Itt egy interjú Viktor Sotona-val is...
Cvičný letoun L-39NG z Aera Vodochody, který navazuje na světově proslulý Albatros, přichází na trh v době války na Ukrajině. „Nikdo z nás nemá z této války radost, ale musíme na ni reagovat,“ řekl v rozhovoru pro magazín MED prezident Aera Viktor Sotona. Evropa se podle něj probudila, řeší, že...
www.newstream.cz
Ami érdekes belőle
Az Aero Vodochody 2014-ben kezdett el dolgozni az L-39NG repülőgép tervezésén, és 2022-ben megkaptuk a tanúsítványt. A
nyolc év alatti fejlesztés csaknem 2,5 milliárd koronát nyelt el.
L-159
Nagyon érdekli őket Ukrajna.
Az L-159 egy nagyon jó platform, kiváló Honeywell F124 motorral és korszerű avionikával rendelkezik. Kevesen tudják, hogy az F-16-os vadászrepülőgép avionikáján alapult. Az L-159-es repülőgépek hihetetlen munkát végeznek Irakban, amerikai vadászgépekkel együtt vetik be őket. És ahol ez a repülőgép igazán talált, az a kiképzési feladatok – többek között a mai legmodernebb vadászgépekkel szembeni agresszor szerepében. Így az L
-159-es repülőgépek segítenek az F-35-ös pilóták képzésében az Egyesült Államokban, és újabban Nagy-Britanniában. Az ügyfelek érdeklődnek a korszerűsítés, az élettartam meghosszabbítása iránt. Okosfegyvereket adunk hozzá - például kisebb kaliberrel, de pontos találattal, valamint modernizáljuk a kommunikációs rendszereket, hogy a gépek lépést tudjanak tartani a korral..
Tehát az a prioritás, hogy kihasználják a már legyártott repülőgépek korszerűsítésének lehetőségét, ne térjenek vissza a gyártásba vagy váltsanak új verzióra?
Technikailag az L-159 élete felénél jár. Még sok ideje van 2040-ig. A gyártás újraindítására irányuló kéréseket is regisztráljuk, például az irakiak több repülőgépet szeretnének. Jelenleg nem tudunk azonos repülőgépet gyártani, de
gondolkodunk valamilyen újraindításon, a partnereinkkel való együttműködés újraindításán. Ez további fejlesztéseket, kulcselemek módosítását jelentené. Meglátjuk…
Másrészt földön kell maradnunk. Alig két éve az Aero nagyon rossz volt, és értelmetlen lenne most azt állítani, hogy azonnal egy másik platformot fogunk fejleszteni.
L-39NG
A
nullszaldós megtérülés érdekében legalább 60-80 repülőgép. Ez persze nem fog azonnal megtörténni, néhány éven belül le tudjuk gyártani őket. Nyolc évig tartott a fejlesztés, most elkezdtük a tömeggyártást. A gyártásunk jelenleg évi tizenkét repülőgépre van beállítva, ha minden jól megy,
valamikor 2027-ben leszakadunk.
..
Például Afrikában. Ma már persze ott is keresik az esetleges pótlást. A jelenlegi ügyfélkör azonban sokkal szélesebb. Megtalálhatóak Európában, Afrikában szerte a kontinensen, Latin-Amerikában, Ázsiában nagyon sok van belőlük. Vietnam évtizedek óta használt L-39-es repülőgépeket. Aztán amikor új géppel jövünk, akkor számíthatunk arra, hogy jó hírünk van. Régi vásárlóink azt mondják – igen, a Cseh Köztársaságból, az Aero Vodochody-tól származó repülők, ez egy márka.
Új ügyfelek megszerzése mindig nehezebb, de van esélyünk elérni őket is. Két csoportra osztanám őket. Az elsők azok az afrikai vagy ázsiai vásárlók, akik nem ismerték az L-39-et, más termékeket használtak, de most valami másra vágynak. Minőségi terméket tudunk nekik ajánlani jó áron. A második csoport a fejlett gazdag országok piacai. Tanuljuk őket, keressük a stratégiai partnerségi lehetőségeket, mert a nyugati piacokat a legnagyobb szereplők foglalják el, mint az Airbus vagy a francia Dassault. Az ottani ügyfelek igényesek, még a képzési rendszert illetően is. Például ausztriai szerződésre törekszünk.
...
Becsléseink szerint Európában megközelítőleg ezer vadászpilóta hiányzik. Az eddig Kanadában, Amerikában vagy Olaszországban használt képzési kapacitásokat több évre lefoglalják,
...
Ausztriában az olasz Leonardoval fogsz versenyezni…
Közvetett versenytársunk az olasz Leonardo M-346 típusú repülőgép, amely egy másik osztály. Két motorja van, sokkal nagyobb tolóerővel és lényegesen drágább is. Általánosságban elmondható, hogy
Nyugat-Európában a nagy szereplőkkel kell beszélnünk a stratégiai partnerségekről. És szerencsére már kezdenek felfogni minket.
Vagy a stratégiai együttműködésnek, vagy a kormányzati támogatásnak köszönhetően telepedünk meg ott. Enélkül nem megy, és őszintén szólva – magáncégként nincs más esélyünk.
Megrendelései vannak L-39NG repülőgépek szállítására Vietnamban, Magyarországon és a Cseh Köztársaságban. Szenegálban vagy Ghánában is szó esett az esélyekről... Összefoglalnád, kinek fogsz reálisan producerkedni a következő években?
34 repülőgépre van szerződésünk. Tizenkettőt Vietnamnak, tizenkettőt Magyarországnak és négyet a LOM cseh állami cégnek gyártunk, amely alá a Repüléskutató Központ tartozik. A LOM-nak lehetősége van további négy repülőgépre gyakorolni. A gépek közül hat Ghána, de ez a szerződés nem érvényes, mert az afrikai országban az üzletet jelenleg nem biztosította az EGAP exportbiztosító. Ghána besorolása sokat esett, az ország pénzügyi válságon ment keresztül. A közelmúltban Ghána hitelmegállapodást írt alá a Nemzetközi Valutaalappal, és még várni kell, hogyan fog hozzáállni adósságai átstrukturálásához. Ezzel ismét megemelhetné a besorolását, és érvényesülhetne a szerződésünk.
Szenegálban az elődeim egy üzleti lehetőséget akartak kihasználni, ami végül meghiúsult, mert a repülőgépet nem konfigurálták megfelelően. De szeretnénk visszatérni Szenegálba.
...
Korábbi szavai szerint az L-39NG repülőgépekkel való európai jelentkezési esélyei jelentősen megnőnének, ha a Pardubice-i Repülési Oktatási Központban egy bizonyos európai képzési standardot alakítanának ki. Pontosan mire gondoltál?
A légiközlekedési kiképző központ a Cseh Köztársaság hadseregének pilótái számára készült, ugyanakkor nemzetközi hatókörrel rendelkezik. Más országok pilótái is edzenek ott, még a NATO-n kívüli országokból is. Mindenképpen érdekeltek vagyunk ennek az együttműködésnek a továbbfejlesztésében. A
NATO-nak saját szervezete van, amely repülési képzéssel foglalkozik – a NATO Flight Training Europe. Kiképzőbázisokat próbál építeni Európában. Csehország bekapcsolódott a Repülési Képzési Központba. Szeretnénk, ha az L-39NG platform az alsó és közepes szintű képzés standardja lenne, a magasabb szintre taktikai elemekkel, például már L-159-es repülőgépeket használnak. Ezen a területen látjuk a legnagyobb hozzáadott értékenket – jó anyagi feltételek mellett tudjuk a pilóták teljes képzési tananyagát kínálni. Ezért is hisszük, hogy az L-39NG olyan ikonikus repülőgéppé válhat, mint az L-39C régebbi változata, amelyből háromezer darabot gyártottak.
...
Meggyőződésem, hogy
jó lenne egy nemzeti integrációs projekt a jövőben Csehországban. Azaz megegyezünk abban, hogy itt közösen fejlesztjük és gyártjuk a repülőgépet.
Ez lehet például egy cseh taktikai drón vagy egy pilóta nélküli légi jármű a városi mobilitás megoldására. Sok ötlet van itt. Az állam pályáztatna egy integrációs projektet, amelyben cseh cégek működnének együtt, és amely tovább konszolidálná a helyi légiközlekedési ágazatot. A nemzeti integrációs projektnek köszönhetően ismét tündökölhettünk Európában.