Erre van valami hivatkozás/összefoglalás? Nekem is hasonló volt a benyomásom (vagyis hogy a T-64 bár rendkívüli technológia-teljesítménybeli ugrást jelentett, de nagyon kiforratlan volt az első jónéhány évben, míg a T-72 ennek egy egyszerűsített/gyakorlatiasított változata, valamivel kisebb teljesítménnyel), de nehezen tudnám jól megindokolni, hogy miért.
Valamelyik topikba anno össze szedtem, de sajnos nem a T-64-ében.
Itt meg nem akarok offolni. Szóval rövid pontokban a T-64-ről:
1. Háromszor drágább motor, mint ami a T-72-ben van, ellenben kisebb az élettartalma, nehezebben gyártható és javítható. E mellet kb. 1000 nm-el kisebb a nyomatéka is. (3000 vs. 1900)
A fogyasztás beli előnye meg minimális, ami azért is lényegtelen, mert kisebb az üzemanyag tartály is a T-64-ben, e miatt nem jobb a hatótávolsága, mint a T-72-nek.
2. Megbízhatatlan automata töltő
3. Borzasztóan rossz felfüggesztés az eredeti T-64-ben. Teljes hosszúságú helyet egymással szemben rögzített feles hosszúságú torziós rudak.
Ezekkel a tank nem is tudta normálisan kirugózni a tömegét, tört a futómű minden alkatrésze, de legalább nehezen lehetett javítani.
4. A szar futómű nem bírta el az erősebb motorokat így a később a T-72-esen alkalmazott V-46-ost sem. A T-64-et konkrétan lehetetlen volt áttervezni erre a motorra! A teszteken a T-62-es V-55-ösével futott, de azt se bírta el a T-64-es hajtáslánca, (2350 nm!)
Ennek megfelelően az LKZ gázturbinái is szétszedték az egészet. Szóval ez be is határolt mindent....
5. A T-64A-nál pont ezért át is tervezték a futóművet, ami sokkal jobb lett, mint az eredeti, ellenben közel sem olyan jó, mint a T-72/80-asé.
6. Mivel szar volt a futómű így nem volt fejlesztési potenciál a tankban. Se erősebb se nehezebb nem lehetet!
7. A T-64A-nál lényegében egy új fejlesztésű futómű alvázat kelet alkotni, hogy fejlődhessen a gép. Pl. megnyújtották a teknőt, vagy 80 mm-rel.
De még így is folyamatosan gond volt a tömeg növelése....
8. Borzasztóan rossz ergonómia még szovjet mércével is. A T-55/62 volt a referencia!
9. Az "L" alakú lőszer elhelyezés a töltőben találat esetén komolyabb robbanás veszély.
10. Az automata töltő miatt, a belső rádió meghibásodása esetén a PK nem tudott kommunikálni a sofőrrel.
11. A sofőr nem tudott a küzdőtérfelé mászni vészhelyzetben.
12. A másodlagos manuális toronymozgatás valójában a hidraulikus rendszer kézi irányítása volt, ami miatt nem volt redundáns a rendszer.
Hidraulika hiba esetén ezért nem lehetett semmit se csinálni a toronnyal.
13. E miatt ha rossz szögben állt le a motor akkor a vezető kiszálása a tankból lehetetlenné vált. Mondjuk egy sérült hidraulika miatt égő tanknál ez elég gáz...
És ez csak ami hirtelen eszembe jutott.
Ami jó volt a tankban az az ágyú és a páncélzat. Egyik se Harkovi tervezés....
És csak úgy mondom, hogy 1964-ben már megtervezték Uralban a T-62B-t (objekt-167).
Mit is tudott ez 1964-ben?
Automata töltő, 115 majd 125 mm-s ágyú, vastagabb öntött acél torony, és 60 helyet 68 fokban döntött 80+110+30-as felső homlok páncélzat. Ez erősebb, mint a T-64-é.... V-35 motor 750 LE-vel.
Persze ez prototípus volt, de működő prototípus.
Ő az:
Ezt a harkovi lobbinak sikerült elkaszáltatnia, mert olcsóbban kapott volna a hadsereg egy kb. T-64 szintű tankot.
E helyet lett politikailag erőltetve az objekt 172, ami egy T-64 alapú megoldás lett volna.
Szerencsére a politikusok is belátták, hogy nem válik a hasznukra a Harkoviak hülyesége, így zöld utat kapott a 167-172 projekt összevonása, ami a 172M lett. Más néven a T-72-es harckocsi.
1971-ben már készen álltak Uralban a gyártására, de a politikai döntés végül csak 1973-tól engedte a gyártást.
Ennyit gorkamorka azon gondolatáról, hogy szegény Harkoviakat akadályozták a csúnya gonosz többiek...
Pont fordítva volt!
E mellet gorkamorka azon állítása sem igaz, hogy ne lett volna innovációs készség az Urali tervezőkben.
Kedvenvem tőlük az objekt 187, ami 1986-os tervezés, és 1988-as protó. Az konkrétan a mai T-90A prototípusa....
Az LKZ-nél szintén megvolt, ők is sok érdekes dolgot terveztek, mondjuk teljesen új, használható alvázat a T-64-eshez... Ezt hívják ma T-80-nak!
De ők tervezték a T-80U tornyát is!
Ehhez képest Harkov annyira vitte, hogy kisírta magának a T-80U terveit, amire a mai napig olyan büszkék. Igaz nem sok közük volt ahhoz se, de mindegy