[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Hihetetlen, hogy ebbe a felderítőt csinálunk egy tök másra tervezett gépből sztoriba már másodszor fut bele ugyanúgy a MH/HM. Anno a Zlinekből is akartak "felderítőt", ugyanígy Szittya társunk volt a támogató élharcosa, aztán győzött a valóság, nem lett semmi belőle. (Állítólag a Zlinek már alapból gyengék, nehezek lettek)
én nem voltam élharcosa a ZLINEK-ből felderítőnek.

ÉN PONT HOGY UAV parti voltam akkor még nem volt sláger az UAV és én pont a bayraktárt sztároltam amit mindenki szarozott KB
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Karabah kopar mimt egy sivatag. A sivatag sziriaba es libiaba is kopar mint a sivatag :D /libiaba ahol volt kicsit normalisabb legvedelem mar nem alkottak olyan nagyot az ucavk de az igazi az lenne ha az ukranok donbaszba probalkoznanak meg az ucav hadviselwssel... Valoszinuleg igen kis sikereket ernenek el nagy vesztesegek aran./
Nem vagyok az ucavk ellen nagy kedvencek voltak bayraktart en mar akkkor soroltam itt amikor meg bevetve sem volt. De nem codafegyver./
ez meg 2020 már akkor így hivatkoztam
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
nem vagyok UAV ellenes soha nem is voltam mindig szerettem őket már az elején amikor elkezdtek meg megjelenni a CUAV-k (predator meg ilyenek) de tudom hogy vannak korlátaik is és csak arra támaszkodni nem lehet
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 653
34 414
113
Olyat kell választani ami katonai alkalmazású és van hozzá kiértékelő szoftver, meg tud standard Limk16-on cél infót küldeni la földre - szóval van hozzá "háttér".
Itt nem érdemes sajátot csinálni, barkácsolni. Így is elég szívás ez a projekt: nem véletlen ígérik 2028-ra az elsőt.
Kb elmennék az ELTA-hoz meg az Elbithez: ezt tudja ez a gép terhelhetőségben, milyen optikai és radaros felderítőt cuccokat tudnátok rávarrni minimális módosításokkal? Meg milyen túlélő podotok van esetleg SIGNIT rendszeretek amit elbír?
Izraeliek már szovjet technikára sok mindent integráltak már és rendszeresen alakítanak át civil gépeket felderítőkké.

Sokkal drágább lesz mint venni egy kész megoldást (pl. MALE drónt), de így van esélye hogy végén legyen valami haszna ennek a gépnek. Berepkedni frot közelbe totál felejtős, ha rá tudnak tenni megfelelő műszeketekt akkor távolról tudhat "szaglászni". Szóval így akár elmegy kategória lehetne - mint a kiképző verzió...
Hat az van,hogy bizony rafar eseten is szamit a meret.
Valaki nezze mar meg,hogy milyenek pl a ku savu radarok hatekony felderitesi lehetosegei?
Meg talan azon is el kene gondolkodni,hogy mennyibe is kerulne,mit os jelent olyan szinten attervezni az Albat,hogy ra lehessen aggatni akarmilyen podot?
És akkor podokkal leterhelten megos meddig tud a levegobe maradni,milyen repteljesitmeny mutatokkal?
Megjegyeznem,hogy az elta uj SAR radart os zartalmazo felderito/celzopodjanak van kb 100 km hatasos felderitesi tavolsaga.A radaroknak altalaban alafalyt jelent a horizonthatas,vahyis horizontfeletti repulest igenyelnek.100km boven bennevan a Patriot,S300(V)/400 hatotavjaban.Vagyis tamadasuk lehetosege eseten gyors gep kell,aminek van eselye a raketak elolu menekulesre.Az pedig nem az Alba......
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Hat az van,hogy bizony rafar eseten is szamit a meret.
Valaki nezze mar meg,hogy milyenek pl a ku savu radarok hatekony felderitesi lehetosegei?
Meg talan azon is el kene gondolkodni,hogy mennyibe is kerulne,mit os jelent olyan szinten attervezni az Albat,hogy ra lehessen aggatni akarmilyen podot?
A podos megoldás még a legolcsóbbik, de nem lepődnék meg ha egy SAR radar pod ára közelítené az alapgép árát. Egy sima Litening konténer kerül vagy 3 millióba...
És akkor podokkal leterhelten megos meddig tud a levegobe maradni,milyen repteljesitmeny mutatokkal?
Drónokhoz képest biztos sokkal kevesebbet repülhet, mert pilóta is elfárad 3-4 óra után - ezért is hibás ez a koncepció.
A repteljesítmény mondjuk nem igazán számít: nem kell gyors legyen, legfeljebb a max repmagasság nem 11000m lesz hanem csak 8000-9000m.
Megjegyeznem,hogy az elta uj SAR radart os zartalmazo felderito/celzopodjanak van kb 100 km hatasos felderitesi tavolsaga.A radaroknak altalaban alafalyt jelent a horizonthatas,vahyis horizontfeletti repulest igenyelnek.
A 180 kilós ELM-20600 RTP SAR radar-podra 200km-et mond egy weboldal és 3 méteres felbontást, ami csapásmérésre már elegendő.
Az ELTA-nan van egy nagyobb 600 kilós podja is (ELM-2060PES) - átalakítással (pl. egyes elemit a géptörzsbe teszik és csak az antenna kerül a has alá) talán ez is rámehet.

100km boven bennevan a Patriot,S300(V)/400 hatotavjaban.Vagyis tamadasuk lehetosege eseten gyors gep kell,aminek van eselye a raketak elolu menekulesre.Az pedig nem az Alba......
100+ km fölötti légvédelmi rendszerek ritkák azért: legtöbb országnak kevés van és kiemelt célpontként vadásszák is őket.
Szóval 100, de még inkább 150 km-nél már azért lehetne földi célokat radarozni - ha(!) tényleg rárakható egy ilyen teljesítményű radar az L-39-esre.
Biztos hogy baromi drága lesz...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Ezek a POD-okat bírja el elméletben(!) az L-39NG:

SAR RADAR:
ELM-20600 RTP - 180 kg

SIGINT / ELINT:
HENSOLD - súly nem ismert, de drónokra tervezik
HAMMER - kb. 150 kg

Elktronikai harc / önvédelem:
SPEARTM AECM Pod - 140 kg

Egyéb önvédelmi rendszerek:
Mini-MUSIC - "all in small" teljes körű öncédelmi rendszer az Elbittől kisgépeknek. (Új termék) - LWS + RWR + EW + DIRCM + MAWS + infra és dipol szórók


Végül is ha mindezt megvesszük használt Girpen-C árban lehet egy középszerű pilótás felderítőnk a drónok korában...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Egyéb önvédelmi rendszerek:
Mini-MUSIC - "all in small" teljes körű öncédelmi rendszer az Elbittől kisgépeknek. (Új termék) - LWS + RWR + EW + DIRCM + MAWS + infra és dipol szórók
Helyesbítés, pontosítás:
"All in small" teljes körű önvédelmi rendszer az Elbittől akár kisgépeknek is. Új termék, van benne: LWS + RWR + EW + DIRCM + MAWS + infra és dipol szórók.
Nincs 50 kiló az egész rendszer...ezt kellet volna kérni minden helikopterünkre.
 

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113
l39-weapon.png


Nagyon kevés hely van törzsben - max akkor tudsz beépíteni bármit ha pl. a hátsó pilóta ülést és műszereket kiveszed.
Én már végig néztem jó néhány lehetséges komolyabb felderítő podot (pl SAR radarosakat) a neten, de egyiket sem bírná el a max.400 kg-ig terhelhető belső szárnytartó. A többi még annyit sem bír.
Nagyon kicsi terhelhetősége. Alapból a két külsőre valamilyen túlélést segítő pod kellene, de komoly EW rendszert az nem bír el. (Arexis pod kb. 350 kg)
Legalább olyan DIRCM-pod kellene mint amit az AIRBUS-okra tettek, de az túl nehéz neki szerintem. Talán a középső pilon helyére lehetne rakni, de ott lenne a helye leginkább a fő felderítő optikának (ne adj' isten SAR-radar antennának) amit a hátsó pilóta helyére lehetne talán beépíteni.
Ha csak rádobnak egy EOS tornyot, akkor tényleg vicc az egész: ennyit a Skyrak3 is tud, csak kevésbé veszik észre és nem veszélyezteti a pilótát. Ez utóbbi két szempont bármelyik felderítő drónra igaz.

Asszem Kilián vagy Koller nyiltakozta a "mire lesz jó" kérdésre: "Majd meglátjuk mire lesz jó..." - ebben sok minden benne van.

Vissza kellene mondani az egész fejlesztést akár kötbért is vállalva (úgy is magunknak fizetjük) és MALE drónokat venni a 4 "felderítő" árából. (8 kiképző is sok, de annak még elmegy ez a gép...)
Kötbér, persze, te jó Isten....
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
513
1 418
93
Hihetetlen, hogy ebbe a felderítőt csinálunk egy tök másra tervezett gépből sztoriba már másodszor fut bele ugyanúgy a MH/HM. Anno a Zlinekből is akartak "felderítőt", ugyanígy Szittya társunk volt a támogató élharcosa, aztán győzött a valóság, nem lett semmi belőle. (Állítólag a Zlinek már alapból gyengék, nehezek lettek)
Harmadszor! Ott volt C4ISR Falcon 7X is!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Ha már SAR radar akkor olyan kell ami 100+ km-ről tud nézelődni, hogy legyen esélye túlélni ennek a gépnek.
Véletlen találtam egy 2018-as anyagot, ami világ szinte összes légi felderítő rendszerét listázza és röviden bemutatja.

Az ELTA-nak van egy SAR radaros podja ami csak 180 kg.

"This 200km-range radar will have a moving-target indicator (MTI) with a resolution of three metres and a target velocity between 5mph & 170mph. Electronic scanning enables it to cover nearly 8,000 square miles in 10 seconds."

Szóval ezzel még akár a hátsó pilóta/operátor megtartásával is tudna nézelődni, mert podos az egész.

Összességében így is olcsóbb és életszerűbb egy nagy drón, mint ez a gép, de remélem hogy ha már muszáj ezt venni akkor megerőltetik magukat és nem tudják le egy MX15-össel!
SAR radaros megfigyelés az egyetlen lehetőség hogy ez a gép a túlélés esélyével felderítsen. Még elektronikai felderítő lehetne belőle mert ahhoz sem kell közel repülni - bár egy drón abban is hatékonyabb és olcsóbb.
A radaros podok nem jönnek be általában. Több próbálkozás volt, de mivel a konténerek jobban remegnek stb. nem igazán használnak lokátor podot. Egyébéknt hasonló probléma miatt akadt el a SAAB ESTL ellentevékenység konténere is, a protok megvannak senki sem rendelt. (meg a griff C6D-en kevés a függesztőhely
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 503
36 458
113
Remélem beszállunk az AVval...


 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Vissza kellene mondani az egész fejlesztést akár kötbért is vállalva (úgy is magunknak fizetjük)
.
.
Na az lenne meg egy öngyilkos kuldetes, ha valaki elindulna ezzel az ötlettel a Kancellaria, akarom mondani a Karmelita iranyaba, hogy a NER-t jol megkötberezze.... :) :) :) Teljesen mindegy, hogy mire sem jok, ezeket a NER-39-eket akkor is meg kell venni, ha egyböl talapzatra allva kiallitasi targyak lesznek, es olyan jol be fognak valni, hogy rendszeres utanrendelesekkel fogjuk a gyar tulajdonosait megörvendeztetni. Elkepzelem, ahogy a roman, szlovak, szerb vezerkar röhög rajtunk ezert, es meg mindig azt hiszik, ez az egesz csak valami oriasi megtevesztes
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
A radaros podok nem jönnek be általában. Több próbálkozás volt, de mivel a konténerek jobban remegnek stb. nem igazán használnak lokátor podot. Egyébéknt hasonló probléma miatt akadt el a SAAB ESTL ellentevékenység konténere is, a protok megvannak senki sem rendelt. (meg a griff C6D-en kevés a függesztőhely
Akkor a hátsó pilóta helyére lehetne bebarkácsolni egy radart és a többi műszert, meg akkor egy buborékban lehetne az antenna az alján - ez már sokkal drágább és bonyolultabb átalakítás...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
.

Meglepően kis összegből lehetséges --lenne-- megsokszorozni a Magyar Légierő(cske) jelenleg harmatos képességeit egy méltatlanul elhanyagolt terület fejlesztésével: megtévesztés/álcázás ezen a területen is!
"Csak" annyi kell hozzá, hogy a hangsebesség alatti Griffjeink radarképét és sebességét tudjuk előidézni, illetve a Griffek akár az L-39NG hasonló tulajdonságait. Ez esetben az ellenséges légvédelem gyakorlatilag nem tudja megkülönböztetni a valós és szimulált fenyegetést. Ennek a legfőbb akadálya jelenleg az NG részéről a Gripen utazósebességénél jelentkező 150km/h körüli sebesség-hátrány. Ehhez képest az RCS különbség szintén komoly problémája elenyésző, hszen egy áthajtóművezés nélkül lehetelennek tűnik!
Pedig nem lehetelen, csak akkor ha nem is akarjuk megvalósítani!
Nézzünk akkor a szoksásos gumicsontos mellébeszélések helyett egy lehetséges megoldást: Az NG és elődje is egy egy darabból álló szárnyszerkezettel épült --kis túlzással, de jól összefoglalva a helyzetet--. ami magában hordozza a megoldást is: egy a jelenlegi --és korábbi-- konstrukciónál jobban nyilazott, és a jelenlegi --és korábbi-- konstrukciónál jobban mechanizált --orrsegédszárnyas konstrukcióval! Egy ilyen új szárny a régi hajtóművel és a régi törzzsel is lehetővé teszi egy átépített L-39 számára --felfüggesztések nélkül!--elérni a póttartályos és felvegyverzett Griff utazósebességének és látszólagos hangsebesség alatti hasonlóságának elérését, ami 800-850 km/h körül van.
Ez a megoldás egy Mo-n létrehozott tervezőirodával, részben/teljesen hazai gyártásban is megvalósítható, mert a gyártási technológia ehhez a korábban milliárdokkal felpumpált rep-*gépgyárban megvan! Legaléább is erre --is-- kapták a pénzt! :oops:

Ami ugye megvan, és nem lett belőle jacht, "BöMös", és horvát-tengerpartos nyaraló! :oops:

Mert akkor a Matolcsi áttal megígért új, nemzeti mérnök/menedzser generáció megtervezi, a támogatott kompozotos rep-gépgyár legyártja, a kíványcsi radarképernyők előtt pedig 3-4 év múlva fejet vakarnak kb., hogy:
Ce este asta *@#x... ???/Što je to *@#x... ???/WTF *@#x... ???

... miközben a --DV-2-re kísértetiesen hasonlító :oops: --hazai/török közös fejlesztésű hajtómű éppen 25kN-nál tart a próbapadon!


"Felénk" ilyen egy hazai haderő fejlesztés, és nem betanított-munkás/kűlföldnek (elő)képzett-mérnökös alárendelt szerep!


Biztos én látom rosszul ezt a dolgot, mert én Itt és (másutt) szélmalom-harcolok, más meg 1-2-száz milliárdos spanyol nászajándékokat ad a lányainak!

.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Akkor a hátsó pilóta helyére lehetne bebarkácsolni egy radart és a többi műszert, meg akkor egy buborékban lehetne az antenna az alján - ez már sokkal drágább és bonyolultabb átalakítás...
Jaj.. ez megint nagyobb átalakítás, és a lokátor nem előre néz és növeli a légellenállást.. Nem kéne ilyen marhaságról még ötletelni sem.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Jaj.. ez megint nagyobb átalakítás, és a lokátor nem előre néz és növeli a légellenállást.. Nem kéne ilyen marhaságról még ötletelni sem.
A marhaság ott történt, hogy megrendeltük ezt a "felderítőt". Ha már muszáj ezt a cuccot megvenni, akkor legalább próbáljuk a legtöbbet kihozni belőle - persze nyilván nem rajtunk fórumozókon múlik.
Amúgy a SAR radarok jellemzően oldalra néznek - kivétel nélkül. Így lehet felderíteni az ellenséges légvédelemtől távol - ezért repkednek a NATO gépek az Fekete-tenger felett az orosz partokkal párhuzamosan.

Alább egy komolyabb ELTA felderő radar pod: EL / M-2060P (ez mondjuk pont nem bírja el az L-39NG) - az antenna iránya miatt mutatom.

Ha ezt mégis valahogy rá tudnák integrálni az alján egy "buborékba", akkor annak már lenne értelme, mert 170 km-ről tud nagyon nagy felbontást.



1488107460-5.webp
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
A marhaság ott történt, hogy megrendeltük ezt a "felderítőt". Ha már muszáj ezt a cuccot megvenni, akkor legalább próbáljuk a legtöbbet kihozni belőle - persze nyilván nem rajtunk fórumozókon múlik.
Amúgy a SAR radarok jellemzően oldalra néznek - kivétel nélkül. Így lehet felderíteni az ellenséges légvédelemtől távol - ezért repkednek a NATO gépek az Fekete-tenger felett az orosz partokkal párhuzamosan.

Alább egy komolyabb ELTA felderő radar pod (ez mondjuk pont nem bírja el az L-39NG) - az antenna iránya miatt mutatom.




1488107460-5.webp
Igen tudom, hogy oldalra néznek, szinte minden típusnál. A kérdés, hogy mi a fenét akarunk egy 180 kg-s kis hatótávolságú SAR radarral (SAR vagy Szar a fene tudja).. ... megrendeltük ezt a "felderítőt"... minek kéne megvenni, visszamondhatja hazánk a saját cége által még le sem gyártott és ki sem fejlesztett felderítőgépeket. Tökös katonák és védelmi szakértők kellenének, nem szarhuszárok, akik talpig benyalnak a NER-nek.., hogy BOBO és csürhéje gazdagodjon.. bocsi.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Igen tudom, hogy oldalra néznek, szinte minden típusnál. A kérdés, hogy mi a fenét akarunk egy 180 kg-s kis hatótávolságú SAR radarral (SAR vagy Szar a fene tudja)..
Ez amit betettem 590 kg és elég komoly cucc.
1-3 méteres felbontás, legalább 170 km-es látótáv, 100 fokos látószög.
Szerintem egy áramvonalas burkolatban talán fixen is belehetne építeni a L-39NG közép vonalába elhagyva az ottani függesztőt meg a hátsó ülést.
Még egy Elbit önvédeli rendszer is mehetne rá - amit múltkor betettem 60 kg az egész.

Szárnytartókra meg lehet tenni ELINT-podokat - ezek max 200 kilósak ahogy néztem.

... megrendeltük ezt a "felderítőt"... minek kéne megvenni, visszamondhatja hazánk a saját cége által még le sem gyártott és ki sem fejlesztett felderítőgépeket. Tökös katonák és védelmi szakértők kellenének, nem szarhuszárok, akik talpig benyalnak a NER-nek.., hogy BOBO és csürhéje gazdagodjon.. bocsi.
Már rég nem Boboé az AERO - bár állítólag erősen lobbizott k. sok L-39NG-ért amikor még az övé volt. Fölösleges ezen pörögni: a kocka el van vetve.

Én sem lelkesedek a projektért, csak ha már fejlesztetünk ilyet mert muszáj, akkor legalább legyen haszna.
Egyetlen módon lehet haszna: ha távolról tud felderíteni - légvédelem hatósugarán kívül.
Ezt meg csak SAR radarral lehet biztonságosan. Esetleg ELINT/SIGINT-et tud csinálni - ezekhez nem kell közel repülni.

Ha csak rádobnak egy MX15-öst vagy hasonlót, akkor az pilótagyilkosság lesz - egy-két éles bevetésnél többet nem él túl, mert bármilyen SHORAD rendszer leszedi.
Szóval vagy SAR-radaros lesz vagy totál faszság az egész - egy jó radarral még talán lehet értelmet adni ez a projektnek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 308
43 555
113
Ez amit betettem 590 kg és elég komoly cucc.
1-3 méteres felbontás, legalább 170 km-es látótáv, 100 fokos látószög.
Szerintem egy áramvonalas burkolatban talán fixen is belehetne építeni a L-39NG közép vonalába elhagyva az ottani függesztőt meg a hátsó ülést.
Még egy Elbit önvédeli rendszer is mehetne rá - amit múltkor betettem 60 kg az egész.

Szárnytartókra meg lehet tenni ELINT-podokat - ezek max 200 kilósak ahogy néztem.


Már rég nem Boboé az AERO - bár állítólag erősen lobbizott k. sok L-39NG-ért amikor még az övé volt. Fölösleges ezen pörögni: a kocka el van vetve.

Én sem lelkesedek a projektért, csak ha már fejlesztetünk ilyet mert muszáj, akkor legalább legyen haszna.
Egyetlen módon lehet haszna: ha távolról tud felderíteni - légvédelem hatósugarán kívül.
Ezt meg csak SAR radarral lehet biztonságosan. Esetleg ELINT/SIGINT-et tud csinálni - ezekhez nem kell közel repülni.

Ha csak rádobnak egy MX15-öst vagy hasonlót, akkor az pilótagyilkosság lesz - egy-két éles bevetésnél többet nem él túl, mert bármilyen SHORAD rendszer leszedi.
Szóval vagy SAR-radaros lesz vagy totál faszság az egész - egy jó radarral még talán lehet értelmet adni ez a projektnek.
Itt van egy promo videó az ELTA ELM-2060P SAR-podról - ha ezt (vagy valami hasonlót) valahogy rá tudják integrálni az Albatroszra, akkor az komoly képesség lenne felderítés szempontból.