>

Hát, hasonlít rá... Amúgy:
https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-selects-datalink-to-bridge-communications-gap-b-325156/
</blockquote>

Akkor lehet hogy ez a projekt is késik, mert ez egy 2009-cikk és azt írták hogy 2015-re akarják befejezni a telepítést.
Vagy hallottál valamit hogy most már az F-22 is tud adatot cserélni?

(Ja, amúgy az előbb butaságot írtam. A képen egy F-35C van, amelyiknek tömlős utántöltési technikája van, úgyhogy az a szürke folt a gép hátán ami mögött sanszosan az antenna van, tutira nem utántöltő nyílás)

</blockquote>

Azóta jegelték az F-22-esbe beépítést, ha jól tudom. De nem is azért linkeltem, hanem mert írják a 6 antennát és a teljes lefedettséget az F-35-ösnél.

Az ott lehet SatCom antenna is, vagy bármi más.
 
M

molnibalage

Guest
Vagy hallottál valamit hogy most már az F-22 is tud adatot cserélni?
Több éves hír, hogy az F-22 a data linken másodpercek alatt nyomott át 100MB nagyságrendű SAR térképet. Az F-22 gépek egymással mindig is tudtak data linket tolni. A Link16-on kívül esnek, mert az annyira elavult, hogy semmi ilyesmire nem képes. Meg van a maga helye, de szigorúan nézve elavult a rendszer, de nagyon. Viszont kb. ez az egyetlen komoly közös dolog a NATO légierőkben....
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 136
9 249
113
Teljesen igazad van Molni, egy 16 bites iszonyatosan lassú rendszer, kép és hangtovábbításra is nagyon korlátozottan alkalmas, de mivel NATO komp. még nagyon sok eszközre, járműbe be fogják szerelni, mivel szinte az egyetlen közös datalink. A MALD-on kívül pld a Gripenek saját svéd/usa datalinkje is sokkal gyorsabb. Nemzeti keretek között lenne értelme használatának. Egyébként az is probléma a Link16-nál, hogy az viszonylag hosszú idejű adatátvitel során éppen az adás alapján egyszerű rádió 3szögeléssel felfedezhető az adó térbeli helyzete.
 
M

molnibalage

Guest
Egyébként nem olvastam arról eddig soha, hogy a szerbeknek vagy bárkinek sikerült volna data link alapján célra dolgozni, még Red Flag gyakorlaton sem.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Kicsit volt időm átfutny az a fuzzy logikás MI vs ember írást. Azért elég komoly hátszéllel ment az MI amenyire én látom. (Sajnos videó nincs a légiharcról a leírás meg nehéz.)

Az MI vezette gépen volt HOBS SRIR AAM és BVR AAM is(4 + 4 db) az ember vezetette gépeken csak 4db BVR, ha jól értem.

A MI valami mágikus módszerrel infót kapott az ARH indításról azonnal (phase 1) és egyből kitéret és valahogy a rakéta kinematikát is ismeri. Ha nem volt AWACS, akkor honnan is kaptak SA frissítést az MI gépek?

A fejlődés látszik, de azért egy így vicces... Az is elég vicces, hogy a négy gép eleve meg sem próbálta bekeríteni rendesen a kettőt.

Szerintem kód szinten megkapott minden fontos információt az AI, azért tudta, hogy mikor indítottak stb.
 
M

molnibalage

Guest
Ha ez volt és ügyesen elkenték az angol megfogalmazással, akkor viszont röhög a vakbelem az egészen...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 136
9 249
113
Az Introduction to Antenna link szerint a Gripen NG Raven lokátora hibrid PESA-AESA, azért mert most leegyszerűsítve írom, mechanikusan (gondolom inkább elektro és/vagy hidraulikusan) forgatható.