Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezért nem szeretem ezt a kifejezést. Helyette repülőgépcsaládot írnák, ami magyaros.

Ez se egészen pontos, mert ebben meg benne van az alaptípus is. Talán jobb lenne pl. a Szu-27-leszármazott típus/változat, persze ez meg így kissé hosszú. Lehet még gondolkozni...!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 084
9 021
113
Az alaptípus is a repülőgépcsalád része, populáris értelemben. Apuka, és a gyerekek, unokák is egy családba tartoznak, és nem emelik ki Őt külön. Ez a legérthetőbb. Az alaptípus is protoból származik ráadásul, meg előszéria, kisszéria stb. Szerintem felesleges ragozni, kivéve ha egy konkrét típust mutatunk be.
 
M

molnibalage

Guest
Vagy mégis van értelme. Az F-22/F-35 melett a megmaradó 4. generációs (minden plusszal nyakonöntve) gépeket szokták talán még íhy hívni.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az alaptípus is a repülőgépcsalád része, populáris értelemben. Apuka, és a gyerekek, unokák is egy családba tartoznak, és nem emelik ki Őt külön. Ez a legérthetőbb. Az alaptípus is protoból származik ráadásul, meg előszéria, kisszéria stb. Szerintem felesleges ragozni, kivéve ha egy konkrét típust mutatunk be.

Pont erről van szó, hogy a "legacy" kifejezés tudtommal nem a teljes típuscsaládot jelöli, hanem csak az alapváltozatból felturbózott, új fedélzeti rendszerekkel erősen modernizált változatot. Lásd "legacy MiG-21" lehetett volna a MiG-21bisz :)) , ha akkor már használták volna ezt a kifejezést.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 454
59 740
113
Nem èrdemes ezen összeveszni :))
Nem ertettem a szó èrtelmètt a szövegben. Mert legacy különben " örökseget " is jelent, de annak itt semmi èrtelme nincs.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem èrdemes ezen összeveszni :))
Nem ertettem a szó èrtelmètt a szövegben. Mert legacy különben " örökseget " is jelent, de annak itt semmi èrtelme nincs.

De annak, hogy jogosult utód, jogutód már van, és ugye az örökség, örökös ezt is jelenti jogászi bikkfanyelven. :))
Szerintem ezen nem veszekedünk, több embernek több ötletéből hátha egyszer csak összeáll egy használható magyar kifejezés.
 
M

molnibalage

Guest
Nem èrdemes ezen összeveszni :))
Nem ertettem a szó èrtelmètt a szövegben. Mert legacy különben " örökseget " is jelent, de annak itt semmi èrtelme nincs.
Hogyne lenne. Az aerodinamikai felépítése a gépnek és az összes ez által lehatárolt megoldásban a Szu-35 örököse a Szu-27-nek.
 
M

molnibalage

Guest
A CAS lényege a buta bomba és a nem irányított rakéta még mindig. A GS-30K-ról meg az, hogy nem nagy szám, enyhén barokkos túlzás.
A GAU-8 és a GAU-12 után a legnagyobb teljesítményű repülőgépfedélzeti fegyver napjainkban.
3000 lövés/perc a tűzgyorsasága, pontos és a lövedékei elég nagy teljesítményűek.
Ezzel a kijelentéssel általánosan nagyon nem értek egyet. Próbáld meg ezt egy orosz szintű csapatlégvédelem ellen. Instahalál. Nem csak COIN környeztben van CAS. A JTAC rávezteő listáján olyan fegyveresk is szerepelnek, mint a JASSM...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 332
84 138
113
Mondjuk azt nem hiszem,hogy CAS-re kéri bár amekkora pazarlás folyik náluk...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 332
84 138
113
A kittel siklóbombává avanzsált butabombák mennyire képesek manőverezni?Olyanra gondolok,hogy ez csak irányított siklás csak a pálya tartására elég vagy AASM szintű "manővereket"is tudnak?
 
M

molnibalage

Guest
A kittel siklóbombává avanzsált butabombák mennyire képesek manőverezni?Olyanra gondolok,hogy ez csak irányított siklás csak a pálya tartására elég vagy AASM szintű "manővereket"is tudnak?
2-3G-s manőverekre képesek lehetnek. Ez azt jelenti, ha mondjuk 10 km magasról indítják, akkor kétutas kapcsolattal ha kellő magasságban van, akkor töb km-re is átteheti a becsapódási pontot indítás után. AASM szintű manővereketet már csak a sebesség miatt sem tudnak. Egyébként az ASM-ek manőverző képessége is túl van misztifikáva. A légiharc és SAM-hez képest nem jelentős a max. G terhelésük miatt. A Harpoon pl. kemény 4-5 G körüli értéket tud.
 
M

molnibalage

Guest
Mondjuk azt nem hiszem,hogy CAS-re kéri bár amekkora pazarlás folyik náluk...
Ha a csapatlégvédelem Buk szintű, akkor a JASSM bevetése is indokolt lehet. Ha a dandár szintű vezetési pontot szétkapod, arra simán megéri azokat lövöldözni. Az más kérdés, hogy a JTAC-nek annak a helyéről sok fogalma nem lehet. De ha pl. mélységi felderítők megtalálnak ezt-azt az alapján mehet a JSOW vagy kites siklóbomba is akár bármilyen csapatlégvédelmi eszközra. Ahol Tor szintű SOHRAD van, ott 20 km-en belül nem repül semmi... Ott próbálj meg CAS-t adni akár még csak JDAM-mel is nemhogy buta bombával, rakétázgatással meg gépágyúval. Már a szovjet csapatlégvédelem is olyan volt a '80-es évekbem, hogy AGM-65D-2-vel is félelmetsen veszélyes volt közel menni A-10-zel a célhoz. GAU-8? = nettó öngyilkosság.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 332
84 138
113
Mivel operált volna az A-10?Mert az lett volna a feladata,hogy szétlője a megszámlálhatatlan mennyiségű harckocsit.Egyébként berepülnek a SHORAD által védett területre ha valamivel le lehet fogni a SHORADOT.
 
M

molnibalage

Guest
Mivel operált volna az A-10?Mert az lett volna a feladata,hogy szétlője a megszámlálhatatlan mennyiségű harckocsit.Egyébként berepülnek a SHORAD által védett területre ha valamivel le lehet fogni a SHORADOT.
Az AGM-65D-2-vel az indítási távolság elérhette a 6-8 km-et is. Ezzel a csapatlégvédelem ezred szintű egységeig igen limitált beavatkozási lehetősége volt idealizált frontvonal esetén.

Pave Pennyvel meg, ha lézeres AGM-65-öt tettek rá, akkor csak indított megvilágítás felé és a rakétát a földi vagy helis megvilágítás rávitte. Az GAU-8 iknább a töménytelen APC és IFV irtásra volt. Azokon úgy ment át, mint kés a vajon.

A SHORAD semmivel nem fogható le, mert nagy része nem radaros.

Sztrela-1 szemből is indítható volt foto kontrasztossága miatt, de zavarvédelme gyenge volt.

Sztrela-2 nem volt szemből indítható szinte, esélye nem volt A-10-re dolgozn idális esetben. Még, ha igen is a gépen nem véletlen volt százszámra infracsapda, AM vezérlése simán megkajálta.

Sztrela-3. Hűtőtt FM, még ez is megkajálja a flare-t.

Sztrela-10M. Ez lehet fotokontrazt még ez is megkajálja a flare-t.

Osza AKM. Na ez radaros, ez a HARM-ot megkajálja, az AGM-45/78-at meg gyakorlatialg nem, mert csak indíthatja rá, akit célavett az alkalmazott nyalábok miatt.

Silka HM olyan kicsi, hogy AMG-65D vagy lézeres AGM-65 használata esetén esélye nincs tüzelni.

Az ho. szintű Osza dolgozhatott volna korábban rá vagy a Kub. A Kub-ból hadosztályonként volt 5 db tűzcsatorna ahol Kub volt, ami nevetségesen kevés. Egy ho. kb. egy ezrednyi gép támadna meg. Az Osza az 2 db/zl. volt, de a tartalék zl.-ak nem kaptak és csak az szovjet egységeknél volt meg a fullos ho. szintű légvédelem. Egy gl. ho.-ban volt névlegesen 20 db Osza.

Efelett volt a hadsereg szint, ami Krug volt és a front szint is. A VSz összeomlásáig mutatóban volt Tuguszka vagy Tor vagy Sz-300V vagy Buk M1. (Magyarországon volt Buk érdekes módon.) Sz-300V-ből volt 1 dandár NDK-ban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 332
84 138
113
De le lehet fogni elhelyezkedéstől függően harcjárművek aknavetők és a tüzérség tüzével vagy ne adj isten nehéz géppuskákkal is aha annyira közel van.
 
M

molnibalage

Guest
A fenti eszmefuttatáshoz meg annyit, hogy GAU-8 estetén belerepülsz az összes IR és foto kontrasztos eszköz HMZ-be kivéve Sztrela-2, annak esély igen elméleti. Seggét kell látni a kis IR keresztmetszetű célnak, ami tucatszám fogja dobálni az IR csalit. Kb. a mesében fogja eltalálni az A-10-et ilyen esetben egy kőkorszaki Sztrela-2. Az. Igla-1 szemből is indítható már és papíron elég zavarvédett volt...
 
M

molnibalage

Guest
De le lehet fogni elhelyezkedéstől függően harcjárművek aknavetők és a tüzérség tüzével vagy ne adj isten nehéz géppuskákkal is aha annyira közel van.
A Slika és Szrtela-1/10 kb. 0,5-1 km-re ment a támadó zl.mögött. Ha mozognak, akkor azt a mesében fogja lefogni aknavető tűz.

Az ellenségse hk lőtávon is kívül vannak, kb. ATGM az, ami esélyesen szóba jön.

Az Osza még ennél is picivel hátrébb megy, ott már az 4 km-es ATGM-nél is elvi esély van, hogy azt lődd szét elsőnek. Az OSzA AKM HMZ 11-12 km táján még bőven jó manőverező cél ellen is, tehát a '80-as évek összes harcászati támadó gépére veszélyes volt távolság és magasság szeritn nézve is. A csúcskat gépek ellen meg már szinte csak az játszott, mert 3 km magasból szórták a CBU hegyeket az F-16 gépek 30-40 méteres CEP-pel és futballpálya nagyságáú sávokat fogtak le. Ezek ellen oldás előtt egyik SHORAD és MANPAD sem tudott semmit tenni.

Ezért van az ordító különbség a csúcskat USAF és a európai NATO erők végső esetén bevetett Fiat G91 mmeg Alpha Jet gépei között. Azokat halomra mészárolja a csapatlégvédelem szinte összes eleme, mert bőven 1 km alatt dolgoznak bombákkal és rakétákkal. Az A-10 + AGM-65D-2 vagy 3 km magasból szórt kazettás bombák tucatszám több gépről AGM-88 supporttal elég jó túlélőképességet adtak az USAF gépeknek.