Azért ezt a gazt nem vágom, be lett linkelve műholdak felvétele, egyértelműen, mozgatva vannak és egy részük karban tartva. Az orosz tárolás nem a legjobb, meg sem közelíti az USA/Abrams karbantartási tervet, de ezt a "gazban 40 évig rohadó" kicsit túltoltad.
Helyenként látható a képeken, hogy "garázst" is kaptak, feltételezem a minőségibb darabok.
A V-46 motor (V-84 sem sokkal több) 500 üzemórára van tervezve. Azért, mert a ruszki a háborús tapasztalatai alapján azt mondta, hogy nem sokáig üzemel a tank, ezért a mérnökök ennek megfelelő élettartamra méretezték. Nem csak a motort, nagyon sok mindent más alkatrészt, részegységet.
Ez nem azt jelenti, hogy 500 óra után megáll, hanem azt, hogy a meghibásodás közti üzemidők nagyon lecsökkennek. A tömítések, csatlakozók lelazulnak, motorolaj, hűtőfolyadék, váltóolaj elfolyik.
Emiatt:
- Minél öregebb egy tank, annál többet kell javítani.
- Minél többet kell javítani, annál kevesebb az egyszerre bevethető harckocsi.
- A bevethető harckocsik meghibásodás közti üzemideje olyan alacsony, hogy állandóam baj van a gépekkel. Egy 31 tankból álló orosz hkz. egy harci nap alatt 4-5, vagy akár több tankot veszíthet "technikai okokból". Ez látható is a sok elhagyott eszköz képében.
- A megbízhatatlan technika növeli a műveleti kockázatot (mondjuk egy ponton lehajtón, vagy aknamező átjáróban lerohadó gép nagy galibát okozhat ).
Stratégiai szinten ezt többszörös kapacitású javitó (vontató)szervezetekkel, nagy mennyiségű alkatrésszel és sok tartalék tankkal lehet kezelni. Ezt amennyire lehet, szerintem az orosz meg is teszi. Viszont ez a mostani (átlagosan 20-30 éves életkorú, még jobb állapotú) tankjaira vonatkozik.
Ha valamilyen módon letárolt, régebbi (30-40 éves, régóta nem üzemelt) eszközöket szednek elő, akkor azokkal ezek a problémák még nagyobbak.
Van egy technikai oka annak, hogy a régóta álló járművek rövid idő után meghibásodnak. A különböző folyadékok a rendszerek alján vannak, így sok hely van, ahol sokáig nincs hűtófolyadék, olaj. Emiatt egyes tömítések, csőcsatlakozók gumi anyaga kiszárad, elöregedik (levegő hatására).
Mikor használatba veszik , feltöltik, légtelenítik, beüzemelik, a rendszerek működnek, de egy idő után az elöregedett anyagú (40 éves) tömítések elengednek. Ekkor egymás után jönnek a meghibásodások. Egyiket megcsinálják, jön a következő.
Emiatt minden drága eszköz üzemeltetése során közepes-, majd nagy javításnak nevezett technikai kiszolgálási szinteket írnak elő futás és/vagy üzemidő normák alapján. Ez a repülőgépeknél, harckocsiknál, teherautóknál is így van.
Ekkor az ilyen elöregedett anyagú tömítéseket cserélik, a kopó alkatrészeket, csapágyakat úgyszintén.
Azért, hogy valamilyen szinten üzembiztosan üzemeltethető legyen az eszköz.