Egy kis érdekesség, Mordor érdekes számokról ír a haditech újságában.
Agenția de presă rusă Tass a informat, pe 22.09.2022, că, în anul 2023, cheltuielile pentru apărarea națională din bugetul federal al Rusiei vor crește cu 302,9 miliarde de ruble (aproximativ 5 miliarde de euro), urmând să ajungă la 4.981,6 miliarde de ru
www.defenseromania.ro
Megemelték az orosz katonai kiadások keretét, az új szám évi 83 milliárd eurónak megfelelő rubel. Az arányokat szemléltetve, ez a teljes GDP-jüknek így már a 4,5%-a, ez messze a hadigazdálkodás már. Nem a NATO 2% az átlag, de egy 3% fölött már erősen érzi a lakosság. Mozgósítás idején viszont ezen nincs min csodálkozni.
Összehasonlítva ezt Ukrajna 5%-ot költött. Ez az orosz szám viszont Határvidék teljes GDP-jének az 50%-ához közeledik. Mármint a háború előtti teljes termelésének 50%-hoz. Ezt adókból értelem szerűen nem tudja előteremteni. Ehhez az eddig látott külföldi hitelek ütemének minimum fenntartása szükséges.
Amit még ki szeretnék hangsúlyozni, hogy ha minimum egy fegyverszünetet kötnek valamikor,
Ukrajna átfegyverezte a hadseregét. Eddig a fenntartás nagyobbik része országon belül marad. Ha kidobják a kilőtt T-64-eseket és ők tényleg 7 féle külföldi tüzérségi rendszerrel, hamarosan érkező mondjuk 100-200 spanyol Leopárd2 meg sivatagban letárolt Abrams és légierőben vagy 4 század használt F-16, és még sorolhatnám a több ezer kézi pct, legmodernebb légvédelmi ütegek...
Ha ezeket mind fenn akarja úgy tartani
békeidőben, hogy
nincs hazai gyártó kapacitás mellettük, csupán
külföldre fizeti a karbantartást, alkatrészellátást, akkor azt az ukrán gazdaság nagyon nehezen tudja kigazdálkodni. Ha irányadónak vesszük, hogy egy honvédség
költségvetésének 30%-a üzemeltetés, akkor durván
egy 30 milliárd nyugati gépek üzemeltetése és lőszerváltással tudná ezt minimum ellensúlyozni. Ez már önmagában Határvidéknek
a régi GDP-jének a 15%-át jelentené. És akkor ebben még nincsenek benne a bérek.
És itt nem bátorkodtam becslést adni, hogy mit jelent majd Kijev számára iparilag az elvesztett területek, az államcsőd, hogy bent ragadtak több hónapra hajók a kikötőjébe és amíg nincs fix békeszerződés, addig rápakolnak plusz díjat a tengeri fuvarozók, hogy ez újra megismétlődhet, hogy a kiáramló lakosság miatt nem is lesz hosszú távon akkora munkaereje, hogy visszamenjen a háború előtti szintre a gazdaság.
Vagy hogy a nyugati technika drágább, mint annak orosz megfelelője.
Szeretném hangsúlyozni, hogy ez 4,5% már most látszik, hogy a Föderációnak is megterhelő lesz. És nála sem számoltam azt, hogy ha most T-72-esekre költ, akkor később ugyan úgy hiányként jelenik meg majd a T-90-esek és Armaták gyártása. Nála megmarad egy jóval nagyobb hazai rész, így jelentős mértéke vissza pörög a saját gazdaságába. De hogy képletesen szólva vagy Ladát és Kamaz teherautót gyárt vagy modern tankot és lopakodó repülőgépeket majd.