[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 329
113
Valamint azt is érdemes megemlíteni, hogy amikor Bobóg... megvette az Aero Vodochy-t, gyorsan megérkezett az L39NG beszerzés és csodával határos módon gyorsan meg is vette tőle az állam a céget. Ki gondolta volna, hogy nem tud hibázni a Bobókánk a tenderek vad mezején. Majd berakták miniszternek. Hihetetlen egyébként. A lencsevédővel távcsövező Hende Csabai magasságokban van a pali.
Ennek az időrendnek azért nézz utána! Meg hogy ki kitől és miért vette meg a céget.
A hihetetlen az, hogy már megint itt tartunk....
Írd azt hogy utálod a zakóját! Csak végre lapozzunk.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Most kb. azt magyaráztad el nekünk, hogy felesleges a szimulátor, mert ugye azzal nem lehet úgy repülni, mint a Gripennel.

Nem.
Ezek szerint komoly szövegértelmezési kihívásokkal küzdesz.

De hogy konkretizáljuk ezek a gépek 2 ülésesek.

Nee, tényleg? :D

Tehát a kiképzések oktató státuszú pilóták felügyelete mellett folynak.

A kiképzés. De én nem erről beszéltem.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Aki ilyeneket ír, annak fogalma nincs a mai modern kiképzőgépekről

:'D

Millió elektronikai rendszer van (többszörösen biztosítva, duplikálva), ami azt szolgálja, hogy a kezdő pilóta (vagy rosszul lett pilóta) se verje oda magát, a vezérlőrendszer egyszerűen elveszi tőled a gépet, ha a biztonságos paramétereken kívüli jelzést érzékel. Oktatásnál az oktató pilóta is kontrollál, de a biztonsági rendszereket ő sem írhatja felül!

Egész eddig felrótták ennek a gépnek, hogy nincsenek duplikált rendszerei, civil benne minden. Attól, mert az Albatrosz, leírom mégegyszer, lassabban, pilótafülkéjét Gripenszerűvé kalapálják, nem lesz Gripen. Akkor sem, ha a kijelzőjén tudnak mondjuk légicélt villantani és szimulált rakétaindítást végezhet. Ezt meg tudják tenni a földi Gripen szimulátorban is.
Az, hogy a kiképzőgép vigyáz a hajózókra, elvileg, tök jó, csak én megint nem erről írtam. Ez egy szalmabáb érvelés volt.
Én arról beszélek, hogy van egy gyenge, harcra nem alkalmas kiképzőgép, ami jó valamire. Belőtték a csóró vásárlókat, oké. Ne is kerüljön minden gyakorlógép annyiba, mint egy T-50 vagy M-346. Erre itt a nagy ötlet, hogy repülő Grippen szimulátort csinálnak belőle, mert az pont ugyan olyan jó lesz, mint az igazi, csak sokkal olcsóbb. Na ez az, amit nem hiszek el. Azt nem hiszem el, hogy a Gripen - Albatros - Gripen - Albatros - Gripen váltogatás jó lesz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 329
113
:'D



Egész eddig felrótták ennek a gépnek, hogy nincsenek duplikált rendszerei, civil benne minden. Attól, mert az Albatrosz, leírom mégegyszer, lassabban, pilótafülkéjét Gripenszerűvé kalapálják, nem lesz Gripen. Akkor sem, ha a kijelzőjén tudnak mondjuk légicélt villantani és szimulált rakétaindítást végezhet. Ezt meg tudják tenni a földi Gripen szimulátorban is.
Az, hogy a kiképzőgép vigyáz a hajózókra, elvileg, tök jó, csak én megint nem erről írtam. Ez egy szalmabáb érvelés volt.
Én arról beszélek, hogy van egy gyenge, harcra nem alkalmas kiképzőgép, ami jó valamire. Belőtték a csóró vásárlókat, oké. Ne is kerüljön minden gyakorlógép annyiba, mint egy T-50 vagy M-346. Erre itt a nagy ötlet, hogy repülő Grippen szimulátort csinálnak belőle, mert az pont ugyan olyan jó lesz, mint az igazi, csak sokkal olcsóbb. Na ez az, amit nem hiszek el. Azt nem hiszem el, hogy a Gripen - Albatros - Gripen - Albatros - Gripen váltogatás jó lesz.
Hát ha ez hit kérdés, akkor miről beszélünk?
 

dzsoniboj

Active Member
2011. július 14.
49
110
33
Egy modern katonai repülőgép nem csak avionikából és hajtóműből áll --- és nem csak egy gép, hanem egy komplex rendszer egyik eleme, amely kódolt adatátviteli rendszeren keresztül (LINK-16) integrálódik a C4ISR-be. Az L-39NG bír ezekkel a képességekkel, ezért felel meg az olcsó üzemeltethető (viszont, ezért viszont bizonyos harcászati elemeket csak korlátozással biztosító) típus kívánalmainak.
A pilóta növendékek számára képes biztosítani a légcsavaros és a harcászati repülőgépek közötti felkészítés közbenső lépcsőfokát. A harcászati repülőgépek pilótának plusz gyakorlási repülési lehetőséget ad (olcsón). A teljes NATINAMDS gyakoroltatására lehetőséget biztosít.
Lehetett volna jobb választás? Természetesen igen. Olcsóbb lett volna? Biztos, hogy nem.
Egyébként 12. Igen "egyébként 12" néha én is félregépelhetek egy számot:( bocsi:)
Határozottan örülnék a link-16 integrációnak mindegyik gépre, ami a gyakorlatok során is óriási értékkel bírna. Akárcsak az infra, - és dipólköteg kivető. Van is helye a hajtómű felett, akárcsak az L-159 esetében. Persze, a szokásos kérdés, miért ennyi lett rendelve, meg...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
Persze, a szokásos kérdés, miért ennyi lett rendelve, meg...
Azért lett ennyi gép véve mert volt terv közös kiképző rendszerre a "csehszlovákokkal" meg azért mer Boboé volt akkor még a gyár ő meg baromira lobbizott több gépért.
Rossz nyelvek szerint ő 24-et akart rásózni a MH-ra könnyű támadóként aposztrofálva, szóval örüljünk hogy MG lealkudta 12-re...
Maximum 6 gép a valós igénye a légierőnek.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 109
15 356
113
Azt sem tudják mit árulnak... :D
Üresen tud kb. 908km/h, bármilyen függesztménnyel már csak 500-600 km/h között van a maximum.


A prosi 490 csomót ír hogy pontos legyek...
Most látom csak:
"Payload up to 1,650 kg" ;)
Szóval akkor elvileg elbírja a Taurust is.
Azon gondolkodom, hogy nem lehetne-e az FJ44-4M-et ellátni utánégetővel?
Szerintem nagyon jól jönne neki a támadási fázisban.
 
  • Vicces
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
Most látom csak:
"Payload up to 1,650 kg" ;)
Szóval akkor elvileg elbírja a Taurust is.
Azon gondolkodom, hogy nem lehetne-e az FJ44-4M-et ellátni utánégetővel?
Szerintem nagyon jól jönne neki a támadási fázisban.
A legerősebb felfüggesztője 400 kilót bír - Mk83-s sem megy neki, nem hogy a Taurus! :D
Taurust a Gripen sem bírja el konkrétan!

Egyébként a Payloadba bele szokás számolni az üzemanyagot meg néha pilótát is. Szóval 1650 kilós terheléssel örül ha fel tud szállni...
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 109
15 356
113
A legerősebb felfüggesztője 400 kilót bír - Mk83-s sem megy neki, nem hogy a Taurus! :D
Taurust a Gripen sem bírja el konkrétan!
Azért írtam, hogy elvileg, mert egyelőre egy pylon sem bírja el.
Ezért kéne a törzs alattit megerősíteni.
Érdekes egyébként, hogy soha nem a törzs alatti plyon a legerősebb, hanem a legbelsőbb pylon a szárnyon.
Egyébként a Payloadba bele szokás számolni az üzemanyagot meg néha pilótát is. Szóval 1650 kilós terheléssel örül ha fel tud szállni...
Nem, csak a póttartályt, ha felkerül rá.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 830
10 895
113
Nem lenne logikusabb szegény Alba-kendácsolása helyett venni egy "normálisat"? Az Aébát meg annak használni, amire jó: alapfolú sugárhajtású iskolagép.
 
  • Tetszik
Reactions: J.G.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 109
15 356
113
Nem lenne logikusabb szegény Alba-kendácsolása helyett venni egy "normálisat"? Az Aébát meg annak használni, amire jó: alapfolú sugárhajtású iskolagép.
Logikusabb lenne, de már élő szerződés van róla.
A szerződéses összeg meghagyásával, emelt műszaki tartalommal, kisebb darabszámmal lehetne reálisan számolni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

dzsoniboj

Active Member
2011. július 14.
49
110
33
Azért írtam, hogy elvileg, mert egyelőre egy pylon sem bírja el.
Ezért kéne a törzs alattit megerősíteni.
Érdekes egyébként, hogy soha nem a törzs alatti plyon a legerősebb, hanem a legbelsőbb pylon a szárnyon.

Nem, csak a póttartályt, ha felkerül rá.
Srácok, most komolyan? Fizikai méretekről, aerodinamikáról beszéljünk stb? Amit ez a gép max el tud vinni, az egy spice 250 kategória, szimpla felfüggesztővel és annak értelme is megkérdőjelezhető. Inkább ami érdekes, hogy az öreg 9L integrálva lesz, netán a Maverick készlet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
Azért írtam, hogy elvileg, mert egyelőre egy pylon sem bírja el.
Ezért kéne a törzs alattit megerősíteni.
Érdekes egyébként, hogy soha nem a törzs alatti plyon a legerősebb, hanem a legbelsőbb pylon a szárnyon.

Nem, csak a póttartályt, ha felkerül rá.
Büdös életben nem fog Taurus méretűre erősíteni semmilyen felfüggesztőt ezen a gépen!
Konkrétan a Taurus majdnem akkor a mint maga gép!

Vannak kisebb könnyebb CM-ek is ha már nagyon elereszetjük a fantáziánkat Skyfox terén.
Pl. ICE BREAKER - nincs 400 kg, 300 km hatótáv, 113 kg-os harcirész

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ice_Breaker

Ezt konkrétan el is bírja! Nem kell nagy integráció: földön beprogramozzák a célt aztán szépen felcibálja a megfelelő magasságra és leoldja. Ilyen Missile track funkcióra jó lehet.
Ha könnyű támadó ként akarjuk használni, akkor rakéta kellene rá, mert 500-600 sebességgel nem igazán tud messzire bombát dobni.
A legjobb a Brimstone, lenne de az komolyabb integrációt igényelne, meg radar sem árt hozzá - talán konténerben az i mehetne hasa alá. Szóval ez drága buli lenne.
Ennek olcsított verziója a HELLFIRE rárakása. Itt nem igazán kell integráció: MX-15D gömbje megvilágítja a célt aztán simán indítani kell. Helikopterről 8 km-et tud, 500 km/h-val indítva talán megy neki 12-15 km is vagyis VSHORAD-on és MANPADS-on kívül maradhat.
Lézerbombákkal ellentétben ezekből 8-12 darabot is magával vihet dupla vagy tripla indíókon. Dupla indító konkrétan létezik is: az AH-6 "Kismadárhoz" lett kifejlesztve.

https://www.moog.com/products/weapon-stores-management/lightweight-dual-rail-launcher.html

Két Hellfire rakétával egy ilyen felfüggeztő kb. 125 kg, ezt bárelyik felfüggesztője elbírja. 8 rakéta meg egy MX-15D 550-600 kg - ez nem igzán terhelné meg a gépet.

Ha(!) nagyobb légvédelmet kipucolták és van legalább lokális légifölény, akkor tudna tankokra vadászni. Ez a képesség olcsón, bonyolult integráció nélkül kialakítható. Nem bonyolultabb mint egy lézerbombát rá integrálni.
NEMROD az "izraeli Maverick" is jó lett volna hozzá, de ezt valamiért az IAI kivette kínálatából.

Ezenkívül COINT műveletekre meg talán géppuskás nagy-drón vadászatre lehet jó ez gép bizonyos(!) harci körülmények között. Másra nem igazán.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
Srácok, most komolyan? Fizikai méretekről, aerodinamikáról beszéljünk stb? Amit ez a gép max el tud vinni, az egy spice 250 kategória, szimpla felfüggesztővel és annak értelme is megkérdőjelezhető. Inkább ami érdekes, hogy az öreg 9L integrálva lesz, netán a Maverick készlet.
Mk82-est és GBU-12-est is elbírja, de kb. az a maximum.
Nem hiszem hogy Sidewindert integrálunk rá amiket már mi is használtan vettünk és már nincs is gyártásban. IRIS-T-t lehetne rátenni LOBL módban, csak nem hiszem hogy megéri.

A SPICE250 az egyik kedvencem és rá lehetne éppen tenni, bár azért az komolyabb integrációt igényelne meg nem igazán tudná kihasználni - ha csak nem még földön vagy később data linken kapja meg a célinfót. Saját felderítő képessége igen csak korlátzott: szabad szem meg MX-15 gömb. Ezekkel 20-25 km-nél messzebb nem látni. Ha felfős ködös az idő akkor meg kb. semmit nem talál meg.
Ezen kívül 500-600 km/h közötti végsebességgel valszeg felét sem tudnák a SPICE250 hivatalos hatótávnak - azt is csak magasról indítva.

Ez a gép meg jobb ha földközelben repked, jobban túl él. Olyat kellene inkább rárakni aminek van saját meghajtása: rakéta, CM

Persze most fantáziálunk, mert nem tudjuk hogy kiképzése és felderítésen kívül mire akarják őket használni és mennyit akarnak rájuk költeni.
2022-ben Kilián csak annyit mondott egy konferencián rájuk: "majd meglátjuk mire lesznek jók..."

Hát ez nem volt túl bizalom gerjesztő...
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 322
8 832
113
A legerősebb felfüggesztője 400 kilót bír - Mk83-s sem megy neki, nem hogy a Taurus! :D
Taurust a Gripen sem bírja el konkrétan!

A Taurus a SAAB terméke és itt nekem nagyon úgy tűnik, hogy a Gripen elbirja, képek is vannak:

 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
A Taurus a SAAB terméke
Több gyártó koprdukciója volt a Taurus. A svédek meg sem vették végül.
és itt nekem nagyon úgy tűnik, hogy a Gripen elbirja, képek is vannak:

Sosem került integrálásra a Gripenre. Súlymodellel volt pár repülési teszt.
A Taurus 1400 kg, a Gripen belső szárnytartója 1300-at tud hivatalosan, a többi még annyit sem.

Itt max azzal lehet játszani hogy nem tankolják fel teljesen üzemanyaggal a Taurust, de nyilván akkor a hatótávja is kisebb.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 109
15 356
113
Több gyártó koprdukciója volt a Taurus. A svédek meg sem vették végül.

Sosem került integrálásra a Gripenre. Súlymodellel volt pár repülési teszt.
A Taurus 1400 kg, a Gripen belső szárnytartója 1300-at tud hivatalosan, a többi még annyit sem.

Itt max azzal lehet játszani hogy nem tankolják fel teljesen üzemanyaggal a Taurust, de nyilván akkor a hatótávja is kisebb.
Nyilván ez bizonyos G-túlterhelést is magában foglal.
Ha becsszóra nem húzza túl a pilóta egy kisebb tartományban, akkor azért 1400 kg is meglehet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 894
34 811
113
Nyilván ez bizonyos G-túlterhelést is magában foglal.
Ha becsszóra nem húzza túl a pilóta egy kisebb tartományban, akkor azért 1400 kg is meglehet.
Nem tudja.Egy kisebb változatú Taurust akartak kifejleszteni a Gripennek,de túl drága lett volna.
Különben mennyibe fog kerülni nekünk végül ez a cseh csoda?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 094
113
Nem tudja.Egy kisebb változatú Taurust akartak kifejleszteni a Gripennek,de túl drága lett volna.
Különben mennyibe fog kerülni nekünk végül ez a cseh csoda?
10-13 millió között lehet valamelyik megrendelés alapján...a tréner verzió legalábbis. A felderítő / harci verzió meg fene tudja...