[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 301
33 674
113
Tisztában vagy vele, hogy most többszörözték meg az árbevételüket és végre pozitív a pénzügyi mérlegük?
Ettől függetlenül, én sem látom jó helyen az ebbe nyüstölt pénzt.
Igen.Tobbek kozott a mi megrendelesunk altal ..
Az éveserleguk lett pozitiv,a programmerleg vastagpn negativ
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 365
96 818
113
Ha vót, ha nem ide teszem...

A cég júniusi beszámolója szerint a ‘22-es adózás előtti eredménye 974 millió cseh korona (15,6 milliárd forint) volt az egy évvel korábbi 70 millióhoz képest. Ez nagyrészt egy iraki megállapodásnak volt köszönhető.

Ez tetszik. :D

Áprilisban Kijevben Petr Pavel cseh elnök az Aero Vodochody-t is kiemelte lehetséges partnerként: eszerint a még fejlesztési fázisban lévő F/A-259 repülőgép gyártása mehetne akár cseh-ukrán koprodukcióban. Az Ukrajnának való fegyverszállításokat elviekben ellenző többségi tulajdonos magyar állam részéről nem kommentálták ezt a javaslatot.

Pavel nem sokkal később arról beszélt, hogy a korábbi, de már létező típus, a cseh légierő F/A-159 repülőgépeiből adhatnának Ukrajnának. Ez nem érintené közvetlenül az Aero Vodochody-t, de hogy közben a közös gyártás lekerült-e a napirendről, egyelőre nem tudni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 365
96 818
113
Szimulációs képzési rendszer az L-39NG szállítás részeként a CLV számára


2024 végén a Pardubice Légiképző Központ kapja meg az első két L-39NG oktatórepülőgépet, amelyek egy 2022 novemberétől kezdődő, több mint 2 milliárd CZK értékű szerződés részét képezik, amelynek keretében az állami tulajdonú LOM PRAHA egy összesen 4 új Engéčka négy további gép opcióval. Bár ezeken a modern gépeken csak 2025-ben kezdik meg a teljes körű képzést, Pardubicében már nemcsak magának a típusnak az üzembe helyezésére készülnek, hanem mindenekelőtt teljesen új szimulációs technológiák bevezetésére L-39NG képzési rendszert hoz.

A fiatal pilóták átfogó átképzésének ma már szerves részét képezi a különféle oktatók vagy szimulátorok képzés során történő alkalmazása, és jól látható az elmúlt években az a tendencia, hogy egyre fejlettebb szimulációs technológiákat építenek be az új pilóták képzésének teljes folyamatába. A szimulátorokon végzett képzés nemcsak nagyon hatékony, de mindenekelőtt különféle repülés közbeni helyzetek szimulációit kínálja, amelyeket valós környezetben nem lehet gyakorolni. Példaként említhető az a lehetőség, hogy számos korlátozó vagy veszélyes szituációt kipróbálhatnak, amelyekkel a pilótahallgatók a képzés során találkozhatnak, és kipróbálhatják, hogyan képesek az adott helyzetet megoldani. A legfejlettebb szimulációs technológia ezután adatkapcsolat segítségével képes imitálni a virtuális fegyverrendszereket, beleértve az elektronikus hadviselés eszközeit is,

Bár a Pardubice CLV bizonyos mértékig az egyik úttörő volt a modern szimulációs technológiák bevezetésében a cseh hadsereg repülő személyzetének képzésében, a csúcs taktikai szimulációs központ (TSC) formájában, egy teljes értékű és modern repülés. szimulátor eddig teljesen hiányzott az L-39C Albatros sugárhajtású repülőgépek rendszeres pilótaképzéséből és átképzéséből. A CLV-ben ezt a hendikepet a Taktikai Szimulációs Központban való kiképzés lehetősége oldotta meg, amely az L-39ZA Albatros repülőgép irányított egységét használhatja. Ez azonban nagyrészt vészmegoldás volt, mivel a TSC-ben leegyszerűsített taktikai szimulátorok természetesen nem helyettesíthetik teljes mértékben az adott típusú speciális repülésszimulátorokat.

news_2324_l39ng_simulator_photo3.jpg
news_2325_l39ng_simulator_photo4.jpg
news_2326_l39ng_simulator_photo5.jpg


A felső képpár az L-39NG repülőgépmodellt virtuális környezetben és az L-39NG repülőgép pilótafülke modelljét is rögzíti a virtuális valóság fejhallgatóval történő szimulációhoz. Az alsó képen egy teljes méretű repülésszimulátor exponált kabinja látható, amely az L-39NG pilótafülke hű mása. (fotó: VR Group, mint a LOM PRAHA sp-n keresztül)



Ezt az évek óta tartó folyamatot azonban alapjaiban változtatja meg az új L-39NG oktatógépek megjelenése a Pardubice CLV-be, amelyek teljesen új minőséget hoznak a cseh hadsereg fiatal pilótáinak képzésébe. A 2022. november 14-én kelt, négy új L-39NG sugárhajtású repülőgép szállítására vonatkozó, a Cseh Köztársaság légiereje pilótáinak alap- és továbbképzésére szolgáló teljes szerződés egy része a garancián túli támogatáson és speciális felszerelések ellátásán túl magaslati felszerelések, túlélési eszközök, a pilóták és a földi személyzet kezdeti kiképzése vagy a földi felszerelések átvétele és a kezdeti tartalék alkatrészek, valamint a teljes földi képzési rendszer használata.

A jó hír az, hogy ezeket a kifinomult szimulációs képzési rendszereket közvetlenül a Cseh Köztársaságban fejleszti és gyártja a VR Group, a.s., amely a LOM PRAHA állami vállalat leányvállalata. A Brno VR Group huszonöt éve fejleszt és gyárt rendszereket pilótaképzéshez. Az Aero Vodochody repülőgépgyártóval együttműködve a GBTS (Ground Based Training System) földi szimulációs oktatórendszert is az ügyfelek rendelkezésére bocsátja, amely egy valódi L-39NG oktatórepülőgép fedélzeti felszerelését ötvözi a modern szimulációs technológiákkal. E csúcstechnológiák alkalmazása teszi lehetővé a pilótaképzés minden szakaszát lefedő átfogó képzési megoldások elkészítését a repülőgép kezdeti megismertetésétől a repülési képzésen át a pilóták felkészültségének támogatásáig. légi műveletek.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 365
96 818
113
news_2323_l39ng_simulator_photo2.jpg
Szimulációs képzési rendszer az L-39NG szállítás részeként a CLV számára


2024 végén a Pardubice Légiképző Központ kapja meg az első két L-39NG oktatórepülőgépet, amelyek egy 2022 novemberétől kezdődő, több mint 2 milliárd CZK értékű szerződés részét képezik, amelynek keretében az állami tulajdonú LOM PRAHA egy összesen 4 új Engéčka négy további gép opcióval. Bár ezeken a modern gépeken csak 2025-ben kezdik meg a teljes körű képzést, Pardubicében már nemcsak magának a típusnak az üzembe helyezésére készülnek, hanem mindenekelőtt teljesen új szimulációs technológiák bevezetésére L-39NG képzési rendszert hoz.

A fiatal pilóták átfogó átképzésének ma már szerves részét képezi a különféle oktatók vagy szimulátorok képzés során történő alkalmazása, és jól látható az elmúlt években az a tendencia, hogy egyre fejlettebb szimulációs technológiákat építenek be az új pilóták képzésének teljes folyamatába. A szimulátorokon végzett képzés nemcsak nagyon hatékony, de mindenekelőtt különféle repülés közbeni helyzetek szimulációit kínálja, amelyeket valós környezetben nem lehet gyakorolni. Példaként említhető az a lehetőség, hogy számos korlátozó vagy veszélyes szituációt kipróbálhatnak, amelyekkel a pilótahallgatók a képzés során találkozhatnak, és kipróbálhatják, hogyan képesek az adott helyzetet megoldani. A legfejlettebb szimulációs technológia ezután adatkapcsolat segítségével képes imitálni a virtuális fegyverrendszereket, beleértve az elektronikus hadviselés eszközeit is,

Bár a Pardubice CLV bizonyos mértékig az egyik úttörő volt a modern szimulációs technológiák bevezetésében a cseh hadsereg repülő személyzetének képzésében, a csúcs taktikai szimulációs központ (TSC) formájában, egy teljes értékű és modern repülés. szimulátor eddig teljesen hiányzott az L-39C Albatros sugárhajtású repülőgépek rendszeres pilótaképzéséből és átképzéséből. A CLV-ben ezt a hendikepet a Taktikai Szimulációs Központban való kiképzés lehetősége oldotta meg, amely az L-39ZA Albatros repülőgép irányított egységét használhatja. Ez azonban nagyrészt vészmegoldás volt, mivel a TSC-ben leegyszerűsített taktikai szimulátorok természetesen nem helyettesíthetik teljes mértékben az adott típusú speciális repülésszimulátorokat.
news_2326_l39ng_simulator_photo5.jpg


A felső képpár az L-39NG repülőgépmodellt virtuális környezetben és az L-39NG repülőgép pilótafülke modelljét is rögzíti a virtuális valóság fejhallgatóval történő szimulációhoz. Az alsó képen egy teljes méretű repülésszimulátor exponált kabinja látható, amely az L-39NG pilótafülke hű mása. (fotó: VR Group, mint a LOM PRAHA sp-n keresztül)



Ezt az évek óta tartó folyamatot azonban alapjaiban változtatja meg az új L-39NG oktatógépek megjelenése a Pardubice CLV-be, amelyek teljesen új minőséget hoznak a cseh hadsereg fiatal pilótáinak képzésébe. A 2022. november 14-én kelt, négy új L-39NG sugárhajtású repülőgép szállítására vonatkozó, a Cseh Köztársaság légiereje pilótáinak alap- és továbbképzésére szolgáló teljes szerződés egy része a garancián túli támogatáson és speciális felszerelések ellátásán túl magaslati felszerelések, túlélési eszközök, a pilóták és a földi személyzet kezdeti kiképzése vagy a földi felszerelések átvétele és a kezdeti tartalék alkatrészek, valamint a teljes földi képzési rendszer használata.

A jó hír az, hogy ezeket a kifinomult szimulációs képzési rendszereket közvetlenül a Cseh Köztársaságban fejleszti és gyártja a VR Group, a.s., amely a LOM PRAHA állami vállalat leányvállalata. A Brno VR Group huszonöt éve fejleszt és gyárt rendszereket pilótaképzéshez. Az Aero Vodochody repülőgépgyártóval együttműködve a GBTS (Ground Based Training System) földi szimulációs oktatórendszert is az ügyfelek rendelkezésére bocsátja, amely egy valódi L-39NG oktatórepülőgép fedélzeti felszerelését ötvözi a modern szimulációs technológiákkal. E csúcstechnológiák alkalmazása teszi lehetővé a pilótaképzés minden szakaszát lefedő átfogó képzési megoldások elkészítését a repülőgép kezdeti megismertetésétől a repülési képzésen át a pilóták felkészültségének támogatásáig. légi műveletek.

news_2322_l39ng_simulator_photo1-1536x1083.jpg

news_2323_l39ng_simulator_photo2.jpg



A VR Group brünni központjában már készülnek az első Full Mission L-39NG szimulátorok vietnami és magyarországi külföldi ügyfelek számára. Ugyanez a típusú szimulátor ezután a pardubicei CLV-be utazik, ahol az új szimulációs technológiai épületben lesz elhelyezve. A képalkotó technológia egy kilenccsatornás vetítőrendszerből áll, amely 300°-os vízszintes tartományban, 120°-os függőleges tartományban vetíti ki a képet gömbfelületre. A pilóta így igen széles látómezővel rendelkezik, míg a kiváló minőségű kivetítők a minden időjárási körülmények között történő repülés mellett éjszakai repülési kiképzést is lehetővé tesznek, beleértve a valódi NVG éjjellátó szemüveg használatát. (fotó: VR Group, mint a LOM PRAHA sp-n keresztül)



Az új L-39NG repülőgépek Pardubice CLV-be történő bevezetésével, vagy a gép teljes földi szimulációs képzési rendszerének megvalósításával egyidejűleg a pardubicei repülőtéren egy új épület is megépül, ún. NG1 SIMULATOR létesítmény. Ez egy kétszintes épület lesz, amely nem csak az új L-39NG repülőgép nagyméretű Full Mission repülésszimulátorának, nagy gömb alakú vetítési felülettel rendelkezik majd, hanem más helyiségeket is tartalmaz majd a Mi-17-tel és az Enstrom 480B-vel. -G helikopter szimulátorok, valamint tantermek szintetikus CPT (Cocpit Procedure Training) és eligazító és tájékoztató termek számára.

Az állami vállalat a közelmúltban már kiírta az "NG1 szimulátor" objektum építésének projektdokumentációinak feldolgozására vonatkozó közmegrendelést, így egyértelmű, hogy a "mézeskalácsosok" lelkiismeretesen készülnek a teljesen új L- megvalósítására. 39NG képzési rendszert, hogy a lassan öregedő Albatros lecserélésének teljes igényes folyamata sikeres legyen
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 330
81 363
113
Ettől balra volt az Aero stand, ahol volt egy plakát, amin az L39NG három változatát mutatták, szlovák magyarázó szöveggel.

l39ng-cz-K_rotor_1_0637.png


Kb. ilyen képek voltak, de volt olyan is amin FLIR torony volt a törzs alatt. Mintha láttam volna már korábban azt a képet valahol, de most nem találom.
Nem fotózta le esetleg valaki azt is?
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and SilvioD

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 105
14 196
113
Adaptív fly by wire van? Csak mert ez a Jak-130-nál például alap, de nagy eséllyel az olasz testvérénél, az M346 Master-nél is.

Remélem, hogy folyamatban van! :hadonaszos:

Ha már a vak-(NER)-tyúk-is-talált-szemet, és meglett ez a cég, és nem is játszották át a német parazitának még --mint szinte minden mást--, akkor meg kellene csípni melléje a szinte azonos technológiájú --vagyis könnyen gyártásba vehető!!!-- L-200 Morava-t:

2aaf0c4043e4bc37858b52bcb8ac66dd.jpg
t

... ami a 300-(kis továbbfejlesztés,+kevesebb hasznos teher árán 500 km/h-s tartományban egy nekünk is megfizethető drón-kategória sárkánya/repgép-alapja lehetne, a csillió-millió-€-s "jóindulatosok" helyett!

Részleges "üvegszálasítással", becsülve 10-15%-kal könnyebb lenne: alig- vagy se-karbonnal, mert így gombokért gyártható.
Van még a II. V-h-ból örökölt és a szocializmusos 50-es években (újra-)tervezett --eredetileg Walter motorban is
  • 10-15% többteljesítmény,
  • +10% fogyasztáscsökkenés (72-es benzin !!!) és
  • +50% üzemóra

a 2023 közeli civil technológiával modernizálva . :oops:

Drón-üzemmódhoz egy BME-pályázattal pikk-pakk lehetne hozzá fly-by-wire is. :hadonaszos:
Ezeket összeadogatva egy bőven átlagos tudású és bőven átlagos alatti árú vas lenne az eredmény, amit csak az nem tud eladni aki nem akar(Itthon van belőlük NER-sok! :oops: )!

... + még a Kisördög a Valóságból, de: Mindezt lehet csinálni német-címkés izraeli/török/szerb/dél-afrikai "cuccokkal" is, sokszoros áron, patika-mennyiségben, "Jóindulatosan", mint a "sikeres" és "Gyorsítós" példáink mutatják! :mad:

U.I.: Egy alacsony nyomású turbóval kiegészítve az eredeti Supercharger-t meg lenne a 2x250LE és jóval magasabb szolgalati magasság az eredeti 5.700 m helyett 8.000 feletti, ami nagyságrendi ugrás a drónoknál!!!

.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 330
81 363
113
Csak nekem fura a kísérőszöveg?
Kollert meg sem említik, a szlovák légierő parancsnoka meg magyar.
(Mondjuk most a szlovák miniszterelnök és rendőrkapitány is...)


Commander of the Slovak Air Force visited the production of the L-39NG...

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 365
96 818
113
6706963_5.jpg

Titkos cseh-ukrán projekt? Az Aero az L-159 könnyű vadászrepülőgépek utódját fejleszti
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 365
96 818
113
Sugárhajtású drón fejlesztése Ukrajnával, Mexikóval és Tajvannal kozosen:


A cseh repülőgépgyártó harci drónok gyártását tervezi. Gyorsnak és intelligensnek kell lenniük

Bizonyára nem hagyhatjuk figyelmen kívül" - válaszolja Viktor Sotona, az Aera Vodochody elnöke arra a kérdésre, hogy a legrégebbi cseh repülőgépgyártó is szeretne-e a jövőben pilóta nélküli repülőgépeket gyártani, amelyek jelentősége döntő jelentőségű a modern konfliktusokban. „Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – teszi hozzá Sotona, aki kiterjedt interjút adott az Echo24-nek. Szerinte az új drónnak inkább harci, mint megfigyelő jellegűnek kell lennie, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, és a sugárhajtóműnek köszönhetően gyorsan az ellenség hátába kerülhet.

A drónoknak számos előnye van a pilóta repülőgépekkel szemben. Általában biztonságos távolságból irányíthatók, kockázatos műveleteket végezhetnek, kisebbek és nehezebben észlelhetők, és előállításuk költsége általában alacsonyabb, mint a pilóta repülőgépeké. Kezdettől fogva a modern hadviselés eszközeként bizonyultak az Ukrajnában zajló háborúban is, a konfliktus mindkét oldalán.

Az Aera Vodochody fő terméke több mint száz éve repülõgépek pilóta. Először kiképzés és megfigyelés, de később harc is. Az Aero rendelkezik még a világ legelterjedtebb sugárhajtású kiképző repülőgépével is, az L-39 Albatrossal. Ebből körülbelül 3000 darabot gyártottak az 1970-es évektől az 1990-es évekig, és a mai napig használják vadászpilóták képzésére. Az amerikai milliárdosok körében is népszerű, például a Space X alapítója, Elon Musk évekkel ezelőtt méltatta saját Albatros pilótáit.

A repülőgépgyártó most először ismeri el, hogy a jövőben a drónok, vagy katonai felhasználású pilóta nélküli repülőgépek gyártásának útjára is léphet. Ezt a cég elnöke és ügyvezető igazgatója, Viktor Sotona is megerősítette arra a kérdésre, hogy a Vodochody mérlegeli-e a jövőben a pilóta nélküli repülőgépek mellett drónok gyártását is.

„Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül. A jövőben valószínűleg előfordulhat, hogy a drónokat kockázatos műveletekre küldik alacsony repülési szinten vagy mélyen az ellenséges vonalak mögé, olyan pilóta repülőgépekkel kombinálva, amelyeket biztonságos távolságban tartanak” – mondta Sotona az Echo-nak adott interjújában. .

A mai drónokra jellemző, hogy meglehetősen lassabbak, és nagyon hatékony propeller meghajtást használnak, ami lehetővé teszi számukra, hogy hosszú ideig működésben maradjanak.” Ez egy példa a jól ismert török drónra, a Bayraktar TB2-re, amely híressé vált. Ukrajnában többek között az orosz légvédelmi rendszerek rombolójaként . Az Aero azonban más utat akar választani.

„Másrészt meg kell küzdenünk azzal a ténnyel, hogy olyan sugárhajtású drónokat fogunk gyártani, amelyek gyorsan repülnek. Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – tette hozzá Sotona, aki azt szeretné, ha az Aero több platformmal rendelkezne a jövőben.

Számos ötlet rejtőzik a fiókunkban, néhány még Vlček mérnöktől is (Jan Vlček volt az L-39 Albatros kiképzőrepülőgép legendás tervezője – a szerkesztő megjegyzése). Az új drónnak inkább harcinak kell lennie, mint megfigyelőnek, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, gyorsan el kell jutnia az ellenség hátuljába, és ott harci műveleteket végrehajtani, majd végül visszatérni” – mondta Sotona.

Az Egyesült Államok is a vadászgépekhez hasonló, gyors, autonóm, sugárhajtóműves drónok fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, amely idén végrehajtotta az első repülést a mesterséges intelligencia által irányított Valkyrie harci drónprojektben. Hasonló pilóta nélküli sugárhajtású repülőgépet mutatott be a török Baykar cég is, amely az év elején megkezdte a Bayraktar Kizilelma modell tesztelését, amely önmagában is tud leszállni és felszállni.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 763
42 338
113
A cseh repülőgépgyártó harci drónok gyártását tervezi. Gyorsnak és intelligensnek kell lenniük

Bizonyára nem hagyhatjuk figyelmen kívül" - válaszolja Viktor Sotona, az Aera Vodochody elnöke arra a kérdésre, hogy a legrégebbi cseh repülőgépgyártó is szeretne-e a jövőben pilóta nélküli repülőgépeket gyártani, amelyek jelentősége döntő jelentőségű a modern konfliktusokban. „Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – teszi hozzá Sotona, aki kiterjedt interjút adott az Echo24-nek. Szerinte az új drónnak inkább harci, mint megfigyelő jellegűnek kell lennie, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, és a sugárhajtóműnek köszönhetően gyorsan az ellenség hátába kerülhet.

A drónoknak számos előnye van a pilóta repülőgépekkel szemben. Általában biztonságos távolságból irányíthatók, kockázatos műveleteket végezhetnek, kisebbek és nehezebben észlelhetők, és előállításuk költsége általában alacsonyabb, mint a pilóta repülőgépeké. Kezdettől fogva a modern hadviselés eszközeként bizonyultak az Ukrajnában zajló háborúban is, a konfliktus mindkét oldalán.

Az Aera Vodochody fő terméke több mint száz éve repülõgépek pilóta. Először kiképzés és megfigyelés, de később harc is. Az Aero rendelkezik még a világ legelterjedtebb sugárhajtású kiképző repülőgépével is, az L-39 Albatrossal. Ebből körülbelül 3000 darabot gyártottak az 1970-es évektől az 1990-es évekig, és a mai napig használják vadászpilóták képzésére. Az amerikai milliárdosok körében is népszerű, például a Space X alapítója, Elon Musk évekkel ezelőtt méltatta saját Albatros pilótáit.

A repülőgépgyártó most először ismeri el, hogy a jövőben a drónok, vagy katonai felhasználású pilóta nélküli repülőgépek gyártásának útjára is léphet. Ezt a cég elnöke és ügyvezető igazgatója, Viktor Sotona is megerősítette arra a kérdésre, hogy a Vodochody mérlegeli-e a jövőben a pilóta nélküli repülőgépek mellett drónok gyártását is.

„Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül. A jövőben valószínűleg előfordulhat, hogy a drónokat kockázatos műveletekre küldik alacsony repülési szinten vagy mélyen az ellenséges vonalak mögé, olyan pilóta repülőgépekkel kombinálva, amelyeket biztonságos távolságban tartanak” – mondta Sotona az Echo-nak adott interjújában. .

A mai drónokra jellemző, hogy meglehetősen lassabbak, és nagyon hatékony propeller meghajtást használnak, ami lehetővé teszi számukra, hogy hosszú ideig működésben maradjanak.” Ez egy példa a jól ismert török drónra, a Bayraktar TB2-re, amely híressé vált. Ukrajnában többek között az orosz légvédelmi rendszerek rombolójaként . Az Aero azonban más utat akar választani.

„Másrészt meg kell küzdenünk azzal a ténnyel, hogy olyan sugárhajtású drónokat fogunk gyártani, amelyek gyorsan repülnek. Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – tette hozzá Sotona, aki azt szeretné, ha az Aero több platformmal rendelkezne a jövőben.

Számos ötlet rejtőzik a fiókunkban, néhány még Vlček mérnöktől is (Jan Vlček volt az L-39 Albatros kiképzőrepülőgép legendás tervezője – a szerkesztő megjegyzése). Az új drónnak inkább harcinak kell lennie, mint megfigyelőnek, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, gyorsan el kell jutnia az ellenség hátuljába, és ott harci műveleteket végrehajtani, majd végül visszatérni” – mondta Sotona.

Az Egyesült Államok is a vadászgépekhez hasonló, gyors, autonóm, sugárhajtóműves drónok fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, amely idén végrehajtotta az első repülést a mesterséges intelligencia által irányított Valkyrie harci drónprojektben. Hasonló pilóta nélküli sugárhajtású repülőgépet mutatott be a török Baykar cég is, amely az év elején megkezdte a Bayraktar Kizilelma modell tesztelését, amely önmagában is tud leszállni és felszállni.
Ez egy nagyon jó irány, egy kitörési pont lehet az AERO-nak. Hagyományos repülők piacán nehéz labdába rúgni, de sugárhajtású harci drónból még napjainkban is kevés van. Az L-39 kapcsán sugárhajtású gépek terén van tapasztalata az AERO-nak. Szóval egy jó árazású harci drónnak nagyon is lenne piaca bárhol a világon!
Lényeg, hogy ha harci drónt akarnak akkor lopakodó kialakítású kell legyen! Ez ma már nem nagy kunszt: régóta ismert a fizikája az alacsony észlelhetőségnek, tudható milyenre kell alakítani a gépet. Radarsugárzást elnyelő festéket is szabadon lehet venni, a legújabbakat leszámítva már rég nem képeznek titkot. (Kíváncsiságból rágugliztam: vagy 3-4 cégtől egyből lehet rendelni "lopakodó festéket")
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and enzo