[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 519
44 029
113
Mit ne vegyek készpénznek?
Azt amit a vezérőrnagy fapofával kijelentett a búcsúelőadásán.
Miért hazudozna? Egy korábbi tervről? Hallo!
Mert már nem is biztos, hogy aktuális. Zrínyi program már nincs, most épp "Haderőkép 2031" az aktuális terv, amiről semmit nem tudunk. Kb. a nehéz dandár összerakása, ami nagyjából fix.
Böröndi sem hazudik valszeg a "mélységi csapásmérés" kiemelt fontosságáról, aztán még sincs megrendelve!

Tényleg k. jó tervek vannak, csak pénz nincs rájuk.
 
  • Tetszik
Reactions: J.G. and Pogány

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 858
12 592
113
Mit ne vegyek készpénznek?
Azt amit a vezérőrnagy fapofával kijelentett a búcsúelőadásán.
Miért hazudozna? Egy korábbi tervről? Hallo!


Ha nem lett volna másik megrendelő ország, akkor lett volna pénz átvenni, hidd el nekem!
3adszorra írom le, hogy 600+Mrd forintért vett vissza a Kincstár államkötvényeket.
Ez azt jelenti, hogy a cash ott figyelt a számlán. Jobb híján erre költötték. Hogy a jövőbeli kamatfizetési kötelezettségek kevesebbek legyenek.

És akkor ezért ment a levesbe pár másik beszerzés is?
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 319
8 828
113
Na akkor most már nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit fogunk csinálni, ha Trump benyögi, hogy a GDP 3-4-5%-a legyen a haderő költségvetése.
Kihúzzuk a gyufát a megváltónál, vagy átrakjuk a katonai nyugdíjakat a HM költségvetésébe?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 519
44 029
113
Na akkor most már nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit fogunk csinálni, ha Trump benyögi, hogy a GDP 3-4-5%-a legyen a haderő költségvetése.
Kihúzzuk a gyufát a megváltónál, vagy átrakjuk a katonai nyugdíjakat a HM költségvetésébe?
Meglepne ha egy ilyen trükközésnek bedőlne bárki is...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 883
47 312
113
Mert már nem is biztos, hogy aktuális. Zrínyi program már nincs, most épp "Haderőkép 2031" az aktuális terv, amiről semmit nem tudunk. Kb. a nehéz dandár összerakása, ami nagyjából fix.
Böröndi sem hazudik valszeg a "mélységi csapásmérés" kiemelt fontosságáról, aztán még sincs megrendelve!

Tényleg k. jó tervek vannak, csak pénz nincs rájuk.
De ki beszél MOSTról?
Volt egy terv. Ehhez méretezték a légierőt. Ennek megfelelően a pilótaképzési kapacitásokat.
Az ország megvédésének minimumára az akkori Honvédségi/Légierős vezetők 3 századot számoltak ki (nem csak ők, de az igen hasonló adottságokkal rendelkező csehek is eredetileg 3 század Gripent akartak, meg mi is). Az ország azóta sem lett kisebb.
A cél továbbra is adott. Te magad állítottad, hogy olyan infóid vannak, hogy a támadóhelikopteres tervek helyett a merevszárnyas multirole lett preferálva.
A most beszerzett 4 gép nem haderőfejlesztési, hanem működésbiztonsági szándékkel lett lerendelve.
A multirole vadászgépeinknek per pillanat nincs alternatívája. Nincs olyan drón megoldás, ami kiválthatná őket. És ez még évtizedekig így lesz. Tehát a Légierő részéről az igény elég konkrét.
Ha forró lenne a pite, akkor már régen le lenne rendelve a +2 század. Volt is kb. az ukrán konfliktus első 3-4 hónapjában.
Most még - a konfliktus végén - lehetnek érdekes fejlemények, de a politikai elit jelenleg nem látja értelmét jelentős további fejlesztésekbe pakolni a különben is problémás erőforrásokat. A vállalt NATO célszámokat így is el fogjuk tudni érni. Annál többet meg minek őlnének bele egy gazdaságilag (közel) inaktív állami szektorban. A politikus egy ilyen állatfajta. Honvédelemre csak a leges-legszükségesebb minimumot fogja beletolni. Mivel manapság már a katonai elit marginális része a társadalomnak, így szavazati szempontból sem igazán oszt vagy szoroz a helyzetük. Ha nem lázadnak fel, akkor a politikus már boldog.
 

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 533
93
Nem váltják! Hiszen ne nézzük hülyének az osztrák légierő szakembereit. Ők is tisztában vannak a képességeivel.
De legalább így el tudták adni a politikai vezetésnek, hogy miért éri meg végre leadni a nyomorult Saab 105-ösöket, amelyeket lassan a B-52-esekkel együtt fognak mutogatni, mint a valaha leghosszabb ideig a levegőben tartott matuzsálemeket.
Szerintem óriási dolog, hogy nem peregnek azok a gépek le havi rendszerességgel.
Ha nem tudják a politikára rámelegíteni ezt a multirole kiképző gép koncepciót, akkor gyakorlatilag búcsút mondhatnának az önálló harci repülésüknek. Mert ha a kiképző századuk megszűnik, akkor ott nagyon komoly tapasztalatszerző képesség vész el. Semleges országként meg nincs annyi lehetőségük, mint egy NATO tagállamnak. Náluk a kiképző század volt az EF2000 előszobája. (Ahogy a cseheknél is az Alca század)
Mi meg szerintem ezt akarjuk visszahozni az NG-vel.
Továbbra is. Nálunk a 3 multirole századra kellett, hogy elkészüljön felépített rendszer. Oda meg már minimum egy kiképző század dukál.
Az osztrák légierő már 4 éve kivonta a SAAB-105 gépeket a rendszerből, azóta az utódját keresik, de a pénz egyenlőre helikopterre, meg szállítógép megrendelésre jobban kellett.
Egyenlőre a EUROFIGHTER modernizációjuk is halasztásra került. Amúgy is röhejes, hogy a "gazdag" Ausztria a harci-gépeihez (a beépített gépágyún kívül) nem rendszeresített az IRIS-T-n kívül semmilyen más fegyverzetet és még sok egyéb problémával is küzdenek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 519
44 029
113
Az osztrák légierő már 4 éve kivonta a SAAB-105 gépeket a rendszerből, azóta az utódját keresik, de a pénz egyenlőre helikopterre, meg szállítógép megrendelésre jobban kellett.
Egyenlőre a EUROFIGHTER modernizációjuk is halasztásra került. Amúgy is röhejes, hogy a "gazdag" Ausztria a harci-gépeihez (a beépített gépágyún kívül) nem rendszeresített az IRIS-T-n kívül semmilyen más fegyverzetet és még sok egyéb problémával is küzdenek.
Náluk is stratégiai nyugalom van - mi vagyunk az ütköző zóna, nem ők...
 
  • Szomorú
Reactions: TribunusAlex

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 094
15 326
113
De ki beszél MOSTról?
Volt egy terv. Ehhez méretezték a légierőt. Ennek megfelelően a pilótaképzési kapacitásokat.
Hát ez volt a legnagyobb baromság.
Merthogy 2 új század megérkezése időbe került, ezért nem kellett volna az összes, 3 századra való kiképzőgépet azonnal megrendelni, hanem azokat is 2 évvel összhangban az "igazi" vadászgépek előtt.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 519
44 029
113
Hát ez volt a legnagyobb baromság.
Merthogy 2 új század megérkezése időbe került, ezért nem kellett volna az összes, 3 századra való kiképzőgépet azonnal megrendelni, hanem azokat is 2 évvel összhangban az "igazi" vadászgépek előtt.
Azért lett ennyi gép véve mert volt terv közös kiképző rendszerre a "csehszlovákokkal" meg azért mer Boboé volt akkor még a gyár ő meg baromira lobbizott több gépért.
Rossz nyelvek szerint ő 24-et akart rásózni a MH-ra könnyű támadóként aposztrofálva, szóval örüljünk hogy MG lealkudta 12-re...
Maximum 6 gép a valós igénye a légierőnek.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 319
8 828
113
Én még mindig azt mondom, hogy az L-39 jó arra, hogy többet repüljenek a Gripen pilóták, mégpedig ne a drága Gripen-en és ne a gagyi Zlin-en.

Továbbá jó lehet még bizonyos drone-ok levadászására. Nem rakhatunk mindenhova csöves légvédelmet és a lassú drone-okat az ukránok Mi-24-el is leszedik, egy L-39 gyorsabban odaér és egy gépuska konténerrel lelőheti. Erre a feladatra még Super Tucano is jó lehet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 519
44 029
113
Én még mindig azt mondom, hogy az L-39 jó arra, hogy többet repüljenek a Gripen pilóták, mégpedig ne a drága Gripen-en és ne a gagyi Zlin-en.
Már kiképzett Gripen-pilótának nem pálya a Skyfox: nem igazán tesz hozzá a tudásához vagy segít azt fenntartani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 957
82 655
113
Én még mindig azt mondom, hogy az L-39 jó arra, hogy többet repüljenek a Gripen pilóták, mégpedig ne a drága Gripen-en és ne a gagyi Zlin-en.

Továbbá jó lehet még bizonyos drone-ok levadászására. Nem rakhatunk mindenhova csöves légvédelmet és a lassú drone-okat az ukránok Mi-24-el is leszedik, egy L-39 gyorsabban odaér és egy gépuska konténerrel lelőheti. Erre a feladatra még Super Tucano is jó lehet.
Valószínűleg nem a kiképzett Gripen pilóták fognak L-39-en is repülni, hanem azok akik az NKE pilóta szakon már végeztek, merevszárnyúra kaptak besorolást, de még nem lehet tudni hogy mi lesz belőlük, mire lesznek alkalmasak és hol lesz a következő szabad hely (Gripen/KC390/Falcon/A319). Az L-39 egy pilóta puffer lesz a tipusátképzések előtt. Azoknak ad repülési lehetőséget, akik hajlandóak lesznek évekig várni a továbblépési lehetőségre és nem mennek el inkább civil pilótának. A Honvédség szerint az L-39 azért kell, mert hosszabb, alaposabb és olcsóbb kiválasztási lehetőséget ad arra hogy ki alkalmas vadászgépre és ki csak szállítógépre, így ez nem a drága kanadai/amerikai/olaszországi képzésen derül majd ki.
Kiképzett Gripen pilóta valószínűleg már csak akkor fog L-39-en repülni, ha már egészségügyi okokból nem lesz alkalmas hangsebesség feletti típuson repülni. Ekkor az "életpálya modell" szerint két lehetősége van ha a Honvédségnél akar maradni: vagy előléptetik, irodai beosztásba kerül és emellett repülgethet még évente egy kicsit L-39-en, vagy arra vár hogy valamelyik szállítógépre kerüljön. Lenne még egy harmadik lehetőség is, amikor L-39-re kerül oktató pilótának, de ehhez valószínűleg az kellene hogy beinduljon Kecskeméten az NFTE képzés a külföldi pilótajelölteknek, különben nem lesz igény túl sok oktató pilótára. A negyedik lehetőség, amiről ha jól emlékszem utoljára Maróth beszélt, hogy az L-39-esekkel haladó pilótaképzés szolgáltatást (agresszor századok) is nyújtanának külföldi légierőknek, a TOP ACES/Draken/AEC Skyline/stb. cégekhez hasonlóan, ezekhez jól jönnének a harceljárásokat ismerő ex-Gripen pilóták és a "felderítő/könnyű támadó" L-39-esek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 883
47 312
113
Valószínűleg nem a kiképzett Gripen pilóták fognak L-39-en is repülni, hanem azok akik az NKE pilóta szakon már végeztek, merevszárnyúra kaptak besorolást, de még nem lehet tudni hogy mi lesz belőlük, mire lesznek alkalmasak és hol lesz a következő szabad hely (Gripen/KC390/Falcon/A319). Az L-39 egy pilóta puffer lesz a tipusátképzések előtt. Azoknak ad repülési lehetőséget, akik hajlandóak lesznek évekig várni a továbblépési lehetőségre és nem mennek el inkább civil pilótának. A Honvédség szerint az L-39 azért kell, mert hosszabb, alaposabb és olcsóbb kiválasztási lehetőséget ad arra hogy ki alkalmas vadászgépre és ki csak szállítógépre, így ez nem a drága kanadai/amerikai/olaszországi képzésen derül majd ki.
Kiképzett Gripen pilóta valószínűleg már csak akkor fog L-39-en repülni, ha már egészségügyi okokból nem lesz alkalmas hangsebesség feletti típuson repülni. Ekkor az "életpálya modell" szerint két lehetősége van ha a Honvédségnél akar maradni: vagy előléptetik, irodai beosztásba kerül és emellett repülgethet még évente egy kicsit L-39-en, vagy arra vár hogy valamelyik szállítógépre kerüljön. Lenne még egy harmadik lehetőség is, amikor L-39-re kerül oktató pilótának, de ehhez valószínűleg az kellene hogy beinduljon Kecskeméten az NFTE képzés a külföldi pilótajelölteknek, különben nem lesz igény túl sok oktató pilótára. A negyedik lehetőség, amiről ha jól emlékszem utoljára Maróth beszélt, hogy az L-39-esekkel haladó pilótaképzés szolgáltatást (agresszor századok) is nyújtanának külföldi légierőknek, a TOP ACES/Draken/AEC Skyline/stb. cégekhez hasonlóan, ezekhez jól jönnének a harceljárásokat ismerő ex-Gripen pilóták és a "felderítő/könnyű támadó" L-39-esek.
+ a csehek taktikai szimulátor rendszere simán alkalmassá teheti a gépeket akár a Gripen pilóták év közbeni emelt szimulációs gyakorlására.
Jelenleg is szimulátoroznak egy csomót. Az integrált rendszer pedig azt fogja elősegíteni, hogy egy "full" Gripen cockpitben fognak tudni repülés közben taktikai feladatokat szimulálni - olcsón.
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 957
82 655
113
+ a csehek taktikai szimulátor rendszere simán alkalmassá teheti a gépeket akár a Gripen pilóták év közbeni emelt szimulációs gyakorlására.
Jelenleg is szimulátoroznak egy csomót. Az integrált rendszer pedig azt fogja elősegíteni, hogy egy "full" Gripen cockpitben fognak tudni repülés közben taktikai feladatokat szimulálni - olcsón.
Kecskeméten már van Gripen szimulátor, ha jól emlékszem már össze van kötve a többi hasonló szimulátorral, emellett rendszeresen járnak a svédekhez is szimulátoros továbbképzésre (Swedish Air Force Combat Simulation Centre / Flygvapnets Luftstrids Simulerings Centrum, FLSC). Meglepne, ha ezt engednék a svédek kiváltani. Ahogy a típusátképzést se, mert az is bevétel nekik. Az egyik szerződésmódosításnak épp az volt a lényege, hogy ezek is benne legyenek. Kíváncsi leszek, hogy mi lesz ennek az Aero-Saab együttműködésnek a végeredménye, mert még csak a megvalósíhatósági tanulmány elkészítésénél tartanak. Az általad sokszor linkelt L-39NG pilóta képzési rendszer ábráját be tudnád linkelni újra valahonnan? Az Aero oldalán nem találtam, az l39ng.cz oldalt pedig már megszüntették így a fórumról is eltünt.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 858
12 592
113
az L-39 jó arra, hogy többet repüljenek a Gripen pilóták

Nem arra jó, hanem arra rossz!

Valószínűleg nem a kiképzett Gripen pilóták fognak L-39-en is repülni, hanem azok akik az NKE pilóta szakon már végeztek, merevszárnyúra kaptak besorolást, de még nem lehet tudni hogy mi lesz belőlük, mire lesznek alkalmasak és hol lesz a következő szabad hely (Gripen/KC390/Falcon/A319). Az L-39 egy pilóta puffer lesz a tipusátképzések előtt. Azoknak ad repülési lehetőséget, akik hajlandóak lesznek évekig várni a továbblépési lehetőségre és nem mennek el inkább civil pilótának. A Honvédség szerint az L-39 azért kell, mert hosszabb, alaposabb és olcsóbb kiválasztási lehetőséget ad arra hogy ki alkalmas vadászgépre és ki csak szállítógépre, így ez nem a drága kanadai/amerikai/olaszországi képzésen derül majd ki.

Ennek van értelme.


A Gripenes repülést L-39-el pótolni úgy, hogy oda-vissza üldögélnek a pilóták pont olyan, mintha a lövészek kispuskát kapnának, mert olcsóbb a lőszer, meg nincs akkora visszarúgása.
Amivel talán meg lehet tartani valakit úgy is, hogy esetleg éveket kell várjon arra, hogy Gripenre kerülhessen, az a több repült óra.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby