Az L-39NG pilótafülkéjétől az F-35-ig a pilótaképzés cseh útja a láthatáron
czechairforce.com
Emiatt Csehország tárgyalásokat folytat az amerikai féllel az L-39NG platform használatának konkrét feltételeiről az 5. generációs repülőgépek pilótaképzésének teljes folyamatában. Ez a lépés lehetővé tenné a fiatal cseh pilóták átfogó képzését az F-35A teljes átképzése előtt a jelenleg fennállásának 20. évfordulóját ünneplő Pardubice CLV-nél.
...
Az Engéčko teljesen
új képzési lehetőségeket fog hozni, nemcsak a modern repüléselektronikának és a kiváló minőségű kijelzőknek, köztük a HUD-nak köszönhetően, hanem elsősorban az izraeli VTS virtuális képzési rendszer Pardubice CLV gépekben történő megvalósításának köszönhetően. A fedélzeti virtuális kiképzőrendszer növeli a kiképzés hatékonyságát és minimalizálja a JAS-39 vagy F-35 harci platformokra való átállási időszakot. A VTS-nek köszönhetően a küldetések széles skálájának szimulálására van lehetőség, beleértve a levegő-levegő harc szimulációját is, amit a pilóták már a kiképzés során megismernek a vadászgép Full Mission szimulátorán, amely szintén legyen felszerelve vele. A VTS rendszer, beleértve a datalinket is, jelenleg az úgynevezett alapváltozatba integrált, amely képes a taktikai helyzetet a térkép felett megjeleníteni, illetve radart szimulálni. Az ügyfelek érdeklődésétől függően a rendszer érthető módon továbbfejleszthető, és az izraeli gyártóval jelenleg is folynak az IAI tanulmányok a VTS fejlesztés következő három lehetséges szakaszára.
Ez az új és viszonylag nélkülözhetetlen "kütyü" lehetővé teszi, hogy az L-39NG-t ne csak alap- és haladó kiképzésre, hanem folyamatos LIFT kiképzésre is használhassuk, beleértve a szimulált fegyverkiképzést is. Eddig az volt a gyakorlat, hogy a pilóták ezt az emelt szintű taktikai kiképzést a 213. kiképzőszázadhoz való csatlakozást követően főként L-159T1+/T2 típusú repülőgépeken végezték, amelyeket 2017 óta radar- és fegyverrendszerrel szereltek fel. A Virtual Training Systemnek köszönhetően azonban Engéčko alapvetően ugyanazokkal a képességekkel rendelkezik majd, bár természetesen csak a szimuláció részeként.
Az L-39NG kiképzőplatform új képességei elméletileg lehetővé tennék, hogy a jövőben az L-159-el a teljes közbenső lépést kihagyják, a taktikai légierő pilótái pedig közvetlenül Engéčekről menjenek "szuperszonikusan". Ugyanakkor az az elképzelés, hogy az L-39NG platformot a 4. generációs harci repülőgépekre való közvetlen átálláshoz használjuk, természetesen nem új, és már 2015-ben felmerült a MATC 2 létrehozásának szándéka, amely az új Gripen pilóták képzését szolgálta volna. , valami hasonlóval számolt.
...
Ugyanakkor a hadsereg számításai szerint 2032-től kizárólag hazai körülmények között zajlik majd az F-35-ös átképzése. Jelenleg intenzív tárgyalások folynak az amerikai féllel a képzési tanterv pontos formájáról és az L-39NG-ről közvetlenül az F-35A-ra való esetleges átállásról. Mindenesetre, ha az L-39NG-t erre a célra tanúsítani lehetne és a szükséges kompetenciákat meg lehetne szerezni, az teljesen új lehetőségeket nyitna meg a Pardubice CLV számára, hogy ezeket a szolgáltatásokat más európai F-35 felhasználók számára is kínálhassa, akik nem rendelkeznek hasonló képzettséggel és szimulációs képességek. A LOM PRAHA állami vállalat 2015 óta tagja és oktatója a MATC (Multinational Aviation Training Center) multinacionális légiközlekedési oktatóközpontnak, 2021 óta pedig az NFTE (NATO Flight Training Europe) akkreditált oktatóközpontnak is. A LOM Jiří Protiva nem titkolja, hogy a Pardubice CLV az F-35-ös kiképzés egyik európai kiképzőközpontja lehet.
A cseh pilóták képzése és az L-39NG-ről az F-35-ösre való átállásuk valószínűleg három fő szakaszból áll majd.
Az elsőre a Pardubice CLV-ben kerül sor, ahol a Lockheed Martin úgy alakítja át a helyi képzési tantervet, hogy a pilóták itt edzenek az L-39NG repülőgépekre szánt szimulátorokon keresztül, és magukon a repülőgépeken. Az első négy gépet a LOM PRAHA már 2025 elején bevezeti a képzésbe, miközben általánosan feltételezik, hogy az állami vállalat a jövőben további négy gépre is él majd a lehetőséggel, és ennek eredményeként összesen nyolc L-re kell majd számítani. -39 NG 2030-ban.
Az új képzési tanterv pontos formája még nem ismert, de klasszikusan az alap- és továbbképzés fázisai kellene, hogy legyen, részben kibővítve a LIFT elnevezésű képzési fázissal, amit az ENG lehetővé tesz, beleértve a TSC Taktikai Szimulációs Központban történő képzést is. mindezt öt év intenzív pardubicei repülés formájában. Ezekben a fázisokban a hallgatók összesen 200 repült órával végeznek az UNOB-ban, míg a LIFT negyedik szakaszában megközelítőleg 550 órát repültek, ami már megfelelő alapot jelent a harci platformra való átálláshoz. Amint a cseh pilóták elvégezték a szükséges képzést a Pardubice CLV-n, az Egyesült Államokba kell költözniük, ahol a következő képzési szakasz részeként megkezdik az F-35-ös átképzését, amely a speciális képzéshez kapcsolódik. oktatók és szimulátorok. Az utolsó harmadik fázis a Čáslav bázison az F-35-ös FMS-szimulátorokon és a cseh F-35A repülőgépeken keresztül zajlik majd, míg a jövőben az USA-ban történő kiképzéssel járó köztes lépést teljesen ki kell hagyni.
Ugyanakkor a cseh légierő több képviselője, köztük Jaroslav Míka dandártábornok is felveti azt az érdekes gondolatot, hogy a cseh pilóták az L-39NG-n végzett alapkiképzést követően legalább két évig repülhetnének szuperszonikus Gripenekkel, míg végül váltás az F-35A-ra. Ez a koncepció bizonyos mértékig lemásolja az amerikai kiképzési modellt az új T-7A Red Hawk bevonásával, és lehetőséget kell adnia a cseh pilótáknak, hogy megszokják az FBW-vel felszerelt repülőgép repülését, ami természetesen nem rossz ötlet.
...
Mind az állami tulajdonú LOM PRAHA, mind pedig mindenekelőtt az Aero Vodochody gyártó megpróbál szembeszállni az L-39NG-ről az F-35-ösre való átállás szándékával, és
fontolgatják a meglévő repüléselektronikai rendszer szoftveres módosítását, hogy az képes ugyanazt vagy legalább hasonló infografikát és szimbólumot megjeleníteni, mint az F -35A. Az Aero-nak már van tapasztalata hasonlóval a vietnami gépekhez készült DP-39 számítógép fejlesztésében, amely nemcsak a repülési és navigációs adatok keleti megjelenítését generálja, beleértve a teljes orosz nyelvű megjelenítést is, hanem egy egész sorozatot is végrehajt. saját repüléselektronikai számítások, amelyek nem térhetnek el a GENESYS avionics elsődleges számításaitól.
Egy másik lehetőség, hogy az F-35 pilóta munkafolyamatát a lehető legközelebb hozzuk a hajtóműhöz, a HMD Targo 2 sisakirányzó integrálása, amelyet az L-39NG fegyveres változatához terveztek Szenegálban. Az L-39CW pilótafülke izraeli sisakcélzójának legalábbis földi tesztjei zajlottak korábban Vodochodyban, aminek az volt a célja, hogy teljesen elemi dolgokat derítsenek ki, vagyis hogy lehet-e egyáltalán terjedelmesebb sisakot használni az L-ben. -39 pilótafülke méretek miatt. A tesztelés azt mutatta, hogy a HMD integrálása a motorba elvileg lehetséges, és az egész integrációs folyamat nem jelenthet leküzdhetetlen problémát. A fiatal pilóták az ENG-ben az első pillanatoktól kezdve hozzászoktak ahhoz, hogy a repülési és taktikai információk úgymond szemük előtt jelenjenek meg, akárcsak az F-35-ben.
Az L-39NG F-35A-n történő kiképzésre való felhasználásának szándékával kapcsolatban természetesen
vannak olyan hangok is, akik ezt a koncepciót irreálisnak vagy alkalmatlannak tartják, hiszen az Engéčko a repülési jellemzőket és a repülés mértékét tekintve. boríték, elsősorban alapkiképzésre szánt gép, és jobban összehasonlítható a T-6 Texan II-vel. Az amerikai kiképzési rendszerben azonban a szuperszonikusra való átálláshoz egy köztes típust használnak majd a svéd-amerikai T-7A Red Hawk gép formájában, amely repülési tulajdonságaival sokkal közelebb áll az F-35-höz, ill. lényegében egy fegyver nélküli Gripen.
Mindez természetesen igaz, másrészt figyelembe kell venni a szimulációs képzésben és a pilóták felkészítésében az ötödik generációs gépekre, amelyeknek nincs kétüléses változata. A kezdeti és egyedülálló lehetőség az F-35 szimulátor úgynevezett titkos üzemmódban való kipróbálására, amelyet egy nyolc fős cseh pilótacsoport tapasztalt Gripen vadászgépekből és az L-159T-vel repülni kezdő fiatalokból állt, meglehetősen jól mutatott. nyilvánvaló, hogy az F-35 elsajátítása a pilóta szempontjából alapvetően meglehetősen egyszerű. Valójában az F-35-ön való átképzés fő nehézsége az lesz, hogy megtanulják használni a fedélzeten lévő összes rendszert, és megértsék az F-35 információs és fegyverrendszerének teljes filozófiáját, beleértve a lopakodó technológia teljes körű használatát. operatív bevetésben.
Más hangok arra utalnak, hogy az L-39NG nincs felszerelve például radarral, ezért nem tud fejlett taktikai és fegyverzeti kiképzést biztosítani, amit jelenleg az Alkynál végeznek a 213. kiképzőszázaddal. 5-10 éve pontosan ez volt a helyzet, de ma már nem. A szimulációs technológiák fejlesztése óriási előrehaladást mutat, és az integrált VTS rendszer olyan hihetetlen szimulációs képességekkel látja el a mérnököket, amelyekről a Pardubice CLV pilótahallgatói és oktatói korábban nem is álmodtak. Végül is az amerikai légierő is ugyanezt az utat járta be, és az új T-7A sem radarral, sem fegyverrendszerrel nincs felszerelve, és ezeket a technológiákat csak szimulációban használja majd.