Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Vagyis mihez képest szűkül és mihez képest van hátránya? A nem mozgathatóhoz képest?
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
a PESA működési profilt az AESA simán tudja. A griff radarját döntve szerelik be, mint a PESA és AESA radarokat általában, és a hossztengely körül forgatják. Ezen felül az elektronikus kitérítés is működhet, így a fix építésűnél sokkal nagyobb szögben tud működni.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 294
26 349
113
A függőleges tengely körül tud forogni, jobbra és balra. Nem értettél meg, nem a teljes kitérített tartományra írtam, hogy kevesebb, hanem amikor mechanikusan áll az antenna egy helyben és ott pásztáz elektronikusan, az szűkül be, a mereven beépítetthez képest. Erre értettem, hogy már leírtam.

"Én csak egyféleképpen tudom elképzelni a PESA/AESA kombót. Használják az elemi aktív elemeket külön-külön (AESA), de összefoghatják egy egésszé (PESA). Viszont ennek csak akkor van értelme, ha egy pontba akarnak nagy energiát összpontosítani, zavarással valamit kiütni, vagy átütni."
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
<i>"Volt arról szó, hogy képes lehet a radar arra, hogy az ellenséges radar vett jele alapján képes egy "visszaverődési" jelet generálni még azon az időablakon belül amíg az ellenséges radar vevő oldala nyitott. Így a vevőt a vártnál nagyságrendekkel erősebb impulzus éri, ami kárt okozhat."</i>

légiharcászatnál az esa tipusu radarok, főleg egy AESA ami mögé brutál info kapacitást is odapakolnak sokat hallgatózik azaz a TR modulok egy része sokat van nyitva.

Dehogy túlterhelni hát ahoz nem csak durva energia kell de azt fokuszálni is kell. Ilyenről utoljára F-22nél hallottam...
 

hel45

New Member
2011. március 20.
10
0
1
Az Introduction to Antenna link szerint a Gripen NG Raven lokátora hibrid PESA-AESA, azért mert most leegyszerűsítve írom, mechanikusan (gondolom inkább elektro és/vagy hidraulikusan) forgatható.

Nem azt irjak, hogy 'hibrid PESA-AESA', hanem hogy vannak hibrid PESA es hibrid AESA lokatorok is. Hibrid alatt csak annyit ertenek, hogy a pasztazasi zonat mechanikus mozgatassal megnovelik.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
A függőleges tengely körül tud forogni, jobbra és balra. Nem értettél meg, nem a teljes kitérített tartományra írtam, hogy kevesebb, hanem amikor mechanikusan áll az antenna egy helyben és ott pásztáz elektronikusan, az szűkül be, a mereven beépítetthez képest.

Ezt én speciel még most sem értem. Miért lenne kisebb a látómezeje egy mozgatható, de éppen adott pozícióban fixált fázisvezéreltnek, egy fixen beépített fázisvezérelthez képest? Hiszen ezeknek a mechanikus kitérítés nélküli, vagyis a pusztán elektronikusan "kitérített" látómezejük mindig a hossztengelyükhöz képest ±60° körül van, vagyis összesítve 120°. Na most, ha ki van térítve és aztán rögzítve, akkor ugyan megváltozik a látómező iránya, de a mérete nem, az marad 120° körüli.


Erre értettem, hogy már leírtam.

"Én csak egyféleképpen tudom elképzelni a PESA/AESA kombót. Használják az elemi aktív elemeket külön-külön (AESA), de összefoghatják egy egésszé (PESA). Viszont ennek csak akkor van értelme, ha egy pontba akarnak nagy energiát összpontosítani, zavarással valamit kiütni, vagy átütni."

Ezt szerintem minden AESA tudja.

Amúgy közben eszembe jutott ez a cikk az AN/TPY-2-ről és ezen mondat alapján akár lehetne is egyfajta AESA-PESA keveréknek tekinteni:
<i>"Az eszköz képességeit alapvetően meghatározó 9,2 m2-es, szélessávú, fázisvezérelt antennarács összesen 25344 antennaelemből áll, melyek 72 félvezetős adó/vevő modulhoz csatlakoznak."</i>
Vagyis, hogy csak kevés adó van és egyenként több fázistolóra/antennára küldik ki a jelet.
Viszont a hivatalos anyagából én úgy értelmezem, hogy "rendes" AESA ez, vagyis minden antennaelem mögött van valódi adó/vevő is, nem pedig csak a fázistoló:

<i>The antenna array has a 9.2 meter square aperture
that consists of 72 sub-arrays with each sub-array containing 44 Transmit/Receive Interface Microwave Modules
(TRIMM) for a total of 3,168 TRIMMs. Each TRIMM contains 8 transmit/receive elements which provides <b>25,344 transmit/receive elements</b> on the array face.</i>

http://lts-wiki.com/Publications/ATP%203_27x5.pdf
 
M

molnibalage

Guest
Nem azt irjak, hogy 'hibrid PESA-AESA', hanem hogy vannak hibrid PESA es hibrid AESA lokatorok is. Hibrid alatt csak annyit ertenek, hogy a pasztazasi zonat mechanikus mozgatassal megnovelik.
Itt még mindig tetszik keverni a szezont a fazonnal vagy az író.

1. Nem attól lesz valami "elektronikusan" hibrid, hogy mechanikusan IS ki lehet téríteni.

2. A PESA és AESA radarok egy kivétellel nem forgatod tudtommal semerre. Teljesen fixen vannak beépítve.

3. Bármilyen ESA radar lehet hibrid, de nem elektronikusan, hanem úgy, hogy a fix beépítés helyett mozgathatóvá teszed. Ennek mérethatára az orrkúp viszont ez azt jelenti, hogy ESA-mechanikus hibrid. Bár ki lehet téríteni az antennát ez nem folyamtos mechanikus pásztázást jelent. A ESA antenna tengelyét forgatod el és változtatod meg az eleveation és ami fontosabb az max. azimuth nagyságát. 45 fokos mech kitérítéssel - a sima mech radarok típustól függően +/- 75 fokig is pásztázhattak, az átlag +/- 60 fok tája - és +/- 60 fokos ESA-val részen képes oldal/hátrefelé is keresni ami BVR végfázis rávezetéstnél és MCG adásnál hatalmas előny.


Tehát így hibrid a radar. Elektronikusan a hibridség nincs és értelmét sem látom. Mi a túrónak csinálná azt valaki, hogy az összes vagy modulok nagy részét hasznlja és eljéjük passzív fázistoló elemeket tesz be? Rohadtul semmi értelme.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Én láttam egy (úgy emlékszem) Saab AESA radarról egy videót, amin úgy volt megoldva, hogy a döntött beszerelésű radar a gép hossztengelye körül tudott forogni.

A gép orra ugye egy függőleges lap, merőleges a gép hossztengelyére. A radar erre a lapra van rögzítve. Ez a lap volt a forgás síkja, így a döntött felület mindig döntött volt ehhez képest, de mindig más irányba)

Az volt az érv, hogy így nagyobb lehet a látószög, és oldalsó céloknál az antenna nyeresége, mégis olyan rém egyszerű a mechanika, így üzembiztos.

Ennél jobban nem tudom elmagyarázni, és a videót sem tudom előásni most.
 
M

molnibalage

Guest
A forgatás előnye tényleg az, hogy azimuth irányban talán lehet nyerni vele egy picit, de elevation koordinátába meg akkor bekavar. (Húzd meg a radar középvonalát és megérted.)
 
M

molnibalage

Guest
Úgy értem, hogy ha forgatod radart a hossztengely körül, akkor nyerhetsz pár fokot azimutban, de ezzel az elevetion korlátozás is változik, ha jól látom. Mondjuk általában az elevationnál nincs nagy gáz.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
3. Bármilyen ESA radar lehet hibrid, de nem elektronikusan, hanem úgy, hogy a fix beépítés helyett mozgathatóvá teszed. Ennek mérethatára az orrkúp viszont ez azt jelenti, hogy ESA-mechanikus hibrid. Bár ki lehet téríteni az antennát ez nem folyamtos mechanikus pásztázást jelent. A ESA antenna tengelyét forgatod el és változtatod meg az eleveation és ami fontosabb az max. azimuth nagyságát. 45 fokos mech kitérítéssel - a sima mech radarok típustól függően +/- 75 fokig is pásztázhattak, az átlag +/- 60 fok tája - és +/- 60 fokos ESA-val részen képes oldal/hátrefelé is keresni ami BVR végfázis rávezetéstnél és MCG adásnál hatalmas előny.
Tehát így hibrid a radar.

A cikkíró is pontosan így-erre értette.</blockquote>

Elektronikusan a hibridség nincs és értelmét sem látom. Mi a túrónak csinálná azt valaki, hogy az összes vagy modulok nagy részét hasznlja és eljéjük passzív fázistoló elemeket tesz be? Rohadtul semmi értelme.

Annak talán lehetne értelme, hogy ha valaki mondjuk nem tudna kellően kis méretben kellően nagy teljesítményű adókat legyártani, akkor néhány nagyobb méretű adóval "hajtaná meg" a sok antennaelemet a fáziseltolók segítségével. Tehát a PESA-hoz hasonlóan, de nem csak eggyel, mint a PESA, viszont nem is lenne minden antennaelem mögött "dedikált" adó úgy, mint az AESA-nál. Először úgy tűnt, hogy az AN/TPY-2 ilyesmi lehet, de már valószínűbb, hogy nem. Szóval nem tudom, hogy létezik-e efféle elvű radar.
 
M

molnibalage

Guest
#76499 kommentől van Sz-300/400 F-35, stealth és egyéb csevegés. Nem másolom be, inkább linkelem.

https://sg.hu/forum/tema/1074537255
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 887
56 717
113
Terminator âltal betett szöveg: Tudok angolul, de tudja valaki, hogy mi az a "legacy fighters?
 
M

molnibalage

Guest
Terminator âltal betett szöveg: Tudok angolul, de tudja valaki, hogy mi az a "legacy fighters?
Hol? Legacy fightersnek önmagában nincs értelme. Úgy, szokták használni, hogy az alaptípusból származott gépek. A Szu-35 annak ellenére, hogy baromi sokmindenben eltér az ősrégi Szu-27Sz-től, annak ellenére számtalan megoldása és az alap aerodinamika Szu-27, ezért az angolszáz irodalom Su-27 legacy-nak hívja.

Az F-15E-ből fejlesztett későbbi változatok meg F-15E legacy gépek, F-15SA, SG, K.