IR érzékelővel szerelt bármilyen méretű légvédelmi rakétát hogyan érzékelnek repülőből? Mert az elméletben szép, hogy szórják a fákját, de meddig és mikor? Ha van egy 5x5 km-es terület ahol bárhonnan indíthatnak, akkor bemenettől kijövetelig minimum fél percet bent tölt egy A-10-es vagy hozza hasonló gép. Ez alatt képtelenség végig fákjáznia, mert nincs annyi a gépen, azt meg hogy mikor lövik seggbe nem tudom jelzi-e előre valami.
Az új HT összefoglaló ezt is tárgyalja bírjátok ki még úgy 3,5 hónapot... :S
A '70-es évkben az A-10-en annyi infracsapda volt és az akkori keresők ellen olyan hatásos volt, hogy az A-10-et MANPAD-dal lekpani elég nehéz lett volna. Cirka 140 db zavarótöltet volt már akkor is rajta és az akkori rakétákat szinte 100%-ban hazavágta. Ha másodpercenként kettőd dobott ki az A-10 akkor is bőven belefért 2-3 rácsapás.
Miért?
1. Szemből indítani akkor senki nem tudott IR-ral, a '70-es évek végétől a szovjetek, az NSWP államok meg még később. Tehát szemből közeledetve még nem is igen kellett szórnia.
2. A Sztrela-1 szemből indítjató volt, de AM logikája simán megette az infracsapdát, hiszen a látható fényben elég szépen dolgozik a flare, tehát nem kellett masszív mennyiség.
1+2. A HMZ-ben tartózkodás alatt bőven volt mit szórni.
A helyzet az FM logikával változott meg valamennyit és az Igla-1/Igla vezérlési elv és a Igla esetén a dual érzékelő lett nagyon komoly gamechanger. No persze a másik oldalon sem aludtak, a Stinger is elég faintios dolgokat csinált.
Úgy hogy ketten vannak és figyelik az indítást.
Az A-10 egyszemélyes és az USAF gépek döntő többsége is az volt már a '70-es évektől. Kétüléses F-15-öt nem küldtek bevetésre ODS alatt és nem is láttam F-16-tal sem hasonlót. Az F-111-ből a kilátás borzalmas, minden más együléses gép volt... F-111-en volt MAWS, de akkor olyan szar volt, hogy inkább kiszerelték...
Tornado kétszemélyes, kicsivel jobb kilátás, minden más NATO gép egyszemélyes volta Mirage-2000D-ig így fejből.
Jó vicc. Egy MANPADS indítást nem fogosz te észrevenni, esetleg ha elölről és oldalról indítják. Nézd meg, hogy Szíriában egy annál sokkal lassabb és nagyobb TOW indítást is legtöbbször csak akkor vesznek észre, amikor már odaért, ráadásul ott a gép sem repked össze-vissza hanem a földön vannak és jófirmán semmi nem korlátozza a látómezejüket.
A háborúk során a pilóták mégis elég sok MANPAD indítást kiszúrtak. Igen, ez nem életbiztosítás, de nem mission impossible. Azért A TOW indítással összevetni mókás. A TOW indításokat gyak pár méter magasból látják, mer felveri a port és füstcsík van utána. Egy repcsi meg 1-3 km-en repülve a költő szavaival élve...
"Ki gépen szál fölébe, annak térkép -e táj..."
És a régi MANAPAD-ok manőverező képessége azért nem csúcskat...