Kuruc71:
"A KUB utan a BUK nal kiemelt fontossagu volt hogy a szallito indito kocsi onmaga is kepes legyen celfelderitesre es tuzelesre. Nem csak 6 fokon belul hanem a teljes hatotavolsag es hatomagassagon belul. Mashogy nem is lenne ertelme.
Egy rendszer ami csak alacsonyan lat. Innen a gaz ellenenk nincs sok dolga csak magasan repulni."
Ha elolvasod amit írtam, nem is azt állítottam, hogy nem lehet megváltoztatni az antenna bólintási szögét és kitéríteni magasabb szektor kutatására, hanem azt, hogy egy kutatási blokk 6 fokos és nincs sok értelme feljebb emelni.
"Nem csal alacsonyan jovo celpontjaik voltak a szakadaroknak. Megjelentek a kozepes nehez katonai szallitogepek is amik a mar meglevo MANPAD oknak komoly problemat illetve megoldhatatlan problemat jelentettek ezert jelent meg nalluk a BUK hogy ezt is kezelni tudjak."
A szakadárok számára egy szállító gép akkor jelent problémát, ha le akar szállni, hogy utánpótlást tegyen le, vagy ejtőernyővel dobja le azt. 10 km magasságon egy szállító gép nem ésszerű célpont.
"Mar hogy ne lenne ertelme. Az ellenseg ott is lehet plane ha a radarod nem 360 fokos letapogatast vegez hanem csak 120 vagy kevesebbet mert pl akkor a cel oldalrol is becsuszhat hirtelen a semmibol a keresesi zonadba. A mai nem fazisvezerelt de meg korszeruenk mondhato forgo antennas kozelfelderito radarok is ugy dolgoznak hogy altalaban 1-2-3-4 alacsony pasztazas utan jon 1-2-3 magaspasztazas hogy lefedje a legteret teljesen. A pasztazasi mod tiusonkent valtozo sot vagy te magad allithatod be."
Amit leírtál az egy célkereső radar pásztázási profilja, ez meg célkövető-tűzvezető radar.
"Valoszinu hogy ez is volt a baj egyik fo forrassa. A felderitesre korlatozottan alkalmas radar kezeloje keson latta meg a celt es latta hogy nem sok ideje van mielott a celgep kicsuszik a megsemmisitesi zonajabol. Viszketett a tenyere plusz mivel tudta hogy sajat gep nem lehet a legterben az szamara csak ellenseg lehetett igy tovbbi vagy egyaltalan akarmilyen azonositas nelkul dicsosegre is szomjazva megnyomta a PUSZK gombot.
Az eredmeny meg ismert."
Ez nettó nem igaz. Naponta száz körüli polgári átrepülés volt az érintet terület fölött. Több volt a polgári átrepülés, mint az ukrán támadó bevetés. A világon nincs olyan idióta, aki ha egy pötty megjelenik, azonnal indít, mert mi van ha kirepül a megsemmisítési zónából. Az a pötty bármi lehet, zavar (nem szándékos, sima környezeti zaj), polgári gép, saját gép (amennyiben egy orosz utasszállítót annak tekintünk), amerikai/orosz drón, vagy madár, még akár egy tüzérségi rakéta is. A fazonnak meg van össze-vissza 4 rakétája, mert legfeljebb annyit szerezhettek a TELAR-ral együtt. Majd pont rá fog tenyerelni az indító gombra egy másodpercnyi gondolkodás nélkül. Hogyne! Mert azok ott mind sárga házi bolondok. Legalább annyit megtesz, hogy megnézi a transzponder jelet, mert arra a legesélyesebb cél pont a polgári gép.Meg annyit, hogy megnézi a cél pályáját és elgondolkozik azon hogy vajon mi a csoda lehet.
"Ahogy fentebb irtam ez nem igaz mert az ukranok a MANPAD ok elkerulese vegett magasan kezdtek el ropkodni a szallito gepeikkel es a'la Afganisztan a repter kornyeken spiraloztak le es fol hogy kikeruljek a szakadarok vallrol indithato raketait."
A gond csak az, hogy a rakéta feltételezett indítási helyétől számítva nincs egy szál reptér se a megsemmisítési zónán belül. A legközelebbi reptér a donyecki. Ha arra leszálló szállító gépekre akartak volna vadászni a szakadárok, akkor olyan közel kellett volna vinni a TELAR-t, hogy a reptér üzembiztosan megsemmisítési zónán belül legyen. Ilyet még az uránok sem állítottak. Mondjuk eleve eszement dolog lenne, mert ha sikerül leszedni egy gépet, az a városra zuhan, amit a szakadárok kötve hiszem, hogy kockáztatnának. Ráadásul egy sűrűn lakott környéken nappal egy BUK indítást sokan láttak volna. Ezen kívül ha csalafinta módon 10 km-ről kezd lespirálozni a szállító gép, akkor nincs min aggódni a légvédelmi tüzérnek, lévén sokáig fog spirálozni. Meg meg is várhatja ám, hogy elkezd-e lespirálozni és akkor utánpótlást szállító repülő, vagy nem és akkor bármi más, főleg utasszállító, de a lényeg, hogy nem jelent veszélyt, nincs miért rálőni.
"A rendszer tudja tudnia kell a celkovetes es celmegvilagitas funkciojat egyszerre ellatnia kulonben nem lenne mukodu."
A rendszer tudja is. A TELAR nem tudja önmagában. A TELAR, a felderítő radar és a parancsnoki jármű, ami összehangolja őket, együtt természetesen tudja. Sőt még két TELAR is tudja a felderítő radar nélkül. Az egyik célt övet, a másik megvilágít és a parancsnoki jármű vezérli őket. De ha se célkereső radar, se parancsnoki jármű, akkor a TELAR önmagában nem tudja.
"Ezt ugy oldjak meg hogy az indito jarmu orraban levo antennan ket radartolcser van ket kulon frekvenciaval . Az egyik a felderito uzemmod dopler frekijet nyomja es kovetesbe tudja venni a celt. Egyben ez az uzemmod az ami felderitesre is szolgalhat . Ha meg megvan a cel akkor bekapcsol a folyamatos megvilagitas egy masik frekin de ugyan azon az antennan mikodve. Igy rendszer egyszerre kovet es megvilagit."
Te egy általános elméleti megoldást írtál le, nem konkrétan a 9S35 működését. Egyszerű eldönteni. Túrj fel egy fényképet, amin a két különböző tölcsérsugárzó látszik az 9S35-ön.
"Sajnos keleten meg elegge nem magatol erthetodo hogy katonai gepen van olyan IFF ami a polgari gepek jelet is venni tudja. Mondhatni meglepo lenne plane nem az M1 es verzion amit mar az oroszok is vonnak kifele."
- Ne viccelj már!. Keleten is vannak polgári gépek és azok nem katonai transzponder jeleket sugároznak, hogy azonosítsák magukat, hanem ugyanolyan szabvány polgárit, mint a nyugati utasszállítók.
- Az M1 messze nem egy elavult ócskavas. 1983-ban kezdték szolgálatba állítani. A Varsói Szerződés tagállamainak a 90-es évek elején tervezték szállítani, csak közben véget ért a hidegháború. Van rajta megfelelő IFF.
- Az elején azt állítottad, hogy személyes tapasztalatból ismered a rendszert (eleve nehezen hihető), most meg feltételezésekbe bocsátkozol. Hogy is van ez?
"Valoszinu azert ezt kuldtek es nem a korszerubb M2/3 as sorozatot mert tudtak hogy az ukranoknak is ez van igy a sugarzasi ujlenyomata nem olyan egyertelmuen kirivo."
Döntsd el, hogy az ukránoktól szerezték a szakadárok, vagy az oroszok küldték. Ha az oroszok küldték, akkor kár annyi energiát fektetni annak bizonygatásába, hogy a TELAR milyen jól működik egymagában és a rendszer többi eleme tök felesleges, mert az oroszok küldhettek komplett rendszert is. Csak kérdés, hogy mi erre a bizonyíték, ki látta, ha nem látta, hogy tudták láthatatlanná tenni, valamint, hogy mi oka lenne erre az oroszoknak és honnan tudták, hogy az ukrán légirányítók majd pont akkor és pont oda küldenek nekik egy a szokásos útvonaláról északra irányított polgári gépet, amikor az oroszok odaküldik a rendszert és ahol azt felállítják.
"Valoszinuleg ukran szallitogepnek neztek. IL 76 nak amibol mar egyet le is szedtek. Ugy gondoltak itt jon az ovatosabb kovetkezo 76 os."
Azt az IL-76-ost 700 méteren lőtték le, leszállás közben, vizuális azonosítás után, úgy, hogy pontosan tudták, hogy utánpótlást visz a körbezárt reptérre. Ehhez képest azért hajszálnyit más eset 10 km-ről, azonosítás minimális kísérlete nélkül lelőni egy gépet, azzal a felkiáltással, hogy biztos IL-76-os és nem érdekes, ha nem utánpótlást visz, akkor is erre a célra éri meg ellőni a rakétákat, nem egy támadó Szu-24-ra, vagy Szu-25-re.