A cseh repülőgépgyártó harci drónok gyártását tervezi. Gyorsnak és intelligensnek kell lenniük
„Určitě to nemůžeme ignorovat,“ odpovídá prezident Aera Vodochody Viktor Sotona na otázku, zda by chtěl nejstarší český letecký výrobce v budoucnu vyrábět i bezpilotní letouny, jejichž význam se v moderních konfliktech ukazuje jako klíčový. „Máme tu projekty, které jsou léta rozpracované a...
www.echo24.cz
Bizonyára nem hagyhatjuk figyelmen kívül" - válaszolja Viktor Sotona, az Aera Vodochody elnöke arra a kérdésre, hogy a legrégebbi cseh repülőgépgyártó is szeretne-e a jövőben pilóta nélküli repülőgépeket gyártani, amelyek jelentősége döntő jelentőségű a modern konfliktusokban. „
Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – teszi hozzá Sotona, aki kiterjedt interjút adott az Echo24-nek. Szerinte az új drónnak inkább harci, mint megfigyelő jellegűnek kell lennie, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, és a sugárhajtóműnek köszönhetően gyorsan az ellenség hátába kerülhet.
A drónoknak számos előnye van a pilóta repülőgépekkel szemben. Általában biztonságos távolságból irányíthatók, kockázatos műveleteket végezhetnek, kisebbek és nehezebben észlelhetők, és előállításuk költsége általában alacsonyabb, mint a pilóta repülőgépeké. Kezdettől fogva a modern hadviselés eszközeként bizonyultak az Ukrajnában zajló háborúban is, a konfliktus mindkét oldalán.
Az Aera Vodochody fő terméke több mint száz éve repülõgépek pilóta. Először kiképzés és megfigyelés, de később harc is. Az Aero rendelkezik még a világ legelterjedtebb sugárhajtású kiképző repülőgépével is, az L-39 Albatrossal. Ebből körülbelül 3000 darabot gyártottak az 1970-es évektől az 1990-es évekig, és a mai napig használják vadászpilóták képzésére. Az amerikai milliárdosok körében is népszerű, például a Space X alapítója, Elon Musk évekkel ezelőtt méltatta saját Albatros pilótáit.
A repülőgépgyártó most először ismeri el, hogy a jövőben a drónok, vagy katonai felhasználású pilóta nélküli repülőgépek gyártásának útjára is léphet. Ezt a cég elnöke és ügyvezető igazgatója, Viktor Sotona is megerősítette arra a kérdésre, hogy a Vodochody mérlegeli-e a jövőben a pilóta nélküli repülőgépek mellett drónok gyártását is.
„Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül. A jövőben valószínűleg előfordulhat, hogy a drónokat kockázatos műveletekre küldik alacsony repülési szinten vagy mélyen az ellenséges vonalak mögé, olyan pilóta repülőgépekkel kombinálva, amelyeket biztonságos távolságban tartanak” – mondta Sotona az Echo-nak adott interjújában. .
A mai drónokra jellemző, hogy meglehetősen lassabbak, és nagyon hatékony propeller meghajtást használnak, ami lehetővé teszi számukra, hogy hosszú ideig működésben maradjanak.” Ez egy példa a jól ismert török drónra, a Bayraktar TB2-re, amely híressé vált. Ukrajnában többek között az orosz légvédelmi rendszerek rombolójaként . Az Aero azonban más utat akar választani.
„Másrészt meg kell küzdenünk azzal a ténnyel, hogy
olyan sugárhajtású drónokat fogunk gyártani, amelyek gyorsan repülnek. Vannak itt olyan projektjeink, amelyek évek óta dolgoznak, és tervezzük, hogy visszatérünk hozzájuk. Ezek a projektek az Aeróban léteznek, és itt az ideje, hogy leszámoljunk velük” – tette hozzá
Sotona, aki azt szeretné, ha az Aero több platformmal rendelkezne a jövőben.
Számos ötlet rejtőzik a fiókunkban, néhány még Vlček mérnöktől is (Jan Vlček volt az L-39 Albatros kiképzőrepülőgép legendás tervezője – a szerkesztő megjegyzése). Az
új drónnak inkább harcinak kell lennie, mint megfigyelőnek, és saját intelligenciával kell rendelkeznie, gyorsan el kell jutnia az ellenség hátuljába, és ott harci műveleteket végrehajtani, majd végül visszatérni” – mondta Sotona.
Az Egyesült Államok is a vadászgépekhez hasonló, gyors, autonóm, sugárhajtóműves drónok fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, amely idén végrehajtotta az első repülést a mesterséges intelligencia által irányított Valkyrie harci drónprojektben. Hasonló pilóta nélküli sugárhajtású repülőgépet mutatott be a török Baykar cég is, amely az év elején megkezdte a Bayraktar Kizilelma modell tesztelését, amely önmagában is tud leszállni és felszállni.