[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A kettes ponthoz főleg jogos @phaidros kérdése, hogy második telephelyként miért Kunovice, vagy - és főleg! - a szlovák Trencsén van kinézve, miért nem Mo-on fog létesülni?

Ez volt az utolsó érv az AV bevásárlása mellett, hogy ti. a magyar repülőipar feltámasztásának szárnyas paripája lészen. De pillanatnyilag úgy tűnik, hogy semmi ilyesmire nincs akarat és ezzel a mutyit sejtők sötét gyanúját látjuk igazolódni.


Ez alapján, vagyis amit Orbán Viktor az Ipar Kamarának a választások előtt felvázolt a 3. csapdahelyzetnél mennyire lóg ki a kormány által a vállalkozóknak ígértekből az, amit kérdezel?

Én alapból óvatos lennék a cég hazaköltöztetésével, mert nagy múltja ellenére ez nem egy bomba biztos befektetés, ahogy nekem tűnik. Neki egy piaci szegmensben van jelenléte, de abban eddig piacvezető volt aszem valami 3000 db Albatrosszal. Lényegében ha ezt -akár csak részben, akár csak a számok harmadával- képes megismételni, akkor az nekünk jó. Akkor az jövedelmező befektetés. Ha viszont nem sikerül, akkor az egy nagyon problémás cseh zászlóshajó lesz, állami mentőcsomagot igényel. Ha itthon van és le lett bontva a tulajdonosi kör után a cseh gyártási kapacitás, akkor nem sok kérdés fűződne hozzá, hogy melyik állam számára igény ennek a megmentése.
Óvatos lennék azokkal a hangokkal, hogy az AV-re építve akarjuk felépíteni a jövő magyar repiparát kizárólag. Nem is emlékszem, hogy konkrét ilyen ígéretek elhangzottak volna. Csak a bolond épít homokra várat. Ahogy óvatos lennék azokkal a hangokkal is, akik teljesen piacképtelennek gondolják. Ez nem egy bomba biztos befektetés és nem egy csődhelyzet. Leginkább kockázati befektetésnek írnám le.

Azt viszont nem tartom lehetetlennek, hogy később nálunk is legyen valami gyár. De attól félek, hogy ez nem 1-2 év tervezés, és jobb lenne nem a múlt egy szeletét hazaköltöztetni, hanem megvárni valami előre mutató, jó fogás lehetőségét. Hogy mindenki értse, az AV-val kapcsolatban is lehet olyan, hogy például korszerűbb anyagokra akar áttérni és ahhoz nálunk tervez új gyártó kapacitást, szemben azzal, ha most kipakolnák a meglévő műhelyből a legrégebbi szovjet gépeket és kérnének azokhoz újabb magyar pénzeket, hogy új gyártó csarnokba költöztessék itthon. (Összehasonlításként mennyivel hamarabb vásároltuk meg az osztrák aknavető gyárat és az állami tulajdonon keresztül, ehhez képest még mindig nem épült meg semmi hozzá idehaza. És ez nem is feltétlenül baj, ha alapos tervezés van mögötte.)
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 822
6 157
113
@Vogon @SilvioD

Én nem látom az esélyét annak, hogy itt csörögni fog a kassza. Erről Homonyik Sándor örökbecsűje rémlik fel.

Valóban kockázati volt a befektetés, nagy kockázattal, de mérsékelt nyereséggel még a legjobb esetben is. Tkp már az jó, ha a roi pozitív. Nem véletlen, hogy rajtunk kívül a kutyának se’ kellett.

Az igaz, hogy senki sem mondta - expliciten -, hogy ezzel a honi repipart akarjuk újraalapozni, de ha nem a know-how és az ipari kapacitás volt a cél, akkor nem nagyon látni a mutyinál messzebbre.

Ha most - évtizedek után először - nyílik egy új AV gyártósor máshol, akkor nálunk nem fog nyílni semmi (az elkövetkező 10-20 évben bizonyosan).
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 316
96 592
113
@Vogon @SilvioD

Én nem látom az esélyét annak, hogy itt csörögni fog a kassza. Erről Homonyik Sándor örökbecsűje rémlik fel.

Valóban kockázati volt a befektetés, nagy kockázattal, de mérsékelt nyereséggel még a legjobb esetben is. Tkp már az jó, ha a roi pozitív. Nem véletlen, hogy rajtunk kívül a kutyának se’ kellett.

Az igaz, hogy senki sem mondta - expliciten -, hogy ezzel a honi repipart akarjuk újraalapozni, de ha nem a know-how és az ipari kapacitás volt a cél, akkor nem nagyon látni a mutyinál messzebbre.

Ha most - évtizedek után először - nyílik egy új AV gyártósor máshol, akkor nálunk nem fog nyílni semmi (az elkövetkező 10-20 évben bizonyosan).
Elég nagyratörő terveket és jelentős növekedési potenciált vázolt fel az AV vezetője.olvasd el, elég hosszú cikk.

Itt el lehet olvasni a teljes cikket...

L-39NG : "Minden ügyfélnek más-más igényei vannak, és az Aero-nak ehhez alkalmazkodnia kell. Már a kezdetektől fogva három alapkonfigurációt kínál: egy kiképzőgépet, amely már tanúsított, egy könnyű harci repülőgépet, amelyből az első példányok 2025-ig jelennek meg, valamint egy felderítő változatot, amelyet már a magyarok is megrendeltek. A törzs alatt az osztrák Airborne Technologies cég által gyártott konténert WESCAM MX-15D elektro-optikai fejjel, adatkapcsolattal és rögzítőeszközzel. A gyakorlatban a vevők kérésére két kategória – például kiképző és egyben könnyű fegyverzet – határfelületén is készülnek repülőgépek."A dolog érdekessége, hogy mi vagyunk az egyetlen olyan gyártó a világon, amely a pilótafülkében nyugati és keleti szimbólumokkal is tud ilyen repülőgépet szállítani" - mutat rá Sotona Viktor."

L-159 : "Új gyártás azonban nem jöhet szóba, mivel sok egység már nem áll rendelkezésre. Nem reális az F/A-259 Striker koncepció projekt folytatása sem, amely az izraeli IAI konszernnel együttműködve a fejlett avionika alkalmazását irányozta elő egy továbbfejlesztett L-159-es repülőgépvázban. A jövőben azonban magasabb súlykategóriájú repülőgépekkel fogunk foglalkozni - mondja Viktor Sotona. "El tudnék képzelni egy kéthajtóműves repülőgépet egy új szárnnyal, amely talán megérinti a hangsebességet - partnerünk, a Williams is támogatja ezt az elképzelést".

Pilóta nélküli repülőgépek: "A vezérigazgató újabb esélyt lát egy nagy hatótávolságú pilóta nélküli repülőgépben. A cég a Prágai Kutató és Kísérleti Repülési Intézetben kifejlesztett MiYa autonóm repülő járművet is gyárthatná. Ami a régi Ae 270 Ibis turbólégcsavaros projektet illeti, az ügyet tisztázni kell: a technológiatranszfer nem fejeződött be, és az Aero-nak nincs repülőképes gépe. Ez az egyhajtóműves repülőgép jó lehetett a maga korában, de már késő feltámasztani."

Sztem még lesz hazai katonai repülőgèpgyártás itthon. Nem az AV saját zsírján, mint a szlovák üzem, hanem együttműködve a svédekkel és a brazílokkal.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 078
33 187
113
Elég nagyratörő terveket és jelentős növekedési potenciált vázolt fel az AV vezetője.olvasd el, elég hosszú cikk.



Sztem még lesz hazai katonai repülőgèpgyártás itthon. Nem az AV saját zsírján, mint a szlovák üzem, hanem együttműködve a svédekkel és a brazílokkal.
A NER kassza az qrvara nem az ország kasszája.Sz ország kasszája erre csak rafizet...
Persze,nagyjavitani nem tudtunk,de majd gyártunk....Hogyne.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 822
6 157
113
Elég nagyratörő terveket és jelentős növekedési potenciált vázolt fel az AV vezetője.olvasd el, elég hosszú cikk.



Sztem még lesz hazai katonai repülőgèpgyártás itthon. Nem az AV saját zsírján, mint a szlovák üzem, hanem együttműködve a svédekkel és a brazílokkal.
Hát figyelj, legyen neked igazad, én mostanra lettem szkeptikus.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 811
8 729
113
Azért, mert ha szlovákokat egy komoly NG darabszámmal meg akarjuk dobni, akkor nekik is kell kapni vmit. Összeszerelőüzemet akarunk, vagy azt, hogy a végén itt csörögjön a kassza???
Minimum 3 európai üzemeltető már jó kezdés.

Ez persze nem zárja ki, hogy nálunk is legyen katonái repülőgèpgyártás, sőt! De ha lesz szlovák rendelés nem L-39 lesz.

Az Ember egy összeszerelőüzemet már felajánlott nekünk, de visszadobtuk, mert nem volt biztos az üzleti terv. Helyette jön Embraer mérnök iroda. Én abszolút nem aggódok, lesz itthon katonai repülőgèpgyártas az AV-Embraer-Saab háromszögben.
Hogy mit ajánlottak fel nekünk? Ez komoly?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 316
96 592
113
Hogy mit ajánlottak fel nekünk? Ez komoly?
Az egyik htka podcastben volt.

Svedekkel, brazilokkal komoly tárgyalások iparfejlesztésről is . A brazilok mérnök iroda helyett gyártást akartak hozni, de üzleti alapon Maróth szerint nem állt meg, ezért most mérnök iroda lett. (viszont akkor magyar gyártására komoly brazil szándék van!)

AV-Saab-BAE-Embraer a magyar jövő, kiegészítve néhány fegyvergyártóval. (Diehl??)

6-14 oktatógép volt 2016ban tervben, ebből lezt 8+4. Miért? Ez még üzleti titok. De utalt a cseh NATO pilitaképzésre milyen jó biznisz. (itthon 1 alközpont??)

L39 nekcsak kiképzés, hanem célt repülni, Gripennek, légvédelemnek. Éles harcászati gyakorlás fontos, nemcsak a szimulátor.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 705
12 181
113
Én kicsit egy termékes gépnek látom ezt a céget, ezt reszelgetik, csűrik-csavarják. Persze, vannak olyan elemek, amiket más típusokban szerelnek be. De kicsit hiányolom, hogy sem eddig, de az olvasottakból következtetve ezután sem próbálkoznak drón fejlesztéssel. Ennyire külön terület lenne a kettő? (Azt már meg sem kérdem, hogy a törököknek, az irániaknak sikerül; ilyen elvileg nagy múltú és technológiai tudású vállalatnak nem?)
A másik, amit hiányolok, hogy habár magyar többségi tulajdonú, de egyszer sem hangzott el, hogy akár részegység, akár alkatrész gyártás területén lenne hazai beszállító -vagy egyáltalán törekvés, hogy legyen. De még erról se volt szó, hogy magyarok dolgoznának kint, hogy szakmai tudást szerezzenek. Pedig mennyit hangoztatták, hogy az autóipar után a rep. ipar a következő szint. Akkor hol van az, hogy pénz lett belefektetve -ami nélkül már lehet, hogy meghasalt volna a cég, illetve rendeltünk tőlük.

Az L-410-zel is próbálkoztak, hogy újragombolják, de úgy látom, hogy nem sok vizet zavart a dolog.

Elég nagyratörő terveket és jelentős növekedési potenciált vázolt fel az AV vezetője.olvasd el, elég hosszú cikk.

Olyat én is tudok.

Sztem még lesz hazai katonai repülőgèpgyártás itthon. Nem az AV saját zsírján, mint a szlovák üzem, hanem együttműködve a svédekkel és a brazílokkal.

Az államnak per pillanat arra van pénze, hogy kifizesse a dolgozóit, aztán slussz.
Úgy látszik, hogy elég pofás recesszióba csúszunk bele, ha nem is a Great Reset része már ez. Akkor meg igazából mindegy is.
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
@Vogon @SilvioD

Én nem látom az esélyét annak, hogy itt csörögni fog a kassza. Erről Homonyik Sándor örökbecsűje rémlik fel.

Valóban kockázati volt a befektetés, nagy kockázattal, de mérsékelt nyereséggel még a legjobb esetben is. Tkp már az jó, ha a roi pozitív. Nem véletlen, hogy rajtunk kívül a kutyának se’ kellett.

Az igaz, hogy senki sem mondta - expliciten -, hogy ezzel a honi repipart akarjuk újraalapozni, de ha nem a know-how és az ipari kapacitás volt a cél, akkor nem nagyon látni a mutyinál messzebbre.

Ha most - évtizedek után először - nyílik egy új AV gyártósor máshol, akkor nálunk nem fog nyílni semmi (az elkövetkező 10-20 évben bizonyosan).

Hát remélem, hogy nem akarod, hogy betelepítsünk 1-1,5 milliós cseh migránst csak azért, mert az egyik magyar cég megvette a villanyszolgáltatóját. Egyszerűen nem tudom összekötni a vonalakat, amit írtam, ami videó be volt rakva direkt arra a részre mutatva, amiről beszéltem és e között a kommented között.
Őszintén! Meghallgattad a videót?


Hogy mit ajánlottak fel nekünk? Ez komoly?

Komolyan nem hallottad ezt az interjút? Felajánlották, hogy létre hoznak egy gyárat, de Maróth rákérdezett, hogy ennek a piaci relevanciáját nem veszi-e el egy Portugáliában felépült másik gyár? Mondták az Embraer vezetői, hogy de igen, amúgy elveszi. Nincs piaci szükség két ugyan olyan gyárra, nincs mögötte nemzetközi kereslet.
Megköszöntük, hogy ez a két gép beszerzése után pár évvel becsődölő gyár nem kell nekünk, hanem inkább adunk K+F pénzeket és ha abból lesz valami értelmes új fejlesztés, arra majd alapítanak nálunk gyárat. (De akkor azt itt fogják gyártani és nem máshol.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 081
9 013
113
A probléma a következő:
Az Aero a cseh repülőipar zászlóshajója, függetlenül ahogy kinéz, és amilyen termékei vannak jelenleg, illetve gyártási és javítási potenciálja. Csehország nem fogja engedni a nemzeti repülőiparát hazánkba kiszervezni.
A másik a termék. Az Aero elkényelmesedett. Az L-29 után, a kiváló L-39 airframe tervezése után, amely amúgy VSZ-ben tendert nyert az TS-11 Iskra és a Jak-40-el szemben, még újabb és újabb modernizációs lehetőségeket biztosított, hiszen az Alpha Jet, a Hawk, a Soim stb. szinte azonos felépítésű repülgépek voltak, függeltenül pld. persze, hogy volt felsőszányas, alsószárnyas stb. koncepció. A következő lépcsőfok a Jak-130/Alenia airframe volt, ezt négy más-más ország gyártotta típuson is fellelhető. A még újabb a SAAB T7 amely a Boeinggel közös.
Nos az L-39NG tévút után (amire már rájöttek, csak nem akarják bevallani), az új koncepció egy két hajtóműves, nyilazott szárnyú hangsebességet esetleg elérő gyakorló és könnyű csapásmérő létrehozása. Igen de ez egy kurva nagy falat, hiszen eddig ilyet a cseh mérnökök soha nem készítettek. Gyakorlatilag az L-39 óta nem volt az Aero utasgépén kívül semmilyen nagyobb fejlesztésű airframe tervezés. Ez úttörő dolog. Aztán megint ott a kisördög... Milyen replőgépre is van szükség a gyakorló illetve könnyű csapásmérő kategóriában. Mire nincs?? Mit ér a könnyű csapásmérő a XXI században európában? Kell-e 5. generácóis képesség, tehát pld. fegyvertér, alacsony érzékelhetőség?? Ennek a gyakorló repülőgép nem mond ellent, mert vizuálisan olyan szinre fested ahogy akarod, és radar láthatóság növelő részekkel gyakorló üzemmódban lehet növeli a láthatóságot.. Tehát szerintem egy átgondolatlan kocepció mentén most elkezd a magyar pénzügyi menedzsment valamit, a cseh tervezőkkel, és nem pedig visszalépnek egyet, és meghatároznak az Aero szerepét, lehetőséget, fejlesztési irányát (pld dróntechnika stb.).. Ez pedig nem jó és okos dolog. Ja komolyabb pénzügyi invesztícióra nem számíthatnak se cseh se magyar, se szlovák részről a gazdasági helyezet miatt néhány évig..
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 316
96 592
113
A probléma a következő:
Az Aero a cseh repülőipar zászlóshajója, függetlenül ahogy kinéz, és amilyen termékei vannak jelenleg, illetve gyártási és javítási potenciálja. Csehország nem fogja engedni a nemzeti repülőiparát hazánkba kiszervezni.
De nem is erről van szó! Senki nem akarja elhallhozni a cseh repülőgyárat. Hülyeség is lenne, ez ellenséges felvásárlás. Mi az együttműködés jegyében vettük meg.
Ami van a cseheknél, az minden maradni fog, csak ha nem bírják a rèszegysegmegrendelèseket az Airbushoz vagy az Embraerhez azt szervezhetik ki.

Vagy lásd L-39NG. Ami nem tévút, csak el kell fogadni, hogy az, ami. Egy költséghatékony kikepzögèp Európában és egy megfizethető light attack gép Afrikában, Közép-Azsiaban.
(A felderítő verziót majd meglátjuk)

Ezt a piaci szegmenst lótte be, ide fog termelni. Van 30 megrendelt gép ami 4x gépre bővülhet az év végéig. Ha a szlovákok emelett az olcsó kiképzőgèp mellett döntenek, kapnak 1 összeszerelősort, ami a 2 cseh sor mellett 2025, 26-tól szép és elég kapacitással fog rendelkezni, ha bejönnek a tervezett és tárgyalás alatti lévő megrendelések.

Előreláthatólag nálunk nem lesz L-39 gyártás. Kivéve ha a szlovákok nem lépnek be és más európai partnert sem vonzunk be

Magyarország, hazai katonai repülgèpgyártás ott jöhet a képbe, ha külsős partnerhez vhova jelentóset beszalliít vagy külsős partnerrel új gépet létrehoz az AV. A Saabbal, Embraerrel, de akár az Airbusszal, Izraellel erről zajlanak tárgyalások.

Az Airbus már hozott is ide gyártást és az Embraer is alakítja ki a magyar mérnöki szèkhelyèt A svéd NATO csatlakozás és a magyar Gripen fejlesztés, rendelés a Saab tárgyalások kapcsán sztem kedvező remènyekkel kecsegtet
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 081
9 013
113
Ezt a piaci szegmenst lótte be, ide fog termelni. Van 30 megrendelt gép ami 4x gépre bővülhet az év végéig. Ha a szlovákok emelett az olcsó kiképzőgèp mellett döntenek, kapnak 1 összeszerelősort, ami a 2 cseh sor mellett 2025, 26-tól szép és elég kapacitással fog rendelkezni, ha bejönnek a tervezett és tárgyalás alatti lévő megrendelések.

Előreláthatólag nálunk nem lesz L-39 gyártás. Kivéve ha a szlovákok nem lépnek be és más európai partnert sem vonzunk be

Magyarország, hazai katonai repülgèpgyártás ott jöhet a képbe, ha külsős partnerhez vhova jelentóset beszalliít vagy külsős partnerrel új gépet létrehoz az AV. A Saabbal, Embraerrel, de akár az Airbusszal, Izraellel erről zajlanak tárgyalások.

Az Airbus már hozott is ide gyártást és az Embraer is alakítja ki a magyar mérnöki szèkhelyèt A svéd NATO csatlakozás és a magyar Gripen fejlesztés, rendelés a Saab tárgyalások kapcsán sztem kedvező remènyekkel kecsegtet
Jaj... Ezek olyan optimista becslések, mint a Lynx hatalmas exportpiaca. A pénzügyi tervezésben az óvatosság elve már a számviteli politikában is fontos. A 30 gép, azért 30-mert velünk lenyelettek 12 db-ot és Vietnam cseréli a saját L-39C-it az NG_re. Nos ezen kívül a csehek néhány darabja van.. A többi ... Még az afrikai eladás sem jött össze tény szerződésben, meg a Bretling kötelék "átfegyverzése".. Nos. ez a repülőgép afrikában sem könnyű attack, mert nincs túlélőképessége. Az Airbus gyártása remélem jövedelmező lesz, de óvatosan kezelem, mert a Lengyel és a román airbus gyár is a WC-n került lehúzásra. Most ugy néz ki, hogy a mi alkatrészgyárunk nem. De majd néhány éve múlva meglátjuk. A magyar Gripen fejlesztés. Az, hogy kicseréltük a lokátor dobozait az kurva nagy Gripen fejlesztés.. Az, hogy a gazdasági helyeztünktől függően talán bővül a C flottánk, az sem fejlesztés. Az már inkább lenne, ha a svéd a leendő saját modernizációját is belenyomná a mi C/D gépenkbe olyan C+ és D+ vagy akár CHU, DHU-ként. Addig vannak olyan dolgok amiről nem illik még beszélni ezena forumon sem, pld a flottabővítés.. A mániákusan Tempest csatlakozásról meg tudni kell, hogy a mostani ukrán-orosz háború bizonyítja a potenciális ellenség ellen, a 4++ gépek és a NATO taktika több mint eredményes, tehát nem kell lóhalálban sem, 5 sem 6 generációs fejleszeni Európának, ki kell várni az Amcsik NGAD gépét, hogy mi a fene is a 6. generáció..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 475
41 700
113

A magyar államé lett a HSC Aerojet Zrt., ami az államtól hitelt kapott a cseh katonai repülőgépgyártó megvásárlásához​


"Magyarul: az állam hitelt adott a kormányszóvivő férjének, hogy megvegye, aztán miniszter lett, ezért továbbadta másnak, akitől most megvette az állam."


Ez a fordulat már jobban tetszik - elvben. Kapásból a magyar államnak kellett volna megvenni a mutyi-gyanús "mutatványok" helyett. Hogy végül mennyire lesz ez jó üzlet, az majd kiderül...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 078
33 187
113
A probléma a következő:
Az Aero a cseh repülőipar zászlóshajója, függetlenül ahogy kinéz, és amilyen termékei vannak jelenleg, illetve gyártási és javítási potenciálja. Csehország nem fogja engedni a nemzeti repülőiparát hazánkba kiszervezni.
A másik a termék. Az Aero elkényelmesedett. Az L-29 után, a kiváló L-39 airframe tervezése után, amely amúgy VSZ-ben tendert nyert az TS-11 Iskra és a Jak-40-el szemben, még újabb és újabb modernizációs lehetőségeket biztosított, hiszen az Alpha Jet, a Hawk, a Soim stb. szinte azonos felépítésű repülgépek voltak, függeltenül pld. persze, hogy volt felsőszányas, alsószárnyas stb. koncepció. A következő lépcsőfok a Jak-130/Alenia airframe volt, ezt négy más-más ország gyártotta típuson is fellelhető. A még újabb a SAAB T7 amely a Boeinggel közös.
Nos az L-39NG tévút után (amire már rájöttek, csak nem akarják bevallani), az új koncepció egy két hajtóműves, nyilazott szárnyú hangsebességet esetleg elérő gyakorló és könnyű csapásmérő létrehozása. Igen de ez egy kurva nagy falat, hiszen eddig ilyet a cseh mérnökök soha nem készítettek. Gyakorlatilag az L-39 óta nem volt az Aero utasgépén kívül semmilyen nagyobb fejlesztésű airframe tervezés. Ez úttörő dolog. Aztán megint ott a kisördög... Milyen replőgépre is van szükség a gyakorló illetve könnyű csapásmérő kategóriában. Mire nincs?? Mit ér a könnyű csapásmérő a XXI században európában? Kell-e 5. generácóis képesség, tehát pld. fegyvertér, alacsony érzékelhetőség?? Ennek a gyakorló repülőgép nem mond ellent, mert vizuálisan olyan szinre fested ahogy akarod, és radar láthatóság növelő részekkel gyakorló üzemmódban lehet növeli a láthatóságot.. Tehát szerintem egy átgondolatlan kocepció mentén most elkezd a magyar pénzügyi menedzsment valamit, a cseh tervezőkkel, és nem pedig visszalépnek egyet, és meghatároznak az Aero szerepét, lehetőséget, fejlesztési irányát (pld dróntechnika stb.).. Ez pedig nem jó és okos dolog. Ja komolyabb pénzügyi invesztícióra nem számíthatnak se cseh se magyar, se szlovák részről a gazdasági helyezet miatt néhány évig..
AVnek se forrása,se fejlesztési kapacitása nincs egy ilyen fejlesztés végigvitelére.
Többi csak sima vállalati álom.
Vagy lásd L-39NG. Ami nem tévút, csak el kell fogadni, hogy az, ami. Egy költséghatékony kikepzögèp Európában és egy megfizethető light attack gép Afrikában, Közép-Azsiaban.
(A felderítő verziót majd meglátjuk)
Alapfoku jet kiképzőgép.A modern turbopopok miatt pont ez a kategória van kihalóban.Mint könnyű,elsősorban COIN támadó/járőrgép is kihalófélben van.A trágyaszórókbol kialakitott COIN gépek sikeresebbek,és alkalmassabbak a feladatra.Plusz a harmadik világban a kinai gépek elveszik a piacát.
NG egy döglődő gyár kisérlete egykori sikertermékének sokadik reinkarnációjára.Valamennyit el tud belőle ugyan adni,de olyan kis példányszámban,hogy az nem teszi rentábilissá a gyártást.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 316
96 592
113

A magyar államé lett a HSC Aerojet Zrt., ami az államtól hitelt kapott a cseh katonai repülőgépgyártó megvásárlásához​


"Magyarul: az állam hitelt adott a kormányszóvivő férjének, hogy megvegye, aztán miniszter lett, ezért továbbadta másnak, akitől most megvette az állam."


Ez a fordulat már jobban tetszik - elvben. Kapásból a magyar államnak kellett volna megvenni a mutyi-gyanús "mutatványok" helyett. Hogy végül mennyire lesz ez jó üzlet, az majd kiderül...
Nah, akkor most már tudjuk kinek a strómanja volt Bobó és miért lett miniszter,. :D

A magyar allamè....:cool:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 078
33 187
113

A magyar államé lett a HSC Aerojet Zrt., ami az államtól hitelt kapott a cseh katonai repülőgépgyártó megvásárlásához​


"Magyarul: az állam hitelt adott a kormányszóvivő férjének, hogy megvegye, aztán miniszter lett, ezért továbbadta másnak, akitől most megvette az állam."


Ez a fordulat már jobban tetszik - elvben. Kapásból a magyar államnak kellett volna megvenni a mutyi-gyanús "mutatványok" helyett. Hogy végül mennyire lesz ez jó üzlet, az majd kiderül...
Nem mutyi gyanus,simán törvényesitett lopás,adófizetők megkárositása-és egyáltalán nem kellett volna megvenni.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
A másik a termék. Az Aero elkényelmesedett. Az L-29 után, a kiváló L-39 airframe tervezése után, amely amúgy VSZ-ben tendert nyert a
.
.
Ez a mintázat a KGST egész iparára érvényes lehetett....? Pl a szocialista autógyártásban is megfigyelhető volt, Trabant, Wartburg, Skoda, IFA, Barkas, Ikarus, stb, hogy a 60-as években, a 70-es legelejéig viszonylag jó tempóban fejlesztettek, de 70-től leállt a dolog, és onnantól csak kis tempójú evolúció, kis ráncfelvarrások történtek. Azután 80 után kaptak a fejükhöz hogy nagyon le vannak maradva, ott még gyorsan kapkodva kihoztak valami újabb tipust, de azután az egész rendszer bedőlt.
A repülőknél is MiG-21 és 23 kijött 60-as években, kb 70-es elejére, ott lassú evolúció, majd a 80-asban még gyorsan kidobták a 29-est, azután összeomlás. L29 és 39 is jött a hatvanas években, azután csend, majd 80-as közepén záróra előtt az L-59-cel összevágva, de az kb mint a négyütemű Trabant, túl későn és túl kevés.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 081
9 013
113
El kéne gondolkodni, de nem teszik, hogy az Aero és a cseh repülőgép ipar hangsebesség felett repülőgépet csak licencben gyártott. Az Aero által beszerzett amerikai hajtómű olcsó polgári repülőgépekhez gyártott nem hadi felhasználásra. Ez érvényes a L-39NG elektronikai és avionikai berendezéseinek nagy részére is.
Most teljesen mindegy egyébként a nagy leleplezés, hogy Tombor, SZB, és a MOL vezér kvázi az állam (NER) javára tevékenykedett. Ha az állam akkor értelmetlen, mert cseh gyár, cseh is marad. Igy bevásárolhatnánk még a cseh tankgyártásba is, meg egy csomó egyéb éppen nem jól prosperáló hadicégbe.

Érdekes módon miért is kellett így bonyolítani? Hozzáteszem, hogy ettől nem lett sem stabilabb a cseh cég, sem jövedelmezőbb.

A kérdés ugyanaz, mi a fenének kell 12 alapkiképzésre alkalmas repülőgép ha nincs pénz nagyobb flottabővítésre szuperszonikus téren, illetve mi a fenét csinálunk még ezekkel, mert európában alkalmatlan katonai harci alkalmazásra a tizenkét gépből akármennyi felderítő és harci gépnek minősített masina (lokátor, ellentevékenység, duplikált rendszerek és minimális fegyverterheléssel, gyenge hajtóművel stb.
Az egyik kérdés, tehát minek kell a Aero, a másik, hogy minek rendeltünk tőlük ennyi gépet.