A már általam korábban lefordított és ide illetve a légiharc topikba betett orosz elemzés következő része.....
Légiharc Ukrajna felett 2022. március 3-án és 4-én.
A 2022. februári hadműveletek során az Orosz Fegyveres Erők nagyszámú cirkálórakétát vetettek be "stratégiai" ellenséges célpontok ellen, és a frontvonal légierejét nagymértékben bevetették Ukrajna szervezett légvédelmének visszaszorítására. Az áttekintés I. része - Repülés az orosz-ukrán háborúban.
3P-14 rakéta Kijevnél
A március 3-án Kijev felett lelőtt orosz 3P-14 rakéta roncsai. Valószínűleg ez az egyetlen hiteles eset, amikor az ukrán légvédelem lelőtt egy cirkálórakétát .
Miután 2022 februárjában a hadműveletek során legyőzték Ukrajna fő légvédelmi erőit, az orosz légierő március elején elkezdte aktívan támogatni erőit a levegőből. Valójában ekkorra a látszólag elégtelen erőkkel indított orosz "villámháború" minden hadműveleti irányban kudarcot vallott, kivéve talán a déli részen. A harcok kezdtek elhúzódó jelleget ölteni, és a közvetlen légi támogatás különösen fontossá vált.
Március 3-án reggel az orosz hadsereg 49 földi és 13 légi repülőgép, valamint 53 drón megsemmisítéséről számolt be.
Március 3-án az összes ukrán média arról számolt be, hogy az ukrán légvédelem lelőtt egy orosz Szu-30-as bombázót Irpen városa felett, továbbá egy Szu-34-est a DNR-fronton lévő Volnovakha közelében és egy ismeretlen vadászgépet Belgorod-Dnyisztrovszkij felett. Az általában komolyan vehető
https://aviation-safety.net/ weboldal a ruszofóbia hullámán azonnal felveszi ezeket a "veszteségeket" az adatbázisába, kizárólag fotó- és videó bizonyítékokkal nem alátámasztott ukrán állítások alapján.
Sőt, ha az elsődleges forrásokba mélyedünk, a Belgorod-Dnyisztrovszkij feletti repülőgép esete így néz ki. A város polgármestere a Facebookon jelenti: "A helyzet nem nyugodt. Egy belenkei katonai egység elleni támadási kísérletet rögzítettek! A támadást visszaverték! Úgy tűnik, hogy a gépet lelőtték!!!" Következő üzenet tőle - "Sürgős információ, egy ejtőernyős kiugrott a lezuhant gépből! Aki látta, jelentse a call centerben!!!"
További megerősítés nincs, sem szemtanúk, sem fotók a roncsokról, az ukrán sajtó azonban már felkapta: "Belgorod-Dnyisztrovszkij felett lelőttek egy orosz gépet. A pilóta katapultált, keresik. Az AFU katonai parancsnoksága megismétli, és a túlkapások hosszú listáját már hozzáadták.
Az egyetlen látszólag megerősített, március 3-án lelőtt repülőgép az Irpin város felett eltalált gép. Bár azt állították, hogy Szu-30-as volt, valójában egy Szu-25 N07 RF-91961-es lőtte le, amely Makarov város közelében zuhant le, amelynek roncsairól másnap fotók jelentek meg
Szu-25 N06 RF-91961 lelőtték 2022-03-03-án Irpen felett.
A március 3-án Irpen felett lelőtt és Makarov közelében lezuhant Szu-25 N07 RF-91961 roncsai.
A Szu-25 N07 RF-91961 fara Makarovnál.A Szu-25-ös farka, farokszám 07
A helyzet március 4-én drámaian megváltozott - az ukrán hadsereg által állított 4 lezuhant gépből legalább hármat valóban megerősítettek. Csernihiv közelében az ukránok lelőttek egy N04-es orosz Szu-25-ös támadógépet, amelynek pilótája belehalt a lőtt sebekbe - a földön vette fel a harcot, vagy még a levegőben lőtték le.
A két orosz Szu-25-ös egyikét lelőtték Csernyihiv térségében, N04-es repülőgép.
A Szu-25 N04 lezuhant pilótájának felszerelése.
Ugyanezen a napon egy másik Szu-25-öst is lelőttek Volnovakha közelében az 54. AFU gépesített dandár légvédelmi tüzérei.
A Szu-25 N08 RF-93026-ot március 4-én lőtték le Volnovakha felett.
A pilóta sorsa ismeretlen, de egy Mi-17-es kutató-mentő helikoptert és az abban Lévő SAR csapatottt a közelben lelőttek, miközben megpróbálták a mentést végrehajtani.
A lezuhant Mi-17-es kutató-mentő helikopter, amely megpróbálja kimenekíteni a lezuhant Szu-25 N08 pilótáját.
A legénység és a SAR-csapat tagjai közül csak ketten maradtak életben - az egyik pilóta (Ivan Reutin főhadnagy) és a SAR-kapitány (a vezetéknevét nem tudtam megfejteni). Van egy ukrán videó arról, ahogy a foglyokat egy kisteherautóval viszik, és egyértelmű, hogy mindkettőjüket brutálisan megverték a szó szoros értelmében - mindkettőjük arca véres volt, és a kezük meg volt kötözve. A foglyokat megfélemlíteni próbáló, üvöltő, hisztérikus ukránok hátterében mindkét tiszt nagyon méltóságteljesen viselkedik, a SAR-ember egyértelműen lábsérülést szenvedett.
Az elfogott Mi-17-es pilóta, Ivan Reutin főhadnagy és a mentőcsapat sebesült kapitánya. Mindkettőjüket megverték.
Van egy fotó is, amelyen ugyanezek a tisztek térdre ereszkedve állnak a fallal szemben. A SAR-tisztnek legalább még egy sebe van, a pilótának pedig lábáig égett a ruhája.
A nap végére az ukrán parancsnokság három lelőtt Szu-25-ösről (mindegyik megerősítve) és három lelőtt helikopterről (legalább egy Mi-17-es megerősítve) számolt be. Így a megsemmisített orosz repülőgépek száma 39-re, a helikoptereké pedig 40-re emelkedett. Ismét ez volt az első nap a háborúban, amikor az AFU által állított "győzelmek" nagymértékben hitelesek voltak. Az orosz légiközlekedés valós veszteségei akkoriban körülbelül 10 repülőgép és helikopter voltak (az Ukrajna által bejelentett 80-ból).
Az Ukrán Légierő a maga részéről azt állította, hogy Szu-25-ös és Szu-24M típusú repülőgépeivel csapásokat mért Kijev, Szumi, Csernyihiv és Harkiv térségében.
Az orosz védelmi minisztérium közölte, hogy az ellenségeskedések kezdete óta 65 irányító és kommunikációs pontot, 56 ukrán SAM-rakétát és 59 radart semmisítettek meg. A repülőgépek számát tekintve nem történt változás - ugyanaz a 49 repülőgép a földön és 13 a levegőben, egy UAV-vel bővült, így 54 drónt használnak.
Amint láthatjuk, az orosz légiközlekedés veszteségei március 4-én meglehetősen súlyosak voltak. Az orosz légierő igazi fekete napja azonban 2022. március 5-e volt, de erről majd a következő részben lesz szó.
Подавив основные силы ПВО Украины в операциях февраля 2022, с начала марта российская авиация начала осуществлять активную поддержку своих войск с воздуха.
militarizm.su