Teljesen igazad van! Megy a vita, miért nem jó az NG! Sztem ami tudunk róla, az alapján, arra amire tervezték egy remek kis gép. ( tisztán a technikai paraméterei alapján).
A probléma az, hogy nem látom szükségességét a HM keretein belül! 14 Gripen, 2 Airbus, 2 Falcon, 2 KC390 számára teljesen felesleges 12 db ilyen gép..
Arról kell majd az illetékeseknek beszélni, hogy milyen döntési folyamat mentén született ez a megrendelés… mert az a ködös..
Igazad van, hogy ehhez a légierőhöz nem kell, viszont szerintem nincs is tervben, hogy változatlanul ebben a méretben hagynák. Mi értelme van egy Dongó század fenntartásának? Egy század légierőhöz nem kell egy század (sem fél század) pilóta növendék, akik évekig repülnek Zlinen.
Dongó századnak akkor van értelme, ha a második vadászszázad alapja lesz. Először vesznek a kiképzés legalacsonyabb szintjét jelentő gépeket, amiből bőven van elég. Most rendeltek BJT-t, és ebben a kategóriában teljesen jó az, amit vettünk. És tetszik, nem tetszik, a szükséges beszerzés visszatermeli azt, hogy egy magyar befektető megvásároljon egy külföldi céget.
A problémáim innen kezdődnek. El kell dönteni, hogy az AJT szintet nemzetközi pilótaképzés keretében képzelem el, az ott biztosított gépekkel vagy magam oldom meg azt is,
még mielőtt új vadászgépeket veszek. Ne értsetek félre, ez nem ma lesz. Teljesen logikátlan ma megrendelni a két szinttel lentebb lévő kiképző gépeket, majd jövőre megrendelni a vadászgépeket. Bárki azt gondolná, hogy az új vadászpilóták egy év alatt két szintet teljesítenek, a következő évben meg ülnek bele a GripenF ülésébe például?
Miért érzem problémásnak az új minisztert?
1, Már a választás és a kormányalakítás között megrendeltük az Albákat, ahhoz, hogy ez a rendelés lefusson, semmi feladat külön az ő személyét nem követelte volna meg. De most el kell döntenie, hogy például olasz közös NATO kiképzést rendelünk-e a Dongónak vagy vásárolunk 8 db ALCA-t? Itt döntse el mindenki, hogy melyiket látná szívesen, de ALCA az AJT-ben amit a fórumon olvastam róla tényleg a trabant kategóriája egy olasz M-346-tal szemben, miközben az AlbaNG teljesen versenyképesnek tűnik az M-345-tel vagy másokkal szemben a kategóriájában.
Mi volt a probléma Benkő papával és miért érezték azt, hogy ez eddig oké, de most olyan döntések jönnek, amit nem őrá, hanem az új miniszterre bízunk? Az AV lelkesen ígéri Irakban, hogy az ALCA modernizációja olyan szuper lesz, csak vegyék meg! Ki fogja fizetni az új ALCA kifejlesztését? Ez most a bagdadi kormánynak ennyire fontos és ők? Eddig arról beszélünk, hogy 2030 után ők lesznek az egyedüli üzemeltetők. A cseh kormány segíti ki a saját hazai cégét és rendszerben tartja, megrendeli az ALCA továbbfejlesztését a saját gépeire? Eddig a kukázásukról szólt a hír. V4+Irak közös programként akarjuk ezt elképzelni? Borsózik a hátam.
2, Azzal, hogy felvásároltuk a cseh légiipar zászlóshajójának majdnem egészét, nekünk érdekünk lett az AV továbbfejlesztése és bevonása egy új vadászgép ellentételezésébe való bevonásnál. Mi ezzel a gondom? Meg lehet ezt oldani úgy, hogy ami gépet a magyarok rendszeresítenek, annak a gyártójával leboltolunk valami társulást, beszállítást, hívjuk bárminek és kap egy kis segítséget a technikai fejlődésben. És amikor a csehek egy másik vadásztípus mellett döntenek 2027-től, akkor ők is leboltolnak valami ilyesmit. Ez hatalmas fejlődés az AV-nek, rengeteg tapasztalatot nyer mind a két óriás cégtől... csak értelme nincs.
Vagy ki lehet mondani, hogy amit a csehek rendelnek, azt rendeljük mi is.
Ez eddig is így volt. Itt vannak a problémáim, hogy ő miniszterként és cégvezetőként milyen döntéseket hozna? Erre mondtam azt, hogy ha aláírjuk akár a Tempest, akár az FCAS programban való részvételt, akkor meg fogok nyugodni. Mert akkor tényleg érdekeltek leszünk abban, hogy a Gripen C váltó típusa 6. gen tényleg harcképes gép legyen. Egyik program sem fog lefutni 2027-ig, a csehek erre nem tudnak várni. Erre mondtam, hogy nagyon nagy ütközés van a cseh és magyar stratégiai irányban. És nem szerencsés, hogy neki üzletemberként köti a kezét. A másik problémám, hogy számomra a csehországban maradó része az AV-nek nem magyar iparfejlesztés. Csak az a rész, ami átköltözik/itthon bővül. Neki üzletemberként az is jó -sőt, attól félek sokkal olcsóbb-, ha a régi épület minél jobban ki van használva. De ebben meg ne legyen igazam és új anyagok kapcsán tényleg itthoni beszállítók legyenek!
Ennek az évtizednek a második felében -szerintem- lehetett látni, hogy vadászgépet akarnak a Dongó feneke alá tenni. Nekem a Gripen C is teljesen elfogadható lett volna, de meglátjuk mi lesz.