Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 170
113
Szovjetek is....
Csak nem 9 fokoshoz,hanem az 5 fokoshoz....
igen.Tettem is fentebb képet.Csak másképpen.És gyakorlati éles helyzetben a nyugati -10fok és a T modellek -4foka között többszörös célfelület különbbség van mozgóharcban.Az orosz kárára.
Persze egy asztallap sik terepen a kisebb orosz van előnyben.Csakhogy az átlagterep nem ilyen.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 773
113
U-5TS 115 mm gun 2350 kg
L7 105 mm gun 1282 kg

Az ágyú nehezebb volt, de feltételezem, hogy a hajtáslánc meg könnyebb.
A B2-esen alapult a T-62-s motorja az 1000 kg.
A T-90-s ebből származó B-92-s motorja 1020 kg.

A Leopárd 1 motorjához nem találtam súlyt, de a szintén MTU de sokkal modernebb, hasonló (27 literes) MT-883 az bizony 1800 kg.
A hozzá való automata váltó száraz súlya 2400 kg....

Az M60-as AVDS-1790-2C motorja 2200 kg.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 593
14 618
113
Na, kitaláltam, hogy hogyan megy gyorsan. :)
Innentől fogva átírom a CEP-et, egy gombnyomás és 100 mintát vesz ki a sokaságból a 10 db diagram.
Pikk-pakk ráhúzom bárminek a rajzát és mehet a buli.

Íme.
  • 1800 méter lőtávolság
  • 37 mil szórás
  • M60 a célpont, a 3,63 méter szélessége alapján állítottam be.

Minden képen 10 minta kéne, hogy legyen.
Ahol nincs, az azért van, mert a szórás akkora, hogy a kivett 10 mintából azok bele sem fértek a 2x2 méteres virtuális lőlapba...

9LMKvfw.png

Ez 3000 méternél. Látszik a szórás hatása. Van, hogy 3-4 lövés, ha van a lőlapon 10 lövésből, és azok is hol...
way88W1.png


Ezek alapján meg el lehet képelni a hull down pozíciót, ahol csak a torony látszik ki és, ha még a célzás sem pontos...
Holnap délelőtt talán lesz időm még néhány képre, de aztán estig nem leszek otthon.
Vasárnap meg videóvágás, de megcsinálom majd Leo2-re és T-72-re és 42 mil-re is.
Nézegetem az eredményt.....
Bocs de ez szerintem siralmas.( Nem a munkád.)
A célon "ülő" találatok fele (szemre) simán lecsúszna a ballisztikai pályát figyelembe véve.
Csóri tankosok,halgatnák a kongatásokat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 170
113
Az ágyú nehezebb volt, de feltételezem, hogy a hajtáslánc meg könnyebb.
A B2-esen alapult a T-62-s motorja az 1000 kg.
A T-90-s ebből származó B-92-s motorja 1020 kg.

A Leopárd 1 motorjához nem találtam súlyt, de a szintén MTU de sokkal modernebb, hasonló (27 literes) MT-883 az bizony 1800 kg.
A hozzá való automata váltó száraz súlya 2400 kg....

Az M60-as AVDS-1790-2C motorja 2200 kg.
Az orosz motor aluöntvényes.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 593
14 618
113
igen.Tettem is fentebb képet.Csak másképpen.És gyakorlati éles helyzetben a nyugati -10fok és a T modellek -4foka között többszörös célfelület különbbség van mozgóharcban.Az orosz kárára.
Persze egy asztallap sik terepen a kisebb orosz van előnyben.Csakhogy az átlagterep nem ilyen.
Na most akkor döntsd el hogy fix pozíció,vagy menet?
testfedezett állóhelyzetből való lövészkedéses
Ha menet akkor egyértelmű vörös fölény a stab miatt, amit a leo 1 hírből sem ismert.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 469
67 835
113
Az ágyú nehezebb volt, de feltételezem, hogy a hajtáslánc meg könnyebb.
A B2-esen alapult a T-62-s motorja az 1000 kg.
A T-90-s ebből származó B-92-s motorja 1020 kg.

A Leopárd 1 motorjához nem találtam súlyt, de a szintén MTU de sokkal modernebb, hasonló (27 literes) MT-883 az bizony 1800 kg.
A hozzá való automata váltó száraz súlya 2400 kg....

Az M60-as AVDS-1790-2C motorja 2200 kg.
Ugyanezen morfondíroztam, csak már fáradt vagyok nekilátni beírni a keresőszavakat. Megérte a lustaság, megtetted te. :D De eleve felfüggesztési elemből is több van, visszafutó görgők és a rögzítésük plusz súly....
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 589
79 778
113
Egyszerű a válasz: a nyugati harckocsik küzdőtér térfogata és páncélzata szarabbul van optimalizálva mint a szovjet gépeké, ezért nagyobbak.
t-62%2Bchieftain%2Bchallenger%2B1.jpg

t-62%2Bheight%2Bcomparision%2Bm60.jpg

Több az üres tér, amit ugyanúgy páncélozni kell.
Hogy konkrétabb legyek;
M60: össz térfogat - 18m^3, melyből a személyzet számára 11,17m^3 "belakható". Az össz térfogat 60.7% teszi ki a személyzet része
T-62: össz térfogat - 12,5m^3, melyből a személyzet számára 9,23m^3 "belakható" Az össz térfogat 73.8% teszi ki a személyzet része

(Ismételten könyörögve kérek mindenkit, hogy olvassátok a Tankograd-ot, mert hasznos! https://thesovietarmourblog.blogspot.com )
Tehát az M60-ban 11köbméter jut 4 emberre a T-62-ben meg 9köbméter ugyan úgy 4 emberre.Szerinted melyikben van több hely?
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 170
113
Na most akkor döntsd el hogy fix pozíció,vagy menet?

Ha menet akkor egyértelmű vörös fölény a stab miatt, amit a leo 1 hírből sem ismert.
Menet,mert manőverező harcot folytatnak-terepfedezéktől,terepfedezékig.És a két terepfedezett lópozició között is rejtett,takarásban lévő utvonalat igyekeznek találni.
És fix a lőpozició,mert magát a lövést álló helyzetből csinálják.De ez nem kiépitett lóállás,hanem a terepen felvett lőpozició.
Ezért nem eröltették a lövegstabilizátort.Nameg azért,mert a korabeli rendszerek nem voltak valami stabilak.Inkább csak irányba tartották a csövet,pontos lövészetre nem voltak jók.Pontosan a T62 is csak álló helyzetből tudott löni.A mai elektronikus vezérlésű lövegstabik sehol nem voltak még a 60as években.(de a hazai T72 korszerűsités egyik kiemelt pontja volt a lövegstabi tökéletesitése,mert még a T72n se volt valami fényes a dolog)
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 593
14 618
113
Menet,mert manőverező harcot folytatnak-terepfedezéktől,terepfedezékig.És a két terepfedezett lópozició között is rejtett,takarásban lévő utvonalat igyekeznek találni.
És fix a lőpozició,mert magát a lövést álló helyzetből csinálják.De ez nem kiépitett lóállás,hanem a terepen felvett lőpozició.
Ezért nem eröltették a lövegstabilizátort.Nameg azért,mert a korabeli rendszerek nem voltak valami stabilak.Inkább csak irányba tartották a csövet,pontos lövészetre nem voltak jók.Pontosan a T62 is csak álló helyzetből tudott löni.A mai elektronikus vezérlésű lövegstabik sehol nem voltak még a 60as években.(de a hazai T72 korszerűsités egyik kiemelt pontja volt a lövegstabi tökéletesitése,mert még a T72n se volt valami fényes a dolog)
Ok.
Ugyan ez Iván,csak 4fokkal kevesebb gun -deppel,cserében stabbal,fele akkora mérettel,leo1-hez képest 3x-oros páncélal....
 
M

molnibalage

Guest
És ezzel semmi baj nincs amíg olyan rendszerek lövegeit hasonlítod ahol mindkét esetben pontosabb a löveg mint a tűzvezetés.
Amint ez csak az egyik esetben all fent a másikban meg nem onnantól kezve ez nem célravezető.
És erre tudsz bármiféle kézzelfogható számszerű adatsort adni?
Ha nem, akkor ez innentől a "nem tudok mit kezdne vele".
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

Avtomat

Well-Known Member
2018. október 30.
1 555
4 366
113
Én meg arra kérlek, hogy olvasd el és értelmezd amit írok (meg lehetőleg ne nézzük hülyének a másikat):

"ha megnézed a t62 és Leo méret adatait akkor azok majdnem egyforma méretűek...persze beraktad a T62 és M60 ábrát, hogy a szovjet hk-k milyen kicsik voltak, csak az a helyzet, hogy az M60 volt batár nagy...."



ez egy meglehetősen eufemisztikus megfogalmazása annak, hogy k*rva szűk a hely

mert józan paraszti ésszel biza nagyon nehezen felfogható, hogy miért lenne egy nagyobb tankban arányaiban kisebb a belakható tér, ugyanis a tank belsejében lévő cuccokat ugyanúgy be kell építened egy nagyobb tankba mint egy kicsibe

vagy inkább mégiscsak arról van szó, hogy a szivjet tank belseje elképszetően zsúfolt és rohadt szar az egész ergonómiája
Emlékeztesselek, hogy a Leopard teknő kb egy méterrel hosszabb mint a T62? A tornya is hosszúkásabb, és magasabb is nála.
Ezt meg itt hagyom, hogy lásd miről beszélek. A Leo majdnem ugyanakkora mint a Chieftain. Most vesd össze megint a Chieftain-t a T-62-vel az előző képen...
01.jpg

kYSQZGK.jpg

na akkor vissza a kályhához...
a kérdésem az volt, hogy a megadott adatok alapján a leo és a t62 kb. hasonló méretűek, és a T62 teljes felületén vastagabb a páncél mint a Leo-n...a Leo mégis 3-4 tonnával nehezebb...na ez amit nem értek...
De ez a kérdés meg lett válaszolva, csak te elkezdtél itt ergonómiáról rinyálni, mert há' tuti szarabb, mer' orosz.
Segáz, megpróbálom szájbarágósabban ugyanezt, aztán ha ezt az összefüggést nem tudod felfogni, akkor nem tudom hogy segíthetnék rajtad.
Nagyobb páncélozandó térfogat = nagyobb lemezek és öntvények = nagyobb súly egységnyi páncélvédelemért. Egy fizikailag nagyobb harckocsi mindig jóval nehezebb kell hogy legyen, hogy elérje azt a védelmet ami egy kisebb társán van.
Nagyobb hossz eredménye még a hosszabb lánctalp, több futógörgő. A lánctalpnak van egy olyan csúnya tulajdonsága, hogy rohadt nehéz. Egy leopard 1 lánctalp egész pontosan 3642kg gumibetét nélkül. Sacperkábéra elosztjuk a kocsi hosszával, mondjuk 7 méterrel. Kijön, hogy ha a gép csak egy méterrel lenne rövidebb, akkor rögtön több mint egy tonnával könnyebb lenne csak a lánctalpak által. A futógörgők súlyát keresse aki akarja.
Na aztán ott van a teknő geometria is.
6feb18af8c69516c068253b77b01393c.png

Lánctalp felé benyúló részek? Hoppácska, az megint a teknő egész hosszán nyúló lemez. Jó nagy darab.
Megint számolunk 7 méterrel, 7000mm x 600mm x 20mm-es lemez az első internetes számológépbe bepötyögve kihoz 660kg-t valami biliacélból. Kettővel szorozva az akkor 1320kg. 45° oldallemez? Darabja egy tonna biliacélból. A többit a meghagyom a fantáziának. Rá kell nézni a kialakításra, és nagyon könnyen talál az ember súlyos tonnákat csak a hosszból és alapvető geometriai különbségekből adódóan. Ha a leopardnak is függőleges oldalpáncélja lenne, nem lenne rajta az a túlnyúlás, rögtön minimum 4-5 tonnával lenne könnyebb.
 
S

speziale

Guest
Az ágyú nehezebb volt, de feltételezem, hogy a hajtáslánc meg könnyebb.
A B2-esen alapult a T-62-s motorja az 1000 kg.
A T-90-s ebből származó B-92-s motorja 1020 kg.

A Leopárd 1 motorjához nem találtam súlyt, de a szintén MTU de sokkal modernebb, hasonló (27 literes) MT-883 az bizony 1800 kg.
A hozzá való automata váltó száraz súlya 2400 kg....

Az M60-as AVDS-1790-2C motorja 2200 kg.

Akkor az oroszok itt megint feltalálták a hipertérugrást....ugyanis amit én találtam az alapján a T62 motorja 38,8 liter lökettérfogatú, a Leo1-é meg 37,4 literes

egyébként a leo motorja 1900 kg

 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 589
79 778
113
És erre tudsz bármiféle kézzelfogható számszerű adatsort adni?
Ha nem, akkor ez innentől fogva szép fingreszelés.
Mire?A Leopard 2 digitális tűzvezető rendszere pl tartalmazott többek közt szélsebesség mérő szenzort,a T-72 ilyet nem tud(A T-80U-nál is csak oldalszelet tudott mérni a rendszer,hátszelet és szembeszelet nem).Igazaból semmilyen külbalkiaztikai tényezőt nem mért a rendszer a T-72 esetében.Telefonról nem fogok hajnal 1-kor litániát írni a T-72B és a Leopard 2A4 tűzvezetése közti szakadékról,de remélem ez az egyszerű tény azért képbehelyezett az aggályommal kapcsolatban.
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU
S

speziale

Guest
Emlékeztesselek, hogy a Leopard teknő kb egy méterrel hosszabb mint a T62? A tornya is hosszúkásabb, és magasabb is nála.
Ezt meg itt hagyom, hogy lásd miről beszélek. A Leo majdnem ugyanakkora mint a Chieftain. Most vesd össze megint a Chieftain-t a T-62-vel az előző képen...
01.jpg

kYSQZGK.jpg


De ez a kérdés meg lett válaszolva, csak te elkezdtél itt ergonómiáról rinyálni, mert há' tuti szarabb, mer' orosz.
Segáz, megpróbálom szájbarágósabban ugyanezt, aztán ha ezt az összefüggést nem tudod felfogni, akkor nem tudom hogy segíthetnék rajtad.
Nagyobb páncélozandó térfogat = nagyobb lemezek és öntvények = nagyobb súly egységnyi páncélvédelemért. Egy fizikailag nagyobb harckocsi mindig jóval nehezebb kell hogy legyen, hogy elérje azt a védelmet ami egy kisebb társán van.
Nagyobb hossz eredménye még a hosszabb lánctalp, több futógörgő. A lánctalpnak van egy olyan csúnya tulajdonsága, hogy rohadt nehéz. Egy leopard 1 lánctalp egész pontosan 3642kg gumibetét nélkül. Sacperkábéra elosztjuk a kocsi hosszával, mondjuk 7 méterrel. Kijön, hogy ha a gép csak egy méterrel lenne rövidebb, akkor rögtön több mint egy tonnával könnyebb lenne csak a lánctalpak által. A futógörgők súlyát keresse aki akarja.
Na aztán ott van a teknő geometria is.
6feb18af8c69516c068253b77b01393c.png

Lánctalp felé benyúló részek? Hoppácska, az megint a teknő egész hosszán nyúló lemez. Jó nagy darab.
Megint számolunk 7 méterrel, 7000mm x 600mm x 20mm-es lemez az első internetes számológépbe bepötyögve kihoz 660kg-t valami biliacélból. Kettővel szorozva az akkor 1320kg. 45° oldallemez? Darabja egy tonna biliacélból. A többit a meghagyom a fantáziának. Rá kell nézni a kialakításra, és nagyon könnyen talál az ember súlyos tonnákat csak a hosszból és alapvető geometriai különbségekből adódóan. Ha a leopardnak is függőleges oldalpáncélja lenne, nem lenne rajta az a túlnyúlás, rögtön minimum 4-5 tonnával lenne könnyebb.

na bakker...beraksz 2 olyan képet amiből kb. l***z sem látszik...
@fip írásában ott van a TEST hossz adata...
T62: 6630
Leo: 6700
miből jön az ki neked, hogy a Leo teste 1 méterrel hosszabb??
na innentől az egész számításod kb. kuka...
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 593
14 618
113
Emlékeztesselek, hogy a Leopard teknő kb egy méterrel hosszabb mint a T62? A tornya is hosszúkásabb, és magasabb is nála.
Ezt meg itt hagyom, hogy lásd miről beszélek. A Leo majdnem ugyanakkora mint a Chieftain. Most vesd össze megint a Chieftain-t a T-62-vel az előző képen...
01.jpg

kYSQZGK.jpg


De ez a kérdés meg lett válaszolva, csak te elkezdtél itt ergonómiáról rinyálni, mert há' tuti szarabb, mer' orosz.
Segáz, megpróbálom szájbarágósabban ugyanezt, aztán ha ezt az összefüggést nem tudod felfogni, akkor nem tudom hogy segíthetnék rajtad.
Nagyobb páncélozandó térfogat = nagyobb lemezek és öntvények = nagyobb súly egységnyi páncélvédelemért. Egy fizikailag nagyobb harckocsi mindig jóval nehezebb kell hogy legyen, hogy elérje azt a védelmet ami egy kisebb társán van.
Nagyobb hossz eredménye még a hosszabb lánctalp, több futógörgő. A lánctalpnak van egy olyan csúnya tulajdonsága, hogy rohadt nehéz. Egy leopard 1 lánctalp egész pontosan 3642kg gumibetét nélkül. Sacperkábéra elosztjuk a kocsi hosszával, mondjuk 7 méterrel. Kijön, hogy ha a gép csak egy méterrel lenne rövidebb, akkor rögtön több mint egy tonnával könnyebb lenne csak a lánctalpak által. A futógörgők súlyát keresse aki akarja.
Na aztán ott van a teknő geometria is.
6feb18af8c69516c068253b77b01393c.png

Lánctalp felé benyúló részek? Hoppácska, az megint a teknő egész hosszán nyúló lemez. Jó nagy darab.
Megint számolunk 7 méterrel, 7000mm x 600mm x 20mm-es lemez az első internetes számológépbe bepötyögve kihoz 660kg-t valami biliacélból. Kettővel szorozva az akkor 1320kg. 45° oldallemez? Darabja egy tonna biliacélból. A többit a meghagyom a fantáziának. Rá kell nézni a kialakításra, és nagyon könnyen talál az ember súlyos tonnákat csak a hosszból és alapvető geometriai különbségekből adódóan. Ha a leopardnak is függőleges oldalpáncélja lenne, nem lenne rajta az a túlnyúlás, rögtön minimum 4-5 tonnával lenne könnyebb.
Adom amit írsz....
Csak finomabban légyszíves. Az hogy Te tudsz valamit,nem egyértelmű másnak is.
Itt ,most,per pillanat egy konstruktív beszélgetés folyik.
Vágom a hsz-eid,csak próbálj légyszíves belesimulni a közegbe.
Peace!
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 589
79 778
113
Akkor az oroszok itt megint feltalálták a hipertérugrást....ugyanis amit én találtam az alapján a T62 motorja 38,8 liter lökettérfogatú, a Leo1-é meg 37,4 literes

egyébként a leo motorja 1900 kg

Nem talalták fel,csak nagyobb helyre építették be a kevésbé kompakt motort.
Persze az azonos lökettérfogatú de kevesbé kompakt motor egy nqgyobb motortérben már csak a hőháztartása miatt is megbízhatóbb szerkezet.
 
S

speziale

Guest
Miután az orosz dízelt eredetileg bombázó repülőgépekbe szánták így rendkívül könnyű volt.

és feltételezem ennek megint semmiféle hátránya nem volt....csak azok a hülye nyugati mérnönök (nemcsak a németek hanem senki sem) nem jöttek rá arra, hogy fele súlyból is ki lehetne hozni a motort....