Egy valamire még jó lehet: légvédelmiseknek célt repülni!
Arra Gripen repülő órája drága lenne. Ha tesznek rá valamilyen zavaró konténert, akkor EW környzetben is gyakorolhatna légvédelem. A felderítéshez - amire szánják - amúgy is kell valamilyen zavaró konténer vagy különben gyorsan lelövik ez a madarat...
Én azt remélem, hogy itt is az az elképzelés valósul meg, hogy nem helyett, hanem mellett. Már csak azért is, mert vadászpilótáknak is kelleni fog a kiképzés légelhárítós környezetben, támadást próbálgatni ellenük, meg a győrieknek is szokniuk kell, hogy egy igazi vadászgép ellen más a reakcióidő, mint amit egy Albatrosz NG ellen megszoktak.
De egyetértek, amikor előre meghatározott útvonalon, meg a hadgyakorlat egyéb alacsonyabb szintje megy, arra tökéletesnek tűnik egy EW podos tréning.
Igen, de mi egy NATO ország vagyunk, és megvan a lehetőségünk, hogy ne ilyen kényszermegoldásokkal éljünk, hanem valódi, modern lehetőségekkel. Tulajdonképpen minden erre alkalmas drónt megvásárolhatunk és adhatunk a katonáknak az elérhető legjobb CASt - és anélkül, hogy halálba küldenénk a srácokat úgy, mint abban a 30 éves lemaradásban lévő konfliktusban a szomszédban. Mi a NATO részeként nem kell így gondolkozzunk.
Nem megbántani akarlak, ne is annak vedd ezt most, de kicsit hosszabban kifejtem, hogy miért gondolom, hogy teljesen más szemlélet miatt esélyünk nincs egyetérteni.
1, Elismerted, hogy a cseh szimulátorokkal ez kiképzésnek jó csomag tud majd lenni. Mivel Csehország ebből él, természetesnek veszem, hogy nem egy részét akarja eladni, hanem része lesz az egész. Mivel te is úgy láttad, hogy a cseh program jó, ezen nem is rugóznék tovább. Ebből a szempontból biztosnak tűnik, hogy megérte.
2, Szerintem fals az ukrán háború értelmezése a médiában és nálam megdöntötte azt a furcsa nézetet, ami itt a fórumon uralkodó volt előtte, hogy a berepülés korszaka meg a helikoptereké leáldozott és a jövő háborúiban csak merev szárnyas gépek és csak sand-off fegyvereket fognak használni még CAS-ra is.
Valaki abból indul ki, hogy Ukrajnában korszerű fegyverek hiányában kényszerből vannak radar alatt berepülések és komoly veszteséggel járó taktikák. Én nem látom ezt az elmaradottságot, az oroszoknak mind a mai napig vannak raktáron stand-off muníciójuk és köztük dedikált SEAD is. Megvolt a lehetőség, hogy egy amerikai harcászatához hasonló módszerrel előbb 2 hónap alatt lebontsák az ellenség légvédelmét, és utána indítsanak szárazföldi támadás. Mindenki ezt is várta tőlük.
Viszont ők bizonyították a helikopterharcászat életképességét erős légvédelemmel szemben is, első nap már az ellenség fővárosánál voltak. És nem mondanak le a radar alatti berepülésekről sem, úgy tűnik, szerintük ez még mindig jobban megéri.
Itt nagyon falsnak érzem az érvelést, hogy Ukrajna miért nem veti be a kiképző gépeit, mert ezek csak gpú poddal szerelhetők fel, mint minden C, nem SBD-kről vagy bármi használhatóról. Az NG logikusan a Gripen levegő-föld fegyvereit kell hordozza, amire a kiképzést adni akarjuk. Másfelől arról sincs infonk, hogy Kijevnek tényleg meg vannak-e ezek a gépei.
3, Szerintem kár összehasonlítani egy Albatrosz NG-t egy Gripennel. És hibás az a hozzáállás, hogy NATO tagok vagyunk, ezért mi embargó nélkül megvehetünk bármit. Ezek a gépek valahol 1 db MBT ára körül vannak. Egy Gripen ára pedig közelíti egy század MBT árát. Visszautalva a 2,-re szerintem nem lehet azzal felkészülni egy háborúra, hogy mi megvehetjük a legjobb gépeket. Növelni kellett a bombákat és a podokat hordozni tudó platformok számát. Ha 1,-ben egyetértünk, hogy tréning gépnek jó, akkor az árából kiindulva nem jelentett túl nagy költségnövekedést a felfegyverzése. Ha berepül és kivág csupán 1-2 MBT-t vagy IFV-t már visszahozta az árát. Az elvesztése meg nem olyan drasztikus veszteség, mintha egy Gripen szaladt volna be radar alatt egy fel nem derített MANPADS-ba. Éles háborúban nem tréning gépek számbeli fölényére kell építenünk, ebben igazad van, de ezek egy könnyen, gyorsan, saját forrásból pótolható eszközök lesznek egy Gripen E-vel szemben. És pont abban reménykedem, hogy ezek a jövő légierő beszerzéséhez felkészülésnek kellenek. Nem a végleges megoldás, csupán a Dongók felkészítése új vasak megkapására.
Nálam teljesen már a megközelítés, ami egy Tempest beszerezéstől vagy akár csak egy Gripen E/F beszerzéstől elvárnék és más, ami egy alapvetően kiképzési céllal megvásárolt géptől remélek. Viszont szerintem mind a kettő jól fog jönni. (Benkő szerint ez a 2026 utáni időszak.)
4, A legnagyobb különbséget abban látom kettőnk megközelítésében, ami
@Filter kollégával való vitátokból is kiviláglott. Én vele majdnem egyszerre írtam le, hogy ezeket a gépeket missziós küldetésekben is remélem, hogy bevetjük. A te érved az, és itt újfent hangsúlyoznám, hogy nem támadó szándékkal írok, hogy Mali veszélyes, ott lőnek és csak a legjobb fegyvereket lehet kivinni. Ha CAS-t akarunk éles helyzetben gyakorolni, akkor Gripen. (És érteni vélem a logikát ebben is, nem csak az Albatrosz NG költséghatékony voltában.)
Én más megközelítésben látom a dolgokat és Pöcshuszárral és Filterrel értek egyet. Ha egy pilóta nem hajlandó kimenni Afganisztánba vagy Maliba egy Albatrosz NG-vel, mert fél a MANPADStól, az valószínűleg
pszichológiai alkat miatt teljesen alkalmatlan vadászpilótának. Nem kell elbocsátani, meg nem kell megkövezni, mert polgári gépre lehet tökéletes és még katonai szállítóra is akár. (Bár tudjuk, hogy Afganisztánban tűz alatt kellett leszállni a kimentésnél, de ez mellékes.) De egy légiharcra alkalmatlan és le kell tiltani őt a vadász kiképzés tovább folytatásától.
Nem tud senki vitatkozni azzal, hogy 100 sikeres Air Police küldetés végrehajtása nem fog annyi megbecsülést adni ezeknek a fiúknak, akik egyébként keményen dolgoznak, mint egyetlen GBU bombával megölt iszlám terrorista. És ne értsetek félre, nem azt mondom, hogy mint muslicák a szélvédőn kell küldeni meghalni a pilótanövendékeket SZ-300-asok ellen, de egy kézi indítású rakéta bármikor felbukkanhat, egy valódi háborúban meg pláne lesznek komolyabbak. Nem lehet abból kiindulni, hogy akkor vetem be a légierőt, ha biztosan nincs MANPADS sem. Visszautalnék 2,-re, hogy lassan 2 hónapja már az oroszok azzal küszködnek, hogy próbálják megtalálni az ukránok légvédelmi rendszereit. Ezek hol a fronttól 50 km-re bukkannak fel, hol közvetlenül légvédelmi ernyőt adnak a konvojok kíséretében. És addig a légiharcok is komoly lérak jelenlétben lesznek várhatóan megvívva, nem légüres térben.
5, Nem vesztegetnék túl sok szót a hadipari, K+F lehetőségekre. Főleg, mert egyetértek sok mindenben Kelepistivel, de az ő logikája szerint tényleg nem lenne soha semmi gyárunk és fejlesztésünk, mert jobb az meg biztosabb, ha más megcsinálja, mi meg polcról megvásároljuk. Már az elejétől fogva feszegettem a drón gyártást, a 6. gen fejlesztésben igaza van, hogy nem mi leszünk az ászok, de ha nem kellünk és AV-val csak a koreai vagy a japán 6. genbe tudunk társulni, én azzal is végtelenül boldog lennék, ha a hadseregünk megkapja. Csak jelenleg gazdaságilag nem tűnik bevállalhatónak polcról vásárolni 6. gen-t és mindent fizetni külföldre idegen pénznemben. Kell egy saját karbantartó üzem és gyártási részesedés.
Összefoglalva: Én egy szemlélet váltást is remélek ettől a beszerzéstől. A vadászpilótának alkalmas jelentkezőket nem elriasztja, hanem várhatóan növeli a jelentkezők számát, ha a Dongó század megkapja ezeket a gépeket. Az alkalmatlanokat meg lehet távol tartja, ha ilyeneket hall. Én inkább ezeket küldeném ki végzős diákokkal missziózni, bármilyen kegyetlennek hangzik. Óriási hiányosság, hogy jelenleg nincs semmi harci küldetés ennek a fegyvernemnek.