A kettes ponthoz főleg jogos @phaidros kérdése, hogy második telephelyként miért Kunovice, vagy - és főleg! - a szlovák Trencsén van kinézve, miért nem Mo-on fog létesülni?
Ez volt az utolsó érv az AV bevásárlása mellett, hogy ti. a magyar repülőipar feltámasztásának szárnyas paripája lészen. De pillanatnyilag úgy tűnik, hogy semmi ilyesmire nincs akarat és ezzel a mutyit sejtők sötét gyanúját látjuk igazolódni.
Ez alapján, vagyis amit Orbán Viktor az Ipar Kamarának a választások előtt felvázolt a 3. csapdahelyzetnél mennyire lóg ki a kormány által a vállalkozóknak ígértekből az, amit kérdezel?
Én alapból óvatos lennék a cég hazaköltöztetésével, mert nagy múltja ellenére ez nem egy bomba biztos befektetés, ahogy nekem tűnik. Neki egy piaci szegmensben van jelenléte, de abban eddig piacvezető volt aszem valami 3000 db Albatrosszal. Lényegében ha ezt -akár csak részben, akár csak a számok harmadával- képes megismételni, akkor az nekünk jó. Akkor az jövedelmező befektetés. Ha viszont nem sikerül, akkor az egy nagyon problémás cseh zászlóshajó lesz, állami mentőcsomagot igényel. Ha itthon van és le lett bontva a tulajdonosi kör után a cseh gyártási kapacitás, akkor nem sok kérdés fűződne hozzá, hogy melyik állam számára igény ennek a megmentése.
Óvatos lennék azokkal a hangokkal, hogy az AV-re építve akarjuk felépíteni a jövő magyar repiparát kizárólag. Nem is emlékszem, hogy konkrét ilyen ígéretek elhangzottak volna. Csak a bolond épít homokra várat. Ahogy óvatos lennék azokkal a hangokkal is, akik teljesen piacképtelennek gondolják. Ez nem egy bomba biztos befektetés és nem egy csődhelyzet. Leginkább kockázati befektetésnek írnám le.
Azt viszont nem tartom lehetetlennek, hogy később nálunk is legyen valami gyár. De attól félek, hogy ez nem 1-2 év tervezés, és jobb lenne nem a múlt egy szeletét hazaköltöztetni, hanem megvárni valami előre mutató, jó fogás lehetőségét. Hogy mindenki értse, az AV-val kapcsolatban is lehet olyan, hogy például korszerűbb anyagokra akar áttérni és ahhoz nálunk tervez új gyártó kapacitást, szemben azzal, ha most kipakolnák a meglévő műhelyből a legrégebbi szovjet gépeket és kérnének azokhoz újabb magyar pénzeket, hogy új gyártó csarnokba költöztessék itthon. (Összehasonlításként mennyivel hamarabb vásároltuk meg az osztrák aknavető gyárat és az állami tulajdonon keresztül, ehhez képest még mindig nem épült meg semmi hozzá idehaza. És ez nem is feltétlenül baj, ha alapos tervezés van mögötte.)