Akkor mit fog csinálni a Nyugat, ha már eddig elment mostanáig is, meddig lehet fokozni? Leválasztják az orosz modulokat az ISS-ről?
Oroszország legkésőbb 2028-ban kiszáll a Nemzetközi Űrállomás projektből. Ezek nagyon hosszú átfutási idejű dolgok, itt ilyen napi politika nem játszik, hogy most akkor holnap felmondjuk. De ez így is épp elég lesz Joe-éknak.
Jelenleg 2024-ig van szerződés, lehet hogy ezt max. még egyszer, 4 éves időre meghosszabbítják, de nem biztos. Feltételezem, attól függ, hogy alakulnak a dolgok az új Ross űrállomás építésével. Egyelőre 2025 a dátum, ha ezt tartani tudják, akkor 2024-ben kiléphetnek a Nemzetközi Űrállomás programból. Az egy évet "átvészelik" a Naukán, illetve ugye a Nauka áthelyezése az új pályára is idő. Ha viszont csúszik a Ross, akkor van rá esély, hogy 2028-ig maradnak az amerikaiakkal közösen 4 éves ciklusokban zajlik a program hosszabbítás).
Na most ez miért lehet gond a jenkiknek? Joe bácsi pont 1-2 hete még a Nemzetközi Űrállomás 2030 utáni meghosszabbítását vizionálta. Tehát egyelőre nekik nincsenek konkrét terveik, főleg épülő űrállomás-moduljaik a Nemzetközi Űrállomás utáni időkre (most az ilyen Musk-féle photoshoppos grafikákat hagyjuk...). Az oroszoknak már fent van a Nauka (kb. Szaljut-7 méretű), a szintén pár hónapja fent lévő Pricsal dokkolómodullal funkcionálisan Mir szintű (bár annál jóval kisebb lakható térrel bíró) állomást alkot, ami önállóan, a Nemzetközi Űrállomás orosz részéről leválasztva is üzemképes, jelenlegi kiépítettség melett is.
Ha az oroszok kivonulnak a programból, akkor nekik lesz egy újonnan épített, Mir felszereltségű, annál némileg szűkösebb állomásuk, ha semmi nem történik, akkor is, mert ez már fennt van és ugye jelenleg épül két modul ehhez. Viszont az orosz szegmens nélkül az amerikai rész gyakorlatilag pár száz tonna ócskavas. Nem ismerem konkrétan az egyes amerikai modulokat. De amióta figyelem az űrkutatási híreket (kb. 15 éve) eddig kizárólag orosz eszközök végeztek mindenféle pályamódosítást. A régi Zarja és a tavaly felbocsátott Nauka is rendelkezik önálló hajtóművel, ezen kívül a pár havonta esedékes pályaemeléseket sokszor a Progressz teherűrhajóval végzik. A Musk-féle űrhajók biztos hogy nem tudják ezt elvégezni. Az amerikai modulokat nem tudom, rendelkezik-e valamelyik ehhez megfelelő hajtóművel, de az elmúlt 15 évben még soha egyetlen pályamódosítást nem végeztek. Ez talán jelzésértékű.
Az orosz rész hajtóművei nélkül pár hónap alatt lezuhan (havonta átlagosan 10 km-el kell megemelni a pályamagasságot, mert 400 km körüli magasságban is van egy nagyon ritka légkör, ami fékezi, és minél lejjebb kerül, annál gyorsabb lesz ez a magasságcsökkenés, ha elhanyagolják a pályaemeléseket, akkor pár hónap alatt lezuhan). Abban sem vagyok biztos, ha van is hajtómű az amerikai részen, azzal át lehet-e orientálni az állomást olyan irányba, hogy az megfelelő legyen a pályaemelésekhez (így is túl hosszú lett, nem részletezem, pályaemeléshez, pályamódosításhoz, orientációmódosításhoz teljesen más meghajtóeszköz szükséges).
Ezen kívül az életfenntartó rendszerek nagy részét is az oroszok üzemeltetik, ezek kiesésével az amerikai rész létszámát is le kell csökkenteni (jelenleg 3 orosz + 4 fő amerikai formában vesznek részt, értelem szerint a konkrét nemzetiség változhat, legutóbb pl. az orosz 3 főben konkrétan 1 orosz parancsnok és 2 japán űrturista volt).
Hacsak az amerikaiaknak nincsenek már kész terveik (nem rajzocskák, meg elképzelések, hanem konkrét műszaki tervek), akkor 2028-ig nem fognak tudni építeni olyan modult, ami kiváltja az orosz részt. Úgyhogy jó eséllyel űrállomás nélkül maradnak. Ez, figyelembe véve az orosz és kínai terveket, végleges lemaradásba hozza az Egyesült Államokat.