Hmm... számolgassunk egy picit.
200 pilóta, gépenként 1,5 személyzet a NATO elvárás - szóval legyen durván 120 repülőgép akkor (ennek valamivel több mint a fele van beígérve ugyebár, de nyilván lesz még, szóval helyes). Vagyis akkor ki kell fizetni:
- 200 pilcsi képzése, bére. Egy valamirevaló, használható combat ready pilóta indul 500, de reálisan ezer óránál (civil F/O minimuma 250 óra...). Repült óra költség kiképzőgépek + F-16 kiképzési költsége legyen az átlag totál jóindulatúan 20000/óra.
- A gépek értéke maga (+ a felújítás), jön a karbantartás, a műszakiak (20+/gép, ezek bére, képzési költsége), a fegyverzet (AMRAAM+AIM-9X, meg az AG eszközök, célmegjelöltők, EW konténerek, stb...). AA raksik millió dodó fölött, viszont GBU-39 az viszonylag olcsó. Több százas, de ennyi gépnél igen hamar ezres nagyságrend
- A földi kiszolgáló eszközpark, ennyi gépre, ide értve a line teljes eszközállományát (a base maintenance nyilván lengyel/román lesz).
- Személyzet elhelyezése, dokumentáció, logisztikai lánc... végtelen a lista, merthogy egy full szovjet rendszert kellett tetőtöl-talpig átszerelni/átképezni nyugatiba.
Na most ezek miatt én még csak durva becsléssel sem látom az egész hóbelevanc bekerülési kötségét több milliárd dollár alatt - és ehhez jön az intenzív repülőüzem adta költség (üzemanyag, műszaki amortizáció, alkatrészigény, műhely/labor költségek, stb...), illetve szükségszerűen a veszteségek pótlása - legyen az baleset, levegőben elszenvedett, vagy a repterekre mért csapások által elvesztett technikai és emberveszteség. Ezeket pótolni kell majd (új földi kiszolgáló eszközök, új műszakiak képzése, stb...), ami szintén a nyugati (NATO) honvédelmi költségeket emészti fel.
A légi hadviselés ugyanis kurva drága játék, amit már a középhatalmak is megéreznek, és itt egy intenzív háború elképesztő anyagfogyását kell majd folyamatosan pótolni. Ami a bekerülésen felül havonta lesz egy iszonyat húsba vágó összeg.
És a legnagyobb baj, hogy ez az egész egy vesztes szituációba megy be...