Aki ilyeneket ír, annak fogalma nincs a mai modern kiképzőgépekről, igen - az L-39NG is ide tartozik. Nem a repülés kőkorszakában vagyunk. Millió elektronikai rendszer van (többszörösen biztosítva, duplikálva), ami azt szolgálja, hogy a kezdő pilóta (vagy rosszul lett pilóta) se verje oda magát, a vezérlőrendszer egyszerűen elveszi tőled a gépet, ha a biztonságos paramétereken kívüli jelzést érzékel. Oktatásnál az oktató pilóta is kontrollál, de a biztonsági rendszereket ő sem írhatja felül! Természetesen ki lehet iktatni ezeket a rendszereket szándékosan, de arról a gép azonnal jelzést ad, plusz az adatrögzítőre is rákerül.
A GRIPEN-ről meg a gerendáról annyit, hogy ott teljesen más volt a szitu. Ha az ember parancsnoka (aki ráadásul tábornok) ül a hátsó ülésben és fékez, miközben te tolod neki, hogy átstartolj, akkor ez lehet belőle. Mindig életveszélyes olyan emberrel repülni, aki évi néhány órát repül, hogy a repülési pótlékját ne vonják el és közben azt gondolja, hogy még rutinos pilóta, ráadásul nála van a hatalmi szó. Szerencsére ez, ezzel az esettel remélhetőleg és a szabályok egyértelművé tételével a jövőben nem fog megismétlődni.