[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 540
93
Na akkor most már nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit fogunk csinálni, ha Trump benyögi, hogy a GDP 3-4-5%-a legyen a haderő költségvetése.
Kihúzzuk a gyufát a megváltónál, vagy átrakjuk a katonai nyugdíjakat a HM költségvetésébe?
Pont ezt csinálják a románok évek óta. Remélem nálunk ezzel nem fognak trükközni!
 
  • Tetszik
Reactions: honved and Kávé

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 540
93
Nem arra jó, hanem arra rossz!



Ennek van értelme.


A Gripenes repülést L-39-el pótolni úgy, hogy oda-vissza üldögélnek a pilóták pont olyan, mintha a lövészek kispuskát kapnának, mert olcsóbb a lőszer, meg nincs akkora visszarúgása.
Amivel talán meg lehet tartani valakit úgy is, hogy esetleg éveket kell várjon arra, hogy Gripenre kerülhessen, az a több repült óra.
Ez a kispuskás összehasonlítás azért eléggé sántít. Az L-39-en repülni, főleg ha az NG és a pilótafülke minden tekintetben a GRIPEN-ét tükrözi, azért egyáltalán nem olyan.
Mindig arról feledkeznek meg sokan, hogy a katonai repülés sok esetben nem csak a repülésről szól, hanem egy komplex légierős folyamat, melynek során gyakorol az AOC (a tervezés során) a CRC és adott esetben a SAMOC-on keresztül az utolsó MISTRAL légvédelmi lövész, vagy NASAMS kezelő is. Ennek a folyamatnak nagyon is olcsó és hatékony segítsége lehet az L-39NG (mint, ahogy régen az L-39ZO-k, vagy a bérelt L-159 ALCA-k is voltak).
Nem az olcsó gyakorló típus léte a kérdés. A darabszámról már lehetne vitatkozni. Miért lett 8 helyett 14? Illetve örülve annak, hogy végül "csak" 14 lett.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Ez a kispuskás összehasonlítás azért eléggé sántít. Az L-39-en repülni, főleg ha az NG és a pilótafülke minden tekintetben a GRIPEN-ét tükrözi, azért egyáltalán nem olyan.
Mindig arról feledkeznek meg sokan, hogy a katonai repülés sok esetben nem csak a repülésről szól, hanem egy komplex légierős folyamat, melynek során gyakorol az AOC (a tervezés során) a CRC és adott esetben a SAMOC-on keresztül az utolsó MISTRAL légvédelmi lövész, vagy NASAMS kezelő is. Ennek a folyamatnak nagyon is olcsó és hatékony segítsége lehet az L-39NG (mint, ahogy régen az L-39ZO-k, vagy a bérelt L-159 ALCA-k is voltak).
Nem az olcsó gyakorló típus léte a kérdés. A darabszámról már lehetne vitatkozni. Miért lett 8 helyett 14? Illetve örülve annak, hogy végül "csak" 14 lett.

Már hogy sántítana?
Az az avionika van az L-39-ben? Nem. Az a hajtómű? Nem. Képes arra a manőverekre? Nem. Stb.
Egyébként 12.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 540
93
Már hogy sántítana?
Az az avionika van az L-39-ben? Nem. Az a hajtómű? Nem. Képes arra a manőverekre? Nem. Stb.
Egyébként 12.
Egy modern katonai repülőgép nem csak avionikából és hajtóműből áll --- és nem csak egy gép, hanem egy komplex rendszer egyik eleme, amely kódolt adatátviteli rendszeren keresztül (LINK-16) integrálódik a C4ISR-be. Az L-39NG bír ezekkel a képességekkel, ezért felel meg az olcsó üzemeltethető (viszont, ezért viszont bizonyos harcászati elemeket csak korlátozással biztosító) típus kívánalmainak.
A pilóta növendékek számára képes biztosítani a légcsavaros és a harcászati repülőgépek közötti felkészítés közbenső lépcsőfokát. A harcászati repülőgépek pilótának plusz gyakorlási repülési lehetőséget ad (olcsón). A teljes NATINAMDS gyakoroltatására lehetőséget biztosít.
Lehetett volna jobb választás? Természetesen igen. Olcsóbb lett volna? Biztos, hogy nem.
Egyébként 12. Igen "egyébként 12" néha én is félregépelhetek egy számot:( bocsi:)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 093
113
Egy modern katonai repülőgép nem csak avionikából és hajtóműből áll --- és nem csak egy gép, hanem egy komplex rendszer egyik eleme, amely kódolt adatátviteli rendszeren keresztül (LINK-16) integrálódik a C4ISR-be. Az L-39NG bír ezekkel a képességekkel, ezért felel meg az olcsó üzemeltethető (viszont, ezért viszont bizonyos harcászati elemeket csak korlátozással biztosító) típus kívánalmainak.
A pilóta növendékek számára képes biztosítani a légcsavaros és a harcászati repülőgépek közötti felkészítés közbenső lépcsőfokát. A harcászati repülőgépek pilótának plusz gyakorlási repülési lehetőséget ad (olcsón). A teljes NATINAMDS gyakoroltatására lehetőséget biztosít.
Lehetett volna jobb választás? Természetesen igen. Olcsóbb lett volna? Biztos, hogy nem.
Egyébként 12. Igen "egyébként 12" néha én is félregépelhetek egy számot:( bocsi:)
A 8 kiképző meg "célt repülő" gép még hagyján, de 4 felderítő/könnyű támadó mire lesz jó az nagyon kérdéses.
A tervek szerint rádobnak egy MX-15 gömböt (ez van a helikoptereineken) - ettől nem fog tudni jobban felderíteni mint egy drón és még pilótát is kockáztatjuk. A prosi szerint bármilyen függesztményt tesznek rá, máris 600 km/h alá csökken a max. sebessége: MANPADS is simán lelövi, komolyabb rendszerekről nem is beszélve.
Tervek szerint lesz rajta dipol meg infracsapda-szóró, meg talán besugárzásjelző, de ezek már egyre kevesebb rakétát képesek megtéveszteni. Szóval nem sok értelme van az egésznek...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 329
113
Már hogy sántítana?
Az az avionika van az L-39-ben? Nem. Az a hajtómű? Nem. Képes arra a manőverekre? Nem. Stb.
Egyébként 12.
Olvasd el a fentebb berakott linkemet, ahol pont arra szerződött a AERO a SAAB-bal, hogy olyan cockpitet építenek az NG-be, ami funkcionalitás szemponjából egyezik a Gripenével.
Értsd lesz egy csomó olyan panel, ami csak virtuálisan fog működni (pl. EW rendszerek), de ha a földi szimulációs rendszerekbe bekötik a gépet, akkor kapsz egy olyan szimulátort, AMI REPÜL!!! Nyilván nem Gripen teljesítménnyel, de hidd el, hogy egy NG-ben is elég szép terheléseket össze lehet hozni.
BVR harcot, taktikai csapásmérést, védelmi eljárásokat, beszivárgásokat kivállóan lehet szimulálni az NG-n is.
A modern gépben a pilóta harci feladati sokkal kevésbé a műrepülésről szólni, mint a folyamatos fejben számolásról, és a gép ezer rendszerének kezeléséről.
(Nem véletlen, hogy a HMCS-ket fejlesztik. )
Erre tesz rá egy erős gépnél a fellépő túlterhelés.
Egy földi szimulátornál egy nagyságrenddel hatékonyabb, ha mindent odafent tudsz megcsinálni. Nyilván nem azonos repóra költséggel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 329
113
Kecskeméten már van Gripen szimulátor, ha jól emlékszem már össze van kötve a többi hasonló szimulátorral, emellett rendszeresen járnak a svédekhez is szimulátoros továbbképzésre (Swedish Air Force Combat Simulation Centre / Flygvapnets Luftstrids Simulerings Centrum, FLSC). Meglepne, ha ezt engednék a svédek kiváltani. Ahogy a típusátképzést se, mert az is bevétel nekik. Az egyik szerződésmódosításnak épp az volt a lényege, hogy ezek is benne legyenek. Kíváncsi leszek, hogy mi lesz ennek az Aero-Saab együttműködésnek a végeredménye, mert még csak a megvalósíhatósági tanulmány elkészítésénél tartanak. Az általad sokszor linkelt L-39NG pilóta képzési rendszer ábráját be tudnád linkelni újra valahonnan? Az Aero oldalán nem találtam, az l39ng.cz oldalt pedig már megszüntették így a fórumról is eltünt.
Ez nem az eredeti kép, de valami.
https://www.aero.cz/wp-content/uploads/2023/07/L-39NG-Komplexni-treninkovy-system.pdf
A SAAB és az AERO képzés nem váltja ki egymást, hanem kiegészíti.
1. Egyrészt a Svéd képzésekre továbbra is szükség van minden Gripenen elvégzett módosítás után. (ugyebár folyamatosan fejlesztik a rendszereket)
2. Másrészt ez a mostani együttműködés azt jelenti, hogy folyamatosan kapcsolatban kell maradniuk, pont a fejlesztések miatt. Azokat folyamatosan frissíteni kell a gépeken is, meg az AERO által szállítandó földi szimulátoros rendszerben. (állandó bevétel)
3. A svédeknek előny lesz, hogy az típusátképzésre érkező magyar pilóták sokkal gyorsabban felveszik a ritmust, hiszen mindent ismerni fognak, mire oda kerülnek.
4. Tudtommal a külföldi felhasználók is a svéd szimulátort használják. Ha kevesebbet mennek, akkor több idő jut a svédekre. Ez a Flygvapnet tulajdonában van. Ezen sem keres sokkal többet a SAAB. Sőt a magyar képzések nem igazán jelentenek nekik extra bevételt, hiszen mi a Flygvapnetnek fizetünk az éves csomagunkban. Ezzel szemben egy AERO együttműködés az plusz bevétel.
5. Nyilván a cockpit berendezéseket a SAABtól fogják szimplán megrendelni. Kerüljenek az akár a szimulátorba, vagy a gépeinkbe.... Pénzért.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 862
12 609
113
Egy modern katonai repülőgép nem csak avionikából és hajtóműből áll --- és nem csak egy gép, hanem egy komplex rendszer egyik eleme, amely kódolt adatátviteli rendszeren keresztül (LINK-16) integrálódik a C4ISR-be. Az L-39NG bír ezekkel a képességekkel, ezért felel meg az olcsó üzemeltethető (viszont, ezért viszont bizonyos harcászati elemeket csak korlátozással biztosító) típus kívánalmainak.
A pilóta növendékek számára képes biztosítani a légcsavaros és a harcászati repülőgépek közötti felkészítés közbenső lépcsőfokát. A harcászati repülőgépek pilótának plusz gyakorlási repülési lehetőséget ad (olcsón). A teljes NATINAMDS gyakoroltatására lehetőséget biztosít.
Lehetett volna jobb választás? Természetesen igen. Olcsóbb lett volna? Biztos, hogy nem.
Egyébként 12. Igen "egyébként 12" néha én is félregépelhetek egy számot:( bocsi:)

Nem érted.
Nem az a helyzet, hogy nem fogom fel a marketing szöveget, meg az elvet. Arról van szó, hogy ez csak egy utánzat.

Olvasd el a fentebb berakott linkemet, ahol pont arra szerződött a AERO a SAAB-bal, hogy olyan cockpitet építenek az NG-be, ami funkcionalitás szemponjából egyezik a Gripenével.
Értsd lesz egy csomó olyan panel, ami csak virtuálisan fog működni (pl. EW rendszerek), de ha a földi szimulációs rendszerekbe bekötik a gépet, akkor kapsz egy olyan szimulátort, AMI REPÜL!!! Nyilván nem Gripen teljesítménnyel, de hidd el, hogy egy NG-ben is elég szép terheléseket össze lehet hozni.
BVR harcot, taktikai csapásmérést, védelmi eljárásokat, beszivárgásokat kivállóan lehet szimulálni az NG-n is.
A modern gépben a pilóta harci feladati sokkal kevésbé a műrepülésről szólni, mint a folyamatos fejben számolásról, és a gép ezer rendszerének kezeléséről.
(Nem véletlen, hogy a HMCS-ket fejlesztik. )
Erre tesz rá egy erős gépnél a fellépő túlterhelés.
Egy földi szimulátornál egy nagyságrenddel hatékonyabb, ha mindent odafent tudsz megcsinálni. Nyilván nem azonos repóra költséggel.

Persze, a travik is tudnak egy csomó mindent, amit a nők, de azért, nekem legalábbis, mégsem. Van akinek megfelel, megértem.


Olyan ez, mint a Barkas, megcsinálták, aztán kapkodnak, hogy mit kell rajta mókolni, hogy valamire jó legyen.
Majd ha valaki megint összetör egy Gripent, mert úgy vezette, mint a másik gépet, akkor jusson eszetekbe, hogy én megmondtam.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 329
113
Nem érted.
Nem az a helyzet, hogy nem fogom fel a marketing szöveget, meg az elvet. Arról van szó, hogy ez csak egy utánzat.



Persze, a travik is tudnak egy csomó mindent, amit a nők, de azért, nekem legalábbis, mégsem. Van akinek megfelel, megértem.


Olyan ez, mint a Barkas, megcsinálták, aztán kapkodnak, hogy mit kell rajta mókolni, hogy valamire jó legyen.
Majd ha valaki megint összetör egy Gripent, mert úgy vezette, mint a másik gépet, akkor jusson eszetekbe, hogy én megmondtam.
Most kb. azt magyaráztad el nekünk, hogy felesleges a szimulátor, mert ugye azzal nem lehet úgy repülni, mint a Gripennel.
Aki meg azzal gyakorol, az nyilván oda fogja verni a gépet a következő alkalommal, amikor a valódi Gripenre ül.
De hogy konkretizáljuk ezek a gépek 2 ülésesek. Tehát a kiképzések oktató státuszú pilóták felügyelete mellett folynak.
+ a virtualizált integrált rendszernek az a lényege, hogy a földről folyamatosan felügyelik az egész kiképzést. Hiszen ők adják a szimulált helyzeteket a gép műszerein.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 892
6 159
113
Olvasd el a fentebb berakott linkemet, ahol pont arra szerződött a AERO a SAAB-bal, hogy olyan cockpitet építenek az NG-be, ami funkcionalitás szemponjából egyezik a Gripenével.
Értsd lesz egy csomó olyan panel, ami csak virtuálisan fog működni (pl. EW rendszerek), de ha a földi szimulációs rendszerekbe bekötik a gépet, akkor kapsz egy olyan szimulátort, AMI REPÜL!!! Nyilván nem Gripen teljesítménnyel, de hidd el, hogy egy NG-ben is elég szép terheléseket össze lehet hozni.
BVR harcot, taktikai csapásmérést, védelmi eljárásokat, beszivárgásokat kivállóan lehet szimulálni az NG-n is.
A modern gépben a pilóta harci feladati sokkal kevésbé a műrepülésről szólni, mint a folyamatos fejben számolásról, és a gép ezer rendszerének kezeléséről.
(Nem véletlen, hogy a HMCS-ket fejlesztik. )
Erre tesz rá egy erős gépnél a fellépő túlterhelés.
Egy földi szimulátornál egy nagyságrenddel hatékonyabb, ha mindent odafent tudsz megcsinálni. Nyilván nem azonos repóra költséggel.

Átül az NG-be, mert belülről ugyanaz, mint a Gripen, de olcsóbb. Aztán mivel a fizikai tulajdonságai mégis csak mások, esetleg egy két kar máshol van, megszokja hogy mondjuk kisebb sebességgel száll le vagy bármi hasonló, visszaül a Gripenre és máris ropira töri, lehet gerendával kitámasztani a roncsot... Mintha láttunk már volna ilyen szitut... :rolleyes:
 

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 540
93
Átül az NG-be, mert belülről ugyanaz, mint a Gripen, de olcsóbb. Aztán mivel a fizikai tulajdonságai mégis csak mások, esetleg egy két kar máshol van, megszokja hogy mondjuk kisebb sebességgel száll le vagy bármi hasonló, visszaül a Gripenre és máris ropira töri, lehet gerendával kitámasztani a roncsot... Mintha láttunk már volna ilyen szitut... :rolleyes:
Aki ilyeneket ír, annak fogalma nincs a mai modern kiképzőgépekről, igen - az L-39NG is ide tartozik. Nem a repülés kőkorszakában vagyunk. Millió elektronikai rendszer van (többszörösen biztosítva, duplikálva), ami azt szolgálja, hogy a kezdő pilóta (vagy rosszul lett pilóta) se verje oda magát, a vezérlőrendszer egyszerűen elveszi tőled a gépet, ha a biztonságos paramétereken kívüli jelzést érzékel. Oktatásnál az oktató pilóta is kontrollál, de a biztonsági rendszereket ő sem írhatja felül! Természetesen ki lehet iktatni ezeket a rendszereket szándékosan, de arról a gép azonnal jelzést ad, plusz az adatrögzítőre is rákerül.
A GRIPEN-ről meg a gerendáról annyit, hogy ott teljesen más volt a szitu. Ha az ember parancsnoka (aki ráadásul tábornok) ül a hátsó ülésben és fékez, miközben te tolod neki, hogy átstartolj, akkor ez lehet belőle. Mindig életveszélyes olyan emberrel repülni, aki évi néhány órát repül, hogy a repülési pótlékját ne vonják el és közben azt gondolja, hogy még rutinos pilóta, ráadásul nála van a hatalmi szó. Szerencsére ez, ezzel az esettel remélhetőleg és a szabályok egyértelművé tételével a jövőben nem fog megismétlődni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 093
113
Aki ilyeneket ír, annak fogalma nincs a mai modern kiképzőgépekről, igen - az L-39NG is ide tartozik. Nem a repülés kőkorszakában vagyunk. Millió elektronikai rendszer van (többszörösen biztosítva, duplikálva), ami azt szolgálja, hogy a kezdő pilóta (vagy rosszul lett pilóta) se verje oda magát, a vezérlőrendszer egyszerűen elveszi tőled a gépet, ha a biztonságos paramétereken kívüli jelzést érzékel. Oktatásnál az oktató pilóta is kontrollál, de a biztonsági rendszereket ő sem írhatja felül! Természetesen ki lehet iktatni ezeket a rendszereket szándékosan, de arról a gép azonnal jelzést ad, plusz az adatrögzítőre is rákerül.
A GRIPEN-ről meg a gerendáról annyit, hogy ott teljesen más volt a szitu. Ha az ember parancsnoka (aki ráadásul tábornok) ül a hátsó ülésben és fékez, miközben te tolod neki, hogy átstartolj, akkor ez lehet belőle. Mindig életveszélyes olyan emberrel repülni, aki évi néhány órát repül, hogy a repülési pótlékját ne vonják el és közben azt gondolja, hogy még rutinos pilóta, ráadásul nála van a hatalmi szó. Szerencsére ez, ezzel az esettel remélhetőleg és a szabályok egyértelművé tételével a jövőben nem fog megismétlődni.
Amúgy te légierőnél vagy katona?
 

TribunusAlex

Well-Known Member
2021. június 21.
339
1 540
93
A 8 kiképző meg "célt repülő" gép még hagyján, de 4 felderítő/könnyű támadó mire lesz jó az nagyon kérdéses.
A tervek szerint rádobnak egy MX-15 gömböt (ez van a helikoptereineken) - ettől nem fog tudni jobban felderíteni mint egy drón és még pilótát is kockáztatjuk. A prosi szerint bármilyen függesztményt tesznek rá, máris 600 km/h alá csökken a max. sebessége: MANPADS is simán lelövi, komolyabb rendszerekről nem is beszélve.
Tervek szerint lesz rajta dipol meg infracsapda-szóró, meg talán besugárzásjelző, de ezek már egyre kevesebb rakétát képesek megtéveszteni. Szóval nem sok értelme van az egésznek...
A szakmai javaslat kiképzőgépek beszerzését irányozta elő. Azokat a felderítő gépeket még senki sem látta, csak ötletelések és találgatások vannak (erősebb hajtómű, erősített szárnyak stb.), de még demó sincs belőle, még annyira sem minta a KF-51 leendő szuper tankunkból
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
4 282
14 479
113
A szakmai javaslat kiképzőgépek beszerzését irányozta elő. Azokat a felderítő gépeket még senki sem látta, csak ötletelések és találgatások vannak (erősebb hajtómű, erősített szárnyak stb.), de még demó sincs belőle, még annyira sem minta a KF-51 leendő szuper tankunkból
Mar ha lesz belole valami es veszunk is
 
  • Tetszik
Reactions: TribunusAlex

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 565
44 093
113
A szakmai javaslat kiképzőgépek beszerzését irányozta elő. Azokat a felderítő gépeket még senki sem látta, csak ötletelések és találgatások vannak (erősebb hajtómű, erősített szárnyak stb.), de még demó sincs belőle, még annyira sem minta a KF-51 leendő szuper tankunkból
Igen, ez a 2024-ben kiadott prosiból is lejött.
Nem véletlen jönnőnek ezeke 2028-tól mert kikell találni, hogy mit is kellene tudjon.

A prosiból két dolog jön le: MX-15 gömböt kapna meg valamilyen önvédelmi rendszert. Annyi jött még le hogy a könnyű támadó ill. felderítő ugyanaz a gép. Ezt a verziót kell kikalapálják 2028-ra.
Persze ehhez nem ártana valami specifikáció MH részéről - nem tudom hogy létezik-e ilyen vagy még ezen is csak agyalnak...

SAR radar pod kellene rá hogy biztonságos(abb) távolságból tudjon felderíteni.
Ha akarják harci repülőnek is használni, akkor erősebb felfüggesztők meg pár fegyver integrálsára is kellene. Pl. Hellfire könnyen integrálható egy ilyen platfromtra, MX15 tud hozzá célt jelölni.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 109
15 356
113
Aki ilyeneket ír, annak fogalma nincs a mai modern kiképzőgépekről, igen - az L-39NG is ide tartozik. Nem a repülés kőkorszakában vagyunk. Millió elektronikai rendszer van (többszörösen biztosítva, duplikálva), ami azt szolgálja, hogy a kezdő pilóta (vagy rosszul lett pilóta) se verje oda magát, a vezérlőrendszer egyszerűen elveszi tőled a gépet, ha a biztonságos paramétereken kívüli jelzést érzékel. Oktatásnál az oktató pilóta is kontrollál, de a biztonsági rendszereket ő sem írhatja felül! Természetesen ki lehet iktatni ezeket a rendszereket szándékosan, de arról a gép azonnal jelzést ad, plusz az adatrögzítőre is rákerül.
A GRIPEN-ről meg a gerendáról annyit, hogy ott teljesen más volt a szitu. Ha az ember parancsnoka (aki ráadásul tábornok) ül a hátsó ülésben és fékez, miközben te tolod neki, hogy átstartolj, akkor ez lehet belőle. Mindig életveszélyes olyan emberrel repülni, aki évi néhány órát repül, hogy a repülési pótlékját ne vonják el és közben azt gondolja, hogy még rutinos pilóta, ráadásul nála van a hatalmi szó. Szerencsére ez, ezzel az esettel remélhetőleg és a szabályok egyértelművé tételével a jövőben nem fog megismétlődni.
Én eddig úgy tudtam, hogy az oktatópilóta ül mindig hátul és a növendék/vizsgázó/kontrollálandó személy ül elől.
Hogy kerülhetett ez esetben a oktatópilóta előre???
A tábornok úr derogálva érezte magát a növendék ülésben?
 

Kishuszár

Well-Known Member
2019. június 19.
115
269
63
Az biztos, hogy szerintem sokszor hallotta az elmúlt 2 évben Bobó a főnökétől, hogy ezt meg azt a beszerzést felejtsd el.

De azt azért ne felejtsük el, hogy a HM miatta költözött fel a Várba, oda, ahonnan kibasztak egy sikeres múzeumot, a Hadtörténeti Múzeumot, aminek jelenleg sincs helye.
Erre a költözésre és felújításra elbasztak sok-sok milliárdot, amit lehetett volna bérekre vagy modernizációra is fordítani. Kösz, Kaszinós, ilyen egy felelős vezetői döntés.

Narrátor: Nem, ez presztízs-szempontú döntés volt.
Valamint azt is érdemes megemlíteni, hogy amikor Bobóg... megvette az Aero Vodochy-t, gyorsan megérkezett az L39NG beszerzés és csodával határos módon gyorsan meg is vette tőle az állam a céget. Ki gondolta volna, hogy nem tud hibázni a Bobókánk a tenderek vad mezején. Majd berakták miniszternek. Hihetetlen egyébként. A lencsevédővel távcsövező Hende Csabai magasságokban van a pali.