Pisti, ahogy mifelénk mondják, értem én a viccet, csak nem szeretem…
komolyra fordítva szót, olyanokat írsz hogy:
meghogy
Nincs szándékomban meggyőzni arról hogy még egy olyan kis országnak mint Mo. is fontos és szükséges lehet egy tanker de a fogékonyabbak talán megértik az alábbiakat:
Képzelj el mondjuk egy délszláv válsághoz hasonló helyzetet amikor a rendelkezésedre álló kevés gépnek pl. BARCAP-ot kell repülnie mondjuk egy 150 km-es határ vonalában.
Hogy néz ez ki?
Egy megpakolt Grippen optimális esetben (három pótos, 2 AIM120, 2 AIM7) kb. 2.5 órát tud levegőben maradni, de 50% üza. szint alatt nem tanácsos harcba bocsátkoznia ezért 1-1.5 óra őrjárat után már indulhat is haza.
Ahhoz hogy a légtered védve legyen emelned kell egy másik géppárt, vagy ha nem akkor a hazaút, besorolás, leszállás, tankolás, felszállás, kisorolás, út vissza az őrjárati légtérbe időre (minimum egy órára) a légtéred védtelen.
Mi van ha van tankered?
A géppár 1-1.5 óránként besorol a tanker mögé, aminek a révén minden további nélkül 6-8 órára kitolhatod az őrjárati időtartamot.
Ez azt jelenti hogy a fenti veszteség idők (hazaút, besorolás, leszállás, tankolás, felszállás, kisorolás, út vissza az őrjárati légtérbe) aránya jóval kisebb a hasznos őrjárati időhöz viszonyítva.
Továbbá naponta mindössze 3-4 géppárt kell megmozdítanod ami azt jelenti hogy nem pörög annyira a ciklusidő a gépekben, van idő a földön lévő gépeken a javításokat elvégezni, pilótákat pihentetni, stb...
Hetekig fenn fogod tudni tartani a folyamatos jelenlétedet a légtérben akár egy század géppel is úgy hogy a levegőben lévő gépeknek mindig lesz annyi üzemanyaga hogy ha kell azonnal akcióba lépjenek.
A fentieknek semmi köze az országmérethez. A légtér szuverinitáshoz van köze és ahhoz, hogy képes vagy megvédeni magad egy éppen súlyos válságtüneteket mutató katonai szövetségi rendszer esetleges támogatása nélkül is.
Szerintem ez nem túlzó elvárás egy légierőtől.