Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
653
965
93
Olvasd már el kérlek a februárban kiadott cikkemet a témában...
Senkit nem érdekel a Silka nagyobb tűzgyorsasága. A lövedékeknek telitalálat kell. Az AHEAD lőszer meg olyan, fél-1 méteres átmérőjű lövedékekkel tüzelné, nem 23 mm-rel


Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem. Két azonos szórású és űrméretű lövegnél.
De AHEAD vs csapódó gyújtónál labdába nem rúg.

Erre.
https://htka.hu/2020/02/27/legvedelmi-tuzerseg-szamokban/
Jogos a felháborodás, ez a cikk valahogy elkerülte a figyelmem. Nem sok időm volt akkoriban fórumozni. Most elolvastam.

Az alábbi dolog érdekelne, hogyan néz ki folyamatában(IFV):
Noha radarjuk nincs, de optikai (IR vagy látható fény tartományban működő) érzékelőjük van, és a kontrasztkülönbség elvén képesek a mozgó célpontokat is követni, a távolság-megállapításra pedig a lézeres távolságmérő elvileg alkalmas a reális lőtávolságon belül, tehát a drónok elleni alkalmazás legalábbi elvi szinten elképzelhető, ha azok észlelése és felderítés megoldott.

Ha valaki tud videót, vagy rövid leírást, hogy egy IFV vagy MBT hogyan keres, követ, és “céloz be” bármilyen célpontot automatikusan, azt megköszönöm. A ballisztikai számítógép, hogyan jeleníti meg a lövés helyét, mit csinál az irányzó stb. Azt hiszem ez szorosan összefügg a topic témájával :)
 
S

speziale

Guest
Masztiff

"Egyrészt a most beszerzésre kerülő harcjárművökön lesz APS+ERA,"

Igen? Konkrétan milyen és hogy helyezkednek el a járműveken?

"A Gepárdot felejtsd el szerintem, a Skyranger fényévekkel van előtte."

Ez tény, de a mondandóm lényege ezek szerint nem jött át. Nem konkrétan a Gepárdok kohóból való kimentéséről prédikáltam, hanem arról, hogy nincs helyette semmi korszerű. Ez a Skyranger valahol rendszerben áll? Tudtommal nem.

Hát a telepített változata - Mantis - Afganisztánban védi valamelyik bázist...
Az mondjuk érdekes lenne hogy az ott hogy muzsikál
 
  • Tetszik
Reactions: Masztiff

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 213
33 470
113
Jogos a felháborodás, ez a cikk valahogy elkerülte a figyelmem. Nem sok időm volt akkoriban fórumozni. Most elolvastam.

Az alábbi dolog érdekelne, hogyan néz ki folyamatában(IFV):
Noha radarjuk nincs, de optikai (IR vagy látható fény tartományban működő) érzékelőjük van, és a kontrasztkülönbség elvén képesek a mozgó célpontokat is követni, a távolság-megállapításra pedig a lézeres távolságmérő elvileg alkalmas a reális lőtávolságon belül, tehát a drónok elleni alkalmazás legalábbi elvi szinten elképzelhető, ha azok észlelése és felderítés megoldott.

Ha valaki tud videót, vagy rövid leírást, hogy egy IFV vagy MBT hogyan keres, követ, és “céloz be” bármilyen célpontot automatikusan, azt megköszönöm. A ballisztikai számítógép, hogyan jeleníti meg a lövés helyét, mit csinál az irányzó stb. Azt hiszem ez szorosan összefügg a topic témájával :)
Ami azt illeti,ha átkukkolsz a Mbombe/Barys rovatba,ott van a még prototipus állapotú Ansar torony,ami alkalmas légvédelmi feladatokra.A felderitő tüzvezető rendszerébe már egy földi és légi célokra is jó minilokátor is van.A tüzvezető rendszer 5célt tud automatikusan követni,és parancsra leküzdeni-baromi gyorsan fejlődik az elektronika
 
  • Tetszik
Reactions: zulu

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A 70-80as évekbeli könyvek a 650lovas Continental motort is irják.A 90es években viszont már nyugati,és konkrétan izraeli irások is jelentek meg nálunk.Azok irták a 900lovas Continental motort 82es háború idelyén,mint egységes izraeli hk motor (kiemelve ennek logisztikai előnyeit).82es tapasztalat az irások szerint,hogy ez a 900paci kevés a Merkavába,és gyenge hozzá a váltó.Ahogy a Merkava termelése felfutott,elkezték kivonni a régebbi hk-kat,és átépiteni.
Kéne egy fejvakarós szmájli....
Szerintem lehetett olyan feljavitó szett,amivel emelni lehetett a régebbi Continental motor teljesitményét-de mérget azért nem vennék rá.
Anno nekünk is ajánlották az ötvenöcsibe a motorcserét.Többféle motorral,még az 1200lovas Continentalt is.(legalábbis C+D kiállitáson volt plakát-72be is,de abba még a Chally V12Perkinsét is)
Az is lehet,nem kaptak elegendő Continental motort,és DD motorral pótolták
Fenetudja.Itt ahogy körbenézztem a neten,a többség a DD motort irja-de van ami Continentalt
Achzaritba már mindenki egységesen a DD motort irja,az biztos

650 lovas Continental motort én eddig sehol sem láttam. Tudsz adni egy típusnevet?
Ha nézzük az idővonalat is, akkor sem a 900, sem a 650 lovas, hanem a 750 lovas Continental lett volna logikus, hiszen abból volt egy rahedli az M48/M60/Sho't Kal miatt. Ha megnézed, a 750 lovas motor elvolt az 55 tonnás M60A3, az 52 tonnás Sho't Kal ban is. Luxus lett volna a közel 10 tonnával alacsonyabb tömegű Tiranba egy 900 lóerős motor. A Magachba is akkor kerül be a 900 lóerős motor a Merkavából, mikor már belekarcol a 60 tonnába. Ilyen pedig a Magach 7 meg a néhány darabos Magach 6 Bet Gal Batash, ami tulajdonképpen a Magach 7 előfutára.
Tudtommal az izraeli harckocsik közül ez a 3 M60 variáció kapta meg a Continental 900 lóerős motorját az eredetileg is ezzel tervezett Merkavákat leszámítva.
Magach 6 Bet Gal Batash
gal_batash.png

Magach 7A
ve_mbt_magach7a_p01.jpg

Magach 7C
magach_7.jpg

Legkönnyebben a torony formájáról lehet őket megkülönböztetni.

Szóval szerintem a 82-es háborúban az izraeli csapatok minimum 3 motort használtak a harckocsijaikban. A DD 71 sorozatot a Tiranban, az AVDS 1790-2 750 lóerős motorcsalád változatait az M48/M60/Sho't harckocsikban, valamint az előbbi motorral szoros rokonságban álló és azzal nagymértékben, de nem teljesen megegyező AVDS 1790-5/6 típusú, 900 lóerős motorokat a Merkavák korai változataiban.
Mondom nem logikátlan a DD motor sem, hiszen az volt az M109-ben, M107-ben meg az M110-ben is, illetve van olyan elméletem is, hogy az izraeli tankszállító teherautókban is esélyes a DD 71 sorozatú motor. Ja meg egy barom vagyok, hiszen hegyekben állt az M113 alapú minden a nagyon közeli rokon DD 53 motorokkal.
Ez itt egy FTF vontató amibe szereltek V6/V8/V12 Detroit Diesel 71 motorokat.
Israeli_tank_transporter.jpg

Mack DM895SX szintén létezett DD 71 motorral is.
34555086080_605f9f629c.jpg



A Tiran harckocsik a Sherman és az M109-ből is ismerős Detroit Diesel 71-es motorcsalád cirka 600 lóerő körüli motorját kapták.

Na, nagyon sok utánajárás után azt találtam, hogy ezt rosszul tudtam. A Sherman soha nem kapta meg a Detroit Diesel motort, az csak egy utolsó terv volt. Végig az ötvenes évek elején beépített Continental és Cummins motorokkal pötyögtek. A NIMDA akart csinálni egy egységesítő korszerűsítést a DD 71 motorok felhasználásával, azonban erre az izraeli példányokban már nem került sor. Ellenben a Csillének eladott gépekbe beépítették a DD 8V-71T motorokat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 213
33 470
113
650 lovas Continental motort én eddig sehol sem láttam. Tudsz adni egy típusnevet?
Ha nézzük az idővonalat is, akkor sem a 900, sem a 650 lovas, hanem a 750 lovas Continental lett volna logikus, hiszen abból volt egy rahedli az M48/M60/Sho't Kal miatt. Ha megnézed, a 750 lovas motor elvolt az 55 tonnás M60A3, az 52 tonnás Sho't Kal ban is. Luxus lett volna a közel 10 tonnával alacsonyabb tömegű Tiranba egy 900 lóerős motor. A Magachba is akkor kerül be a 900 lóerős motor a Merkavából, mikor már belekarcol a 60 tonnába. Ilyen pedig a Magach 7 meg a néhány darabos Magach 6 Bet Gal Batash, ami tulajdonképpen a Magach 7 előfutára.
Tudtommal az izraeli harckocsik közül ez a 3 M60 variáció kapta meg a Continental 900 lóerős motorját az eredetileg is ezzel tervezett Merkavákat leszámítva.
Magach 6 Bet Gal Batash
gal_batash.png

Magach 7A
ve_mbt_magach7a_p01.jpg

Magach 7C
magach_7.jpg

Legkönnyebben a torony formájáról lehet őket megkülönböztetni.

Szóval szerintem a 82-es háborúban az izraeli csapatok minimum 3 motort használtak a harckocsijaikban. A DD 71 sorozatot a Tiranban, az AVDS 1790-2 750 lóerős motorcsalád változatait az M48/M60/Sho't harckocsikban, valamint az előbbi motorral szoros rokonságban álló és azzal nagymértékben, de nem teljesen megegyező AVDS 1790-5/6 típusú, 900 lóerős motorokat a Merkavák korai változataiban.
Mondom nem logikátlan a DD motor sem, hiszen az volt az M109-ben, M107-ben meg az M110-ben is, illetve van olyan elméletem is, hogy az izraeli tankszállító teherautókban is esélyes a DD 71 sorozatú motor. Ja meg egy barom vagyok, hiszen hegyekben állt az M113 alapú minden a nagyon közeli rokon DD 53 motorokkal.
Ez itt egy FTF vontató amibe szereltek V6/V8/V12 Detroit Diesel 71 motorokat.
Israeli_tank_transporter.jpg

Mack DM895SX szintén létezett DD 71 motorral is.
34555086080_605f9f629c.jpg





Na, nagyon sok utánajárás után azt találtam, hogy ezt rosszul tudtam. A Sherman soha nem kapta meg a Detroit Diesel motort, az csak egy utolsó terv volt. Végig az ötvenes évek elején beépített Continental és Cummins motorokkal pötyögtek. A NIMDA akart csinálni egy egységesítő korszerűsítést a DD 71 motorok felhasználásával, azonban erre az izraeli példányokban már nem került sor. Ellenben a Csillének eladott gépekbe beépítették a DD 8V-71T motorokat.
Bocsánat,elirtam-750lovas.
Nincsennek nálam az öreg könyveim-nagyrészük nincs is meg.
Shermanoknál egységesen mindenki egy 450lovas V8 Cummins motort irt,a mindenféle átépitett változatokba is.Chileieknek új motort kaptak,én már nem emlékszem milet,csak arra,hogy ehez át kellett épiteni a hátsórészt.
Mindenki egységes motornak a Continental motort irta anno.60as években még a 750lovas,miután megjelent a 900lovas változatot (továbbra is élek a gyanúpörrel,hogy a régebbi motorokat nagyjavitáskor feljavitották-Super M60 kapcsán olvastan ilyen feljavitószetröl,de mondjuk az már a 90es évek eleje-csak kéne egy fejvakaros smájli).Bocs,de az alváltozat jelzéseket sose tudtam.Csakhogy volt a 750,900 és 1200lovas változatok.(XM1 Abramsba készült egy 1450?lovas dizel is,de azthiszem az új tipus volt).Nem emlékszem,hogy anno bármelyikben is irtak volna a DD motorrol izraeli hk-ba (az átépitett lövészszállitokba igen).A búr Centurionokba viszont mindenki DD motort irt (meg az export Vickers Mk3-okba).
De mivel most a neten a 90% ugyanezt irja-alighanem nem volt tűpontos az akkori irás.
Nem ez lenne az első alkalom,hogy kiderül,mégsem úgy volt valami,ahogy anno olvastam.Ilyenkor nincs más dolgom,mint megköszönni a helyreigazitást,tudásfrissitést
Danke schön
 
W

Wilson

Guest
Ha az örmény légvédelmet nem kell komolyan venni, akkor a világon nem létezik komolyanvehető légvédelem! Az azeri drónok bármelyik NATO tagállamban ugyanezt a pusztítást végeznék a tehetetlen légvédelemmel szemben! A világ összes légvédelme elavult, amikor az elmúlt években alulbecsülték a drónok jelentette fenyegetést. A nem drónok elleni harcban viszont az örmény légvédelem komoly tényező! Azt hittem már az előbb megértetted ezt!

A Magyarországon most beszerzés alatt álló NASAMS rendszer nem élné túl a háború első huszonnégy óráját Azerbadzsánnal szemben!

Már miért végeznének ugyanolyan pusztítást? Azt felejted el hogy a jelentős NATO tagállamok rendelkeznek légierővel elint/sigint/awacs képességgel modern légvédelmi rendszerekkel úgy,hogy egy ilyen támadásnál ezek a drónok szépen lepotyognának az égből.És ha már szó volt a Stryker-l a napokban felkerült egy videó a netre az év elején az amerikai hadsereg által lefolytatott teszteléséről.

 
T

Törölt tag 1586

Guest
Már miért végeznének ugyanolyan pusztítást? Azt felejted el hogy a jelentős NATO tagállamok rendelkeznek légierővel elint/sigint/awacs képességgel modern légvédelmi rendszerekkel úgy,hogy egy ilyen támadásnál ezek a drónok szépen lepotyognának az égből.És ha már szó volt a Stryker-l a napokban felkerült egy videó a netre az év elején az amerikai hadsereg által lefolytatott teszteléséről.

Egy ilyen jármű hatósugara drónok ellen 7-8 km, ráadásul a radarja ha működik akkor elárulja hogy hol van.
Kiszámoltad már hány ilyen járműre lenne szükség hogy egy nem nagy, csak mondjuk egy pár száz km-es fronton bevédjenek minden tankot, radart, parancsnoki központot és utánpótlást?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Egy ilyen jármű hatósugara drónok ellen 7-8 km, ráadásul a radarja ha működik akkor elárulja hogy hol van.
Kiszámoltad már hány ilyen járműre lenne szükség hogy egy nem nagy, csak mondjuk egy pár száz km-es fronton bevédjenek minden tankot, radarr, parancsnoki központot és utánpótlást?
Igazabol szerintem boven eleg ha a harcjarmuvek atgm inditoi helyere van nehany legvedelmi raketa /1-2/ telepitve es par erosebb radarral lefedve a harcter. Tobb hullamsavba /ebbe a fix radarok is besegithetnek./ maganak a kozellegvedelemnek es a harcjarmuvek on legvedelmi kepessege akkor kell hogy aktiv legyen amikor a nagy radarok jelzik hogy gaz van. Es egy szakasz esetebe nem biztos hogy annak a jarmunek kell inditania vagy van az optimalisabb inditasi pozicioba amelyik veszelybe van. Az adats pl hasonlo elven mukodott ugye kombinalt foldi es legicel elleni raketa volt./ nekunk meg kombinalt sem kellene pl a lynxre hisz 4 raketanak van hely.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
W

Wilson

Guest
Egy ilyen jármű hatósugara drónok ellen 7-8 km, ráadásul a radarja ha működik akkor elárulja hogy hol van.
Kiszámoltad már hány ilyen járműre lenne szükség hogy egy nem nagy, csak mondjuk egy pár száz km-es fronton bevédjenek minden tankot, radart, parancsnoki központot és utánpótlást?

Na látod ez egy jó kérdés az amerikai hadsereg az én információm szerint nem kizárólagosan ezzel akarja megoldani a csapatai légvédelmét egy integrált rendszer fontos elemeként tekint a Stryker-e amit az is jelez,hogy az október 2-n aláírt szerződés szerint az első szakaszban 28 példányt gyártanak le de a korábban bejelentették,hogy maximum 144 db fognak legyártani belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 213
33 470
113
Egy ilyen jármű hatósugara drónok ellen 7-8 km, ráadásul a radarja ha működik akkor elárulja hogy hol van.
Kiszámoltad már hány ilyen járműre lenne szükség hogy egy nem nagy, csak mondjuk egy pár száz km-es fronton bevédjenek minden tankot, radart, parancsnoki központot és utánpótlást?
Azon gondolkodám,hogy egy ilyen BT féle dront mennyire tudják befogni az IR
MANPADok?
 
S

speziale

Guest
Nagyon nagy szerencsével,hacsak nincs egy radarod ami megmondja,hogy hol keresd.

Herop kategória ellen a Mistral 3 elvileg már jó. (Értsd: éleslövészeten lőttek le hasonló kategóriájú célt)
Ami meg annál kisebb az ellen rakéta valszeg eleve drága lenne
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 213
33 470
113
1.2 es benzinmotor van benne ha minden igaz. Modern erzekelonek szerintem ez nem jelenthet problemat. Ha nem kell keresned
Nem vennék rá mérget
Herop kategória ellen a Mistral 3 elvileg már jó. (Értsd: éleslövészeten lőttek le hasonló kategóriájú célt)
Ami meg annál kisebb az ellen rakéta valszeg eleve drága lenne
Az már kicsit nagy szerintem.

Anno a magyar BMP Rafael tornyos korszerűsitése ki volt állitva Stinger inditóval az oldalán.Ha akkor meg lehetett oldani,ma is meglehet.Szakaszonként egy járgány igy fegyverezve.Századonként 1-2 ilyen IMSHORAD,ami egyutal pct járgány is, datalink kapcsolattal a század járműveihez.Kisebbek ellen meg a harcjármű főfegyver képes legyen AHEAD lőszert használni,és a tüzvezető rendszer legyen képes légi célra is dolgozni (BMP-3nak van külön légvédelmi irányzéka)
Szóval nem tartom megoldhatatlannak a problémát-de ez is költségnövelő
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Nem vennék rá mérget

Az már kicsit nagy szerintem.

Anno a magyar BMP Rafael tornyos korszerűsitése ki volt állitva Stinger inditóval az oldalán.Ha akkor meg lehetett oldani,ma is meglehet.Szakaszonként egy járgány igy fegyverezve.Századonként 1-2 ilyen IMSHORAD,ami egyutal pct járgány is, datalink kapcsolattal a század járműveihez.Kisebbek ellen meg a harcjármű főfegyver képes legyen AHEAD lőszert használni,és a tüzvezető rendszer legyen képes légi célra is dolgozni (BMP-3nak van külön légvédelmi irányzéka)
Szóval nem tartom megoldhatatlannak a problémát-de ez is költségnövelő
En tovabbra sem manpadot telepitenek harcjarmure joval inkabb lfk ng t esetleg mistralt de inkabb lfk ng t.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 450
84 396
113
Nem vennék rá mérget

Az már kicsit nagy szerintem.

Anno a magyar BMP Rafael tornyos korszerűsitése ki volt állitva Stinger inditóval az oldalán.Ha akkor meg lehetett oldani,ma is meglehet.Szakaszonként egy járgány igy fegyverezve.Századonként 1-2 ilyen IMSHORAD,ami egyutal pct járgány is, datalink kapcsolattal a század járműveihez.Kisebbek ellen meg a harcjármű főfegyver képes legyen AHEAD lőszert használni,és a tüzvezető rendszer legyen képes légi célra is dolgozni (BMP-3nak van külön légvédelmi irányzéka)
Szóval nem tartom megoldhatatlannak a problémát-de ez is költségnövelő

Minden BTR-ben volt 1 vagy 2 db Igla.Miért akarsz visszalépést?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Masztiff

"Egyrészt a most beszerzésre kerülő harcjárművökön lesz APS+ERA,"

Igen? Konkrétan milyen és hogy helyezkednek el a járműveken?

"A Gepárdot felejtsd el szerintem, a Skyranger fényévekkel van előtte."

Ez tény, de a mondandóm lényege ezek szerint nem jött át. Nem konkrétan a Gepárdok kohóból való kimentéséről prédikáltam, hanem arról, hogy nincs helyette semmi korszerű. Ez a Skyranger valahol rendszerben áll? Tudtommal nem.
1. GoTo Leo2 HUN & Lynx HUN topik.
2. Egy biztos, illetve a MANTIS már 9 éve szolgál a BW-ben. De feltennék én is egy kérdést: a Lynx hol áll már szolgálatban?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Repellent volt erre a célra, amit az oroszok kifejezetten ezért fejlesztettek ki az elmúlt években és az örmények be is szerezték, mert a vezérkaruk érzékelte az azeri drónfenygetést és a megfelelő és legkorszerűbb eszközzel védekezni is próbált! Hát íme az eredmény 00:28-nál:
0:28-nál egy már roncsot találnak el ÚJRA...